Glucosamine, MSM og Chondroitin


Gizmo7913
 Share

Recommended Posts

Jeg træner dagligt tunge løft, som belaster led mm, og i min familie er der mange der på deres ældre dage får problemer med slidgigt. Jeg vil derfor gerne vide om det på nogen måde giver mening, at indtage Glucosamine, MSM og Chondroitin, som en forebyggende effekt, for at mindske problemer i fremtiden? Eller vil det bare være skadeligt, eller penge ud af vinduet?

Link to comment
Share on other sites

Jeg træner dagligt tunge løft, som belaster led mm, og i min familie er der mange der på deres ældre dage får problemer med slidgigt. Jeg vil derfor gerne vide om det på nogen måde giver mening, at indtage Glucosamine, MSM og Chondroitin, som en forebyggende effekt, for at mindske problemer i fremtiden? Eller vil det bare være skadeligt, eller penge ud af vinduet?

Hej Gizmo

Jeg har søgt og læst efter en del videnskabentligt begrundet artikler det sidste stykke tid og har fundet artikler som mener at Glucosamine ingen effekt har og de artikler som viser at det kan opbygge brusken med få mm(i nogle tilfælde).

Glucosamine, MSN og chondroitin er blevet undersøgt om det har en symbotisk effekt, hvor artikler har svært ved at give ensartet konklusioner..

Alt i alt er resultaterne langt fra ensartet og du kan finde argumentationer i begge retninger.. jeg har valgt, netop af samme årsager som dig, at bruge glucosamine + msn forebyggende, da jeg selv har en ledskade med større tendens til ledde og slid gigt..

Link to comment
Share on other sites

Hej Gizmo

Jeg har søgt og læst efter en del videnskabentligt begrundet artikler det sidste stykke tid og har fundet artikler som mener at Glucosamine ingen effekt har og de artikler som viser at det kan opbygge brusken med få mm(i nogle tilfælde).

Glucosamine, MSN og chondroitin er blevet undersøgt om det har en symbotisk effekt, hvor artikler har svært ved at give ensartet konklusioner..

Alt i alt er resultaterne langt fra ensartet og du kan finde argumentationer i begge retninger.. jeg har valgt, netop af samme årsager som dig, at bruge glucosamine + msn forebyggende, da jeg selv har en ledskade med større tendens til ledde og slid gigt..

Ja det er bestemt ikke nemt at finde ud af om det er kejserens ny klæder, eller om det virkelig vil have en forebyggende effekt.

Hvor store dossier bruger du?

Link to comment
Share on other sites

Jeg æder ret store mængder glucosamin (glucosamin-sulfat, for at være præcis. Svovlforbindelsen er vigtig. Glucosamin-hydrochlorat er sådan cirka ubrugeligt) og MSM og kan klart mærke en forskel.

Jeg indtager 2000 mg MSM og 1500 mg glucosamin.

Link to comment
Share on other sites

Jeg æder ret store mængder glucosamin (glucosamin-sulfat, for at være præcis. Svovlforbindelsen er vigtig. Glucosamin-hydrochlorat er sådan cirka ubrugeligt) og MSM og kan klart mærke en forskel.

Jeg indtager 2000 mg MSM og 1500 mg glucosamin.

Hvad er det disse stoffer skulle gøre godt for?

Har af en eller andet grund intet læst om dem, til trods for at de tit og ofte dukker op.

Link to comment
Share on other sites

Hvad er det disse stoffer skulle gøre godt for?

Har af en eller andet grund intet læst om dem, til trods for at de tit og ofte dukker op.

Det er ikke just en videnskabelig kilde, men her er en lovprisning af MSM som svarer ret godt til mine oplevelser: http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cms/id=2817/sprog=1/grp=8/menu=10/

Glucosamin gør, groft sagt, meget af det samme som MSM.

Link to comment
Share on other sites

Glucosamin gør, groft sagt, meget af det samme som MSM.

Lodret forkert. Glucosamin og chondroitin standser den nedbrydningsproces der sker i knoglebrusken som følge af slidgigt. Det virker ikke for alle, men når det virker, så forsvinder også den inflammation som sygdomstilstanden har forårsaget. MSM er et inflammationsdæmpende stof, som ikke i sig selv påvirker slidgigten. Derfor bør man principielt ikke spise MSM alene.

