Program til min Kæreste(PIGE)


t4x4
 Share

Recommended Posts

Hvorfor mon stopper de - jow det er simpelthen to øvelser der er for krævende både med teknikken men også "knalde igennem på". Derimod hvis når de har trænet en halvt år tids tid, ja så er de pludselig mere dus med det hele og åbnetbart også mere klar til de lidt mere svære øvelser.

Det med kvinder og så "knalde igennem"... Det er SÅ sjældent, man ser en pige i en vægttræningssal knalde igennem, og det er SÅ synd. De vil gerne mose afsted på spinningcyklen eller i aerobic-/boksesalen, men der er ingen grynt og rødmossede ansigter i vægtafdelingen.

Hvorfor ikke? (et spørgsmål, som I gutter og så mig kun kan gisne om).

Teknisk er de fleste kvinder (ikke mig :retard: ) bedre stillet end de fleste mænd, da kvinder som regel har en god motorik. Så teknikken burde ikke være en undskyldning.

Men der er et eller andet med sved, røde kinder og anstrengt vejrtrækning i en vægttræningsafdeling??

Måske kan de ikke forestille sig Jennifer Lopez grynte sig rødbederød i hovedet under bredstående squat, hvilket hun forhåbentlig har gjort for at få sin gode numse :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 72
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

AF: Det lød som om nogle mente, at piger bare kan træne løs, fordi de alligevel ikke bliver større.

Så ville jeg bare understrege, at det i hvert fald ikke gælder benene.

DSB: Fordelen ved dumbbell press er netop, at man bare skal løfte to vægte op og ned, der er ikke noget med at ramme det rigtige sted på brystet, eller finde den rigtige grebsbredde eller andet. Hvis det ikke er muligt at koordinere vægtene, er det jo muligt at starte uden vægte.

Da jeg begyndte at træne, var jeg i praksis for svag til at bruge en 20 kg stang.

Link to comment
Share on other sites

Harry> tak, skulle det være en anden gang :rolleyes:

Seriøst, så er der vist ingen som specifikt har nævnt dit navn, i forbindelse med de oplevelser vi har haft, med "erfarne" styrketrænings"eksperter". Er der nogen speciel grund til at du føler dig truffet :confused2:

Thomas

Edited by Thomas J
Link to comment
Share on other sites

Hvis man som totalt nybegynder må have lov at blande sig lidt, det var trods alt det det oprindeligt startede med at handle om... :rolleyes:

Jeg er stort set ening med jer alle sammen...

Jeg startede selv med at træne for 3-4 mdr. siden. Jeg var ikke særlig glad for at stille mig op og jonglere med vægte i starten, faktisk nægtede jeg pure. Men min kæreste blev ved med at presse (og informere om bedre Øvelser/resultater), da han jo ved bedst!!! :teachingfinger: Men stadig lod han mig lige lugte lidt til sveden i centret, og vænne mig til at arbejde med min egen krop med nogle lidt mere neutrale (og hengemte øvelser)! Det har så resulteret i at jeg efter ca. halvanden måneds tid kom i gang med squat på eget initiativ, hvilket jeg tror er vigtigt!!!! Efter lidt tid og vægtøgning der, har jeg så fået lidt mere blod på, tanden og er nu også sprunget ud i dødløft. Bænkpress må vente lidt endnu, det er det der med motorikken og den tunge stang, den er som der var en der tidligere nævnte - til at blive søsyg af, så der må vi lige arbejde lidt med nogle små vægte i stedet for. :blink:

Min pointe var egentlig bare - de gode gamle hårde øvelser er helt OK, men der er jo ikke nogen der siger at de alle sammen skal komme på en gang. Og at det er individuelt hvor lang tid man har brug for i starten, for de fleste piger HAR brug for lidt tid til at lære at svede. Nogle er parate til at give den en skalle fra starten og andre først efter 3 mdr. men det er umuligt at sætte tid på...Sådan er vi heldigvis så forskellige!

Link to comment
Share on other sites

Newbiegirl - rigtigt godt indlæg.

For mig at se handler det om at pigerne ved hvordan de kan få de bedste resultater, dvs. basisøvelser. At de så starter på nogle maskiner for at lære lugten i bageriet at kende først, pga. lidt generthed/frygt for at kaste sig ud i dødløft ffra ørste dag er der ikke noget at sige til. For dødløften osv. skal nok komme hen af vejen, da piger jo selvfølgelig er lige så interesserede som mænd i at få resultater, selvom det mest optimale ville være at starte med det fra dag 1.

Torben F :pullup:

Link to comment
Share on other sites

Ehhh... Hvor har du mon det fra??? Kan du eventuelt underbygge?? B)

Ingen artikler (dem har jeg ikke tid til at rode efter) - så du ka' ligge i min påstand hvad du vil, eller lade være... ;)

Det er min gamle børnelærdom, at pigebørn har større held med de mere komplicerede motoriske udfoldelser, og det holder vist et langt stykke af vejen udi voksenalderen, selvom det er mest udtalt under børns udvikling... igen kan interindividuelle forskelle være mere udtalte end kønsspecifikke forskelle.

