cross-fit, hvad har de gang i!


AndreasLH
 Share

Recommended Posts

nok ikke den første tråd om cross-fit, but here goes..

jeg overvejer selv at lægge styrketræningen i fitnesscenteret på hylden, for en tid, og prøve krafter med cross-fit. men jeg sætter spørgsmålstegn ved nogle af deres metoder..

for det første er jeg i tvivl om sådan noget som programlægning, lineær progression og periodisering... bruges disse begreber overhovedet eller kommer man bare og laver det program og WOD, der nu er for den pågældende dag? det virker bare lidt tilfældigt.. jeg ved godt cross-fit handler om den mere "overall" og funktionelle fitness, men hvordan holder man styr på og tester om man gør fremskridt, eller gør man det?

flere anderkendte fysiske trænere har også deres forbehold og jeg kunne da godt tænke mig at høre hvad crossfit-gutterne, men også andre f.eks styrke- og vægtløftere mener om disse udsagn:

Alwyn Gosgrove:

"A recent CrossFit workout was 30 reps of snatches with 135 pounds. A snatch is an explosive exercise designed to train power development. Thirty reps is endurance. You don't use an explosive exercise to train endurance; there are more effective and safer choices.

"Another one was 30 muscle-ups. And if you can't do muscle-ups, do 120 pull-ups and 120 dips. It's just random; it makes no sense. Two days later the program was five sets of five in the push jerk with max loads. That's not looking too healthy for the shoulder joint if you just did 120 dips 48 hours ago."

Mike Boyle:

"I think high-rep Olympic lifting is dangerous. Be careful with CrossFit."

Til sidst kunne jeg bare godt tænke mig at starte en diskussion omkring folks gennerelle holdning til cross-fitten og dens fordele og ulemper??

What say you!

Link to comment
Share on other sites

Programmet:

- Afhænger jo helt af om du vælger at følge crossfit.com, følger der dér bliver serveret hvor du nu vælger at træne, din egen programmering, eller en af de utallige andre der ligger crossfit-program på nettet til fri afbenyttelse. Decideret "planlagt" progression er der næppe så meget af fordi variationen er i højsædet, men der er bestemt ikke noget i vejen for f.eks. at have fokusperioder, eller måske endda lægge en klar tendens for hvilken ende af spekret man bruger mest tid i, om det er strength-bias, endurance eller noget helt tredje.

Benchmarks:

- Her er det oplagte jo at bruge forskellige Girls workouts, Heroes, de forskellige styrke- og OL-løft eller måske dine egne kreationer, som du synes vil være gode til at måle fremskridt i de elementer du ønsker fremgang.

Ang. OL-løft så er der mange som er tilbageholdende med at bruge dem særlig meget i workouts. Helt grundlæggende er jeg af den holdning at det ikke giver meget mening at bruge nogen typer øvelser i en højintens workout, før man har noget et "rimeligt teknisk niveau", og det giver sig selv at det tager længere tid at nå dertil i en øvelse der er meget kompleks ift. en der er simpel. Udfordringen består så især i at finde ud af hvor det niveau ligger, og heldigvis findes der masser af bevægelser som er så tilpas simple og alligevel hårde at de fleste kan beherske dem på kort tid. Consistency before intensity. :4smartass:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har før trænet alm. styrketræning samt i styrkeløftklub op til konkurrence i 3-kamp.

Til denne træning har jeg benyttet: HST, WSB principper, Alternativ Hypertrofi, Pavel's Bear, Sheiko, Smolov Jr. 2-split og fullbody.

I de fleste programmer har der været en form for progression at spore, hvad enten det var volume,

lineær progression eller Max effort metoden.

Jeg øgede min styrke, fik en mere muskuløs krop og lavere fedtprocent gennem denne træning.

Ved mit skift til Crossfit fandt jeg ud af at jeg havde en stor fordel ved at have trænet på denne måde men min smidighed var ikke særlig god,

og konditionen/stamina kunne forbedres væsentlig.

I den idéelle Crossfit verden søger man at træne 3 dage og holde 1 dags pause eller 5 dage og 2 dages pause.

Man søger også at lave 1 tung/teknik træning, 1 cardio træning og 1 kort intensiv træning når man f.eks kører de 3 dage on og 1 dag off.

I Crossfit har man den progression i at man skriver sine træninger ned og tiderne/runderne for disse, for senere at prøve og slå dem.

