Svag i sidste halvdel af pullup


Gregers TF
 Share

Recommended Posts

Jeg har lige fået den syge tanke at genoptage en gammel ide om at kunne lave en one arm pullup.

Jeg har lige opdaget at jeg kan gennemføre den første halvdel af ROM.

Hvis jeg skal finde noget power der hjælper fra at kommer fra vandret overarm og til at få hagen over stangen, skal der så satses på ryg eller bicep? Vil en masse halve reps mon hjælpe? Eller negativer fra topstilling?

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Mit take (helt uden erfaring indenfor one-arm pullups naturligvis) :laugh:

Hvis du kan holde dig i toppositionen og/eller lave kontrollerede negativer (aka væsentlig langsommere end tyngdekraften), så er du allerede pænt godt på vej.

Hvad vejer du? Jeg mindes du har kæmpet lidt med at smide nogle kg tidligere, men der er ingen tvivl om at jo mindre du skal løfte, jo mere realistisk er opgaven så at sige.

Jeg ville ikke se det så meget i enten ryg eller biceps, men som en samlet bevægelse.

Halve reps måske, men når nu den første halvdel ikke er noget problem, så skulle det kun være fordi det var en øvelse som kun kunne lade sig gøre ved at køre det halvt. Hvis du f.eks. kan sænke dig lidt ned fra toppostionen og op igen. Jeg ville dog langt hellere lave et assisted setup, så du får den mængde hjælp der er nødvendig for at kunne lave hele bevægelsen.

Selvom du kan tage den første halvdel, så vil jeg nu være påpasselig med at konkludere du er tæt på at lave en hel. Selvom du løfter 250kg i dødløft fra lige over knæet betyder det ikke du nødvendigvis næsten kan tage det samme fra gulvet. :smile:

Derudover skal du selvfølgelig læse:

http://beastskills.com/OneArmPull.htm

Link to comment
Share on other sites

jeg synes faktisk det er mest starten der kan være lidt lumsk, men ellers skal du da bare holde armen i 90 grader og så ellers gå resten af vejen op, og så ellers nogen rep. af dem - evt. lås armen i de 90 grader i et passende stykke tid, så det bliver lidt sværere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share