Løbeteknik og triathlon


knut
 Share

Recommended Posts

Hej Moller

Da jeg er en flittig løber og ønsker at bliver bedre end jeg er, sad jeg forleden og surfede lidt om løbeteknik på nettet. Jeg faldt da over en lille video, som viser forskellige teknikker til sprint, 5K, 10K, marathon og triathlon...- meget fin lille video.

Jeg kan sagtens forstå at der er forskel på kropsholdning og hvor højt benen løftes i f.eks. sprint og marathon, men jeg forstår ikke, hvorfor der er så stor forskel fra marathon til triathlon.

Hvorfor holder, ifølge videon, triathleterne knæene så lavt( pegende mod underlaget)og løfter fødderne højt mod balderne?!

Jeg ved godt de lige er kommet af cyklen og skal ud på en hård løbetur og lårene derfor er tunge, men alligevel?!

Jeg synes også at have bemærket at Rasmus Henning benytter samme "let-benede" løbestil?!

Link to comment
Share on other sites

Hej Moller

Da jeg er en flittig løber og ønsker at bliver bedre end jeg er, sad jeg forleden og surfede lidt om løbeteknik på nettet. Jeg faldt da over en lille video, som viser forskellige teknikker til sprint, 5K, 10K, marathon og triathlon...- meget fin lille video.

Jeg kan sagtens forstå at der er forskel på kropsholdning og hvor højt benen løftes i f.eks. sprint og marathon, men jeg forstår ikke, hvorfor der er så stor forskel fra marathon til triathlon.

Hvorfor holder, ifølge videon, triathleterne knæene så lavt( pegende mod underlaget)og løfter fødderne højt mod balderne?!

de holder knæene lavt fordi skridtlængden er lav. Det andet gør de ikke anderledes end normalt, medmindre de aktivt prøver at gøre det, hvilket vil øge energi forbruget.

Jeg ved godt de lige er kommet af cyklen og skal ud på en hård løbetur og lårene derfor er tunge, men alligevel?!

Jeg synes også at have bemærket at Rasmus Henning benytter samme "let-benede" løbestil?!

ja han løber med korte skridt

Jeg tror ikke der er en af de ting har siger i den video der tæt på korrekt udover at han ved hvad pronation og supination er.

Du kan ikke forbedre din tid på løbedelen af triathleten nævnværdigt ved at forsøg at ændre din løbestil... du kan i værst fald komme til skade... så det er ikke forsøget hver...

Udover løbedelen er der kæmpe potential i at træne:

- tung styrketræning

- plyometrisk træning

- spring,sprint og kast.

det er tydeligt bevist og der er 2-3 artikler på hjemmesiden omkring det.

for sprinttræning er det både korte sprints f.eks. 60m og lange sprints f.eks. 30 sek.

en lille hag ved ovenstående er at tingende både kan virke skades forebyggende men i værst tilfælde skadesfremkaldende. Ikke for at være grov, men når du tydeligvis har svært ved at skelne imellem når folk lukker lort ud (henvisende til at ovenstående video virkelig er den værste af slagsen), vil jeg anbefaler du bruger pengene på at få nogen til at hjælpe dig, der har viden på området. Først skridt bør være løbesko, næste skridt nogen skadesforebyggende.

De vigtigst ting man kan ændre løbeteknisk er:

- kortere kontakttid (som ovenstående ting hjælper med, men ikke noget du selv skal forsøge dig på)

- øget smidighed omkring hofte ekstension, dvs. du skal strække dit forlår ud

(spænd ballerne så det strækker)

- øget styrke omkring ballerne (

)

- ordentligt løbesko der ikke er testede i sportsmaster eller lignende, altså et ordenligt sted,

ovenstående er en kort gennemgang, uden en foregående analyse. der kan være individuelle forskel. Ideen er at hvis man ikke har den rigtigt hardware så kan det være ligegyldigt at installere nyt software fordi hardwaren alligevel ikke kan trække det. Dvs. ændre i løbestil skal primært komme fra øget styrke, stabilitet eller mobilitet eller man simpelthen løber stærkere på den distance man træner.