Nu har jeg "kun" trænet Crossfit lidt over et halvt år og jeg kan konstant sporet forbedring af min form teknik osv, gennem logning.

Jeg kan udemærket se problematikken i at lave eksplosive øvelser som snatch C&J osv. i en intensiv træning med mange gentagelser, men formålet med dette er jo netop at få en fullbody træning, med en vægt man netop kan lave de foreskrevne gentagelser med en god teknik.

Håber det kunne bruges

Link to comment
Share on other sites

Man kan lave fuldkropstræning der giver overall træning uden at lave teknisk krævende øvelser der ikke lægger belastninger på udsattel led i uhensigtsmæssige positioner.

Håndled/albuer og skuldre stresses i vægtløftning og ikke alle er skabt til at lave vægtløftning, slet ikke med så voldsom volumen.

Ting som impingement i skulderleddet er i høj grad noget der opstår efter mange gentagende afklemninger som i repetetivt overhead work. Når træthed sætter ind og der bruges relativt tunge vægte så skal der ikke meget til før uhensigtsmæssige tilpasninger finder sted.

At enkeltindivider vælger at træner sådan er vel et eget valg, men når en organisation promoverer det, så er det skuffende.

Jeg hører dog at fornuftige crossfit gyms tilpasser workouts og tager en meget aktiv rolle i teknikudvikling og god indslusning af nye medlemmer. Jeg hører kun gode ting om Kirken f.eks..

Det er ikke noget for mig, men hvis man gerne vil lege med træningsformen vil jeg anbefale det sted.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har før trænet alm. styrketræning samt i styrkeløftklub op til konkurrence i 3-kamp.

Til denne træning har jeg benyttet: HST, WSB principper, Alternativ Hypertrofi, Pavel's Bear, Sheiko, Smolov Jr. 2-split og fullbody.

I de fleste programmer har der været en form for progression at spore, hvad enten det var volume,

lineær progression eller Max effort metoden.

Jeg øgede min styrke, fik en mere muskuløs krop og lavere fedtprocent gennem denne træning.

Ved mit skift til Crossfit fandt jeg ud af at jeg havde en stor fordel ved at have trænet på denne måde men min smidighed var ikke særlig god,

og konditionen/stamina kunne forbedres væsentlig.

I den idéelle Crossfit verden søger man at træne 3 dage og holde 1 dags pause eller 5 dage og 2 dages pause.

Man søger også at lave 1 tung/teknik træning, 1 cardio træning og 1 kort intensiv træning når man f.eks kører de 3 dage on og 1 dag off.

I Crossfit har man den progression i at man skriver sine træninger ned og tiderne/runderne for disse, for senere at prøve og slå dem.

Nu har jeg "kun" trænet Crossfit lidt over et halvt år og jeg kan konstant sporet forbedring af min form teknik osv, gennem logning.

Jeg kan udemærket se problematikken i at lave eksplosive øvelser som snatch C&J osv. i en intensiv træning med mange gentagelser, men formålet med dette er jo netop at få en fullbody træning, med en vægt man netop kan lave de foreskrevne gentagelser med en god teknik.

Håber det kunne bruges

Jeg ved godt, at smidighed er et af målene i CrossFit med de der ti punkter man træner for at gøre "den perfekte atlet" - men jeg har tit tænkt: Hvad indlægger man for at opnå smidighed, og hvor bliver det indlagt i CrossFit-timen? Hvordan er smidighed egentligt defineret? Jeg synes aldrig jeg ser andet end squat-mobilitet og skulder dislocates når jeg kigger rundt i Crossfit logs...

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved godt, at smidighed er et af målene i CrossFit med de der ti punkter man træner for at gøre "den perfekte atlet" - men jeg har tit tænkt: Hvad indlægger man for at opnå smidighed, og hvor bliver det indlagt i CrossFit-timen? Hvordan er smidighed egentligt defineret? Jeg synes aldrig jeg ser andet end squat-mobilitet og skulder dislocates når jeg kigger rundt i Crossfit logs...

Man ønsker at være så smidig så alle tænkelige øvelser kan udføres i de optimale positioner med dine proportioner uden at kroppen modarbejder dette så man dermed skal bruge ekstra kræfter.

