Tab af løbeydeevne, konstant maveproblemer, altid træt


krasse
 Share

Recommended Posts

Jeg er igang med Hærens basis uddannelse og skal på mandag til at ansøge om fastansættelse. Jeg har altid trænet en del, har svømmet på talenthold, samt løbet intensivt i ca. 3 år.

Jeg er for resten 18 år gammel

Vejer ca. 85 kg

Er 191 cm høj.

Før jeg startede på uddannelsen løbetrænede jeg meget, (50-70 km om ugen). Men i løbet af den seneste måned er jeg begyndt at føle mig konstant træt. Jeg føler mig generelt slap og kan næsten ingenting. Jeg får stadig løbet et par gange om ugen, men det føles ikke ligeså "godt" som det plejer, jeg er nødt til at bruge meget viljestyrke for bare at løbe 4 km. Jeg har endvidere oplevet slemme maveproblemer. Forstoppelse eller diarre, noglegange kvalme. Jeg er i løbet af de sidste par måneder vokset et par cm i højden, kan det have noget at sige?

I det lokale fitness center har de en vægt der kan måle fedtprocent, og den påstår at min er på 5,1. Kan dette være årsagen til min lave fysiske ydeevne? Eller træner jeg bare for lidt?

Håber der er nogle der har nogle forslag.

V.h. Kristian Lyngsø

Link to comment
Share on other sites

Gå til læge og få det undersøgt ordentligt! :smile:

Det kan være alt muligt - en enfektion, en virus eller noget helt andet. Det kan også være at du spiser forkert og/eller for lidt.

En vækst på to centimeter har næppe noget at gøre med dine problemer.

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Jeg spiser generelt ret sundt.

Ymer med mysli til morgenmad

Rugbrød med fedtfattigt kød til frokost

kød og grøntsager/kartofler til aftensmad

noglegange spiser jeg chokolade for ekstra energi.

Med hensyn til sygdom, så har jeg jo haft det sådan her i over en måned, kan man gå med et virus så længe?

Link to comment
Share on other sites

Det er på grund af at du har haft det i så lang tid, at jeg foreslår dig at smutte til lægen!

Man kan sagtens have problemer med både infektioner og virus i lang tid. Mononukleose (kyssesyge) er et eksempel på en virus, som man kan vade rundt med i lang tid. Ikke at jeg tror at du har kyssesyge - det er bare et eksempel!

Har du evt. været ude at rejse?

Når du har haft maveproblemerne i så lang tid, kombineret med træthed og uoplagthed er der kun en vej tilbage - til lægen!

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Jeg er igang med Hærens basis uddannelse og skal på mandag til at ansøge om fastansættelse. Jeg har altid trænet en del, har svømmet på talenthold, samt løbet intensivt i ca. 3 år.

Jeg er for resten 18 år gammel

Vejer ca. 85 kg

Er 191 cm høj.

Før jeg startede på uddannelsen løbetrænede jeg meget, (50-70 km om ugen). Men i løbet af den seneste måned er jeg begyndt at føle mig konstant træt. Jeg føler mig generelt slap og kan næsten ingenting. Jeg får stadig løbet et par gange om ugen, men det føles ikke ligeså "godt" som det plejer, jeg er nødt til at bruge meget viljestyrke for bare at løbe 4 km. Jeg har endvidere oplevet slemme maveproblemer. Forstoppelse eller diarre, noglegange kvalme. Jeg er i løbet af de sidste par måneder vokset et par cm i højden, kan det have noget at sige?

I det lokale fitness center har de en vægt der kan måle fedtprocent, og den påstår at min er på 5,1. Kan dette være årsagen til min lave fysiske ydeevne? Eller træner jeg bare for lidt?

Håber der er nogle der har nogle forslag.

V.h. Kristian Lyngsø

Hej Kristian!

Jeg synes, at det lyder som om, at du lider af "overtræningssyndrom". Hvis du går din træning efter før du begyndte at miste din energi, vil du sikkert finde ud af, at du i en længere periode har trænet meget og/eller hårdt uden den nødvendige pause mellem træningspassene. Dermed har du ikke givet din krop mulighed for at restituere 100%. Og står det på i længere tid, ja så risikerer man at komme i overtræning, hvor man ikke over en skid. Alt hvad der før var let, er nu hårdt. Morgenpulsen er typisk 10 - 15 slag over normalen.

Hvis du lider af overtræningssyndrom kommer du ikke uden om, at holde total pause fra din træning. Typisk en uges tid, hvorefter du langsomt kan gå igang igen.

Vh.

HB

Link to comment
Share on other sites

Hej Kristian!

Jeg synes, at det lyder som om, at du lider af "overtræningssyndrom". Hvis du går din træning efter før du begyndte at miste din energi, vil du sikkert finde ud af, at du i en længere periode har trænet meget og/eller hårdt uden den nødvendige pause mellem træningspassene. Dermed har du ikke givet din krop mulighed for at restituere 100%. Og står det på i længere tid, ja så risikerer man at komme i overtræning, hvor man ikke over en skid. Alt hvad der før var let, er nu hårdt. Morgenpulsen er typisk 10 - 15 slag over normalen.

Hvis du lider af overtræningssyndrom kommer du ikke uden om, at holde total pause fra din træning. Typisk en uges tid, hvorefter du langsomt kan gå igang igen.

Vh.

HB

Hvor er du værnepligtig henne ?

Det bedste løsning er at smutte ned til inf i morgen og snakke med dem der !

Iøvrigt, så sørg for at få nok proteiner, det er rimelig stor mangel på i forsvarets kost. Og husk fibre også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share