Skinnebensbetændelse igen, igen og igen.


Skindebenbetændelse
 Share

Recommended Posts

Jeg har nu i 4 måneder døjet med skinnebensbetændelse. Jeg har både prøvet at holde lang pause, strække ud dagligt, fysioterapeut, zoneterapeut, nye sko og holde mit skinneben varmt.

Intet hjælper.

Hvad skal jeg gøre? Værste og mest deprimerende skade jeg nogensinde har haft :unhappy:

Edited by Skindebenbetændelse
Link to comment
Share on other sites

Lavede du en løbetest da du købte nye sko? Det gjorde en verden til forskel for mig at jeg fik et par løbesko der passede til min løbestil. Det er min opfattelse at man helst skal have løbetesten i den løbebutik da det ikke er alle ekspedienter i butikker som sportsmaster og sportigan der har lige meget styr på det.

Noget der også hjalp mig med at komme af med min evig tilbagevendende skinnebensbetændelse var kompressions løbesokker, felden gel og begrænset løbemængde til at starte op med.

Link to comment
Share on other sites

Du kan starte med at stave skinneben rigtigt :wink:

Men det er skam noget forbandet noget. Jeg har selv døjet med det i utrolig lang, og er netop vendt tilbage igen for nogle uger siden.

Jeg er dog ikke så meget i tvivl om, det er fordi jeg har forceret benet, og progresseret for hurtigt. Det er muligvis samme problem du har. Hold en pause på måske 3 uger, og start derefter op stille og roligt. Start med max 2-3 km, og øg ikke distancen med mere end 10% til at starte med hver uge. Intervaltræning er bandlyst de første mange uger, og som Gizmo også siger, så er det alfa omega, du har de rigtige sko.

Varme om natten kan også hjælpe lidt på helingsprocessen. Og så husk, hvis du kan mærke det mindste, når du starter op igen, så hold en længere pause. Hvis det absolut bare ikke vil gå i sig selv igen, bliver du nød til at smutte til læge. I aller værste tilfælde er det kronisk, og vil ikke gå væk af sig selv, men det skal du nok ikke tænke på endnu.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har de rigtige løbesko, da jeg har fået dem testet på et løbebånd.

Efter 3-4 ugers pause kommer det typisk helt tilbage ved ømhed efter 3 løbeturer på 3 KM (med 2-3 dage imellem). Ville det være bedre med en endnu længere pause (4-5 uger) eller har det ingen relevans?

Ellers må jeg bare starte op igen endnu langsommere og håbe på det bedste.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har de rigtige løbesko, da jeg har fået dem testet på et løbebånd.

Efter 3-4 ugers pause kommer det typisk helt tilbage ved ømhed efter 3 løbeturer på 3 KM (med 2-3 dage imellem). Ville det være bedre med en endnu længere pause (4-5 uger) eller har det ingen relevans?

Ellers må jeg bare starte op igen endnu langsommere og håbe på det bedste.

Jeg fik det pga. overbelast, vægtmæssigt.

Jeg har så tabt mig vha. kost, powerwalk og styrketræning.

Har de rigtige løbesko til min løbestil.

Betændelsen kommer stadig til tider. Det jeg gør er at sidde og vippe med fødderne, man vil kunne mærke hvordan det arbejder i skinnebenene og læg. Man kan også smøre muskelvarmende salve på hvor der er ingefær i, det kan købes i Matas. Til sidst drejer det sig bare om at lytte til kroppen og give den, den mængde ro, som den behøver.

Dyrker stadig styrketræning, floorball, rulle-hockey og tennis.

Vh. Anders.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er dog ikke så meget i tvivl om, det er fordi jeg har forceret benet, og progresseret for hurtigt. Det er muligvis samme problem du har. Hold en pause på måske 3 uger, og start derefter op stille og roligt. Start med max 2-3 km, og øg ikke distancen med mere end 10% til at starte med hver uge. Intervaltræning er bandlyst de første mange uger, og som Gizmo også siger, så er det alfa omega, du har de rigtige sko.

Hvor mange gange om ugen løb du de 2-3 km? Og hvilken fart, underlag osv.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange gange om ugen løb du de 2-3 km? Og hvilken fart, underlag osv.

3x om ugen på asfalt, og ikke hurtigere end 12 km/t . Men det er jo meget individuelt hvor lang en pause du skal have. Første gang jeg fik det, tog det meget lang tid at komme over, fordi jeg nægtede at holde pause, og brugte de helt forkerte sko. Så hvis det har været så slemt, at du næsten ikke kunne gå, og bidende smerte når du går ned af en trappe, så skal du nok holde minimum en måneds pause.

Problemet er jo, hvis du ikke giver benet lov til at hele 100%, springer det lynhurtigt op igen, hvis du forcere det. Det er også derfor jeg siger, du skal stoppe med det samme du kan mærke det mindste.

Link to comment
Share on other sites

Vi har vist haft diskuteret emnet ret grundigt herinde før. Prøv at søg på det, eller kig i dette forum.

Dog er det vigtigt at man holder en pause, får smertestillende så betændelsestilstanden kan forsvinde. Gør den ikke det er genoptræning ligegyldig. Det bør fokuseres på genoptræning af underbenet og fodens muksler for at undgå at det kommer igen.

Løbestil giver jeg sgu ikke så meget for. Betændelsestilstande kommer oftest fordi folk træner for meget, er for svage i vigtge muskelgrupper eller mangler smidighed osv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share