Informationen i en tidligere tråd om at glucosamin HCL er ubrugelig er også noget vrøvl. Når glucosaminen har passeret igennem fordøjelsessystemet er det glucosaminmolekule der ender i blodstrømmen fuldstændigt ens. Men for en læge - som jo ikke aner en brik om hvad stofferne egetlig er ud over hvad de kan læse i deres medicinhåndbøger - er det to fuldstændigt forskellige ting. De fleste empiriske studier er gennemført ud fra sulfatversionen, men i eks. Sverige bruger man næsten kun HCL og har her klassificeret HCL som et lægemiddel. Og selv svenskere har gavn af glucosaminen.

Der kommer jævnligt studier som siger noget fuldstændigt volapyk. På det seneste er det blevet populært at sige at produkterne ikke virker. For de som arbejder med heste, og som har prøvet at give en hest glucosamin, chondrotin og MSM, hører man enslydende at slidgigtplagede heste meget ofte bliver rengående når de kommer på disse produkter. Og hesten ved nok ikke om den får placebo eller aktivt middel :bigsmile:

Ser man mere nøgternt på glucosamin og chondroitin, så er det stoffer der i forvejen dels er indeholdt i vores knoglebrusk, og som i mindre grad indgår i vores normale kost. Der er næppe nogen der dybtgående kender virkningsmekanismerne, men det ligger nært at få den tanke at nogle individer med alderen mister evnen til at holde disse stoffer i knoglebrusken, og derfor har brug for et kosttilskud i lighed med eks. kalk.

Produkterne virker efter min mening, og erfaring fint, og tager selv 2000 mg glucosamin, 1600 mg chondroitin og 4000 mg MSM om dagen. Der er ingen kendte bivirkninger - det er jo også stoffer vi får i den normale kost - så jeg spiser det i rigelige mængder som beskyttelse af mine led således at jeg også kan løbe marathon efter jeg har rundet de 100 år :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skrev i sin tid part 4 (klinisk dokumentation på mennesker) i lægemiddelansøgningen på glucosamin m.m. og satte mig derfor ind i samtlige velkontrollerede studier, som var lavet på glucosamin.

Glucosamin er kun vist at virke når man har slidgigt i knæ, der er ingen studier som indikerer at man kan få en forebyggende effekt. Der blev talt om at udvide til mere end bare slidgigt i knæ, men her var nogle enkelte lande uenige, hvorfor man valgte at tage kun knæ for at komme ud i flere lande.

Chondroitin har til dels samme effekt som glucosamin, men er ikke lige så dokumenteret.

Efter part 4 blev skrevet kom GAIT studiet frem og også et nyt, ikke nær så positivt, Cochrane review af glucosamin.

Dvs. at dokumentationen er rykket siden ansøgningen.

MSM har aldrig vist at virke på mennesker i velkontrollerede humane studier med mindre nye er kommet inden for de sidste år. I sin tid var der et enkelt postivt studie, hvor MSM havde effekt med glucosamin sulfat. Det var i Indien, hvor cirka halvdelen er vegetarer og måske derfor kan have gavn af ekstra svovl (MSM tilfører svovl). Man kan ikke nødvendigvis overføre et indisk studie til vestlige forhold.

Lægemiddelstyrelsen skelner ikke mellem glucosamin sulfat og glucosamin HCl. Nogle forskere antyder dog at svovl i glucosamin sulfat kan have effekt. GAIT studiet blev også kritiseret i en Lancet leder (mener jeg) for at vælge glucosamin HCl og ikke glucosamin sulfat.

Der findes en lang række studier som har vist positiv effekt med glucosamin sulfat, men ikke et eneste som har vist effekt med glucosamin HCl - de har alle været negative. Det som i GAIT taler for at det ikke betyder noget er at de også havde en gruppe som fik chondroitin sulfat sammen med glucosamin HCl - dvs. at her har man fået svovl fra chondroitin sulfat.

Vil man læse noget relevant i høj kvalitet så er et godt sted at starte her (de tager dog den lette vej ved at holde sig til Cochrane reviewet og ikke selv vurdere). I review går tit en del tabt.

http://www.irf.dk/dk/anmeldelser/studieanmeldelser/glukosamin_-_mindre_effekt_end_antaget.htm

Edited by Antaeus
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share