Mangler lidt vejledning


KST
 Share

Recommended Posts

Hej

Er 34 år og er begyndt at træne igen. Noget jeg gjorde en del i hvis vi kigger 7-8 år tilbage. Jeg har taget en del på hen over årene, men har lavet min livsstil om nu og alt kører på skinner. Mit spørgsmål er til selve styrketræningen.

Jeg træner 3-4 gange styrketræning set over 2 uger. Ofte hedder det en gange den ene uge og 2 gange den næste pga. tiden.

Laver en masse cadio træning ud over.

Jeg vejer stadig 115 kg. og skal vel ned på omkring 80-85 kg. så et godt stykke vej endnu.

Jeg fandt programmet (se under) herinde for noget tide siden og har brugt det (ca. trænet i 2 mdr.) siden.

Men ved faktisk ikke om det er optimalt når der kun trænes 3-4 gange over 2 uger. Kan jo godt gå en del dage imellem en træning.

Skal der mere på hver gang. F.eks så læn og Biceps kommer med hver gang eller hvad mener i?

Hvor mange gentagelser skal jeg kører for at det er rigtig effektivt?

Håber nogen kan hjælpe her.

1 Variation:

Squat

Bænk

Chin ups

Millitary pres

Bent-over rows.

Dips

Læg

Mave+lænd.

2 Variation:

Dødløft

Bænk

Pull ups

Millitary

BOR

Dips

Biceps curl

Mave

Edited by KST
Link to comment
Share on other sites

Du kan godt smide len (dødløft) og biceps over på det andet program også, så du har dem med ved begge træninger. Generelt burde du køre et fuldstændigt fullbody program, så du får trænet hele kroppen, nu når du endelig er nede i træningscenteret (du nævner, du ikke træner så meget pga. tidsmangel).

Hvis du kører 3x10 eller 3x8, så får du lidt af hele med. Du forbrænder fedt, du får styrke samtidig med du får lidt udholdenhed. Sådan fik jeg vist og fortalt det af min daværende instruktør. :)

Derudover skal du også tænke på kosten, hvis du gerne vil smide en masse kilo, fx spise mindre kulhydrater og flere proteiner. Det vil hjælpe dig med at smide kilo, fordi ikke vil få et overskud af kulhydrater som vil sætte sig på siderne og på maven som kulhydrater, der er blevet lagret til fedtdepoterne. Mere viden om dette, kan du gå ind under forummet "Kost og kosttilskud". Der står meget mere om proteiner og kulhydrater.

Edited by Christiiiian
Link to comment
Share on other sites

Hvad er den bedste løsning når man er på vej ned i vægt. Er det 5x5 eller 3x10/12?

Håber nogen har kommentar omkring selve træningen også.

De flere reps vil forbrænde flere kcal mens du træner, men næppe noget der gør nogen stor forskel. Foretrækker selv at træne med omkring 10 reps fremfor 5, men begge dele kan være helt ok.

Vh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Når det er tiden eller manglende tid, der afgør, at du kun kan træne ca. 3 gange over 2 uger, skal du træne de stor muskler, og de skal trænes godt og grundigt igennem.

Jeg ville køre noget der ligner følgende:

1) squat noget der ligner 5x5

2) bænk (jeg ville nok alligevel foretrække dips og ikke begge dele)

3) dødløft

4) chins

5) hanging leg raises,

og så faktisk ikke mere, da de mindre muskler ikke vil vokse, når der går for lang tid imellem træningerne. Og vær så opmærksom på, at du ikke taber dig ved vægttræning. Hvis du har en pulsmåler med kaloriemåler i, vil du kunne se, at du ikke forbrænder ret meget under en times styrketræning i forhold til en times cardio ditto.

Link to comment
Share on other sites

ER godt klar over jeg ikke forbrænder meget ved styrketræning. Er også derfor jeg afsætter mere tid til cardio frem for styrketræning.

Men styrketræner for at kombinere det lidt. Og så siger de kloge at det er godt for forbrændingen også. Den øges ved styrketræning.

Nu tænker jeg så bare lidt. Man er jo i underskud når det kommer til antal kalorier pr. dag når man skal tabe sig.

F.eks er jeg ca. 500 under mit daglige behov og nogle gange lidt mere. Er jo nødvendigt for at tabe sig. Men så kan man jo ikke tag på i muskler?

Skader det så mere end det gavner at styrke træne? Eller skal man måske blot lave om på sin styrketrænings plan?

Link to comment
Share on other sites

Det program du har nu (hvis du lige smider dødløft ind til hver session) ser ganske udmærket ud. Det kommer hele kroppen rundt og fokuserer på de store øvelser, så der er du dækket ind. Du kan så skifte lidt mellem at køre få gentagelser 5*5 eller 4*6 og flere gentagelser 3*8-10 for at udfordre kroppen på lidt forskellige måder.

Det er svært at sige hvad der er mest optimalt, da begge fremgangsmåder virker. Men en blanding af de 2 vil gøre at din krop aldrig helt ved hvad der venter til den næste træning.

Link to comment
Share on other sites

Er virkelig nogle gode svar der kommer tak for det :)

Lige en ting. Det er vel ikke alle øvelserne man skal kører 5x5 i? Kan nogen skrive helt præcis hvilke der skal køres 5x5 og hvilkes der måske kun skal køres 3x?

Men alle er måske 5x5?

Kun de store basisøvelser behøver du at køre 5x5. Bænkpres, squat, dødløft, military, etc, etc.

Øvelser hvor du tager 'mindre vægt', fx curls m.v., behøver du ikke tage 5x5, men bare 3x8-12.

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi lige kan skære det helt ud i pap så jeg er helt sikker :blush:

Neden under har jeg skrevet som jeg tror det burde være.

Mangler bare lige et ja eller nej på at det er sådan i mener. Så er jeg god to go.

1 Variation:

Squat (5x5)

Bænk (5x5)

Chin ups (Maks eller 5x5 med vægte på hvis man nu kunne kører mere end 5)

Millitary pres (5x5)

Bent-over rows (5x5 eller?)

Dips (Maks eller 5x5 med vægte på hvis man nu kunne kører mere end 5)

Læg (3x8/10)

Mave+lænd

2 Variation:

Dødløft (5x5)

Bænk (5x5)

Pull ups (Maks eller 5x5 med vægte på hvis man nu kunne kører mere end 5)

Millitary (5x5)

BOR (5x5 eller?)

Dips (Maks eller 5x5 med vægte på hvis man nu kunne kører mere end 5)

Biceps curl (3x8/10)

Mave

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share