L-Glutamine


Deluxe
 Share

Recommended Posts

  • Replies 79
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Lad mig nu se om jeg har forstået det.

Hvis man træner et splitprogram, f.eks. bryst - skulder - triceps, så vil man jo gerne have 100% protein til brystet, dvs. 1,8g. Derefter skal man jo også have 100% protein til skulder og 100% til triceps.

Ligger man det sammen giver det 5,4g - ergo har AST-SS ret.

Det er sgu da ikke svært hvis man blot forstår kreativ matematik :bigsmile:

/Niels

Link to comment
Share on other sites

Personligt har jeg ikke så meget tilovers for undersøgelser sponsoreret af kosttilskudsproducenten selv."

Vil det sige at vi ikke kan stole på de producenter der roser deres egne produkter........

Ja hvad skal vi så spise!!??

Men kan man modbevise at deres undersøgelse ikke er korrekt, eller er det også bare en gang sludder!!??

Men ok!! Man er jo selv nærmest!!

Jeg bruger i dag ikke VP2, men produkter fra Prolab. Men mit protein indtag er stadig højt og det gør stadig en forskel, at jeg tager mere end 2,5 gram!! Så for mig at se er det ikke lige præsis et produkt der gør en forskel, men kvaliteten af produktet! :)

Link to comment
Share on other sites

Vil det sige at vi ikke kan stole på de producenter der roser deres egne produkter........

Undersøgelsen er biased, hvorfor den skal læses MEGET objektivt og kritisk.. hvis jeg kan vælge mellem en undersøgelse lavet og sponsoreret af uafhængige, samt en lavet og sponsoreret af kosttilskudsproducenten selv, så ved jeg godt hvilken jeg stoler mest på.

Men kan man modbevise at deres undersøgelse ikke er korrekt, eller er det også bare en gang sludder!!??

Ud fra de givne forhold, så er undersøgelsesresultaterne som de er. Men spørgsmålet er efterfølgende om det kan bruges til noget. Mængden af anabolske steroider der blev givet i den refererede undersøgelse var omkring 100-200mg om ugen i 28 dage - altså en periode lige over 4 uger med meget lav dosis. Det bliver sammenlignedet med en 10 ugers periode... Ergo, sammenligningsforholdet kan ikke bruges til noget som helst.

Undersøgelser mht. størrelsen af proteinindtaget:

Protein requirements and muscle mass/strength changes during intensive training in novice bodybuilders

Protein and amino acid needs of the strength athlete.

Effect of protein source on resistive-training-induced changes in body composition and muscle size in older men

En omkring brugen af glutamine:

Effect of glutamine supplementation combined with resistance training in young adults.

Link to comment
Share on other sites

3 undersøgelser og 3 muligheder for at jorde dem.

1) Den første undersøgelse handler om novicer, og har derfor tvivlsom, hvis nogen, overførbarhed til trænede/ meget trænede individer.

2)

The debate regarding optimal protein/amino acid needs of strength athletes is an old one. Recent evidence indicates that actual requirements are higher than those of more sedentary individuals, although this is not widely recognized. Some data even suggest that high protein/amino acid diets can enhance the development of muscle mass and strength when combined with heavy resistance exercise training. Novices may have higher needs than experienced strength athletes, and substantial interindividual variability exists. Perhaps the most important single factor determining absolute protein/amino acid need is the adequacy of energy intake. Present data indicate that strength athletes should consume approximately 12-15% of their daily total energy intake as protein, or about 1.5-2.0 g protein/kg.d-1 (approximately 188-250% of the U.S. recommended dietary allowance). Although routinely consumed by many strength athletes, higher protein intakes have not been shown to be consistently effective and may even be associated with some health risks.
Når man læser sådan noget her kan man blive kraftigt i tvivl om værdien af sådan en undersøgelse:
"Recent evidence indicates that actual requirements are higher than those of more sedentary individuals, although this is not widely recognized

Haloooooo :retard:

Although routinely consumed by many strength athletes, higher protein intakes have not been shown to be consistently effective and may even be associated with some health risks

Yup <_<

3) Igen en undersøgelse med begrænset overførbarhed til veltrænede individer.

