Bedste tidspunkt på dagen at måle sit fedtprocent?


ibroken
 Share

Recommended Posts

Hey,

Jeg fik målt mit fedtprocent i mit træningscenter for første gang i mange år.

Den blev målt via en vægtmåler-maskine-halløjsa som de har liggende. Man tager sine sko og sokker af, også måler den bmi, fedtprocent og al det der.

Mit fedtprocent blev målt til 9,8%, hvilket skuffede mig lidt, for jeg er næsten 100% sikker på den er lavere grundet min markerede mave.

Vejlederen målte mit fedtprocent på midten af dagen, altså efter jeg har haft 2-3 måltider, samt jeg havde træningstøj på mens han målte med maskinen.

Jeg undrer mig bare over, om ens fedtprocent skal måles på et vis tidspunkt på dagen? Evt. om morgenen, hvor man har forbrændt alting i løbet af natten (og med let tøj og uden måltider)?

Hvad siger I?

Link to comment
Share on other sites

Hey,

Jeg fik målt mit fedtprocent i mit træningscenter for første gang i mange år.

Den blev målt via en vægtmåler-maskine-halløjsa som de har liggende. Man tager sine sko og sokker af, også måler den bmi, fedtprocent og al det der.

Mit fedtprocent blev målt til 9,8%, hvilket skuffede mig lidt, for jeg er næsten 100% sikker på den er lavere grundet min markerede mave.

Vejlederen målte mit fedtprocent på midten af dagen, altså efter jeg har haft 2-3 måltider, samt jeg havde træningstøj på mens han målte med maskinen.

Jeg undrer mig bare over, om ens fedtprocent skal måles på et vis tidspunkt på dagen? Evt. om morgenen, hvor man har forbrændt alting i løbet af natten (og med let tøj og uden måltider)?

Hvad siger I?

Der er mange forskellige parameter der spiller ind når en BF måling skal bestemmes:

1) Så er den type vægt du nævner ikke speciel præcis. Den sender signaler op igennem benene og videre op til hoften og rundt. Dvs det tal du får er et generelt billede af din fedtprocent i underkroppen. Forskellen mellem øvre og nedre krop burde ikke være så stor. Men en eventuel forskel er mulig.

2) Den mængde tøj du havde på da du gik på vægten er fuldkommen ligegyldig. Vægten giver en mulighed for, at modregne tøjvægt og det har personen der har målt dig formentligt taget højde for. let trænings påklædning sættes oftest til at være ca. 1 kg.

3) Mængden af mad du har spist førhen på dagen gør, som du siger en lille forskel på vægten ihvertfald. Væsken er mere den der spiller ind. Igen kan vægten snydes. Vægten måler efter mængden af fedtfri masse i de områder, hvor den rækker. dvs underkroppen. Fedtfri masse (muskelmasse) som vi ved binder en del væske til sig. Så har du forinden en måling indtaget en stor mængde væske eller bare generelt i løbet af dagen vil du sagtens kunne snyde vægten til en lavere BF.

4) Der er en enorm forskel på om du er blevet målt til det der hedder Athletic eller alm male. Forskellen fra om det ene eller det andet vælges afgøres af din trænings mængde. Men hvordan forskellen præcis udregnes fra de to ved jeg intet om. Kun, at der er stor forskel på resultatet af de 2 forskellige målinger (1-2%)

Alt i alt bør du lade dig veje så tidligt på dagen, som muligt for at tage forbehold for fødevare og væske indtag i løbet af dagen. Dernæst bør du holde dig til, at det er dit vejnings tidspunkt fremover for, at undgå for store svininger når du skal på vægten næste gang. Vil du have en mere præcis måling så få fat i en PT eller en anden i dit center der kan lave en ordentligt fedtprocent måling med tang også er en BF på 9% iøvrigt ganske fint. De fleste vil have synlig 6-pack ved en BF omkring de >10% :smile:

Edited by Kousgaard
Link to comment
Share on other sites

Folk lagrer fedt forskelligt, fordi du har en markeret mave betyder det ikke du har en specifik fedt%. Måske lagrer du meget fedt på siderne, på ryggen, benene etc.

Du kan ikke stole på sådanne impedans-målinger. Og du kan heller ikke rigtigt stole på målinger lavet med fedt-tang for den sags skyld. De færreste (incl. mig selv) kan ikke finde ud af at gøre det konsistent fra måling til måling.