I en crossfit time vil der typisk være "smidighedstræning" i form at ledopvarmningen, mobilitetsøvelser, i tekniktræningen og så naturligvis under workouten hvor man sørger for at folk bruger fuld ROM. Når det er sagt så er det da rigtigt at det ikke ligefrem er det område der har størst fokus, nok også fordi det ikke er det tiden er bedst brugt på i centret.

Ang squat-mobilitet og skulder dislocates, så er det min erfaring at det er hoften og skuldrene folk er strammest i, og de to steder der hæmmer deres bevægelse mest, derfor laves dette tit (=næsten altid).

Der kører en meget interessant serie på Crossfit Journal for tiden hvor Khalipa der vandt Crossfit Games i 2008 bliver rykket rundt af Doktor/Fys/Crossfit-coach Kelly Starrett netop med det formål at gøre ham mere smidig så han ikke skal kæmpe så meget i mod sin egen krop.

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

ok tak for svarene. synes da nu jeg har et fint blik i hvordan man i hvert fald kan teste fremskridt.

lyder som en fin slags ugentlig periodisering med 1 tung dag, 1 cardio og 1 kort intensiv om ugen, men er det ikke svært selv at styre i en cross-fit klub, hvor træningerne om man så må sige er fastlagt på forhånd. og så vidt jeg kan forstå ved man ikke rigtig hvad man skal lave før man kommer til selve træningstimen.. så kan det vel være svært selv at periodisere sin træning på den måde som du skriver KimP??

Ved mit skift til Crossfit fandt jeg ud af at jeg havde en stor fordel ved at have trænet på denne måde men min smidighed var ikke særlig god,

og konditionen/stamina kunne forbedres væsentlig

Det er også det mit indtryk at det især er disse to elementer man kan forbedre når man tager springet fra styrketræningen til crossfit..

mht. øget smidighed/bevægelighed tror jeg i hvert fald cross-fit kan hjælpe mine stive fodboldben:)

mht. powerudvikling og eksplosivtet, hvilket udbytte giver crossfit så. ved godt det selvfølgelig kommer an på ens individuelle udgangspunkt men...

cross-fit ligger jo vægt på at udføre (de fleste) øvelser så hurtigt og eksplosivt som muligt, men giver de høje antal repetitioner og korte pauser ikke nærmest den modsatte virkning?? for mig at se er virkningen af cross-fit vel mere power-endurance..

Edited by AndreasLH
Link to comment
Share on other sites

ok tak for svarene. synes da nu jeg har et fint blik i hvordan man i hvert fald kan teste fremskridt.

lyder som en fin slags ugentlig periodisering med 1 tung dag, 1 cardio og 1 kort intensiv om ugen, men er det ikke svært selv at styre i en cross-fit klub, hvor træningerne om man så må sige er fastlagt på forhånd. og så vidt jeg kan forstå ved man ikke rigtig hvad man skal lave før man kommer til selve træningstimen.. så kan det vel være svært selv at periodisere sin træning på den måde som du skriver KimP??

Det er også det mit indtryk at det især er disse to elementer man kan forbedre når man tager springet fra styrketræningen til crossfit..

mht. øget smidighed/bevægelighed tror jeg i hvert fald cross-fit kan hjælpe mine stive fodboldben:)

mht. powerudvikling og eksplosivtet, hvilket udbytte giver crossfit så. ved godt det selvfølgelig kommer an på ens individuelle udgangspunkt men...

cross-fit ligger jo vægt på at udføre (de fleste) øvelser så hurtigt og eksplosivt som muligt, men giver de høje antal repetitioner og korte pauser ikke nærmest den modsatte virkning?? for mig at se er virkningen af cross-fit vel mere power-endurance..

Hvis man træner omkring 5 dage i ugen vil man automatisk ramme forskellige træninger, man skal dog være heldig

hvis man søger at blive bedre til en bestemt ting, da øvelsesudvalget er meget bredt.

I Århus Crossfit er vi begyndt at have et RX hold 2x om ugen, her laver man WOD som foreskrevet.

Indtil videre har det været intensive og "tunge" træninger hvor man på forhånd ved hvilken træning man skal lave på dagen, så der er mulighed for at melde fra hvis man ikke kan

være med til det foreskrevne niveau.

Ved ikke om der er andre klubber der laver RX hold på denne måde?

Når du siger powerudvikling er jeg ikke helt sikker på om du mener power til at sprinte i forbindelse med fodbold?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Men hvis man har specifikke mål med sin træning, er det til at lukke op og skide i.

