Nu skal det dælme være! ned i vægt


m_ad_sen
 Share

Recommended Posts

Hey alle sammen...

Info:

19 år

Mand

100 kg

1,85m

Nu skal det være! Jeg vil ned i vægt og gerne få lidt større muskler.

Jeg begyndte tirsdag i sidste uge sammen med 2 venner, og har besluttet mig for, at træne man-tors evt søn eller lør i et fitness center og badminton 1 time om fredagen.

Jeg regner med at træne udelukkende kondi / motion mandag og tirsdag da musklerne gerne skulle kunne restituere sig?. 'Her regner jeg med 10 min på enter ro maskine (ca. 1km) eller 10min løb på den der underlige maskine hvor man både løber samt bruger armene, aner ikke hvad den hedder ;). Derudover vil jeg så cykle i ca. 30min

Tirsdag og torsdag samt evt en dag i weekenden havde jeg så tænkt mig, at det skulle være styrketrænning.

Jeg vil så træne kondi / motion i 20-30 min opvarming og 10-20 min alt efter hvad jeg orker efter styrketræning.

Jeg styrketræner så godt som jeg nu kan i 1-1½ time men sammen med 2 andre så der er pauser når vi skifter.

Lyder dette hen i vejret? (Skal siges at jeg ikke har job pt. og er i gang med en forholdsvis nem og ikke så krævende uddannelse så jeg har tiden ;) )

Kost:

Morgen 2-3 skiver rugbrød uden smør med enten banan eller fedt fattigt pålæg.

Formiddag 1-2 stykker frugt

Middag 1 styk frugt eller et par gulerødder samt enten en hjemmelavet bolle med pålæg, ost, salat, agurker etc.

Eftermiddag 2-3 stykker frugt og / eller en skive rugbrød med fedt fattigt pålæg

Aften 200-300g salat / grøntsager m. fedt fattigt dressing samt lidt kød og kartofler, ris eller pasta.

Aften, frugt

Kort sagt så er mit mål at komme ned på 80-85kg og få en del større arm og ben musker samt flad mave, ikke six-pack og eller lignende bare så jeg ser en smule trænet ud.

Hvordan syntes i ovenstående lyder? Har i evt foreslag til forbedringer eller til hvordan der skal styrketrænes? Med hensyn til styrketræning er jeg især blank og snupper bare lidt forskellige maskiner hver gang af 3x8 3x10 eller 3x12 gentagelser og vel en 6-8 forskellige maskiner i alt, det hedder sæt?

Jeg har så tager så mange kg jeg kan klare uden det er for let.

Med hensyn til restitution ved jeg ikke hvor lang tid musklerne skal have? bare til de ikke er ømme mere eller 1 dag?.

Det blev godt nok til en del men håber i kommer igennem ;)

Mvh Michael

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har tænkt dig at træne mandag, tirsdag, onsdag, torsdag, batminton fredag og evt. styrke lørdag/søndag skal du måske passe lidt ekstra på ikke at få skader - evt. holde en dag fri midt på ugen i stedet for 2 dage i weekenden. Men det kommer selvfølgelig også meget an på hvor hårdt du træner og hvor længe :smile: Med min begrænsede viden vil jeg sige at det lyder som en god ide at variere træningen så meget som du gør - især de dage du dyrker cardiotræning. Både crosstraineren og cyklen er gode mod knæene i forhold til løb og batminton, og endnu mere hvis du ikke allerede er en trænet løber.

Hvilke øvelser bruger du når du styrketræner? Har du et program eller er det som du siger bare lidt løst og fast? Og har du og kammeraterne fået en god instruktion inden i gik i gang?

En ting der springer mig i øjnene er den store mængde frugt du indtager i løbet af en dag. Frugt indeholder en relativt stor mængde sukker så det kunne måske være en ide at skifte lidt af det ud med gulerødder el. lign. Du skal måske også overveje at lægge lidt mere protein ind og smide en håndfuld nødder indenbords så du også får lidt fedt i løbet af dagen. Begge dele mætter mere end frugt og giver ikke helt samme store udsving i blodsukkeret.

Held og lykke :smile:

Link to comment
Share on other sites

Super så er jeg ikke helt galt på den :)

Nu er vi lige ved at komme i gang men det er meget blandet hvilke øvelser vi tager, men mest arm muskler, mave samt ben, er ikke lige inde i alle de forkellige muskler ;). Så jo det er bare lidt løst og fast og nej vi har ikke fået nogen instruktion, min ene ven har trænet en smule før og der står fine intruktioner på maskinerne så vi følte ikke det var nødvendigt men det kan være det ville være en rigtig god ide?

