Søvnmangel!


The-Pimp
 Share

Recommended Posts

Hey folkens.

det er egentlig lidt underligt, jeg er fuldt med på hvor vigtig en del søvn er hvis man vil opnå progression. Og indtil for en uge siden fik jeg også masser af denne, jeg har været ret konsekvent med at gå i seng kl. 9 senest 10, sådan så jeg hverdag fik omkring 9-10 timer søvn. Men her efter påskeferien har jeg hele ugen fået for lidt søvn, og det er nu ikke fordi jeg går for sent i seng. Jeg ligger simpelthen bare i 1-2 timer (den er god nok), og derfor går jeg sjov nok nok rundt er konstant træt.

Så hvad kan man gøre for at få mere søvn? nogle gode idéer?

Af information skal det vides at jeg er 17 år, meget fysisk aktiv - styrketræner, løber og cykler næsten hver dag og er på kur. Jeg træner op til nogle løb og cykelløb og på sigt Ironman og er mest af alt på kur på grund af sommer.. Men altså, har ikke før haft problemer med at falde i søvn. Gode råd?

på forhånd tak.

Link to comment
Share on other sites

Hey folkens.

det er egentlig lidt underligt, jeg er fuldt med på hvor vigtig en del søvn er hvis man vil opnå progression. Og indtil for en uge siden fik jeg også masser af denne, jeg har været ret konsekvent med at gå i seng kl. 9 senest 10, sådan så jeg hverdag fik omkring 9-10 timer søvn. Men her efter påskeferien har jeg hele ugen fået for lidt søvn, og det er nu ikke fordi jeg går for sent i seng. Jeg ligger simpelthen bare i 1-2 timer (den er god nok), og derfor går jeg sjov nok nok rundt er konstant træt.

Så hvad kan man gøre for at få mere søvn? nogle gode idéer?

Af information skal det vides at jeg er 17 år, meget fysisk aktiv - styrketræner, løber og cykler næsten hver dag og er på kur. Jeg træner op til nogle løb og cykelløb og på sigt Ironman og er mest af alt på kur på grund af sommer.. Men altså, har ikke før haft problemer med at falde i søvn. Gode råd?

på forhånd tak.

Prøv at læs en bog når du går i seng...det gør til tider at man falder hurtigt i søvn når man har lagt bogen fra sig, netop fordi man næsten ikke kan holde øjnene åbne mere...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg tror ikke du skal bestræbe dig på at få mere søvn. 8-9 timer burde være nok for en ung frisk 17 årig. Mon ikke trætheden skyldes kuren bivirkningen.

Søvn er meget individuelt, så synes ikke du skal kommentere på det. Søvn er meget vigtig for vores indlæring, stofskifte og sundhed. Kun godt han er 17 år og får sin søvn. Rigtig mange i den alder som ikke får den søvn de behøver

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det lyder, som om du ikke laver nok. Hvis du laver nok og har god samvittighed, er du træt og sover inden dit hoved rammer puden.

.. også hvis han både cykler, løber og styrketræner hver dag ? Kender selvfølgelig ikke til intensiteten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det lyder, som om du ikke laver nok. Hvis du laver nok og har god samvittighed, er du træt og sover inden dit hoved rammer puden.

Enig. 9-10 timer er fint i perioder, men for de fleste er det nok at ramme den mængde søvn et par dage om ugen.. Som nævnt er søvnbehov utroligt individuelt, men hvis du ligger i 1-2 timer uden at kunne sove, så er det næsten helt sikkert fordi du sover for meget (eller forsøger på det.)

Link to comment
Share on other sites

Jeg var netop lige kommet igennem nogle af de gamle Aktiv Træning blade jeg aldrig fik læst, og faldt lige over denne artikel som du måske kunne få gavn af. Jeg sammenfatter lige det vigtigste i den, som passer til dig.

--

Ifølge en professor i søvn Dr. Alfred Wiater har mennesker noget der hedder "søvnvinduer" hvor kroppen lukker ned for de vigtigste processor. Det første naturlige søvnvindue kommer omkring 22:00-22:30. Din krop reagerer på at livet omkring dig bliver langsommere, mere stille og det bliver mindre lys. Hvis du ikke sover inden denne tidsperiode så lukker din krop igen op for de processor og det bliver sværere at falde i søvn. Det næste vindue kommer først ved 3:00-4:00 tiden om natten. Men på langt sigt, handler det om at tilvende kroppen til at gå i seng på dette tidspunkt, og ligeledes stå op på samme tidspunkt.

Den anden kilde er en søvntabel som siger at behovet for søvn er som følgende(*)

[..]

Teenagere 9-10 timer

Voksne 7-8 timer

[..]

*) Men naturligvis svinget behovet også afhængig af genopbygning af kroppen, sygdom, stress, eller søvnunderskud, og naturligvis er søvn meget individuelt!

Edited by Deeveext
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Søvn er meget individuelt, så synes ikke du skal kommentere på det. Søvn er meget vigtig for vores indlæring, stofskifte og sundhed. Kun godt han er 17 år og får sin søvn. Rigtig mange i den alder som ikke får den søvn de behøver

Nu skriver jeg jo heldigvis tror , burde og mon ud fra at han nærmer sig voksenalderen og gennemsnitssøvnbehovet er mindre. Vi er da helt enige om at det er vigtigt at være udhvilet og at det skærper indlæring og koncentrationsevne, men jeg ville stadig mene at det var nok med 8-9 timer. Det kunne så være interessant at se på hvordan de 8 timer soves og på hvilke tidspunkter.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Enig. 9-10 timer er fint i perioder, men for de fleste er det nok at ramme den mængde søvn et par dage om ugen.. Som nævnt er søvnbehov utroligt individuelt, men hvis du ligger i 1-2 timer uden at kunne sove, så er det næsten helt sikkert fordi du sover for meget (eller forsøger på det.)

Kender du ham rigtig godt, siden du kan gætte hans behov?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share