L-Glutamine


Deluxe
 Share

Recommended Posts

  • Replies 79
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Trolle--> Jeg vejer ca. 114 kg og indtager ca. 360 gr. protein om dagen. Ca. 1/3 af dem kommer fra proteintilskud. Og det er jo af den simple grund, at livet er for kort til at tilbringe den nødvendige tid i et køkken, som det tager at tilberede så mange proteinholdige måltider. Og bare det at få de sidste 240 gr. fra kosten kan godt være svært i sig selv (og jeg gider altså ikke kun at spise tun så...). Så proteintilskud er guld for mig!!

Og til dig SD - så må jeg jo nok tilslutte mig at Prolab er guf :tongue::tongue:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvordan man forklare de forskellige kostteorier mht. energi fordeling! Først tager vi den "klassiske" Kul-Pro-Fedt 60-30-10. Det er vel ikke ualmindeligt at en person der træner og som vejer 100 kg indtager 4000-4500 kcal. om dagen.

Det vil sige at 30% er det samme som ca. 1200 kcal. fra protein og igen ca. 300 gr. protein det svare til ca. 3 gr. protein pr. dag pr. kg. kropsvægt!! :D

En af de nyere teorier "balancekost" har en fordeling som er 40-30-30, igen vil den samme person komme til at spise ca. 3 gr. protein pr. dag pr. kg. kropsvægt!! :bigsmile:

Husk at dette er hvad experterne forslår!!!!!! Gør de det ud af den blå luft!!! :confused2: :tongue:

Link to comment
Share on other sites

De kotfordelingstal du kommer med, er jo påtænkt den almindelige dansker og kan vel ikke overføres til en seriøs vægttræner.

Jeg kunne forestille mig at eksperterne som foreslår f.eks. 60-30-10, ville sige at hvis kalorierindtaget forøges pga af øget aktivitet, så skal den ekstra ernæring der indtages være kulhydrater som energi til den ekstra aktivitet.

/Niels

Link to comment
Share on other sites

Niels:

Det er godt forestillet, for de der arbitrære procentfordelinger, er selvfølgeligt vejledende og baseret på et specifikt energiindtag, - med mindre man da bekender sig til "the zone" eller noget tilsvarende pop!

(Som selvfølgeligt kan have ligeså stor sandhedsværdi som kristendom eller tilsvarende bræk)

Proteinbehovet afhænger af muskelmassens størrelse og aktivitetsniveau samt art!

60 - 70 g fedt af rette type er mere end rigeligt til at dække det egentlige fysiologiske behov, tilsikre optimal hormonsyntese, etc.

Resten - og op til den aktuelle energigrænse - dækkes bedst af kulhydrater fra grøntsager, frugt, groft brød, naturris, fiberpasta, etc.

Jeg synes iøvrigt fortsat, at jeg savner en sandsynliggørelse for, af et proteinindtag på over 2,5g pg. kg producerer andet end dyr urin, da alle analyser af nitrogenbalance på titusindvis af dagligt tungttrænende styrke-, power-, og olympiske- løftere samt narko-fri BB,- udført i millionlabs med den mest moderne teknik-,, samstemmende viser, at selv de mest proteinkrævende superbøffer er rigeligt dækket ind med hvad der svarer til i omegnen af 2g pr. kg.

Edited by JØRGEN STORM
Link to comment
Share on other sites

Crawdaddy-->> Siden er jeg blevet Dansk mester et par gange og jeg har haft et par gode placeringer ved Grand prixér i udlandet!! Mere får du ikke, desværre!!

Ja den tror vi på ... Hvilke udenlandske konkurrencer har du stillet op i ? Medmindre du har gjort som jeg og benyttet dig af et dobbeltstatsborgerskab og deltaget uden for Danmark.

Hvilke årstal blev du DM mester og hvor mange gange er "et par gange" ?

Ang. Glutaminen så bruger jeg den flittigt og efter min kur. Jeg kan ikke se hvad det store problem omkring dét er, så længe det ikke er til nogen skade må man vel selv om man vil bruge det.

De websites jeg har været inde på, som skrev lidt om L-glutamin - kort fortalt - at det var med til at mindske chancen for at kroppen begyndte at æde af musklerne istedet for fedtet f.eks.

Hvis det overhovedet er til nogen gavn for at holde på mine muskler, vil jeg være tilfreds.

Synes ikke at man kan måle en virkning af L-Glutamin som man kan med Kreatin. Kreatin kan jeg SE at jeg løfter 10kg mere i min bænkpress, men om jeg mister 0,04g mindre muskel eller ej kan jeg såmen ikke.

Jørgen Storm: Bruger du egentlig ikke selv Glutamine som kosttilskud? Det mener jeg da at have læst engang på din CUTS artikel. Måske tager jeg fejl.

Uanset om man kan minimere tabet af muskler ved at have sit protein behov opfyldt, kunne L-glutamine jo måske være dét ekstra som gjorde at man slet ikke mistede noget, på en nøjsom diæt.

bare mit bud - Jeg holder mig ihvertfald til dét. Desuden er 270kr. ikke meget for en bøtte der ser ud til at holde 2-3 måneder mindst!