Jeg må så hellere komme igang med flere grøntsager ! :), er der nogle specielle nødder / nødblandinger du evt kan anbefale ?

Jeg går self ud fra at peanuts er no go :P

Link to comment
Share on other sites

Ang. instruktionen så synes i skulle få jer en time - evt. hele gruppen sammen så i bagefter fælles kan kontrollere hinandes teknik . Desuden er der ofte regler i træningscentrene om at man ikke må træne der uden en grundig instruktion. Ved dog ikke lige hvordan de vil kontrollere det eller hvad straffen måtte være, men lad dem om det. Det kommer selvfølgelig også an på hvilken kæde det er.

Hvis jeg var dig ville jeg i øvrigt finde nogen gode store øvelser - squat, dødløft og den slags og få dem lagt ind i programmet. Lav evt. en liste over øvelser/maskiner i vil have gennemgået inden i beder om at få lagt programmet - så slipper i for at få et program med 19 skulderøvelser og ingen kerneøvelser. :wink:

Mht. nødder/kerner så er jeg selv en stor fan af mandler, men det er vist smag og behag. Der findes en del sider hvor man kan se det præcise kcal indhold på de forskellige slags, men mon ikke det vigtigste er at undgå de sukkerristede, saltede og dem som er indkapslet i diverse farverige skaller? Og så huske at det kun er en snack og ikke et hovedmåltid, for de er trods alt ret energitætte.

Link to comment
Share on other sites

Pas på med instruktører...

Jeg fik selv engang instruktion i FW af et eller andet fuldstændigt inkompetent brød. Jeg spurgte ind ang. frivægtsøvelser, men fik svaret at "det var jeg ikke klar" til. Så derfor "måtte" jeg kun lave maskinøvelser, da det var bedre for min krop...

Bullshit.

Link to comment
Share on other sites

Hey alle sammen...

Info:

19 år

Mand

100 kg

1,85m

Nu skal det være! Jeg vil ned i vægt og gerne få lidt større muskler.

Jeg begyndte tirsdag i sidste uge sammen med 2 venner, og har besluttet mig for, at træne man-tors evt søn eller lør i et fitness center og badminton 1 time om fredagen.

Jeg regner med at træne udelukkende kondi / motion mandag og tirsdag da musklerne gerne skulle kunne restituere sig?. 'Her regner jeg med 10 min på enter ro maskine (ca. 1km) eller 10min løb på den der underlige maskine hvor man både løber samt bruger armene, aner ikke hvad den hedder ;). Derudover vil jeg så cykle i ca. 30min

Tirsdag og torsdag samt evt en dag i weekenden havde jeg så tænkt mig, at det skulle være styrketrænning.

Jeg vil så træne kondi / motion i 20-30 min opvarming og 10-20 min alt efter hvad jeg orker efter styrketræning.

Jeg styrketræner så godt som jeg nu kan i 1-1½ time men sammen med 2 andre så der er pauser når vi skifter.

Lyder dette hen i vejret? (Skal siges at jeg ikke har job pt. og er i gang med en forholdsvis nem og ikke så krævende uddannelse så jeg har tiden ;) )

Kost:

Morgen 2-3 skiver rugbrød uden smør med enten banan eller fedt fattigt pålæg.

Formiddag 1-2 stykker frugt

Middag 1 styk frugt eller et par gulerødder samt enten en hjemmelavet bolle med pålæg, ost, salat, agurker etc.

Eftermiddag 2-3 stykker frugt og / eller en skive rugbrød med fedt fattigt pålæg

Aften 200-300g salat / grøntsager m. fedt fattigt dressing samt lidt kød og kartofler, ris eller pasta.

Aften, frugt

Kort sagt så er mit mål at komme ned på 80-85kg og få en del større arm og ben musker samt flad mave, ikke six-pack og eller lignende bare så jeg ser en smule trænet ud.

Hvordan syntes i ovenstående lyder? Har i evt foreslag til forbedringer eller til hvordan der skal styrketrænes? Med hensyn til styrketræning er jeg især blank og snupper bare lidt forskellige maskiner hver gang af 3x8 3x10 eller 3x12 gentagelser og vel en 6-8 forskellige maskiner i alt, det hedder sæt?

Jeg har så tager så mange kg jeg kan klare uden det er for let.

Med hensyn til restitution ved jeg ikke hvor lang tid musklerne skal have? bare til de ikke er ømme mere eller 1 dag?.

Det blev godt nok til en del men håber i kommer igennem ;)

Mvh Michael

Hej Michael

Nu er jeg selv lige begyndt (3 uger siden) med at smide noget træning ind i mit projekt med at komme ned i vægt. Og vi er vist lige omkring samme punkt.

