Ringtræning


Rhonda427
 Share

Recommended Posts

Jeg har i et halvt års tid lavet lidt let styrketræning, primært armstrækninger og maveøvelser. Trods en alvorligt fremskreden alder (51) har det faktisk givet en pænt tonet overkrop (sammenlignet med før :) ) og noget der ligner en six-pack. Af pladsmæssige hensyn vil jeg ikke have håndvægte, bænk o.lign, og har derfor overvejet at udvide repetoiret med nogle ringe / trapezstang, og hører derfor gerne fra andre om det er noget der kan anbefales. Forslag til øvelser, hvordan de monteres etc. modtages også gerne. Ringene kan hægtes fast i en loftskrog monteret i en spærbjælke, men skal man have to adskilte ophæng, eller er en enkelt nok (fruen er voldsom modstander af een i stuen, men henter kagerullen hvis 2 kommer på tale)? Vi har 2,80 meter fra gulv til loft i stuen hvor jeg påregner at montere krogen(ene).

Andre alternativer modtages også med kyshånd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg købte EFX-rings for et stykke tid siden. De er super gode og nemme at montere (og tage hurtigt ned, så du ikke får tur med kagerullen for ofte).

Du kan købe dem her: Ringtraining.com

Der følger en ganske udmærket øvelsesguide med.

Hvad måtte du slipper for de ringe med porto? Har kigget lidt rundt derinde, men har ikke lige kunnet lure om der er justerbart ophæng inklusiv i prisen med dem til 60$ parret. I såfald er det jo sygt hamrende billigt. :smile:

Edited by Kousgaard
Link to comment
Share on other sites

Hvad måtte du slipper for de ringe med porto? Har kigget lidt rundt derinde, men har ikke lige kunnet lure om der er justerbart ophæng inklusiv i prisen med dem til 60$ parret. I såfald er det jo sygt hamrende billigt. :smile:

Det er ringe + justerbare stropper (på 17 fod så vidt jeg kan læse).

Hvad er du bekymret for mangler?

Link to comment
Share on other sites

Det er ringe + justerbare stropper (på 17 fod så vidt jeg kan læse).

Hvad er du bekymret for mangler?

Et eller andet. Syntes bare det lyder alt for billigt. 660 kr for et par ringe alt inkl. Sad her den anden dag og kiggede efter dem på GymNordic bl.a. Der snakker vi jo en helt anden prisklasse. Men hvordan er kvaliteten mon på de her?

Edited by Kousgaard
Link to comment
Share on other sites

Et eller andet. Syntes bare det lyder alt for billigt. 660 kr for et par ringe alt inkl. Sad her den anden dag og kiggede efter dem på GymNordic bl.a. Der snakker vi jo en helt anden prisklasse. Men hvordan er kvaliteten mon på de her?

Et sæt elite-rings II, der sendes fra UK står til $82 inkl porto.

De bør måske ikke bruges til kæmpesving og sådan hardcore ring-gymnastik, men alt hvad normale dødelige kan udsætte dem for virker de til at klare glimrende. Jeg har selv et sæt derhjemme og adgang til dem i centret og jeg kan ikke lige se hvad de ikke skulle kunne holde til. :smile:

Edit: Kan ikke se Gymnordic har andet end kosttilskud? :unsure:

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Et sæt elite-rings II, der sendes fra UK står til $82 inkl porto.

De bør måske ikke bruges til kæmpesving og sådan hardcore ring-gymnastik, men alt hvad normale dødelige kan udsætte dem for virker de til at klare glimrende. Jeg har selv et sæt derhjemme og adgang til dem i centret og jeg kan ikke lige se hvad de ikke skulle kunne holde til. :smile:

Du har nok ret.. Kunne godt ske man skulle snuppe sig sådan et par :smile:

Edited by Kousgaard
Link to comment
Share on other sites

Edit: Kan ikke se Gymnordic har andet end kosttilskud? :unsure:

Mente nu egentligt den her http://www.nordicgymsupply.com/elite-rings.html Men er det bare mig eller kan det virkeligt passe, at de kun kan afhentes på kirkekontoret. Syntes ikke, at den ville lade mig vælge andre valg muligheder og ellers er jeg bare røv træt..

Link to comment
Share on other sites

Mente nu egentligt den her http://www.nordicgym...lite-rings.html Men er det bare mig eller kan det virkeligt passe, at de kun kan afhentes på kirkekontoret. Syntes ikke, at den ville lade mig vælge andre valg muligheder og ellers er jeg bare røv træt..