eksempel på løbestil :

sprint 60m

http://miklar.dk/vid...artinkrabbe.MOV

ham der vinders hardware er:

- 3,40m i stående længespring (

)

- 140 kg dyb squat (

)

ovenstående ting muliggøre at han kan være så foroverbøjet i accelerations fasen

Sprint 100m

og kig nu efter de lander stadig på forholdvis meget af foden!

og løber slet ikke som i den video du har postet

Sprint 400m

http://www.youtube.c...h?v=QPfp_uFL-CA kig fra 1,45

stadig bruger de rigtigt meget af foden

og slet ikke som han viser

knæet er relativt langt bagved hoften når de sætter af = smidighed hoftebøjer, modsat de fleste triathleter

sprint 400m, verdens rekorden, kig fra 4,45

....

mellemdistance 800m

http://www.youtube.c...feature=related

jeg kunne ikke finde nogen slowmotin optagelser beklager.

lidt fra 3:00

ham i den orange der bliver 2 lander for højt på forfoden i forhold til hvad der normalt vil være hensigtsmæssigt i det tempo. hans kadence bliver for høj vil jeg mene. Han er en rimelig dygtigt løber så det kan diskutteres...

en dansk løber som lander relativit højt på foden.

for at løbe 1,43 på 800m skal man ca. have følgende hardware:

11.00 på 100m

cooper test 4200m

stående længdespring 3,05

10 spring (10 afsæt efter hinanden, kræver spændstighed) 33.00

tilsvarende for 1,51

11,50

3900m cooper

2,90

31,50

teknik 1500m

http://www.youtube.c...h?v=B-S-gP8ObZU, kig ved 4,45

krav:

f.eks. 3,40 på 1500M

kunne løbe 1,44-1,50 på 800m

dvs. man skal altså have noget springkraft/hurtighed i benene

nu længere tempo nu mindre krav, men der er stadig evidens for 2 ting:

1. konditionstræning nedsætter ens springkraft/hurtighed meget markant

2. større springkraft/hurtighed giver bedre løbe økonomi

3. det er næsten umuligt at man øge vægten pågrund af øget muskelmasse når man træner meget kondionstræning

dvs. hvis man ensidigt træner konditionstræning gør man glip af noget af den løbe økonomi man kunne få fra ens springkraft/hurtighed

man siger at særligt mellemdistance løb kræver en meget god løbe økonomi i forhold til de andre løb.

5000m

http://www.youtube.c...feature=related 3,54

10000m

markant ændring i tempo = markant ændring i teknik

foden mere foran tyngdepunkt, mere tendens til at løberne lander på hælen

langsommere tempo = længere kontakttid

kommer foden for tæt under tyngdepunkt skal man øge skridt hastighed for ikke at falde på næsen = for høj kadence. Der er en generel tendes fra motions løber side at overdrive skridtlængden, mens erfaren løber oftest har lidt kortere skridt dvs. mere optimal kadence. Så nogen motionsløber vil kunne hente lidt både skadesforebyggende og præstationsmæssigt ved at tag lidt kortere skridt, det er dog individuelt.

marathon

triathlon

5,13

nu er tempoet så meget langsommere at

skridtlængde er væsentligt kortere

kontakttiden er storset den samme

primært hællanding foran tyngdepunkt

når hælen svupper op under ballen i de fleste af de løber vi har set, så er det fordi de baglåret press hoften frem og låret tilbage. Når foden slipper underlagt forsvinder friktions fra underlagte og foden svupper op da baglåret udover at press hoften frem også bøjer knæet.

jeg opsummere:

lad være med at ændre din løbe teknik!

ændre din hardware og skades forebygge,

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share