Vægtab (Nupo, Motion, Sundere kost)


Andersn
 Share

Recommended Posts

Hey derude, jeg er ny på forummet herinde...

Jeg går med planer om at ville til at tabe mig, da jeg nok lige vejer "et par" kilo for meget..

Jeg har nogle spørgsmål og en plan som jeg vil forelægge til jer om hvordan jeg havde tænkt mig det skulle foregå..

Planen:

Jeg vil starte med at bruge Nupo i 1mdr, hvor jeg samtidig vil starte ud med at gå i motions center, hvor der skal roes, cykles og træne grund muskelaturen op i kroppen.

Jeg ved godt Nupo for nogen næsten er et skælds ord, men det virker som det jeg skal bruge for ligesom at kick starte mig igang, let og hurtig måde at få minimums ernæring til at starte med.

Men hvor meget energi har man når man vælger at drikke Nupo, som fuld kost tillæg?

Lige pt. er jeg på skole hvor jeg bor på skolehjem, maden er grå og kedelig og der er næsten intet at hente i den mad.

Også derfor en af grundene faldt på Nupo da det er let, og det kræver bare et bæger og noget vand.

Senere når jeg er kommet hjem så vil jeg fortsætte med motionen, og så til morgenmad spise havregryn, middag rugbrød med tun til og aftensmaden lidt forskelligt, men helst kylling stegt i pande uden fedtstoff og ris ved siden af. Aftensmaden vil selvfølgelig blive anderledes da jeg har en kæreste og skulle tænke på også..

Det hele kan virke lidt rodet som det er skrevet, men håber da at der er nogen der kan følge mig :D

M.v.h. Andersn

Link to comment
Share on other sites

Planen:

Jeg vil starte med at bruge Nupo i 1mdr, hvor jeg samtidig vil starte ud med at gå i motions center, hvor der skal roes, cykles og træne grund muskelaturen op i kroppen.

Jeg ved godt Nupo for nogen næsten er et skælds ord, men det virker som det jeg skal bruge for ligesom at kick starte mig igang, let og hurtig måde at få minimums ernæring til at starte med.

Men hvor meget energi har man når man vælger at drikke Nupo, som fuld kost tillæg?

Jeg prøvede at tage en måned på Nupo for ca. 2 år siden, og havde lidt de samme planer som dig med at træne ved siden af.

Det gav mig et vægttab på omkring 12 kg. på 3 uger, jeg kunne ikke holde den fulde måned ud. Træning ved siden af kunne jeg godt glemme alt om, for med 6 nupo shakes om dagen på hver 100 kcal så var der ikke energi til de store udfoldelser som jeg havde tænkt mig. Jeg fik ikke trænet, og ca. 4 af de tabte kilo røg på igen umildelbart bagefter da jeg begyndte at spise rigtig mad igen, selvom jeg forsøgte at spise i moderate portioner.

Hvis jeg skulle forsøge mig med Nupo den dag idag så ville jeg gøre nogen ting helt anderledes end sidst.

F.eks. så ville jeg ikke udskifte morgenmåltidet med Nupo, det er simpelthen dumt set i bakspejlet for det gav mig nogen meget kedelige morgener når pulveret hang mig langt ud af halsen og det gav ikke den start på dagen som kunne have hjulpet mig til vægttab eller en god hverdag.

Lige nu så går jeg selv og leger med tanken om at drikke en nuposhake til frokost (jeg spiser normalt ikke frokost) for jeg tror min krop ville have godt af det ekstra indtag på 100 kcal som nemt kan presses ind i et kaloribudget. Jeg ville nok vælge at bruge 3 dl letmælk i stedet for vand. Det forøger kcal indholdet fra ca. 100 kcal til ca. 250 kcal i den færdige shake, men det smager bare så meget bedre, specielt når det er iskoldt.

Jeg ville nok anbefale dig at du først danner dig et billede over hvad du indtager af mad rent energimæssigt og samtidigt finder ud af hvad din krop skal bruge. Der findes flere hjemmesider der kan hjælpe med at holde styr på energiindtaget og her på MOL kan du finde nogen gode beregnere til at bedømme dit energiforbrug i løbet af dagen.

Og så kunne du jo evt. starte blødt med at udskifte aftensmaden med sådan 1 shake bare lavet på mælk ... eller måske udskifte frokost og aftensmad med 3 shakes der indtages med nok tid imellem sig til at du ikke føler den store sult ...

og tro mig, du vil føle sult ... meget ... og det er faktisk noget af det sværeste at indse at det ikke er sult i virkeligheden men bare din krop der brokker sig fordi den får mindre en den er vant til, sådan oplevede jeg det ihvertfald ... når den har vænnet sig til de mindre portioner og mange shakes så vil den ikke brokke sig så meget :) ...

Med en god morgenmad så burde der være energi nok til at træne ... selv er jeg blevet meget glad for en dobbelt portion havregrød med honning og frosne bær ... selvom jeg i modsætning til næsten alle jeg har læst herinde mener skal laves på komfur og ikke i mikroen. Men det er simpelt og godt, og stadig kaloriefattigt.

Men lige en lille note ... hvis du med "et par kilo" mener at du skal tabe 2-5 kilo så kan jeg kun sige ... drop nupo og alt det andet og bare motioner lortet væk og hold samtidigt styr på dit madindtag ... du bør pr. min mening kun overveje en løsning som nupo hvis du kigger på et vægttab i størrelsesordnen +20 kg ... for sådan en måned med pulver er bestemt ikke sjovt og noget du kommer til at hade, og bestemt ikke noget man gør for at tabe få kilo der kan smides "let" ved andre og bedre metoder :)

Link to comment
Share on other sites

"et par" kilo :D

Der menes mellem 15-25 kilo - da jeg ikke helt selv ved hvad min ideal vægt er..