Jeg gik også rundt de første par uger og prøvede maskinerne, fandt dem jeg kunne lide og dem jeg holdt mig fra. Men det er faktisk først efter jeg snakkede med en instruktør at jeg kunne mærke jeg gjorde noget målrettet.

Det eneste jeg altid gjorde var at starte med 30 min cykling. Hvilket jeg nu har fundet ud af var bedre at gøre til sidst. Synes faktisk det er lettere også på den måde ... og så kan jeg køre mig selv så træt som jeg har lyst til.

Mit program ligger således at jeg starter med 10 min på romaskine (hvilket er ca. 2 km og ikke 1), derefter kører jeg mit program igennem og til sidst slutter jeg så af med cykling, crosstrainer eller hvad jeg nu har lyst til af kondimaskiner (som regel den hvor der er den kønneste udsigt ;) )

Jeg har prøvet mange gange at starte i trænningscenter og så droppe det igen efter en uge fordi jeg gjorde det for meget ... jeg ville nok foreslå dig at se om det ikke var nok at træne man, ons og fredag. Det har virket for mig, og så har man jo også tid til at lave andre ting. F.eks. er der et løbeprogram for begynder her på siden som jeg er gået igang med at følge så jeg løber lidt tirs og tors. Fordi det er let at kunne hoppe ud og løbe som motion og så fordi jeg godt kan lide ideen med løb. Har dog altid hadet at løbe, men det er faktisk så småt begyndt at ændre sig.

Med den madplan du har skrevet så kan jeg ikke se at du skulle kunne tage på. Hvis jeg bare kunne holde mig til at spise lige så disciplineret så ville det være skønt, men jeg er nød til at bruge en hjemmeside til at holde styr på kalorierne. Men sådan er vi jo så forskellige.

Faktisk kan en lille 20 km cykeltur bruges til at forbrænde lidt energi... man kan jo gøre det som man har lyst ... og ruteplanlæggeren her på siden virker også fint til cykler :)

Men som sagt...

1. snak med en instruktør i dit center og få lidt hjælp til at få udnyttet træningstiden bedst muligt.

2. træn kun så meget at det stadig er sjovt ... f.eks. er mine weekender tæt på hellige for mig for der trækker vennerne og hyggen lidt mere end trænningen...

3. hold evt. styrketræningen i centret men kig på andre konditionsformer udenfor centret ... f.eks. løb eller cykling er gode (for mig ihvertfald, men find det som du synes er sjovt)

Mine 5 cents, som måske kun er 4 værd da der er mange andre herinde som ved meget mere end mig om træning ... :)

Link to comment
Share on other sites

Okay. Det med regler om maskiner har vi ikke fået noget at vide om. Det er fitness one og vi får ikke instruktion overhovedet... medmindre vi betaler 175kr. pr person for at få lagt et program (også selv om vi ville have det samme program).

Så jeg tror vi prøver http://www.getbig.dk/article.php?id=31&Fundament_traening_for_begyndere ser godt ud og så det gratis ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej Michael

Nu er jeg selv lige begyndt (3 uger siden) med at smide noget træning ind i mit projekt med at komme ned i vægt. Og vi er vist lige omkring samme punkt.

Jeg gik også rundt de første par uger og prøvede maskinerne, fandt dem jeg kunne lide og dem jeg holdt mig fra. Men det er faktisk først efter jeg snakkede med en instruktør at jeg kunne mærke jeg gjorde noget målrettet.

Det eneste jeg altid gjorde var at starte med 30 min cykling. Hvilket jeg nu har fundet ud af var bedre at gøre til sidst. Synes faktisk det er lettere også på den måde ... og så kan jeg køre mig selv så træt som jeg har lyst til.

Mit program ligger således at jeg starter med 10 min på romaskine (hvilket er ca. 2 km og ikke 1), derefter kører jeg mit program igennem og til sidst slutter jeg så af med cykling, crosstrainer eller hvad jeg nu har lyst til af kondimaskiner (som regel den hvor der er den kønneste udsigt ;) )

Jeg har prøvet mange gange at starte i trænningscenter og så droppe det igen efter en uge fordi jeg gjorde det for meget ... jeg ville nok foreslå dig at se om det ikke var nok at træne man, ons og fredag. Det har virket for mig, og så har man jo også tid til at lave andre ting. F.eks. er der et løbeprogram for begynder her på siden som jeg er gået igang med at følge så jeg løber lidt tirs og tors. Fordi det er let at kunne hoppe ud og løbe som motion og så fordi jeg godt kan lide ideen med løb. Har dog altid hadet at løbe, men det er faktisk så småt begyndt at ændre sig.

