Genetisk hårtab


JLC
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jeg har desværre arvet genetisk hårtab. Mine tindinger er ved at blive lidt høje, ikke noget vildt, og på "kronen" er jeg begyndt at blive lidt mere tyndhåret - igen ikke noget vildt endnu. Jeg vil meget gerne beholde mit hår, da det trimmede hår ikke lige et mit look. Mine ældre brødre har gjort det, men ja, det er ikke lige mig. Ikke endnu i hvert fald.

Jeg har læst om produktet Propecia, som er recept-pligtigt. Jeg er dog ret skeptisk, da jeg har læst på en forum fra USA, hvor alle skriver en masse negative ting om bivirkninger etc. Min læge siger, at muligheder for bivirkningerne ER til stede, men det kun er 2 procent der oplever dem.

Jeg har set, at der er et par stykker herinde, som tager medicinen

Er der nogle andre som har erfaringer med Propecia, eller andre produkter, som måske har hjulpet på hårtabet?!

Mvh

Jeppe

Link to comment
Share on other sites

Hentehår bliver det næste sort!

Sæt i værk :smile:

EDIT: Netdoktor har en udmærket artikel om hårtab, hvor virkning og bivirkninger ved Propecia og Regaine er beskrevet. Desuden kan du læse om forskellige former for hårtransplantationer.

Du kan læse den på; http://www.netdoktor.dk/sunderaad/fakta/mandligthaartab.htm

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Hentehår bliver det næste sort!

Sæt i værk :smile:

EDIT: Netdoktor har en udmærket artikel om hårtab, hvor virkning og bivirkninger ved Propecia og Regaine er beskrevet. Desuden kan du læse om forskellige former for hårtransplantationer.

Du kan læse den på; http://www.netdoktor.dk/sunderaad/fakta/mandligthaartab.htm

Jeg har læst på netdoktor, og en helveds' masser andre fora. Der er nogle der taler FOR det, men inde på procepiahelp.com, mener jeg den hedder, er der forfærdeligt mange skræmme-historier fra folk der har oplevet bivirkninger EFTER de er stoppet med at tage medicinen, hvilket lyder meget underligt. I Danmark er de jo forholdsvis strenge hvad angår krav til medicin etc, men ja, man kan sgu aldrig være 100% sikker.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har læst på netdoktor, og en helveds' masser andre fora. Der er nogle der taler FOR det, men inde på procepiahelp.com, mener jeg den hedder, er der forfærdeligt mange skræmme-historier fra folk der har oplevet bivirkninger EFTER de er stoppet med at tage medicinen, hvilket lyder meget underligt. I Danmark er de jo forholdsvis strenge hvad angår krav til medicin etc, men ja, man kan sgu aldrig være 100% sikker.

Jeg synes du skal gå til din læge og få en snak om eventuelle bivirkninger ved procepia og evt. andre midler.

Er du utryg ved midlerne, synes jeg du skal overveje en hårtransplantation i stedet. Det koster mange penge her og nu, men hvis du sammenligner med at skulle bruge medikamenter (med mulige bivirkninger) i mange år, tror jeg at prisen pr. hår :smile: er relativt lav. I øvrigt begyndte jeg selv i din alder at lide af høje tindinger, så jeg forstår fuldt ud dine tanker. Jeg valgte en anden vej, anskaffede mig en hårtrimmer og holder nu mit hår på 1-3 mm. længde. Fordelene ved meget kort hår er langt større end ulemperne :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jeg har desværre arvet genetisk hårtab. Mine tindinger er ved at blive lidt høje, ikke noget vildt, og på "kronen" er jeg begyndt at blive lidt mere tyndhåret - igen ikke noget vildt endnu. Jeg vil meget gerne beholde mit hår, da det trimmede hår ikke lige et mit look. Mine ældre brødre har gjort det, men ja, det er ikke lige mig. Ikke endnu i hvert fald.