Desuden har stort set alle tendens til, at gætte deres fedt% lavere end den reelt er.

Brug spejlet som guide, i stedet for et arbitrært tal.

Bortset fra det vil du med impedans måle en højere %-sats om morgenen pga. dehydrering.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken metode kunne så anbefales at bruge for at få et nogenlunde godt svar?

Det med tang skal en ekspert nok hjælpe med.

Men jeg blev lidt forvirret... Fordi man er dehydreret om morgenen, er det så et dårligt tidspunkt at måle det?

Link to comment
Share on other sites

Spejlet + målebånd nok den bedste metode og mest brugbare metode. Men hvorfor vil du vide tallet og hvad skal du bruge det til?

Morgenen er ikke et "dårligt" tidspunkt, at måle det på. Tallet er jo ligegyldigt. Det du interesserer dig for, er jo nok om den ændrer sig, og derfor bør det gøres på samme tidspunkt af døgnet. Dehydrering > mindre vand i musklerne > signalerne løber langsommere > viser højere fedt%

Hvis dårligt = et højere tal, så jo, mål dig senere på dagen, men det syntes jeg egentlig bare er tosset.

Link to comment
Share on other sites

Spejlet + målebånd nok den bedste metode og mest brugbare metode. Men hvorfor vil du vide tallet og hvad skal du bruge det til?

Morgenen er ikke et "dårligt" tidspunkt, at måle det på. Tallet er jo ligegyldigt. Det du interesserer dig for, er jo nok om den ændrer sig, og derfor bør det gøres på samme tidspunkt af døgnet. Dehydrering > mindre vand i musklerne > signalerne løber langsommere > viser højere fedt%

Hvis dårligt = et højere tal, så jo, mål dig senere på dagen, men det syntes jeg egentlig bare er tosset.

Slettet indlæg

Edited by Ruddi
Link to comment
Share on other sites

Jamen, jeg vil gerne reducere mit fedtprocent til omkring 6-7%, så derfor tjekker jeg den hver uge eller sådan noget.

Tror bare jeg får den tjekket, når jeg står op.

EDIT: Jeg holder skam også øje via spejlet. Folk synes jeg er ret tynd og det gjorde jeg blev lidt nysgerrig ang. mit fedtprocent.

Har lige et andet spørgsmål:

Jeg har som regel kørt med 8 antal gentagelser i stort set alle mine øvelser (bortset fra lateral raises og dødløft) i et par måneder nu, og derfor tog jeg et møde med min træningsvejleder for at ændre lidt på programmet.

Han anbefaler at jeg i stedet for at lave gentagelser om til 12, begynder at tage 4 sæt med 8 gentagelser per sæt. Og at jeg rammer 8 gentagelser i HVERT sæt, dvs. reducere vægt i sidste par sæt, hvis jeg kan mærke at jeg ikke kan tage samme vægt 8 antal gange.

Jeg fik bekræftet af en anden medarbejder oppe i centret, at det er en god idé fremfor at køre med 12 antal reps.

Mit mål er simpelthen at blive mere markeret end jeg er, og derfor har jeg indført 20 min løb i mit program med omkring 70% af hjertets maks-halløjsa. Jeg fik at vide, at det kræver et ret lavt fedtprocent for at være markeret på hele kroppen. Musklerne er synlige uanset hvad, siger de, så længe fedtprocenten er lav.

Jeg vil bare vide om de er gal på den? Har snakket med nogle professionelle bodybuildere fra UK, og de kører alle sammen 12 gentagelser - det skulle angiveligt gøre deres muskler store og runde samt markere dem.

Jeg vil selvfølgelig ikke ligne de professionelle bodybuildere, da det virker LIDT for stort.

What is right and wrong here?

Edited by ibroken
Link to comment
Share on other sites

Ruddi > Jeg fatter hat af, hvad du skriver? Døde mennesker, wtf?

ibroken > Impedans-måleren er jo i bedste fald yderst utilregnelig og spild af tid. Drop det nu

Hvis du ikke vil ligne professionelle bodybuildere fra UK, så må du holde dig til de 8 gentagelser. 12 Bliver man bodybuildingsmand af, måske endda inden sommer! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Okey dokey...

