Alternativ til havregryn?


julles
 Share

Recommended Posts

Jeg er på det sidste blevet umådelig glad for at spise havregryn med mælk - ikke blot til morgenmad, men flere gange om dagen.

Det er vel i sig selv ikke usundt, men kalorieindholdet i havregryn er vel lige i den høje ende, kunne jeg forestille mig?

I så fald, er der så en der har en idé til et godt alternativ til havregrynene, som stadig mætter lige så godt og er hurtigt lige at bikse sammen, lige gyldigt om man er på tegnesalen eller hjemme ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er på det sidste blevet umådelig glad for at spise havregryn med mælk - ikke blot til morgenmad, men flere gange om dagen.

Det er vel i sig selv ikke usundt, men kalorieindholdet i havregryn er vel lige i den høje ende, kunne jeg forestille mig?

I så fald, er der så en der har en idé til et godt alternativ til havregrynene, som stadig mætter lige så godt og er hurtigt lige at bikse sammen, lige gyldigt om man er på tegnesalen eller hjemme ?

Havregryn er ikke specielt kalorierige, 350kcal pr 100g, og du behøver jo ikke at spise 100g :)

Hvis du tager skummet- eller minimælk på og ingen sukker, så er det ikke vildt mange kcal du får indenbords..

Hvis du gerne vil have havregrynene på en mere kaloriefattig måde, så lav havregrød af dem (lav det med vand).. Så fylder de meget mere og mætter mere end havregryn med mælk efter min mening.. men det er jo også en smagssag. Havregryn er dog nok noget af det sundeste du kan spise (:

Ellers så kan du jo erstatte det med hvad som helst der har fibre... Du kan evt spise allbran, weetabix, grovboller, groft toast, rugbrød, groft knækbrød osv osv..

Du kan tage mager yoghurt og drysse forskellige grove morgenmadsprodukter (uden sukker) ovenpå... det foretrækker jeg

Link to comment
Share on other sites

Hej Julie

jeg søger faktisk noget til at drysse på ;)

noget der knaser

men kan ikke rigtig finde en musli eller andet hvor kalorie indholdet er lavt og hvor der ikke er sukker i

er der noget du kan anbefale ( andre må også gerne anbefale ;) )

Link to comment
Share on other sites

Hej Julie

jeg søger faktisk noget til at drysse på ;)

noget der knaser

men kan ikke rigtig finde en musli eller andet hvor kalorie indholdet er lavt og hvor der ikke er sukker i

er der noget du kan anbefale ( andre må også gerne anbefale ;) )

Må indrømme jeg ikke helt forstår hvorfor i nødvendigvis vil have at kalorieindholdet skal være lavt. Havregryn og müsli er jo forholdsvis kalorietæt, men mætter ualmindeligt godt. Nu må man jo vist ikke henvise til konkrete produkter, men den müsli der har navn efter en dansk tidligere racerkører blandet med havregryn er et rigtig godt bud. Indeholder nogle hasselnødder, rosiner og kokos. Kunne man selvfølgelig også bare tilsætte havregrynene. Her får man naturligvis nogle kalorier, men af den gode slags:)

Fcqv1st

Link to comment
Share on other sites

Hej Julie

jeg søger faktisk noget til at drysse på ;)

noget der knaser

men kan ikke rigtig finde en musli eller andet hvor kalorie indholdet er lavt og hvor der ikke er sukker i

er der noget du kan anbefale ( andre må også gerne anbefale ;) )

Jeg plejer at drysse kellogs allbran eller special K på min yoghurt.. weightwatchers laver også nogle gode flakes af en art. Nestle laver også nogle gode morgenmadsprodukter de kalder for fitness og Quaker laver noget der hedder 'rugfras', de er også ret gode :)

Håber det kan bruges :)

Link to comment
Share on other sites

Personligt plejer jeg at tage en lille håndfuld hakkede nødder eller mandler og smide på - evt. ristede :smile: . På en dag hvor jeg har lyst til et sødt alternativ bruger jeg en lille håndfuld chokolademüsli - højt sukkerindhold, men til gengæld skal der bruges ganske lidt for at give smag og knas. Der findes i øvrigt flere sukker- og fedtfattige alternativer, hvis man virkelig tæller kalorier.

Mangler der smag og protein kan en halvtynd cacaoshake afløse mælken - igen lidt flere kalorier, men det virker :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hej Julie

jeg søger faktisk noget til at drysse på ;)

noget der knaser

men kan ikke rigtig finde en musli eller andet hvor kalorie indholdet er lavt og hvor der ikke er sukker i

er der noget du kan anbefale ( andre må også gerne anbefale ;) )

Fiber Kost! Det er hvedeklid, dadler og rosiner, 35% kostfibre, og 240 kcal. pr. 100 g. Uden tilsat sukker.

Link to comment
Share on other sites

Hey Julles,

Jeg er selv tilhænger af alt hva der er nemt og hurtigt, så her er mine 2 bud på hurtige nemme sunde og kaloriefattige mellem måltider jeg tit benytter mig af:

A: 1/2 l Hjemmelavet milkshake og 2 skiver/ca. 100g ristet rugbrød (Schulstad-Kernegrov 180 Kcal),

Shake 1 - 6-8 isterninger, 1/4 l. minimælk(ca.90 Kcal), et strint sødmidl(0 Kcal) og 1 banan(ca.100 Kcal pr. banan alt efter størelse).

Shake 2 - 6-8 isterninger, 1/4 l. minimælk(ca.90 Kcal), et strint sødmidl(0 Kcal) og 1tsk./ca. 5-7g Ren kakao (ca. 23 Kcal).

Shake 3 - 6-8 isterninger, 1/4 l. minimælk(ca.90 Kcal), et strint sødmidl(0 Kcal) og 4cl. nedkølet stærk kaffe (0-1 kcal).

Shakesne laves sevlfølgelig i en blender.

B: 2 skiver/ca. 100g ristet rugbrød (Schulstad-Kernegrov 180 Kcal),med min hjemmelavet tunsalat,

Tunsalat: 1 stk. dåsetun i vand, nettovægt 185g (drænet vægt 140g = 140 Kcal)(hæld ikke vandet fra, brug det) ,1 spsk./ca.50g salsa (ca. 23kcal), 1 spsk./ca.50g Hytteost (ca. 50 Kcal), 1tsk./ca.10g Hummus (ca.40 Kcal).

Tunsalaten dækker 4-6 skiver rugbrød, altså 2-3 mellem måltider.

Spiser også banan eller torskerogn på mit ristet rugbrød, ja selv bare salsa eller hummus med et par agurkeskiver oven på...

Rugbrødet byttes nogle gange ud med Wasa sport (50 Kcal pr. skive)

Bon appetit.

Edited by loth
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg er på det sidste blevet umådelig glad for at spise havregryn med mælk - ikke blot til morgenmad, men flere gange om dagen.

Det er vel i sig selv ikke usundt, men kalorieindholdet i havregryn er vel lige i den høje ende, kunne jeg forestille mig?

I så fald, er der så en der har en idé til et godt alternativ til havregrynene, som stadig mætter lige så godt og er hurtigt lige at bikse sammen, lige gyldigt om man er på tegnesalen eller hjemme ?

Spis grovvalsede.....de giver en god mæthedsfornemmelse i lang tid dvs. du spiser mindre.

Ellers er havregryn ganske udemærkede.

bare for variationens skyld vil jeg nok supplere med noget mysli af forskellig slags. men også lære dig selv at lave hurtigmad (bemærk: ikke fastfood, men bare mad som ikke tager lang tid at lave, men stadig er ganske udmærket fra et ernæringsperspektiv).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share