Ja, de har ikke styr på logistikken til postlevering endnu, så man kan kun afhente. Kan godt se der er et stykke vej fra Randers. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ja, de har ikke styr på logistikken til postlevering endnu, så man kan kun afhente. Kan godt se der er et stykke vej fra Randers. :wink:

Præcis. Men mon ikke man kender en, som kender en eller anden der kan shippe et par herover en tur! :smile:

Ihvertfald en fornuftig pris i forhold til hvad jeg havde regnet med og kvaliteten ser squ okay ud. Men omvendt, hvor ringe kan den os være. Det er et bare egentligt bare ringe i hård plast. Kan de laves meget anderledes..

Ihvertfald tak for hjælpen :smile:

Edited by Kousgaard
Link to comment
Share on other sites

Hvad måtte du slipper for de ringe med porto? Har kigget lidt rundt derinde, men har ikke lige kunnet lure om der er justerbart ophæng inklusiv i prisen med dem til 60$ parret. I såfald er det jo sygt hamrende billigt. :smile:

Jeg tror faktisk jeg slap med små 500,- alt i alt, men der er så heller ikke røget told på. :smile:

Jeg ville gå efter EFX-ringene - synes det er smart med de 3 forskellige grebsmuligheder.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror faktisk jeg slap med små 500,- alt i alt, men der er så heller ikke røget told på. :smile:

Jeg ville gå efter EFX-ringene - synes det er smart med de 3 forskellige grebsmuligheder.

Har os luret på det. Ser nice ud. Men ved ikke helt om jeg tør risikere toldafgiften. Må jeg lige tage op til overvejelse med mig selv. Har dårlig erfaring med, at få snuppet det jeg bestiller i tolden.. Grippers, KB, etc. :sneaky2:

Link to comment
Share on other sites

choice of champions sælger dem til 46 euro - ved ikke hvordan de svarer til elite ringe osv. men jeg har brugt dem chinups, dips osv. med over 50 kg. vægt på - vejer selv 115-ish uden nogen som helst problemer..... tror sgu de holder til det meste :) desuden har dr. korte en masse andet fantastisk grej i butikken - mht. fragt kan jeg ikke huske hvor meget jeg gav - men det er ikke så galt.....

huxi

Link to comment
Share on other sites

Jeg købte mine EFX på ebay til 300 for at slippe for dvd og alt det der crap - endte dog med at betale 800 med porto og told. Men få afsender til at markere pakken som "gift/gave", så slipper du for tolden.

EFX er fin kval. måske savner jeg lidt længde på stropperne, så de kan nå helt ned til jorden fra de høje træer. Dem eXtreme Rings fra gymnasticbodies.com er lidt længere. Begge sæt kan holde til 1000 lbs per strap+ring.

Jeg vil anbefale EFX - superlette at sætte op og med indbygget målebånd.

Men du er nødt til at have dem hængene i to beslag med ca. en underarm+håndsbredde mellem sig.

Mht. øvelser, så er der SÅ mange muligheder og jeg lover dig, at du bliver træt på ingen tid :bigsmile: Du kan evt. kigge i min log, der er ringtræning ca. en gang om ugen (men helt ny i det).

Ud over de klassiske måder at bruge ringene kan du også bruge dem a la et "TRX Suspension set" Søg efter det på youtube...

@TLunau: Hvad skulle gøre tråden spændende? øvelser eller science eller hvad?

Link to comment
Share on other sites

Ja, som trådstarter kunne jeg godt have tænkt mig nogle hints. Eksempelvis hvor højt man hænger ringene, forslag til øvelser, om man befæstiger i eet eller to punkter, og evt. gode idéer til at supplere med eks. en trapez-bom.

Hvor svært er det egentlig at bruge ringene? Jeg er absolut nystarter, og vil godt vide om det ringe er noget der først gavner en mere avanceret atlet. Men det som tiltaler mig er at det er en fri øvelse med formodentlig god påvirkning af koordination of balance udover styrke, samt ikke mindst at det fylder tæt på ingenting. Når man som jeg kun laver armstrækninger, bør det vel give påvirkning af en masse andre muskler i overkroppen?

Link to comment
Share on other sites

Ja, som trådstarter kunne jeg godt have tænkt mig nogle hints. Eksempelvis hvor højt man hænger ringene, forslag til øvelser, om man befæstiger i eet eller to punkter, og evt. gode idéer til at supplere med eks. en trapez-bom.

Hvor svært er det egentlig at bruge ringene? Jeg er absolut nystarter, og vil godt vide om det ringe er noget der først gavner en mere avanceret atlet. Men det som tiltaler mig er at det er en fri øvelse med formodentlig god påvirkning af koordination of balance udover styrke, samt ikke mindst at det fylder tæt på ingenting. Når man som jeg kun laver armstrækninger, bør det vel give påvirkning af en masse andre muskler i overkroppen?

