Ved jeg er i energiunderskud,- alligevel. Suk


bensen
 Share

Recommended Posts

Har via energiberegner her på siden beregnet mit energiforbrug til ca 3000 kcal

Følger mit fødevareindtag nøje og ligger ca 500-1000kcal under de 3000 daglige.

Har gennem 4 uger tabt 8,5 kg.

Kan dog ikke forstå at jeg ind i mellem alligevel har vægtstigninger i retning 400-500 gram om dagen?

Hvis man konstant ligger i underskud, hvordan kan man så have en vægtforøgelse nogen dage?

Følgende ligger til grund for energiberegning:

Mand, 47 år, 84 kg. Går en time om dagen, samt 2-3 gange i motionscenter med min 25 min hård træning på bla crosstrainer samt diverse andre pinsler.

Spgm: Når man ligger under i energiindtag hver dag, hvorfor så ind i mellem vægtstigninger?

/Bensen

Link to comment
Share on other sites

Heps Bensen

Jeg går ud fra du har et ønske om, at tabe dig lidt? Du har allerede tabt 8 kg, så tillykke med det. :D

Med hensyn til hvorfor du har vægtstigning en gang imellem, så skal du nok også overveje hvor meget du drikker i løbet, af en dag. Ligeledes skal du også huske, at det kan være en god ide, at veje sig på samme tid hver dag.

Link to comment
Share on other sites

Udsvingene i vægten skyldes udsving i hvor meget væske du har indtaget og hvor meget mad du har i maven/tarmsystemet.

Hvis du vil have et rimeligt sammenligneligt billede af din vægt fra dag til dag, så skal du veje dig om morgenen. Og selv da kan der være mindre udsving på grund af mængden af væske mv. i kroppen.

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Et bud:

Når du er i energiunderskud er dine kylhydratlagre i kroppen ret små. Da kulhydrater binder væske, så er der heller ikke så meget af det på lager.

Hvis du så lige får spist så der bliver fyldt carbs på kroppen, så vil det yderligere binde vand og dermed bliver udsvingene større end man umiuddelbart skulle tro.

For mig, giver et dag med lidt for sjov kost let et kilo mere på vægten dagen efter. Og omvendt vil 3 timers cykling nemt få vægten til at dumpe et kilo (eller mere) hvis jeg kører det "fra frisk".

Link to comment
Share on other sites

Enig med Gregers IF. Dine kulhydratdepoter er sikkert på ca 300g plus ca 800g vand, hvilket i øvrigt er lavt sat. Afhængig af træningsmængde og kostsammensætning så kan ens vægt sagtens svinge med 0,5kg fra dag til dag. Derudover findes der også varierende mængder vand i en lang række andre vævstyper end muskler og lever (der indeholder det meste af dine deponerede kulhydrater). I øvrigt flot vægttab på så kort tid!

Vh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share