poserun + pronation


rene_chr
 Share

Recommended Posts

pga problemer med mine knæ formegentlig grundet jeg pludslig er blevet meget platfodet har gjort jeg ikke rigtig kan løbe længere som jeg gjorde tidligere. har løbet flere gange om ugen tidligere samt gennem ført en marathon. Sidst jeg var ude og løbe klarede jeg 200m før min knæ blev ømme. så det er en kraftig tilbage gang.

jeg har været ved sportslæge og fysioterapeut flere gange uden de har kunne løse problemet, jeg skal nu have mr skannet begge knæ til juni. jeg havde en lang pause på 12 uger da skaden opstod hvor jeg lavede ben øvelser morgen og aften for at styke musklerne omkring knæet. i juni begyndte jeg langsomt at løbe igen. jeg nåede op i løbet af 3 mdr at løbe 7.5km på ca 34min 2 gange om ugen i en periode. men pludselig gik det dårligere og dårligere igen og er nu nede på den sidste løbetur på 200m.

jeg er nu faldet over poserun og kan læse flere steder folk med knæskader har gode erfaringer med at tilpasse sig denne løbestil og kan løbe igen.

de flade sko der løbes i ser jo fine ud men hvordan ligger det med kraftig pronation som jeg har nu i mine sko?

jeg har et par super sole såler med forstærkninger jeg bruger nu i mine løbesko (New Balance med pronation) for at få ekstra støtte under svangen.

når jeg i næste uge skal prøve at løbe poserun for første gang, skal jeg så:

bruge mine NB sko med såler i som hidtil?

bruge mine NB uden såler?

eller skal jeg anskaffe mig et par f.eks. nike free og bruge sålerne?

eller skal jeg anskaffe mig et par f.eks. nike free uden sålerne?

kan ikke rigtig finde ud af på nettet hvordan poserun og pronation hænger sammen om det er nødvendigt eller ej.

har på fornemmelsen det ikke er nødvendigt med støtten i svangen da man løber på midterfoden og derfor ikke kommer "falder så meget sammen i foden" udner løbet som normalt.

Link to comment
Share on other sites

jeg har nu været nede i butikken Runners High i Horsens og høre omkring emnet. Der mente de ikke ikke det var nødvendigt at benytte sig af pronation når der løbes pose stil, da man netop "lander" på midterfoden og derved ikke belaster i svangen.

jeg fik anbefalet et par New Balance 805 som mine nye løbesko. er der nogen der har benyttet disse til pose løb og kan fortælle lidt om hvordan de er at løbe i?

Link to comment
Share on other sites

Du virker lige lidt for ivrig... Dine knæ har det meget dårligt, og din løsning er at skifte løbestil :blink:

Tror du ikke det ville være smartere at holde kondi vedlige på anden vis, frem til skanningen? Så kan du få en diagnose og planlægge genoptræning stille og roligt!

Link to comment
Share on other sites

det er ikke planen jeg skal til at løbe sådan rigtig før jeg har fået skannet mine knæ.

jeg er bare ved at samle info så jeg er klar når jeg har fået grønt lys fra lægen at jeg kan holde til det.

valget på skift af løbestil er kun pga. jeg kan læse om flere andre der har døjet med knæskader tidligere og er kommet godt igang med at løbe igen efter skift til pose. Så når jeg alligevel skal igang med med genoptræning kunne jeg lige så godt ligge pose træning ind samtidig

jeg cykler mtb en gang om ugen samt styketræner 2 gange for at holde formen og kondi vedlige

Link to comment
Share on other sites

Det her med pronation, de rigtige sko og løbetest giver mig anledning til en kommentar. Jeg erindrer tydeligt første og eneste gang jeg nogensinde har fået lavet en løbestilsanalyse. Da jeg kom ind i forretningen (i mine sædvanlige løbesko) bad ekspedienten mig springe på løbebåndet og startede kameraet. Af igen, og studere resultatet. Viste helt klart at jeg pronerede. Nå men så anbefalede ekspedienten mig et par sko, som han snørede MEGET omhyggeligt for mig. På båndet, filme, og af igen. Voila - problemet løst!

Nu er problemet bare at sko ret hurtigt bliver løsere i snøringen når man har gået i dem et stykke tid, så jeg vil postulere at 9 ud af 10 slet ikke får noget som helst ud af den støtte de tror deres sko giver dem. For hvor mange stopper lige 5-10 minutter inde i løbet og strammer snøringen op? Jeg gør i hvert fald ikke, så jeg er ret sikker på at det er fløjtende ligegyldigt om man bruger det ene eller andet par sko.

Pronation er kroppens naturlige måde at støddæmpe på, så - til en vis grad - er pronation godt. Og hvis man bygger sit løb langsomt op, og eks. løb med bare fødder, så tror jeg at langt de fleste ville opbygge en muskelstyrke der ville kompensere for den "fejl" man har indbygget i sin medfødte løbestil. Men det giver vi ikke kroppen lov til fordi vi partout køber specielle supinations, pronations eller neutrale sko. Og som vi efterfølgende anvender forkert!

Blot en teori, som måske ikke gavner dig voldsomt meget, men tænk i hvert fald over at du med rimeligt stor sandsynlighed ikke har pronationsstøtte for 5 øre når først du er et lille stykke inde i løbet. Måske snarere tværtimod, idet den bløde sko lader foden "sejle" meget mere end hvir man havde løbet barfodet.

Det var så lige min ti-øre!

Link to comment
Share on other sites

syntes nu ikke mine sko er løse efter løbe tur, størstedelen af pronationsstøtten ligger vel også i sålen der sørger for man ikke kan træde så meget "i bund" under hvert skridt?

ja løb også fint tidligere hvor de mener jeg har trænet min fod muskulatur og lægmuskler op så de ku holde mine fødder i den rette position under løb. så man kan helt klart "kurrere" behovet for pronation gennem rolig optræning.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dine knæ vil utvivlsomt blive glade for at du forsøger at tillægge dig en POSE Running-løbestil, og hvad angår pronation, så er det, som det er nævnt her i tråden, jo blot naturlig støddæmpning, som er helt i orden med mindre man forsøger noget så unaturligt som at lande på hælen.

Med hensyn til fodtøj og de første POSE-skridt, så findes der ikke noget bedre end bare tæer på græs - har du for eksempel adgang til et idrætsanlæg eller en anden større "græsplæne", så flyv derhen og prøv dig frem. Sko er udelukkende et middel til at beskytte dig mod underlaget, og des mere sko, des mere "bedøvelse" mellem dine fødder og det underlag som skal styrke dem. Start på græs, og bevæg dig så eventuelt ud på mere fast underlag med eller uden sko - bliver det med, så sørg for så lidt sål som muligt, så du kan få maksimal feedback gennem fødderne. Så vil dine fødder lære dig mange ting :o)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share