Hvis nu ens specifikke mål er at være fit på alle punkter? Så er det da ikke til at skide i.

Hører også mange sige at Crossfit er dårligt i det man hverken bliver den bedste løber, stærkeste mand, osv.

Men til gengæld kan man blive den der er mest fit på flere punkter, og kan modstå en utrolig høj intensitet?

Link to comment
Share on other sites

Med hensyn til alle de der OL-løft som der virkelig bliver diskuteret rundt omkring, så foregår det jo ikke sådan i crossfit at man møder op og skal lave nogle utrolig tunge ol-løft. Man starter jo altid på et punk hvor man selv kan følge med, og når man langsom bliver stærkere i kroppen osv, så begynder man selvfølgelig også at have flere kg på stangen hvilket er meget normalt og giver lidt sig selv.

Jeg dyrker selv Crossfit, dog hjemme i min garage hvor jeg har mit gym. Vennerne og jeg går heller ikke meget ind for de ol-løft, dog lige med undtagelse af dødsløft. Og den eneste grund til jeg ikke tør lade dem udføre det er at jeg ikke selv har 100% forstand på øvelserne. Dog prøver jeg at undersøge alt jeg kan omkring crossfit for at få lidt mere i gang i nogen tunge løft.

Og i Crossfit så vidt jeg ved af andre venner, fokuserer man utrolig meget på at øvelserne bliver lavet korrekt, og så længe ens ryg ikke ligner et ''C'' skal det nok gå.

Ved godt de ting jeg skriver mere lyder som en holdning end egentlige faglige facts.

Men her var mit bidrag :)

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg ikke megen forstand på crossfit, men som overall træning af både kondition, styrke og smidighed, er det vel en fin træningsform? Hvis man ikke lige har 6 dage til rådighed om ugen til at træne avancerede split-programmer og cardio, lader det til at være et godt valg.

Rent æstetisk er der jo nok også mange, som bliver tiltrukket af sporten - har hørt at skuespillerne i serien Spartacus træner crossfit for at ligne gladiatorer, så man må da gå ud fra, at CF pynter på ens figur også...

Risikoen for skader og for at udføre skadelige øvelser er vel til stede i de fleste sportsgrene - også BB. Det handler vel om at bruge sin fornuft (og styre uden om de mest tossede trænere...)

Link to comment
Share on other sites

Hvis nu ens specifikke mål er at være fit på alle punkter? Så er det da ikke til at skide i.

Hører også mange sige at Crossfit er dårligt i det man hverken bliver den bedste løber, stærkeste mand, osv.

Men til gengæld kan man blive den der er mest fit på flere punkter, og kan modstå en utrolig høj intensitet?

T skriver: Hvis man har SPECIFIKKE mål med sin træning. Det er på ingen måde specifikt at ville være den mest fitte på flere eller alle punkter (som CF lægger op til).

Link to comment
Share on other sites

Med hensyn til alle de der OL-løft som der virkelig bliver diskuteret rundt omkring, så foregår det jo ikke sådan i crossfit at man møder op og skal lave nogle utrolig tunge ol-løft. Man starter jo altid på et punk hvor man selv kan følge med, og når man langsom bliver stærkere i kroppen osv, så begynder man selvfølgelig også at have flere kg på stangen hvilket er meget normalt og giver lidt sig selv.

Det er meget muligt, at det er "lette" kg, men man laver stadig løftene under lorte forhold: tiden kører, pulsen er høj....

Ens motoriske kontrol i sådan en løft påvirkes i negativ retning, da man (de fleste, faktisk alle) udvikler dårlige strategier til at flytte vægten fra A -> B. Dette vil kun vanskeliggøre det efterfølgende mål om, at få en bedre teknik i fx. OL-løft, det kunne også sagtens gøre sig gældende i mere "almindelige" løft, dødløft fx.

Edited by Juan Pelota
Link to comment
Share on other sites

Stine

Problemet med dit indlæg og mange andres her er at de er for fagligt unuanceret. Dit indlæg forsøger at simplificer noget komplekst,...det er der sådan set ikke nogen grund til. Det der istedet kunne være rigtig godt på en hjemmeside som motion-online, som i nogen grad er med til at præg fitness kulturen, er indlæg der er oplysende i forhold til problematikkerne ved crossfit. Du giver udtryk for en lala holdning

Jeg kender en række crossfit træner som kan se masser af problematik ved crossfit. De er bevidst om dette i deres undervisning og i dagens programlægning. Kirken er et godt eksempel på et sted hvor man tænker sig om.