Jeg har læst om produktet Propecia, som er recept-pligtigt. Jeg er dog ret skeptisk, da jeg har læst på en forum fra USA, hvor alle skriver en masse negative ting om bivirkninger etc. Min læge siger, at muligheder for bivirkningerne ER til stede, men det kun er 2 procent der oplever dem.

Jeg har set, at der er et par stykker herinde, som tager medicinen

Er der nogle andre som har erfaringer med Propecia, eller andre produkter, som måske har hjulpet på hårtabet?!

Mvh

Jeppe

Kan sagtens forholde mig til hvordan det er at være forfængelig, specielt da jeg selv lider under svindende hårgrænse :D Vil dog råde dig til, at bide i det sure æble og når tid er, så klip håret ned i stedet for at dope dig. Der er sgu altid bivirkninger ved den slags medicin, og tror ærlig talt at man bare skal vænne sig til det og så er det ikke så slemt at være skaldet eller karset :D Pigerne er jo helt vilde med det, og et strejf bad ass har jo aldrig skadet nogen. Du må bare træne dine guns kæmpe og så påtage en rockerattitude, så får du heller ingen dumme kommentarer :D P.S hårtransplantation fuck no, og blive opereret i skallen bare for at beholde lidt hår på toppen. Der går min grænse sgu :D Men det er selvfølgelig nemt at sige for mig, er sgu en flot fyr desuagtet, såh. Blot et råd, og de kan som bekendt overhøres :D

VH

Link to comment
Share on other sites

Hvis du er 21 år så er der nogle ting du(desværre) må forholde sig til:

a)

- det er tidligt at få hårtab, og når det starter i en så ung alder, er der desværre stor sandsynlighed for at det vil fortsætte relativt hurtigt. Nu har vi jo ikke set dig, så det er svært at vide hvad du selv bedømmer som "hårtab" - vi taber alle håret, det er et spørgsmål om hvor hurtigt og hvor meget :)

b)

-glem alt om hårtransplantation i din alder. Dels er resultaterne ofte meget dårlige - det er ekstremt dyrt, og selv den/de bedste kirurger i verden kan ikke give dig dit hår tilbage. Og dels fortsætter dit hårtab, og det vil kræver yderligere transplantationer i fremtiden. Tro ALDRIG på hårtransplantationsreklamer, det er i bedste fald vild overdrivelse, i værste fald decideret fup.

c)

- Propecia kan med en god portion sandsynlighed bremse dig hårtab - i det mindst i en periode. Der er ingen grund til at være bekymret for bivirkninger. Hvis du er een af de få uheldige der får bivirkninger, går de over igen når du ophører med at tabe tabletterne.

d)

- glem alt om al mulig anden medicin. De eneste midler der beviseligt fungerer, er de såkaldte DHT hæmmere som blokerer enzymet 5-alpha-reductase og dermedforhindrer testosteron til at blive dihydrotestosteron (DHT). Man mener at DHT er en af de store faktorer til arveligt mandligt hårtab.

Propecia er en såkaldt type-2 hæmmer, mens type-5 stadig får lov at gå igennem.

e)

Der er et andet stof, Dutasterid, som ikke er godkendt mod hårtab, som blokerer både type 2 og type 5, og dermed blokerer 95% af al DHT produktion. Midlet bruges mod forstørret prostata. Dutasterid sælges også under navnet Avodart.

f)

Hvis jeg var dig, og det virkelig var et stort problem, ville jeg mene at du har to options:

- 1: lev med det og håb på en bedre kur i fremtiden (se nedenfor).

- 2: prøv med Propecia i en længere periode (mindst 3-6 måneder).

For et par år siden var der flere firmaer der troede de havde nøglen til en "kur", som bestod i kloning af hårceller, med efterfølgende transplantation af disse. Problemet med hårtransplantation idag er jo, at det er dine tilbageværende hårsække du flytter rundt med, og der er begrænset antal at bruge af (nogle mere end andre). Med kloning af dine egne hårsæk-celler, ville det pludseligt være muligt med uendeligt antal hårceller (og dermed hårsække) til at transplantere. Ydermere er det langt lettere og billigere at transplantere hårceller (gøres bare med injektioner), end med transplantation af hårsække.