Link to comment
Share on other sites

Come on Craw - du elsker når jeg linker undersøgelser fra Pubmed :lol:

Den første undersøgelse handler om novicer, og har derfor tvivlsom, hvis nogen, overførbarhed til trænede/ meget trænede individer.
Den første er foretaget på novice bodybuildere, og jeg har svært ved at se, hvorfor resultaterne ikke skulle være overførlige til trænede individer. Hvorfor skulle deres proteinbehov differentiere sig i forhold til personerne i undersøgelsen?

Undersøgelse 2 kan vi godt blive enige om har sine pudsigheder, men nu er den ikke just præget af at have undersøgt noget, mere Lemon der har reflekteret lidt over tingene tilbage i 1991.

3) Igen en undersøgelse med begrænset overførbarhed til veltrænede individer.

Den sidste undersøgelse er medtaget for at illustrere kilden til proteinerne er af mindre vigtighed, når blot den daglige kost sammensætning er fornuftig..

Link to comment
Share on other sites

Den første er foretaget på novice bodybuildere, og jeg har svært ved at se, hvorfor resultaterne ikke skulle være overførlige til trænede individer. Hvorfor skulle deres proteinbehov differentiere sig i forhold til personerne i undersøgelsen?
Folk som har trænet længe, kan træne hårdere end begyndere og kan klare større workloads. Derfor er det langtfra usandsynligt at deres proteinbehov er større end begynderes.
Undersøgelse 2 kan vi godt blive enige om har sine pudsigheder, men nu er den ikke just præget af at have undersøgt noget, mere Lemon der har reflekteret lidt over tingene tilbage i 1991.

Så er jeg da glad for at vi ikke havde denne diskussion i 1991 :lol: Så ville alle dem der udelukkende tror på det som undersøgelser kan påvise jo påstå at alt over 1,8gr/kg ville være det rene galimatias :lol: B)

Link to comment
Share on other sites

Alt andet lige har du jo ret i at man skal være kritisk overfor det som man læser, og det må jeg sige, at det er der da en del her MOL som er!!

En uvildig undersøgelse bør jo laves på de produkter vi taler om og ikke på et hvilke som helst protein produkt, der er jo forskel i kvalitet og dermed optagelses %, er vi ikke enig i det??

Jeg får en fornemmelse af, at jeg er en af de eneste der prøver noget selv og ikke kun gør det som man kan læse sig til!? Og det som jeg læser skal da prøves før jeg dropper det!! :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Folk som har trænet længe, kan træne hårdere end begyndere og kan klare større workloads. Derfor er det langtfra usandsynligt at deres proteinbehov er større end begynderes.

Med mindre de har deconditioneret sig selv undervejs, så de stadig kan vokse på submaksimale vægte ;) At du har oparbejdet en større workcapacity betyder ikke dine muskler vokser mere, det betyder bare dine muskler kan tolerere et større træningsstres.. kan stadig ikke se, hvorfor undersøgelsen ikke skulle være overførlig.

Jeg får en fornemmelse af, at jeg er en af de eneste der prøver noget selv og ikke kun gør det som man kan læse sig til!? Og det som jeg læser skal da prøves før jeg dropper det!!

Overhovedet ikke, men med hensyn til protein indtag, så er det efter min mening efterhånden så veldokumenteret, at jeg ikke føler behov for at forsøge mig med indtag på 4-5 gram pr. kg. kropsvægt.

Ps. hvad er galt med mine quotes?

Link to comment
Share on other sites

Med mindre de har deconditioneret sig selv undervejs, så de stadig kan vokse på submaksimale vægte  ;)  At du har oparbejdet en større workcapacity betyder ikke dine muskler vokser mere, det betyder bare dine muskler kan tolerere et større træningsstres.. kan stadig ikke se, hvorfor undersøgelsen ikke skulle være overførlig.

Så meget deconditionering er der vist ikke mange der er interesserede i ;)

Er vi ikke enige om at man kan træne hårdere som øvet end som begynder? Hvis vi er det, så vil restitueringsprocessen også være mere krævende jo mere trænet man er. Ens muskler kan ikke holde til et øget træningsstress, uden at få tilført det byggemateriale, som de har brug for.

Set i det lys er det næppe urimeligt at et større proteinindtag kan være en god ide.

