Tungt bagværk - How to? :)


orhhh
 Share

Recommended Posts

Hej MOL!

Jeg er en total bage-rookie, men forsøger mig alligevel frem med at få lavet nogle gode, sunde grovboller. Jeg bar googlet en smule og ellers kigget opskrifter, men jeg kan ikke rigtig finde en der beskriver den type boller jeg er ude efter - jeg er nemlig svært glad for tungt bagværk. Altså noget der ikke er så luftigt, men med noget vægt og substans i sig.

Men hvad er tricket? Dropper man gæren eller hvad? Det er nemlig ikke for at få grovere boller, blot "tungere".

Pt. bruger jeg hvedeklid, grahamsmel, hørfrø, solsikkekerner og hvedemel når jeg bager...

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Sidst jeg var i gang brugte jeg 25 g gær og lod dejen hæve i køleskabet en 18-20 timer.

Opskriften jeg følger lyder

5 dl vand

25 g gær

75 g hirsefrø

75 g solsikkekerner

100 g hvedeklid

100 g grahamsmel

500 g hvedemel

Spørgsmålet er,om jeg skulle bruge mere mel, eller skrue lidt på mængderne? Bollerne bliver rigtig gode, men bare ikke tunge nok til mig :)

Link to comment
Share on other sites

Sidst jeg var i gang brugte jeg 25 g gær og lod dejen hæve i køleskabet en 18-20 timer.

Opskriften jeg følger lyder

5 dl vand

25 g gær

75 g hirsefrø

75 g solsikkekerner

100 g hvedeklid

100 g grahamsmel

500 g hvedemel

Spørgsmålet er,om jeg skulle bruge mere mel, eller skrue lidt på mængderne? Bollerne bliver rigtig gode, men bare ikke tunge nok til mig :)

Det er meget gær til så lang en hævetid. Jeg ville bruge 5-10g, hvis det skal hæve så længe.

Link to comment
Share on other sites

Her er en rigtig tung old-school klassiker fra mormors køkken

Kagen hedder Herman

Her er starten på herman

1 dl kærnemælk

2,4 dl mel

½ tsk salt

Røres sammen og lader det stå i fire dage hvorefter man bruger anvisningen

www.clar.dk/herman

så findes det næsten ikke tungere, kun hvis du går til bageren og får en mazarinkage!

Hilsen

Henrik

Link to comment
Share on other sites

Jeg er lidt i tvivl om hvad du mener med tungt

- jeg har haft rigtig god effekt af at erstatte størstedelen af hvedemelen med havregryn. Så mine boller er næsten altid lavet på vand, gær, salt, havregryn, groft rugmel, hørfrø/solsikkekerner/græskarkerner el diverse andre kerner, samt noget revet grøntsag (gulerødder el. squash)- så er de lidt mindre tørre på anden/tredjedagen...

måske det kunne være inspiration?

Link to comment
Share on other sites

Med "tungt" mener jeg sådan en god solid substans, så man virkelig kan mærke der er gods i så den ligger tungt i maven og mætter. Jeg blev inspireret af min roomie der selv bagte boller som han betegnede som mislykkede - jeg var imidlertid vild med dem! :) Han brugte - ud fra hukommelsen - kun vand, gær, solsikkekerner og hvedemel, men fyldte bare så meget mel i som han overhovedet kunne. Jeg har efterprøvet hans metode, men byttet en del af hvedemelet ud med grovere sorter. Jeg opnår desværre bare at bollerne bliver hurtigere tørre, og alligevel ikke lige så "tunge".

Lige en tak til alle for jeres feedback! Jeg er stadig i gang i laboratoriet for at finde min opskrift :) Lidt ligesom i Blinkende Lygter og de jordkølede øl ;)

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke fordi jeg vil bage grovere boller, jeg ønsker bare de skal være mere "tætte" i det. Jeg ved ikke om det er et dårligt eksempel, men en scone er fx mere tæt og tung i det end en almindelig thebolle. Det er der sikkert en rigtig god grund til, men det er også mere for at give en ide om, hvilken type bolle jeg ønsker at bage :) Det er sgu sådan lidt svært at forklare - men tak fordi i prøver! Jeg præver i hvert fald stadig :)

Link to comment
Share on other sites

Jf. dette link er en klassisk fejl, at man har brugt for meget surmælksprodukt hvis ens bagværk bliver for tungt og massivt, så måske er det the way to go? Nogle der har erfaringer med det?

http://www.madabc.dk/Tips+Bagefejl+-+br%C3%B8det+er+tungt+og+massivt.aspx?id=0&tip=1&page=2&dbid=ccd4c704-e4a9-4a47-9fc6-4caa2898a5b8&t=128661552720000000

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke fordi jeg vil bage grovere boller, jeg ønsker bare de skal være mere "tætte" i det. Jeg ved ikke om det er et dårligt eksempel, men en scone er fx mere tæt og tung i det end en almindelig thebolle. Det er der sikkert en rigtig god grund til, men det er også mere for at give en ide om, hvilken type bolle jeg ønsker at bage :) Det er sgu sådan lidt svært at forklare - men tak fordi i prøver! Jeg præver i hvert fald stadig :)

Du sammenligner scones, som har natron og vinsten som hævemiddel med teboller, som har gær som hævemiddel.... Måske skal du forsøge dig med andre hævemidler end gær (bagepulver er nok nemmere end natron + vinsten).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share