Desværre har det vist sig at det i praktisk ikke har været så let at få hårceller til at yngle, og ydermere har de transplanterede hårsække ikke produceret hår i tilstrækkelig kvalitet. Ideen er ikke død, men udskudt. Regn med der går mindst 10 år før der bliver noget man kan bruge til noget i praksis.

Edited by Spock
Link to comment
Share on other sites

Jeg takker mange gange for dit yderst konstruktive svar. Må jeg spørge hvordan din indgangsvinkel til tingene er, siden du ved så meget?

Altså mit hår tab er ikke specielt slemt endnu. Jeg har rejst verden rundt i et halvt år, så det er godt og grundigt smadret af solen, hvilket går hårerne meget tørere samt tyndere, har min frisør fortalt mig. Det vil tage mellem 2-3 klipninger før det er okay igen.

Jeg har lidt høje tindinger (slet ikke noget voldsomt), og er begyndt at blive en smule mere tyndhåret på toppen, ikke noget helt vildt slemt. Men selvfølgelig går det mig på, da jeg altid har været meget glad for mit hår, og det at kunne sætte det.

Jeg overvejer stadig Propecia, men jeg har læst så uendeligt mange skræmmehistorier på nettet, om folk der har taget denne finansteride, og alt gik perfekt, men efter de så stoppede, så begyndte problemerne at komme - altså nedsat libido mm.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

JLC >> har en del venner der er læger, så jeg forhørte mig hos dem.

Athlete >> :tongue::cool: catch 22..

mere Finasterid -> mindre libido -> mere Testosteron -> mere libido/mindre hår -> mere Finasterid -> osv osv osv .. nice

SPOCK -

hej, jeg har læst med her på tråden og er meget interesseret da jeg selv har problemer med tidligt hårtab. Men forstår ikke dit sidste indlæg helt. Skal jeg forstå det du skriver som en række af følgevirkninger, sådan at mere Finasterid i sidste ende fører til mere libido og mindre hår? altså at man skal undgå Finasterid for at stoppe hårtab?

Håber du kan hjælpe mig med at kaste lys over det.

på forhånd tak

Link to comment
Share on other sites

Spock's årsagssammenhæng er fin og så vidt vides korrekt. Finasterid kan have en dæmpende effekt på ens libido. Har en ven der hævder at han fik tendens til manbuppies af et par års brug af det, og heldig som han var fik hans også nedsat sexdrift :unhappy:

Link to comment
Share on other sites

Hejsa, har desværre ikke set tråden i noget tid - derfor det sene svar.

Det var dels rigtigt, men også lidt i sjov jeg skrev de sammenhænge. De er groft simplificerede.

Angående mindsket libido er det en mulig bivirkning ved enhver medicin der blokerer androgyne hormoner. MEN mht Finasterid/Dutasterid er der ifølge studierne tale om meget små bivirkninger, og de er som oftest forbigående.

Med andre ord kan der ikke ske noget ved det - hvis man er uheldig at kunne mærke en negativ virkning, kan man bare ophøre med behandlingen igen.

Så vidt jeg husker er det ca. 5-10% af patienter der bemærker negativ virkning på libido. Men altså intet permanent. Der er masser af folk der lever fint med Dutasterid behandling (f.eks. mænd med forstørret Prostata).

Hvis man vil have de tørre facts kan man på Nettet ret nemt finde fase 3 forsøg med både Finsterid og Dutasterid.

Personligt ville jeg gå efter Finasterid og så vente på at celle-multiplikation bliver rentabelt/muligt (regn med 10 år, desværre).