Nogen steder laves crossfit med hovedet under armen. Mange steder. Fordi folk ikke har de faglig nuancere til at se problematikkerne.

Her er et par forslag til ting man skal være obs på.

Ryg problematik.

Da der laves mange løft hvor hoften er bøjet skal man være obs.

1. Hvor tilvænnet man er til øvelsen. Det er en af de stor problematikker ved crossfit. I de fleste programmer (f.eks. bodybuilding) lave man en jævnlig og rimelig jævn forøgning af vægten. Ofte vil man i nogen crossfit sammenhæng den ene uge forsøg sig med teknik i dødløft, for den næste uge at kører dødløft med mange repetetioner og tidspress.. Kroppens væv har ikke nogen chance for at være tilvænnet den ny belastning. Ej hellere kan man forvente at en tekniske er stabil nok til at man under træthed vedligeholde den = stor chance for krumning af ryggen. Der ingen kontrol med hvem der laver hvad hvornår.. kun at teknikken ikke er helt hen i vejret. dvs. at ovenstående scenarie ikke er urealistisk.

2. Hvor krum ryggen er. En hver krumning giver et ulige tryk på rygsøljen der kan forudsage en diskosprolaps. Man kan tilvænnes til at løfte med krum ryg. Det kræver en kontrolleret progrediering af belastningen. Er rygsøljen lige kan den dog holde til langt større belastninger.

Skulder problematikker.

Læs pouls indlæg igen.

I forhold til specificitet, så hjælper jeg jævnligt en gut til at blive bedre til crossfit. Fokuset er ikke den normale crossfit træning men istedet:

1. Høj frekvens af teknik træning i alle mulige typer øvelser. Herunder i særdeleshed VL træning.

2. Styrke og muskelmasse forøgelse igennem basis øvelser der kendt for at give all around styrke. dødløft, squat, bænk, militarie press, barbell row, chin ups, pull ups,

3. Vo2max træning. Med en rimelig volume til at der ikke forekommer en stagnering i forbedringerne

4. Jævnlig testning af ovenstående parameter

5. Sjældent WODS og AMRAPs med fokus på høj rep træning.

Når udøverne skal peak til en konkurrence ændres fokus 4-6 uger før men fokus på punkt 4.

Hvorfor? fordi den egentligt crossfit træning ikke er specifik nok i forhold til at forbedre ens evner til at dyrke crossfit.

Crossfit er ikke god all around fitness træning.. Sry do say

Hvad crossfit er godt for.

1. Motivaiton. Crossfit er et genialt til at motivere folk. Det er og bliver den største fordel ved crossfit.

2. Krops komposition med fokus på vægttab. De fleste wods der er karakteriseret ved mange gentagelser er fremragende til at øge metabolismen således at man forbrænder en masse energi på dagen og de efterfølgende dage. Intensitet og den lav volume gør at de negativ aspekter der ses på muskelmassen og styrken ved normal konditionstræning ikke er nær så skadelig. For de fleste utrænet (rent styrke/muskelmasse mæssigt) vil man ofte se en forbedring i styrke og muskelmasse.

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Stine

Problemet med dit indlæg og mange andres her er at de er for fagligt unuanceret. Dit indlæg forsøger at simplificer noget komplekst,...det er der sådan set ikke nogen grund til. Det der istedet kunne være rigtig godt på en hjemmeside som motion-online, som i nogen grad er med til at præg fitness kulturen, er indlæg der er oplysende i forhold til problematikkerne ved crossfit. Du giver udtryk for en lala holdning

Jeg kender en række crossfit træner som kan se masser af problematik ved crossfit. De er bevidst om dette i deres undervisning og i dagens programlægning. Kirken er et godt eksempel på et sted hvor man tænker sig om.

Nogen steder laves crossfit med hovedet under armen. Mange steder. Fordi folk ikke har de faglig nuancere til at se problematikkerne.

Her er et par forslag til ting man skal være obs på.

Ryg problematik.

Da der laves mange løft hvor hoften er bøjet skal man være obs.