Jeg vil sige at jeg er grovt bygget og har lidt muskulatur inde under fedtet også - men det svinder lige så langsomt ind når man ikke rigtigt laver andet end at arbejde og lave ingen ting..

Jeg er 188cm høj, og vjer mellem 115-117kg og det er for meget - vil gerne ned på 90-95kg til at starte med, selvfølgelig hvis jeg begynder at træne muskulaturen op igen, så er det nok maks 100kg jeg vil op på..

Men tror jeg vil gøre lige som du snakkede om - normal morgen mad og så erstatte Frokost og aftensmad og snack om aftene med nupo.

Hvordan smager det stas egentlig?

M.V.H Andersn

Link to comment
Share on other sites

Det hele kan virke lidt rodet som det er skrevet, men håber da at der er nogen der kan følge mig :D

M.v.h. Andersn

Hej Andersn

Jeg ved ikke helt om følgende kan underbygges af fakta, men jeg mener at have hørt fra en del af min omgangskreds, der har været på nupo at man ikke må være på det mere end tre dage af gangen og derefter skal man holde pause en uge, inden man kører igen?

Synes bare det lyder meget vildt kun at spise pulvervand i så lang tid...

MEN det er jo dig om det, hvis du kan udlede af produktet at det er forsvarligt :-)

Anyway den der kostplan du derefter vil følge... Ser fin ud, bortset fra at du mangler mængdeangivelser. Man bliver nødt til at vide hvor meget rugbrød fx du vil spise til frokost, der er stor forskel på om det er en eller seks skiver.. hehe

Og du nævner intet om noget grønt?

Spis 2-3stk frugt hver dag og ca 300g grønsager eller salat til aftensmaden eller frokosten... Ellers ser det fint ud :-)

Link to comment
Share on other sites

Allerførst vil jeg sig at jeg personligt ikke har meget tiltro til et varigt og sundt vægttab med produkter som Nupo da man som ved alle de andre kure ofte ender tilbage i samme vaner som gav vægtforøgelsen i første omgang. En aftale med en kostvejleder eller lign. som kan give et ordentligt indblik i sund ernæring er i mine øjne et meget bedre (men desværre også ofte ret dyrt) alternativ. Og som du selv skriver så har du ikke meget indflydelse på kosten på skolehjemmet.

Hvis du vælger at kaste dig ud i en nupo-kur så kig evt. forbi deres hjemmeside. De har så vidt jeg ved 8 forskellige modeller hvor man må spise mere eller mindre normalt - gående fra den type hvor alle måltider er pulver til variationer hvor aftensmad,weekend slik eller frugt og grønt er tilladt. Det kan være det er en model som i tilpasset form passer perfekt til dig :smile:

Link to comment
Share on other sites

"et par" kilo :D

Der menes mellem 15-25 kilo - da jeg ikke helt selv ved hvad min ideal vægt er..

Jeg vil sige at jeg er grovt bygget og har lidt muskulatur inde under fedtet også - men det svinder lige så langsomt ind når man ikke rigtigt laver andet end at arbejde og lave ingen ting..

Jeg er 188cm høj, og vjer mellem 115-117kg og det er for meget - vil gerne ned på 90-95kg til at starte med, selvfølgelig hvis jeg begynder at træne muskulaturen op igen, så er det nok maks 100kg jeg vil op på..

Men tror jeg vil gøre lige som du snakkede om - normal morgen mad og så erstatte Frokost og aftensmad og snack om aftene med nupo.

Hvordan smager det stas egentlig?

M.V.H Andersn

Hvordan det smager? ... Tja, nu synes vi alle jo om forskellige ting ... Jeg var ikke begejstret for smagen, eller konsistensen for sags skyld... Mælken gør det dog en del bedre synes jeg, men hele ideen med Nupo er at det holder dig i et stramt kalorieunderskud der svare til at spise 2 parisertoast om dagen og intet andet...

Der er ingen tvivl om at Nupo vil give dig vægttab, det er sikkert ... Men det er ikke en rar ting at gøre, så det er kun pga. tabet man holder sig motiveret ... Og det er så hyper vigtigt at styre maden bagefter så man ikke tager det på igen...

Der er andre og bedre måder at tabe sig på, men Nupo mente jeg selv var en god kickstarter :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil ikke yderligere kommentere brugen af Nupo, da jeg ikke bryder mig om mad på pulverform (gælder også proteinpulver)

MEN - modsat nogle af de andre, mener jeg ikke at dit forslag til efterfølgende kost er særligt fornuftigt. Det er totalt blottet for fedt! Kroppen SKAL have et fornuftigt dagligt indtag af sunde umættede fedtsyrer. Hvis du endeligt vil spare kalorier, er det ikke her, men ved kulhydraterne der skal skæres ned på.

Så steg du gladeligt dine kyllngelår i olivenolie - og given salaten en teskefuld bagefter :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil ikke yderligere kommentere brugen af Nupo, da jeg ikke bryder mig om mad på pulverform (gælder også proteinpulver)

MEN - modsat nogle af de andre, mener jeg ikke at dit forslag til efterfølgende kost er særligt fornuftigt. Det er totalt blottet for fedt! Kroppen SKAL have et fornuftigt dagligt indtag af sunde umættede fedtsyrer. Hvis du endeligt vil spare kalorier, er det ikke her, men ved kulhydraterne der skal skæres ned på.

Så steg du gladeligt dine kyllngelår i olivenolie - og given salaten en teskefuld bagefter :)

Skal helle ikke spise det hver dag kun kylling, men der kommer også lidt fedt på panden og så engang i mellem får jeg jo noget andet at spise da kæresten ikke gider spise det samme hele tiden...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share