Edited by Deluxe
Link to comment
Share on other sites

/Niels-->> Jeg ser ikke nogen grund til at de ikke kan overføres til eliteidrætsudøvere, med bekendt er det hvad de fleste idrætsfolk lære gennem f.eks. Team Danmark! Sandt nok at i forbindelse med forskellige konkurrencer er der ofte mange der øger deres indtag af kulhydrater, men ellers er det efter disse tal og fordelinger.

JS-->>"Proteinbehovet afhænger af muskelmassens størrelse og aktivitetsniveau samt art!"

Selvmodsigelse??!! Eller!!?? :bigsmile:

Jeg kan desværre ikke sige andet end, og derved gentage mig selv, det virker for mig! og mange som jeg har vejleder! Og hvis disse teorier ikke kan overbevise, ja så er jeres resultater jo op til jer!!!!!!!

Deluxe-->> Ja så skidt da med det!!!!!! DM 91,94,00 og 02, NM 98,00 og 02!! :bigsmile::tongue:

Link to comment
Share on other sites

JS, Er den der religionskæphest ikke snart redet til splinter ? Det er ved at være trættende at høre på. Derudover træder du flere Mollere unødvendigt over tæerne.

Hvis du vil diskutere religion, så find et forum der er lavet til det, eller tag det op under off topic.

:teachingfinger:

Link to comment
Share on other sites

/Niels-->> Jeg ser ikke nogen grund til at de ikke kan overføres til eliteidrætsudøvere, med bekendt er det hvad de fleste idrætsfolk lære gennem f.eks. Team Danmark!

Nej, Team Danmark anbefaler max 1,8g protein pr. kg kropsvægt for seriøse vægttrænende.

Deres anbefaling er at fylde på med kulhydrater.

Velkommen iøvrigt Flex - jeg tror faktisk vi har spillet en enkelt football kamp sammen engang.

/Niels

Link to comment
Share on other sites

/Niels-->> Jeg har bare hørt fra flere sider at de følger de omtalte teorier, men det er rigtigt at man op til konkurrencer ligger vægt på kulhydrater, men ok jeg må surffe efter noget dokumentation, egen erfaring tæller åbenbart ikke!!

Hvor spillede du, jeg har som bekendt spillet i Århus og Herning! :tongue:

Link to comment
Share on other sites

/Niels-->> Jeg har bare hørt fra flere sider at de følger de omtalte teorier, men det er rigtigt at man op til konkurrencer ligger vægt på kulhydrater, men ok jeg må surffe efter noget dokumentation, egen erfaring tæller åbenbart ikke!!
Jeg har været igennem kostanalyser med TD, og de hænger på den med kulhydrater. De er dog også blevet mere bevidst om at deres viden for sådan nogle som os ikke er god nok, men de kan jo kun baserer sig på hvad de tilgængelige undersøgelser viser.

Egne erfaringer tæller skam, men resultaterne bliver ofte lidt mudrede fordi de enkelte variabler ikke er så kontrollerede som ved videnskabelige undersøgelser.

Hvor spillede du, jeg har som bekendt spillet i Århus og Herning!

Jeg flyttede til Århus i 95 - jeg tror kun vi spillede en enkelt udekamp sammen.

Jeg spillede D-line og kom oppe fra Aalborg.

Jeg kan da huske dig som den store entertainer fra busturen hjem :D

/Niels

Link to comment
Share on other sites

Godt - Mit eget gæt lød nemlig selv på Hr. FLEX - så nu passer det hele jo bedre, selvom jeg altid fremover vil stille mig skeptisk efter den flotte affære med MS :lol:

Men ellers så velkommen til boardet, du er en af DK's bedste BB'ere og det er absolut godt at have en med dine erfainger herinde! :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg havde også gættet at det var Flex, og som DeLuxe siger, uden sammenligning DK bedste BB'er… :bigsmile:

Selvom Sune med lidt erfaring kan begynde at true den position.

Det kunne være interesant med en on-line logbog fra den gode herres side?!

Edited by anyone
Link to comment
Share on other sites

Mange tak de herre for de rosene ord, jeg bukker dybt!!!!!!!!! :) :tongue:

xax-->> I mange år lå hovedvægten af min kost på kulhydrater, netop pga. den tids viden med energi fra denne kilde, men da jeg for år tilbage satte mit protein indtag op, skete der virkelig noget, ikke nok med at jeg kunne spise flere kcal. jeg kom også i bedre form. Jeg har flere gange "gået" tilbage til det med flere kulhydrater uden, at ændre mit kacl indtag, med det resultat at jeg blev mere slap i betrækket (mere fed om man vil). Derfor er jeg tilhænger og overbevist om at det er , om ikke andet så min vej frem! Er det svar ok eller??!! :bigsmile:

Sune har jeg kommenteret flere gange og ingen tvivl om at han kan gøre sig, men han vil jo ikke lytte, så det er svært at lære ham noget!!

Ang. logbog..... Mit træningsprogram med vægte er jo meget simpelt 3 gange om ugen og det er det og ellers holder jeg mig i form med mange forskellige ting, rulleskøjter, gå ture med mine hunde, boksning, cykling osv....... :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Det er jo INGEN hemmelighed, at en konkurrence-BB muligvis kan have glæde af mere protein, - og flere kalorier - idet de som bekendt for at have en chance i dagens konkurrencer også tilfører deres krop andre artige sager, der virkeligt sætter gang i mullerne!

Mine referencer til max. proteinoptag gælder derfor IKKE for lige netop denne type individer, men det troede jeg egentligt også var (selv)indlysende!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share