Dropper måleren og kører med 8 gentagelser.

Tak for svarene ;)

EDIT: Sidste spørgsmål. :D

Det er ang. bænkpres teknik. Jeg ser tit folk sveje i ryggen, altså trække deres vinger sammen, når de bænker - ligesom den måde man svejer på i dødløft eller squat. Det gør jo at øvelsen bliver lidt nemmere og tillader personen at tage mere i vægt.

Jeg spurgte så en træningsvejleder ang. teknikken, og han sagde at ryggen skal være FLADT på bænken, så man på den måde kun tillader at brystkassen arbejder.

Jeg prøvede så at bænke med ryggen flad på bænken, og det gjorde øvelsen ret hårdere, mest på mine arme.

Derefter tjekkede jeg så Youtube, hvor jeg fandt den mest sete video omkring bænkpres teknik, og der laver de den med en svej i ryggen og en lidt anderledes slags bøjede albuer.

I kan selv tjekke videoen på youtube. Bare skriv "bench press technique" i søgefeltet - vælg den første video.

Vil bare vide, hvilken teknik, der er rigtigt?

Edited by ibroken
Link to comment
Share on other sites

Okey dokey...

Dropper måleren og kører med 8 gentagelser.

Tak for svarene ;)

EDIT: Sidste spørgsmål. :D

Det er ang. bænkpres teknik. Jeg ser tit folk sveje i ryggen, altså trække deres vinger sammen, når de bænker - ligesom den måde man svejer på i dødløft eller squat. Det gør jo at øvelsen bliver lidt nemmere og tillader personen at tage mere i vægt.

Jeg spurgte så en træningsvejleder ang. teknikken, og han sagde at ryggen skal være FLADT på bænken, så man på den måde kun tillader at brystkassen arbejder.

Jeg prøvede så at bænke med ryggen flad på bænken, og det gjorde øvelsen ret hårdere, mest på mine arme.

Derefter tjekkede jeg så Youtube, hvor jeg fandt den mest sete video omkring bænkpres teknik, og der laver de den med en svej i ryggen og en lidt anderledes slags bøjede albuer.

I kan selv tjekke videoen på youtube. Bare skriv "bench press technique" i søgefeltet - vælg den første video.

Vil bare vide, hvilken teknik, der er rigtigt?

Alt hvad du finder på Youtube skal ikke nødvendigvis tages for gode vare. Men den SUNDESTE teknik er om du vil fødderne i gulvet og lænden i bænken. Håndafstanden kan variere efter hvad du ønsker, at fokusere mest på. Bredt = mere bryst, smallere variant = mere triceps. Men som udgangspunkt så brug en skuldersbrede afstand.

Link to comment
Share on other sites

Det er to forskellige teknikker.

I "svej"-teknikken(som er meget andet end kun lige et lændesvej) er du stærkest af 2 årsager: patterne er stærkest og du bruger spænding fra hele kroppen til at løfte med.

I "flad"-teknikken, kan du gøre som britiske bodybuildere: Lænden i, fødderne op, bredt greb, albuerne ud til siden og suicide grip (tommelfingeren så samme side af stangen som de andre fingre). Så isolerer du patterne i højere grad.

Men om det så er bedst for dig mhb. på masse at isolere pecs'ne eller at belaste dem med højere vægt - det kan jeg ikke sige.

Jeg er ikke helt enig med kousgaard om hvad der er den sundeste teknik. Men det kan du finde meget mere om i en bænkprestråd. Der er det også skåret ud i pap af personer, der ved mere om det end mig...

Edited by Dr. Durden
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Bringer lige tråden op igen.

Jeg har lige fået taget 2 fedtprocentmålinger igen med en impedansmåler.

Ekspedienten hos FitnessDK tog to slags kropstype målinger på mig - athletic og standard.

Standard body type målte et fedtprocent på: 6,6%

Athletic body type målte et fedtprocent på: 3,6%

Jeg har ikke trænet i 1 måned nu, så har tabt mig en del.

Ved godt at impedansmåleren ikke er korrekt eller noget, men jeg fik at vide, at der findes et regnskab, der kan gøre det mere præcist, hvis man dividerer og ganger de to fedtprocentmålinger.

Nogen, der kender dette regnskab?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share