Link to comment
Share on other sites

Det lyder lidt som en "I form" ting :D Jeg mener generelt jeg har set det modsatte, nemlig at kvinder synes at have sværere ved at lære boldkontrol og anden kompleks fysisk udfoldelse... Har dog ikke noget videnskabeligt at basere det på... :)

Edited by Jøgge
Link to comment
Share on other sites

I mine øjne er der stooor forskel på boldkontrol og kropskontrol. Jeg er enig me AF: piger har en bedre kropskontrol end fyre (sådan helt overordnet set). Fyre spiller bedre fodbold, men piger danser bedre ballet (som udgangspunkt). Jeg tror også at en pige principielt vil have en lettere tilgang til vægttræning, da jeg godt kan forestille mig en enkelt fyr eller to der ville overvurdere sin egen styrke og glemme teknikken til fordel for kiloene. Men det er jo selvf. bare helt generelt og indtil videre en trossag. Men er det ikke "almen viden" at piger (igen heeeelt generelt) er mere smidige end fyre, hvorved de vil have lettere ved f.eks. at bøje benene nok til dl og squat?

Link to comment
Share on other sites

-> Jøgge, vi er vist lige gode om at lyde som selvbestaltede experter fra "I Form"... :) Som Litopsi iøvrigt har ret i, er der langt mere i at sætte sig ind i en komplex sportsgren som boldspil end blot koordination af bevægelser. Det er kun bevægelseskoordinationen (om nødvendigt til musik, hvis det skal være rigtigt svært), jeg tænker på... hvem har ikke været til en idrætstime og set, hvordan det går når fyrene skal svinge armene i hver sin retning :lol:

Link to comment
Share on other sites

hvem har ikke været til en idrætstime og set, hvordan det går når fyrene skal svinge armene i hver sin retning

Eller i samme idrætstime når pigerne skal lære at drible med en bold :lol: Mht. ballet så er der jo mange utroligt dygtige mandlige solodansere - også i DK.. Er det ikke Peter Schaufuss han hedder?

Jeg er ikke sikker på at forskellen - den medfødte - er ret stor.. Om overhovedet eksisterende.. Der er en masse roller i vores opfattelse af hvad man skal være god til.. Joakim Bolsen blev i morges i radioen spurgt om det mandlige håndboldlandshold kunne lære noget af de elegante piger?? Han svarede: Nej.....

Link to comment
Share on other sites

jeg tror vi taler forbi hinanden.... jeg siger ikke at der fra fødslen er forskel på hvad drenge og piger er gode tila t bruge deres kroppe til. Jeg siger bare at man kan konstatere når man bliver ældre at det er pigerne der går i split og drengene der tæmmer bolde. Og ja, det klarer de fint. Og ja man kan sagtens lære noget andet. Der findes således både dygtige mandlinge balletdansere, og dygtige kvindelige boldspillere. Men tag du nu til en idrætstime i 7 a på en tilfældig skole og se hvordan de unges kroppe reagerer på forskellige udfordringer. Så vil du sikkert opleve at drengene ikke kan danse og pigerne ikke spille bold - stort set. Men det er jo også bare generaliseringer. Det mener jeg vi har gjort opmærksom på under hele debatten.

Link to comment
Share on other sites

Ja, men diskussionen gik på hvorvidt kvinder var bedre motorisk udrustede end mænd:

"QUOTE (Armoured female @ 12. Jan 2003, 13:10)

Teknisk er de fleste kvinder bedre stillet end de fleste mænd, da kvinder som regel har en god motorik"

, og det har jeg ikke set nogen argumenter som underbygger endnu.. Generaliseringer eller ej :)

Link to comment
Share on other sites

Selvom det er meget forsinket, så synes jeg alligevel jeg ville give mit besyv med. Jeg startede for et par måneder siden (har før været igang men aldrig for alvor).

Først og fremmest synes jeg at du skal bede din kæreste prøve at skrive logbog og læse og skrive lidt hist og her på MOL hvis hun har mulighed for det. Det giver en lidt anden vinkel og i mit tilfælde mere en fornemmelse af selv at være på banen og ikke bare et føl der render rundt i haserne på kæresten.

Denne her lange diskussion om instruktører kan godt stoppe for min skyld, for der er altså ret stor forskel på at starte med en "Ukendt" instruktør og at starte med sin meget kendte kæreste. Når man har kæresten med de første gang er man ikke så bange for at spørge om alt muligt og dermed måske heller ikke så bange for at kaste sig over det mere tekniske.