1. Hvor tilvænnet man er til øvelsen. Det er en af de stor problematikker ved crossfit. I de fleste programmer (f.eks. bodybuilding) lave man en jævnlig og rimelig jævn forøgning af vægten. Ofte vil man i nogen crossfit sammenhæng den ene uge forsøg sig med teknik i dødløft, for den næste uge at kører dødløft med mange repetetioner og tidspress.. Kroppens væv har ikke nogen chance for at være tilvænnet den ny belastning. Ej hellere kan man forvente at en tekniske er stabil nok til at man under træthed vedligeholde den = stor chance for krumning af ryggen. Der ingen kontrol med hvem der laver hvad hvornår.. kun at teknikken ikke er helt hen i vejret. dvs. at ovenstående scenarie ikke er urealistisk.

2. Hvor krum ryggen er. En hver krumning giver et ulige tryk på rygsøljen der kan forudsage en diskosprolaps. Man kan tilvænnes til at løfte med krum ryg. Det kræver en kontrolleret progrediering af belastningen. Er rygsøljen lige kan den dog holde til langt større belastninger.

Skulder problematikker.

Læs pouls indlæg igen.

I forhold til specificitet, så hjælper jeg jævnligt en gut til at blive bedre til crossfit. Fokuset er ikke den normale crossfit træning men istedet:

1. Høj frekvens af teknik træning i alle mulige typer øvelser. Herunder i særdeleshed VL træning.

2. Styrke og muskelmasse forøgelse igennem basis øvelser der kendt for at give all around styrke. dødløft, squat, bænk, militarie press, barbell row, chin ups, pull ups,

3. Vo2max træning. Med en rimelig volume til at der ikke forekommer en stagnering i forbedringerne

4. Jævnlig testning af ovenstående parameter

5. Sjældent WODS og AMRAPs med fokus på høj rep træning.

Når udøverne skal peak til en konkurrence ændres fokus 4-6 uger før men fokus på punkt 4.

Hvorfor? fordi den egentligt crossfit træning ikke er specifik nok i forhold til at forbedre ens evner til at dyrke crossfit.

Crossfit er ikke god all around fitness træning.. Sry do say

Hvad crossfit er godt for.

1. Motivaiton. Crossfit er et genialt til at motivere folk. Det er og bliver den største fordel ved crossfit.

2. Krops komposition med fokus på vægttab. De fleste wods der er karakteriseret ved mange gentagelser er fremragende til at øge metabolismen således at man forbrænder en masse energi på dagen og de efterfølgende dage. Intensitet og den lav volume gør at de negativ aspekter der ses på muskelmassen og styrken ved normal konditionstræning ikke er nær så skadelig. For de fleste utrænet (rent styrke/muskelmasse mæssigt) vil man ofte se en forbedring i styrke og muskelmasse.

Spot on

For en gang skyld er vi HELT enige Rune.

De to forhold du fremhæver som positive er ganske væsentlige - og de forhold der får folk til nærmest at forherlige CF.

Motivationen er i min optik den altafgørende faktor i al fremgang. Det være sig både for hyggemotionister, elitemotionister eller atleter. Ingen motivation => ingen fremgang.

Dernæst er det jo en ret kendt faktum, at stort alle der ikke líge har et meget specifikt mål med sin træning (Atleter), ud over de fysiologiske fordele ved træningen; sundhed, styrke, overskud i hverdagen mm. samtidig har et overordnet æstetisk sigte med sintræning. De fleste nævner noget i retning af; Vil gerne være lidt mere trimmet, Vi gerne have vaskebræt, vil kunne have bikini på til sommer osv.

På den måde opfylder CF jo en række vigtige mål:

- Fremmer sundheden blandt udøverne

- Fanger måske nogle som ellers ikke ville have dyrket sin krop ellers.

- Fremmer de udøvendes selvtillid, i form af bedre udseende (subjektiv vurdering) og mere overskud.

Jeg kan ikke se at idrætsfagligt uddannede kan ikke have noget imod CF som sådan.

Men de fleste (forhåbentligt) samme, har noget imod dårligt valgte øvelser og øvelser der er dårligt udført.

Hvilket desvære af og til er en "konsekvens" af CF/WOD.