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Hej

Jeg er 21 og har fået højetindinger og føler at jeg hele tiden taber mere og mere hår, jeg har en del skæl/svamp, som jeg tager noget receptpligtig shampoo og noget andet som skulle "pleje" hovedbunden. Det går mig rigtig meget på med det tidlige hårtab, så har overvejet at prøve med propecia, men det er simpelthen for dyrt for mig at købe i Danmark, så kiggede jeg rundt på nettet og fandt denne side her: http://www.4rx.com/online-pharmacy/categories/skin-hair/generic-propecia.html er det det samme middel som man får på recept i Danmark eller hvordan? Og er der hold i de historie om at nogen oplever at de eventuelle "side effects" ikke går væk efter man er stoppet med at bruge propecia

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Hej

Jeg er 21 og har fået højetindinger og føler at jeg hele tiden taber mere og mere hår, jeg har en del skæl/svamp, som jeg tager noget receptpligtig shampoo og noget andet som skulle "pleje" hovedbunden. Det går mig rigtig meget på med det tidlige hårtab, så har overvejet at prøve med propecia, men det er simpelthen for dyrt for mig at købe i Danmark, så kiggede jeg rundt på nettet og fandt denne side her: http://www.4rx.com/online-pharmacy/categories/skin-hair/generic-propecia.html er det det samme middel som man får på recept i Danmark eller hvordan? Og er der hold i de historie om at nogen oplever at de eventuelle "side effects" ikke går væk efter man er stoppet med at bruge propecia

Lad være med at købe receptpligtig mediin på nettet! Tænk på at der er en grund til at det er på recept og ikke bare kan fås i håndkøb!

Jeg arbejder selv i medcinalbranchen og har lidt kendskab til de kopier og forfalskninger der laves rundt omkring i verden, og selvom mange af dem rent faktisk indeholder det de skal, så aner du aldrig hvad det er for noget lort du putter i munden. Der er ingen garanti for hvad der er i medicinen. Det kan være C-vitamin, tavlekridt, gulvopfej eller rottegift. Det er desuden ulovligt!

Den nemmeste måde at camouflere at man er tyndhåret er simpelthen at klippe det ned til under 3mm. Du kan jo prøve det en enkelt gang og se hvad du synes. Håret vokser jo ud igen, så du kan højst komme til at fryse lidt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 5 weeks later...

Min morfar havde haft måne i rigtigt mange år, da han fik cancer og derfor kemo. En "bivirkning" var at efter håret drattede af og kemokuren var slut, så voksede der meget mere ud end han havde haft de sidste 15-20 år.

Nu fik han nogenlunde hurtigt tilbagefald, så hvor længe det ville have holdt sig på hovedet er ikke til at vide, men man skal aldrig sige aldrig.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du er bestemt til at have dit hår falde ned der jeg intet du kan gøre ved det, hvis det er en genetisk ting. Jeg har det samme problem, jeg får fed ligesom min far, og der er ingen behandlinger for mig! :(

Er ikke helt korrekt.

Finasterid/Dutasterid virker netop ved at blokere de enzymer der omdannes til dihydrotestosteron i hovedbunden og som man mener er årsagen til at hårsækkene skrumper og ophører aktivitet. Hvor påvirkelige hårsækkene er, er genetisk bestemt, men ved at blokere for tilførslen af det stof hårsækkene ikke kan li', kan processen til en vis grad standses/langsommeliggøres.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

hejsa

Min eks-kæreste startede med at bruge Reagaine som er noget man skal smøre i hovedbunden. Da det gav kløe og tynd hud i hovedbunden med sår og blod til følge, stoppede han og gik over til pillerne som hedder propecia. De stoppede vist hårtabet, men da han stoppede på det røg der desværre rigtig meget af. Lægen forklarede det med at midlerne sådan havde "udskudt" hårtabet. Han var meget ked af det over det men besluttede at ophøre med at tage pillerne. Han begndte efterfølgende på noget andet natur-halløj. Der hænger faktisk nogle reklamer i bussen for det pt. Kan lige finde ud af hvad det hedder. Jeg synes det hjalp, men så slog vi op og har ikke set ham jævnligt nok til at give dig fortsættelsen på historien. Dog har han barberet det hele af, hvilket jeg må indrømme er flot til mænd synes jeg personligt. Så hvis du skulle komme ud i det, så synes mange piger det er rigtig pænt. Håber det lykkes for dig. :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...
  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share