Min dejlige kæreste har denne gang lavet et godt program for mig synes jeg. Vi har prøvet os lidt frem med diverse øvelser - faktisk også dødløft, som jeg har planer om at tage op igen senere. Jeg mener at det gode ved det program jeg har kørt er, at vi har givet plads og tid til det lidt mere tekniske (squatten) ved at tage noget andet ud til at starte med. Det drejer sig bla. om træning af biceps, triceps og skuldrer. Vi/Jeg har brugt god tid på at få de andre ting på plads. Fordelene har været at jeg ikke har følt mig overvældet over et to timers langt program (grundet diverse opstartsproblemer) eller har følt at det alt for overfladisk (grundet for kort tid på for mange øvelser). Det skal lige siges at vi faktisk ikke har trænet ret mange gange sammen, jeg kunne ret hurtigt klare programmet selv, men han er med fra tid til anden når jeg mener jeg har behov for at han lige ser hvad jeg laver eller vi skal lave noget nyt.

I har tiden og muligheden for at få en god opstart. Så gør det dog! Vær ikke bange for de "svære" øvelser, tag dem med med det samme og tag nogle af de lette ud indtil de svære er på plads. Så bliver det nok tid til at udvide programmet senere med det der eventuelt måtte mangle... Gør som jeg: drop nogle af øvelserne til overkroppen til at begynde med og tag dem med senere. Jeg er f.eks. begyndt at kede mig lidt ved mit program nu og der behov for nogle ændringer, men nu er jeg også parat til det. Og jeg er glad for at jeg har kastet mig ud i squatten, for den giver lidt udfordring (til forskel fra nogen af de andre ting, som ikke kræver den store hjerne ;) ).

Der er nogen der siger at vi nok er lidt bange for at stå blandt alle bamserne nede i centret, men her er jeg og din kæreste jo heldige ik: Vi har jo jer med, så der er intet i verden at være bekymret om.. :D

Hvis I vil se hvad jeg er startet op på, så kig i min log.

Link to comment
Share on other sites

Hov forresten dødløften skulle ikke kun undlades pga de lidt svære motoriske problemer men ganske enkelt fordi at jeg både vil mene at øvelse er for koncenteret af lænden med evt uheld til følge og så også lidt overdreven for de fleste.
citeret fra DSB-manden

Hmm det med lændeproblemer kommer vel kun an på hvor mange kilo du smækker på stangen og/eller kører øvelsen forkert hvilket ikke behøves at være tilfældet... ligeledes i squat... der er vil intet galt i lære teknikken fra start af men med meget lidt vægt på??? jeg tror nu ikke der er den store forskel på de 2 køn når alt kommer til alt... oplysning er den eneste vej frem

Link to comment
Share on other sites

Jeg lagde iøvrigt program til to skolekammerater (kvinder), som var vant til styrketræning. De prøvede stivbenet dødløft, og efter et par forsøg kørte de den rigtige teknik. Men det gjorde jo ondt i ryggen?, sagde den ene.

Hun havde aldrig brugt sin erector spinae til andet end lidt hyperextensions, så tror faen hun fik ondt i ryggen - hendes erector spinae syrede til, som muskler nu gør, når de bliver brugt på en ny måde.

Den dybe rygstrækkermuskulatur tåler mælkesyre og DOMS ligesågodt som enhver anden muskel (omend man ikke behøves at fremkalde disse ting for at træne den effektivt) - men nogle folk løber skrigende bort fra øvelser, de bliver ømme i rygmuskulaturen af, fordi de tror de er ved at brække ryggsøjlen eller få discusprolaps... Endnu en informationsopgave :)

Link to comment
Share on other sites

Ja og det er sgu synd... en trænet erectormuskel er ikke et kimse af... men det er igen det med fordomme.. folk har tit hørt fra en fætters fætter eller i fjernsynet hvor farlige rygskader er og det afholder desværre mange fra at opnå optimale trænings-tilstande...

AM--> mp man spørge om hvor du har din viden fra... er det sund interesse eller læser du releteret til træning?? er bare nysgerrig ;)

Edited by Zoa
Link to comment
Share on other sites

AF--> Jeg tror vist du og jeg er ved at være enige - Så mangler vi den "gamle styrkeløfter" (men han er nok nede og købe kakaomælk - for der er jo tilbud her fortiden :lol: ). Men der er altså også mange teoretikerer herinde på MOL. Selvfølgelig kan en pige starte op med at køre med en kosteskaft til en omgang dødløft (eller stivben) for at lære teknikken. Men at holde dem motiveret til dette de næste mange træningspas er straks noget helt andet :tongue:

Link to comment
Share on other sites

-> DSB Harry: Regner ikke med motivation er et problem for mine to kolleger ;) Men foreløbig må jeg nok lige holde dem lidt i ørerne med den stivbenede, så de ikke bliver forskrækkede over de onde DOMS, den giver i starten. Den ene havde en del i baglårene, den anden havde DOMS over det hele :lol:

-> Zoa: Har læst medicin i effektivt 5½ år, og styrketrænet efter trial & failure-metoden i 5 år (4 år og 9 mdr for længe), og vidensbaseret i 2 år... De træningsrelevante artikler på internettet ville jeg gerne læse langt flere af, men det kniber med tiden :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share