Bruun

Link to comment
Share on other sites

Stine

Problemet med dit indlæg og mange andres her er at de er for fagligt unuanceret. Dit indlæg forsøger at simplificer noget komplekst,...det er der sådan set ikke nogen grund til. Det der istedet kunne være rigtig godt på en hjemmeside som motion-online, som i nogen grad er med til at præg fitness kulturen, er indlæg der er oplysende i forhold til problematikkerne ved crossfit. Du giver udtryk for en lala holdning

Jeg kender en række crossfit træner som kan se masser af problematik ved crossfit. De er bevidst om dette i deres undervisning og i dagens programlægning. Kirken er et godt eksempel på et sted hvor man tænker sig om.

Nogen steder laves crossfit med hovedet under armen. Mange steder. Fordi folk ikke har de faglig nuancere til at se problematikkerne.

Her er et par forslag til ting man skal være obs på.

Ryg problematik.

Da der laves mange løft hvor hoften er bøjet skal man være obs.

1. Hvor tilvænnet man er til øvelsen. Det er en af de stor problematikker ved crossfit. I de fleste programmer (f.eks. bodybuilding) lave man en jævnlig og rimelig jævn forøgning af vægten. Ofte vil man i nogen crossfit sammenhæng den ene uge forsøg sig med teknik i dødløft, for den næste uge at kører dødløft med mange repetetioner og tidspress.. Kroppens væv har ikke nogen chance for at være tilvænnet den ny belastning. Ej hellere kan man forvente at en tekniske er stabil nok til at man under træthed vedligeholde den = stor chance for krumning af ryggen. Der ingen kontrol med hvem der laver hvad hvornår.. kun at teknikken ikke er helt hen i vejret. dvs. at ovenstående scenarie ikke er urealistisk.

2. Hvor krum ryggen er. En hver krumning giver et ulige tryk på rygsøljen der kan forudsage en diskosprolaps. Man kan tilvænnes til at løfte med krum ryg. Det kræver en kontrolleret progrediering af belastningen. Er rygsøljen lige kan den dog holde til langt større belastninger.

Skulder problematikker.

Læs pouls indlæg igen.

I forhold til specificitet, så hjælper jeg jævnligt en gut til at blive bedre til crossfit. Fokuset er ikke den normale crossfit træning men istedet:

1. Høj frekvens af teknik træning i alle mulige typer øvelser. Herunder i særdeleshed VL træning.

2. Styrke og muskelmasse forøgelse igennem basis øvelser der kendt for at give all around styrke. dødløft, squat, bænk, militarie press, barbell row, chin ups, pull ups,

3. Vo2max træning. Med en rimelig volume til at der ikke forekommer en stagnering i forbedringerne

4. Jævnlig testning af ovenstående parameter

5. Sjældent WODS og AMRAPs med fokus på høj rep træning.

Når udøverne skal peak til en konkurrence ændres fokus 4-6 uger før men fokus på punkt 4.

Hvorfor? fordi den egentligt crossfit træning ikke er specifik nok i forhold til at forbedre ens evner til at dyrke crossfit.

Crossfit er ikke god all around fitness træning.. Sry do say

Hvad crossfit er godt for.

1. Motivaiton. Crossfit er et genialt til at motivere folk. Det er og bliver den største fordel ved crossfit.

2. Krops komposition med fokus på vægttab. De fleste wods der er karakteriseret ved mange gentagelser er fremragende til at øge metabolismen således at man forbrænder en masse energi på dagen og de efterfølgende dage. Intensitet og den lav volume gør at de negativ aspekter der ses på muskelmassen og styrken ved normal konditionstræning ikke er nær så skadelig. For de fleste utrænet (rent styrke/muskelmasse mæssigt) vil man ofte se en forbedring i styrke og muskelmasse.

Rune B - godt indlæg, men du skriver...

Hvad crossfit er godt for.

"1. Motivaiton. Crossfit er et genialt til at motivere folk. Det er og bliver den største fordel ved crossfit.."

Ja, det er garanteret motiverende for rigtigt mange mennesker at dyrke crossfit, men det er vel ikke særligt specielt lige for crossfit ? der er masser af ting, som motiverer folk (løb, moutainbike, BB, yoga, sportsforeninger etc.) så jeg kan ikke lige se hvordan det er "genialt". Crossfit motiverer ikke personligt mig, det skal dog ikke opfattes som om at jeg ikke anerkender at man kan bruge træningsformen til at komme i god form, ingen tvivl om det.