Link to comment
Share on other sites

Ok vi er ved at komme lidt væk fra Glutamin og jeg kan også fornemme en hvis og hvis situation!! :lol:

"Overhovedet ikke, men med hensyn til protein indtag, så er det efter min mening efterhånden så veldokumenteret, at jeg ikke føler behov for at forsøge mig med indtag på 4-5 gram pr. kg. kropsvægt."

Nu siger jeg jo heller ikke 4-5 gr. i off-season, men 3-3,5 gr. !!! Jeg føler ikke at 2-2,5 gr. er nok for mig og jeg ser tydelige en forskel på andre som gør det samme, altså øger deres indtag af protein! <_<

Jeg mener også, at man skal tage i betragtning, at jo mere man belaster sine muskler jo mere nedbrydes de og dermed et større protein behov, eller.......??

I konkurrence øje med, kan man i mine øjne, med fordel øge sit protein indtag!! :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Så meget deconditionering er der vist ikke mange der er interesserede i

Emm det er faktisk lidt princippet i HST - at ødelægge din workcapacity. Men i forbindelse med styrkesport, så vil det selvfølgelig være en ulempe at smide hele ens workcapacity over styr.. Der hvor der er brug for protein efterfølgende, er ved genopbygning af de små mikrooverrivninger forårsaget af træningen. I takt med din workcapacity stiger, skal der mere og mere til at skabe tilstanden. Har du en lav workcapacity, så vil dine muskler reagere på samme måde, blot ved mindre workload. Mængden af stimuli der skaber tilstanden er forskellig, men så vidt jeg forstår det, så vil tilstanden være den samme for begge parter. Kulhydratindtaget er selvfølgelig en helt anden boldgade, men det må være her forskellen i kostsammensætningen for de to grupper skal findes.

Link to comment
Share on other sites

Lad os for et kort øjeblik gå tilbage til 1991 ;)

Hvis vi førte denne her diskussion i 1991, så ville der være enormt mange herinde, som ikke kunne drømme om at tage mere end 1,8gr/kg protein, fordi en eller anden undersøgelse havde påvist dette. Ydermere ville de himle op om at det sandsynligvis både ville være unødvendigt og potentielt skadeligt at gøre det.

Deja vu :huh: :o :confused2: ?

Min pointe er at videnskaben flytter sig konstant. Ikke at vi skal negligere de resultater som den producerer, men istedet udvise en sund skepsis. Når det er sagt, så kan jeg ikke se hvorfor man ikke kan postulere at et højere proteinindtag kan være gavnligt for en hårdtarbejdende udøver. Den retorik der bliver fyret af, er nøjagtig magen til den retorik, som man ville kunne høre dengang tilbage i 1991 ;)

Link to comment
Share on other sites

Godt så - jamen så kan vi lave en god tommelfingerregel:

1. start på 2 gram protein pr. kg. kropsvægt

2. øg med 0,3 gram pr uge, som modregnes i kulhydraterne

3. hold alt andet lige - dvs. træning, søvn mv.

4. observer vægtstigningen i LBM

5. vælg det mindst mulige proteinindtag der gav den bedste vægtstigning

Den kan jeg godt slutte mig til :) Mere uenige er vi heller ikke, men at starte på 5 gram protein pr. kg. kropsvægt, er efter min mening overkill af grad. Det er vigtigt samtidig, at den ekstra mængde protein bliver modregnet i kulhydraterne, for at holde det samme energiindtag..

Link to comment
Share on other sites

Fremgangsmåden lyder fornuftig nok og der har da heller ikke været tale om 5gr/kg som udgangspunkt:)

Måske skulle man bare lade være med at sænke kulhydratsindtaget. Eller som minimum lade være med at lade det sænke for meget. Jeg kan godt se at det er nødvendigt for at kontrollere variablerne, så det ikke er det øgede kalorieindtag der kan mistænkes for en eventuel fremgang, men stadigvæk <_<

Link to comment
Share on other sites

Det er selvfølgelig en meget væsentlig pointe, der er bragt ind i debatten.

Hvis man er i negativ energibalance - eller tæt på-, kan man selvfølgelig IKKE uddrage nogen meningsfulde konklussioner vedr. optimalt protein-indtag, idet de ekstra KALORIER i det øgede proteinindtag meget vel kan være det, der skulle til for at opbygge den ny masse.

