Rygøvelser uden flexion i albueleddet


Don Mega
 Share

Recommended Posts

Hej Alle

Jeg har lidt ballade med min ene albue, som jeg skal træne udenom et stykke tid. I forbindelse med det har min fys. anbefalet, at jeg undgår flexioner i albueleddet. Det udelukker selvfølgelig biceps, men hvad med ryg? Jeg har styr på diverse dødløftsøvelser, men mangler idéer til den øvre del af ryggen.

Kom endeligt med forslag!

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi snakker øvre ryg ville jeg anbefale trækgreb dødløft

Hej TLunau

Jeg vil lige være sikker (på trods af jeg selv mente jeg havde styr på det). Trækgreb er bredt overhåndsgreb ikke sandt?

Du kan lige få en update, da du kommenterede på min skade tidligere.

Fysioterapeuten checkede begge albuer igennem. Han kunne hurtigt udelukke tennisalbue, da jeg overhovedet ikke reagerede på hans tests relateret til dette. Det eneste der kunne fremprovokere en reaktion var, når jeg skulle lave flexion under pres med kantstillet håndled.

Fysioterapeuten nævnte, at jeg kunne have en lille plet i albueleddet ift. en slidgigtsramt som ville være malet helt til (illustreret ved at tegne på 2 tværsnit af albuen). Dog ikke slidgigt, men en belastningsskade.

Han umiddelbare konklusion var, at der sker et pres på albueleddet når biceps og underarmsmuskulaturen arbejder, som kan skabe irritation pga. en overbelastning. Jeg er f.eks. begyndt at øve guitar i december måned, irritationen begyndte i januar.

Rådet var, at undlade øvelser der kræver flexion i albueleddet i et stykke tid. Ellers skal min træning forløbe som normalt.

Beklager min manglende anatomiske forklaringsevne, jeg gengiver så godt jeg kan :-)

Ved ikke præcist hvad du fejler. Tjek med fyssen om backflyes og pullover er ok. Det skal dog siges at god volumen i dødløft gerne med trækgreb er rigeligt til at bygge en massiv ryg.

Hej PT

Jeg har skrevet lidt om skaden her http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=52917

Jeg tror pullover er en rigtig god idé. Ligeledes burde backflies ikke være et problem. Jeg kan sagtens træne presøvelser og øvelser der kræver ekstension i albueleddet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share