For mig at se er crossfit gammelt vin på nye flasker.. men men - det er jo bare min ydmyge mening.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Stine

Problemet med dit indlæg og mange andres her er at de er for fagligt unuanceret. Dit indlæg forsøger at simplificer noget komplekst,...det er der sådan set ikke nogen grund til. Det der istedet kunne være rigtig godt på en hjemmeside som motion-online, som i nogen grad er med til at præg fitness kulturen, er indlæg der er oplysende i forhold til problematikkerne ved crossfit. Du giver udtryk for en lala holdning

Jeg kender en række crossfit træner som kan se masser af problematik ved crossfit. De er bevidst om dette i deres undervisning og i dagens programlægning. Kirken er et godt eksempel på et sted hvor man tænker sig om.

Nogen steder laves crossfit med hovedet under armen. Mange steder. Fordi folk ikke har de faglig nuancere til at se problematikkerne.

Her er et par forslag til ting man skal være obs på.

Ryg problematik.

Da der laves mange løft hvor hoften er bøjet skal man være obs.

1. Hvor tilvænnet man er til øvelsen. Det er en af de stor problematikker ved crossfit. I de fleste programmer (f.eks. bodybuilding) lave man en jævnlig og rimelig jævn forøgning af vægten. Ofte vil man i nogen crossfit sammenhæng den ene uge forsøg sig med teknik i dødløft, for den næste uge at kører dødløft med mange repetetioner og tidspress.. Kroppens væv har ikke nogen chance for at være tilvænnet den ny belastning. Ej hellere kan man forvente at en tekniske er stabil nok til at man under træthed vedligeholde den = stor chance for krumning af ryggen. Der ingen kontrol med hvem der laver hvad hvornår.. kun at teknikken ikke er helt hen i vejret. dvs. at ovenstående scenarie ikke er urealistisk.

2. Hvor krum ryggen er. En hver krumning giver et ulige tryk på rygsøljen der kan forudsage en diskosprolaps. Man kan tilvænnes til at løfte med krum ryg. Det kræver en kontrolleret progrediering af belastningen. Er rygsøljen lige kan den dog holde til langt større belastninger.

Skulder problematikker.

Læs pouls indlæg igen.

I forhold til specificitet, så hjælper jeg jævnligt en gut til at blive bedre til crossfit. Fokuset er ikke den normale crossfit træning men istedet:

1. Høj frekvens af teknik træning i alle mulige typer øvelser. Herunder i særdeleshed VL træning.

2. Styrke og muskelmasse forøgelse igennem basis øvelser der kendt for at give all around styrke. dødløft, squat, bænk, militarie press, barbell row, chin ups, pull ups,

3. Vo2max træning. Med en rimelig volume til at der ikke forekommer en stagnering i forbedringerne

4. Jævnlig testning af ovenstående parameter

5. Sjældent WODS og AMRAPs med fokus på høj rep træning.

Når udøverne skal peak til en konkurrence ændres fokus 4-6 uger før men fokus på punkt 4.

Hvorfor? fordi den egentligt crossfit træning ikke er specifik nok i forhold til at forbedre ens evner til at dyrke crossfit.

Crossfit er ikke god all around fitness træning.. Sry do say

Hvad crossfit er godt for.

1. Motivaiton. Crossfit er et genialt til at motivere folk. Det er og bliver den største fordel ved crossfit.

2. Krops komposition med fokus på vægttab. De fleste wods der er karakteriseret ved mange gentagelser er fremragende til at øge metabolismen således at man forbrænder en masse energi på dagen og de efterfølgende dage. Intensitet og den lav volume gør at de negativ aspekter der ses på muskelmassen og styrken ved normal konditionstræning ikke er nær så skadelig. For de fleste utrænet (rent styrke/muskelmasse mæssigt) vil man ofte se en forbedring i styrke og muskelmasse.

Jeg mener altså at der sagtens kan være forskellige tilgange til at træne og til hvad ens mål er.

Lige som man kan forsimple komplicerede problemstillinger kan man også komplicere enkle ting. Hvis folk ikke har tid/lyst/overskud eller bare ikke synes det er interessant, behøver træning ikke være raketvidenskab. Og hvis folk ikke orker at bruge halvdelen af deres vågne tid på at planlægge og forske i alle de obskure detaljer, som findes inden for træningsteorien, kan det vel også være ok at simplifcere.

Og hvis cross fit var så slemt som visse af indlæggende får det til at lyde, var der nok ikke nogen, som gad at træne det???

Edited by Stinelykke
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share