Jeg synes dog fortsat, at debatten foregår, som om der ALDRIG havde været udført nitrogen-balance studier på folk, der træner hård vægttræning 7 dage om ugen på eliteniveau.

Dem har der været lavet masser af, - og det er bl. a. disse, der har fået det hjernedøde "alle får nok ved 1g pr. kg kropsvægt" - mantra til at blive kylet ud på historiens mødding, hvor denne slags uvidenskabelige nonsens hører hjemme!

Disse studier viser netop, at næsten alle er dækket ind med god margin ved 1.6-1.8 g pr. kg UANSET træning, - og jeg har ALDRIG set nogen data, der indikerer, at der skulle eksistere ikke-dopede individer, som havde brug for mere end 2.5g pr. kg for at tilsikre positiv nitrogenbalance.

Teoretiske beregninger baseret på maksimalt konstateret muskelmassetilvækst tilsiger også indtag af størrelsesordenen 1.8g pr. kg.

En overset faktor i denne debat kunne også være betydningen af tilstrækkelig tilstedeværelse af diverse co-faktorer, som er nødvendig for effektivt proteinoptag- og anvendelse.

Man kunne således godt forestille sig, at hvis IKKE alle disse co-faktorer er tilstede i optimal mængde, vil det kompromitere proteinoptagelsen, hvorfor dette muligvis i nogen grad kan kompenseres for ved større indtag end ellers nødvendig!

Sørg derfor for at få en god grundkost og anvend et multivitamin/mineral/antioxidant-produkt formuleret for aktive sportsfolk.

Edited by JØRGEN STORM
Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldrig set Gud, men jeg tror på ham! Jeg tror på det gode i alle mennesker, men det er ikke alle der viser mig det! Jeg tror på at Armstrong gik på månen i 1969, selvom jeg ikke var der!

Jeg ved at min kone elsker mig, for hun viser mig det og jeg kan mærke det! Jeg ved at rygning er usundt, for jeg har set effekten af det! Jeg ved at vores statsminister hedder Anders, for jeg har set og mødt ham! Jeg ved at jeg har styr på min kost og min træning!

Jeg ved at 3-3,5 gr. gør en forskel for jeg føler det og ser effekten!! :devil:

Hvad kan jeg sige mere!!! :D :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Blot af ren nysgerrighed, - hvilken gud taler vi monstro om?

Jeg mener, der har jo været utallige i menneskehedens historie, - og de deler selvfølgelig den fælles skæbne, at være produktet af menneskets livlige fantasi!

Du skal selvfølgelig også endelig fortsætte med det indtag du har tiltro til, men personligt ville jeg nu nok stille større krav til dokumentation end tro og følelser på religionsniveau, - udfra den betragtning at AL religion selvfølgeligt er noget ufatteligt nonsens.

Link to comment
Share on other sites

Some Dog:

Hvor mange bøtter proteinpulver får du sat til livs per dag? Kosttilskudsindustrien må da gnide sig i hænderne med et behov som dit!

Hvis man som jeg er i kalorieoverskud, ikke benytter sig af kemikalier og træner tre gange om ugen, virker 2 gr. per kg tilstrækkeligt - for tiden får jeg endda sikkert mindre en 2 gr. per kg og der er stadig fremgang at spore. ;)

Lige én ting, proteinbehovet per kilo kropsvægt for et rippet muskelbundt sammenlignet med en småbuttet gennemsnitsdansker er næppe det samme. Jeg tilhører personligt ikke nogen af de to førnævnte kategorier.

Link to comment
Share on other sites

JS-->>ZZZZZZZZZZZZZZZZ :tongue:

Jamen hver sin overbevisning!!! Sjovt nok at alle som jeg vejleder stiger i vægt og kommer i bedre form, men som sagt det er jo op til hver enkelt!!! :D

Jeg bruger 1 PureWhey + 1 100% Whey pr. mdr. + 1 N-large (alt fra Prolab), pr. 1,5 mdr. alt dette, som jeg nu ikke synes er ret meget, skal jeg så ikke købe i alm. mad, så det er, i mine øjne, ikke så dyrt ift. hvis jeg skulle købe alm. mad!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share