Hvis du laver armstrækker vil du samtidig træne alle de muskler der styrer scapula (skulderbladet) og generelt vil du træne stabilitet omkring skulderleddet hvilket er super

Du vil hurtigt opdage at du kan lave mange færre armstrækkere i ringene end du ville kunne med "alm" armstrækkere, det gælder også dips.

Link to comment
Share on other sites

Ja, som trådstarter kunne jeg godt have tænkt mig nogle hints. Eksempelvis hvor højt man hænger ringene, forslag til øvelser, om man befæstiger i eet eller to punkter, og evt. gode idéer til at supplere med eks. en trapez-bom.

Hvor svært er det egentlig at bruge ringene? Jeg er absolut nystarter, og vil godt vide om det ringe er noget der først gavner en mere avanceret atlet. Men det som tiltaler mig er at det er en fri øvelse med formodentlig god påvirkning af koordination of balance udover styrke, samt ikke mindst at det fylder tæt på ingenting. Når man som jeg kun laver armstrækninger, bør det vel give påvirkning af en masse andre muskler i overkroppen?

Du skal ikke hænge dem meget lavere end 220, men hvad vil du med en indendørs trapez-bom?

Jeg vil mene alle kan gavne af dem advanced som begynder - men det begænser naturligt nok bare øvelsesmulighederne. Jeg vil skyde på, at pressøvelser er 6-10 gange sværere i ringene(det afhænger også af linelængden): Håndstand er 6-10 gange sværere i ringe end på jorden, en alm. ring dip er 6-10 gange sværere end i et dipstativ osv. (Og jeg mener SVÆRERE - som dermed udelukker, at hvis du kan dip'e BW+100 i ringe, så kan du dip'e BW+1 ton i et stativ :wink: )

I pressøvelser er det især kravet om stabiliserende arbejde, der øger presset på især dine skuldre, men hele midtersektionen lider under det øgede kra til stabilitet.

Link to comment
Share on other sites

Du skal ikke hænge dem meget lavere end 220, men hvad vil du med en indendørs trapez-bom?

Jeg erindrer at jeg så nogle øvelser hvor ringene hang MEGET lavt, måske mindre end een meter over gulvet, og hvor figuranten lavede øvelser der lignede armstrækninger med fødderne hvilende på en stor kasse. Men måske skyldes min uvidenhed bare at jeg ikke har set øvelser endnu.

Trapez-bom'en var netop til at have noget i en god højde, eks. 2.20, hvor jeg troede at ringene måske var beregnet til en lavere arbejdshøjde. Det at kunne hæve sig op i armene må vel også kunne give basis for at sætte mavemusklerne på arbejde hvis man hæver benene også.

Grunden til at jeg har kig på ringe er at jeg p,.t. kun laver armstrækninger. Jeg laver intet hvor jeg trækker mig op i armene, og træner derved stort set kun brystkasse/overarme, men ikke ryg og skuldre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg erindrer at jeg så nogle øvelser hvor ringene hang MEGET lavt, måske mindre end een meter over gulvet, og hvor figuranten lavede øvelser der lignede armstrækninger med fødderne hvilende på en stor kasse. Men måske skyldes min uvidenhed bare at jeg ikke har set øvelser endnu.

Trapez-bom'en var netop til at have noget i en god højde, eks. 2.20, hvor jeg troede at ringene måske var beregnet til en lavere arbejdshøjde. Det at kunne hæve sig op i armene må vel også kunne give basis for at sætte mavemusklerne på arbejde hvis man hæver benene også.

Grunden til at jeg har kig på ringe er at jeg p,.t. kun laver armstrækninger. Jeg laver intet hvor jeg trækker mig op i armene, og træner derved stort set kun brystkasse/overarme, men ikke ryg og skuldre.

He he, ringene er så smarte, så hvis du hænger dem i to beslag i loftet i 220 eller derover, så kan du justere om ringene skal hænge helt oppe under loftet eller helt nede ved jorden :wink:

Link to comment
Share on other sites

He he, ringene er så smarte, så hvis du hænger dem i to beslag i loftet i 220 eller derover, så kan du justere om ringene skal hænge helt oppe under loftet eller helt nede ved jorden :wink:

Ja, det havde jeg også luret :4thumbup: Men måske det forhold at man havde en stang - fremfor to helt selvstændige fixpunkter - ville give nogle ekstra træningsmuligheder.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share