Med den madplan du har skrevet så kan jeg ikke se at du skulle kunne tage på. Hvis jeg bare kunne holde mig til at spise lige så disciplineret så ville det være skønt, men jeg er nød til at bruge en hjemmeside til at holde styr på kalorierne. Men sådan er vi jo så forskellige.

Faktisk kan en lille 20 km cykeltur bruges til at forbrænde lidt energi... man kan jo gøre det som man har lyst ... og ruteplanlæggeren her på siden virker også fint til cykler :)

Men som sagt...

1. snak med en instruktør i dit center og få lidt hjælp til at få udnyttet træningstiden bedst muligt.

2. træn kun så meget at det stadig er sjovt ... f.eks. er mine weekender tæt på hellige for mig for der trækker vennerne og hyggen lidt mere end trænningen...

3. hold evt. styrketræningen i centret men kig på andre konditionsformer udenfor centret ... f.eks. løb eller cykling er gode (for mig ihvertfald, men find det som du synes er sjovt)

Mine 5 cents, som måske kun er 4 værd da der er mange andre herinde som ved meget mere end mig om træning ... :)

Mange tak^^ fik sku ikke lige opdateret inden jeg skrev xD jeg har siddet et par timer og læst dejligt med påskeferie! ;)

Jeg elsker at træne i hvert fald lige nu xD og når jeg først sætter mig noget for slipper jeg ikke let igen meget viljestærk / stædig, har været lidt i gang med mere motion og lignende før men problemet har bare været at jeg cyklede eller løb og min cykel er mega ringe og jeg løber underligt og eller er for tung så får pisse ondt i benene (ikke syre men pisse ondt) burde nok få tjekket det ved læge men har jeg ikke fået gjort. Og det med vennerne så er det min bedste ven jeg træner med så nu hænger vi ud meget mere end før så det er fedt nok.

Men jeg holder nu heller ikke den kost helt, livets skal sku også nydes så engang imellem er der da mere usunde ting på menuen.

Cyklen bliver der ikke kørt sindsygt hårdt på men kæft hvor jeg sveder ! xD men romaskinen skal jeg nok gøre lidt mere ud af hvis 2km på 10 min er mere tilpas jeg tog det nu osse mest som afslutning

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Okay lige en lille opdatering...

Da jeg startede var jeg oppe på de 100 kg og har endda været helt oppe på 104kg, nu har jeg så været igang i ca. 3½ måned og jeg elsker det bare!,jeg er kommet ned på ca. 87kg så det er et vægt tab på ca. 17 kg. hvilket jo er helt godt ;)

Regner med at smide 2-3 kg mere

Jeg har været i fitnesscenteret 5-7 gange i ugen, hvor jeg så halvdelen af gangene varmer op med crosstrainer i 10minutter hvorefter jeg styrketræner.

10*3 Biceps Curl tager maks belastning (12), startede på 7-8 og det var rigeligt.

Triceps tager jeg 10*3 hvor jeg er gået fra ca. 12 kg til 23kg

10*3 Bænkpres er jeg gået fra at tage en smule forkert (fik vejledning til korrekt metode) og nu tager jeg 35kg, hvilket jeg stadig syntes virker ret svag i forhold triceps men kan godt være det bare er mig?

Derud over tager jeg til hver træning 10*3 alm mavebøjning hvor knæene er ca. 90grader og ligger på en bold

også 10*3 (5*3 hver side) skrå mavebøjninger eller hvad de nu hedder.

De resterende 3-4 gange træninger er det så en blanding af cykling, ro, løb og crosstrainer alt efter hvad jeg nu har lyst til, i sammenlagt 1time

De dage i ugen hvor jeg ikke træner er jeg ude at spille fodbold i ca. 1 time. Derudover overvejer jeg så småt at begynde at løbe nogle af de dage jeg træner, men det vil måske være for meget?, skal siges at jeg bl.a. løber på løbebånd en smule de dage jeg bare træner kondi men har nemmere ved at presse mig selv ude i naturen..

Kosten vil jeg ikke skrive så meget om da det bare fungere og jeg føler det er træningsmæssigt der kunne råd at hente.

Det jeg så vil høre er kort sagt hvad i siger til dette "program" burde jeg styrketræne ben / ryg mere?

Vil det være for meget også at begynde at løbe nogle af de dage jeg også træner? og burde jeg gøre mere / andet for at stramme maven op for det er nok det eneste sted det halter, kan da begynde at se lidt biceps! <3 :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share