vægttab pr. uge


Cats
 Share

Recommended Posts

Hej alle

Jeg er 24 år og ønsker at tabe mig. Derfor vil jeg gerne høre om man kan tabe sig 1-2 kg om ugen og hvordan sådan et vægttab opnås?

på forhånd tak

1 kg svarer til et underskud på ca 1000kcal om dagen i en uge. 2 kg svarer til et underskud på 2000kcal om dagen i en uge.

Dog skal du være ret fed før at det kan anbefales at tabe mere end 1 kg om ugen... Husk rigeligt med væske til din "manglende" kost :)

Link to comment
Share on other sites

Hej alle

Jeg er 24 år og ønsker at tabe mig. Derfor vil jeg gerne høre om man kan tabe sig 1-2 kg om ugen og hvordan sådan et vægttab opnås?

på forhånd tak

Standardsvaret ville være at du skal have mindre kcal end dit ligevægtsindtag, og det er da som sådan også korrekt.

Jeg finder personligt al hokus pokus omkring vægttab meget nyttigt til overvejelser, men i praksis har det, i hvert fald for mig,

vist sig at vedholdenhed og mavefornemmelse er vejen frem.

Det skal siges at jeg i skrivende stund vejer 116 kg, på vej ned fra 138 så jeg har en smule erfaring at bygge mine udtalelser på :)

En god strategi, som har givet gode resultater for mig, er at sørge for at du når at føle dig decideret sulten mellem hver måltid, altså den let bidende, men ikke direkte ubehagelige sult. Start ud med en ordentlig morgenmad, gerne noget med masser af fiber og en ernæringsmæssig god sammensætning. Personligt er jeg glad for fedtfattig yoghurt eller A38 og havregryn suppleret med 2 teskefulde økologisk koldpresset rapsolie for at få nok umættet fedt til at starte dagen og systemet med.

Det kan lyde selvmodsigende at man skal spise fedt på en kur, men der er god dokumentation for at et korrekt indtag af sunde fedtsyrer fremmer kroppens fedt forbrænding, og visse undersøgelser antyder endda at mono umættet fedt direkte fremmer forbrænding af mavefedt(Jeg er ikke 100% sikker på det resultats rigtighed).

Ud over mit morgenmåltid er jeg ganske fokuseret på at få min daglige multivitaminpille for at være sikker på at jeg i min tilstand af (moderat) underernæring får de mikronæringsstoffer jeg har brug for. Til formiddagen medbringer jeg gerne et par gulerødder eller en pære for at holde den værste sult stangen til frokost hvor jeg som oftest medbringer en dåse makrel i tomat og nogle stykker groft knækbrød samt gerne noget frugt, eller en smule blandet salat. Denne kombination sørger for at jeg får dækket mit behov for omega 3 fedtsyrer og bidrager med tilstrækkelig energi til at jeg kan klare mig gennem resten af min dag uden at gå kold. Når jeg kommer hjem spiser jeg gerne et stykke frugt eller lignende for at holde mig kørende til aftensmaden.

Min aftensmad består som oftest af en form for kød, gerne kylling da jeg er glad for fjerkræ suppleret med rigelige mængder, gerne wokkede med lidt rapsolie for fedtsyrernes skyld, grøntsager. Afhængig af hvor sulten jeg er kan dette suppleres med fuldkornspasta eller groft brød.

Bliver jeg sulten hen på aftenen bliver det som oftest til et stykke frugt eller endnu en gulerod.

Alt i alt har denne strategi i kombination med løb 3 gange om ugen givet mig et vægttab på mellem 1 og 3 kg ugentligt og samtidig sørget for at jeg er i en ernæringsmæssig tilstand der tillader at jeg løbetræner og kan restituere nogenlunde mit underskud til trods.

Jeg håber mine erfaringer kan være til nytte og har du nogle spørgsmål så må du endelig spørge så skal jeg prøve at svare.

Det skal selvfølgelig siges at det ovenfor beskrevne er min subjektive holdning, og de erfaringer jeg personligt har gjort mig.

Disse skal dermed behandles som så og ikke tages som universelle anbefalinger.

Edited by Rolf k
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share