Kcal forbrug, stå vs siddene arbejde.


neubi
 Share

Recommended Posts

Nu har jeg snart støvsuget hele google for info om dette, men synes ikke jeg kan finde noget direkte svar.

Jeg har et kontorarbejde hvor jeg sidder på min flade R.. hele dagen, men har fået installeret sådan en hæve/sænke dims, så mit bord kan hæves, og jeg kan stå op. Er der nogen af jer der ved hvordan kcal forbrændingen ser ud ved siddende arbejde vs stående arbejde, i kontormiljø. ( Skrive på computer, ringe til kunder m.m. )

Jeg fandt et sted hvor der stod at man forbrændte 108 kcal i timen v stående arbejde, men har også set et sted hvor der stod 300 kcal. Hvad forbrænder man når man står? og hvad forbrænder man, når man sidder?

Link to comment
Share on other sites

Denne kan måske bruges:

http://www.healthstatus.com/calculate/cbc

Den melder om en beskeden forskel, 107kcal/time for stående vs 96 for siddende (for en person på 90kg).

Du forbrænder helt sikkert ikke 300kcal/time bare ved at stå.

Til gengæld må det styrke mukulaturen mere, at stå op, end at sidde ned. Specielt hvis man ellers er rimelig inaktiv, så kunne jeg forestille mig, at det ville være godt for f.eks. stabillisering af lænden og sådan, i det mindste at stå op nogle timer af ens arbejdsdag. :D En anden ting man måske kunne tage med i sit regnestykke.

Link to comment
Share on other sites

Til gengæld må det styrke mukulaturen mere, at stå op, end at sidde ned. Specielt hvis man ellers er rimelig inaktiv, så kunne jeg forestille mig, at det ville være godt for f.eks. stabillisering af lænden og sådan, i det mindste at stå op nogle timer af ens arbejdsdag. :D En anden ting man måske kunne tage med i sit regnestykke.

Helt sikkert, og det er godt at stå op en gang i mellem for variationen i arbejdsstilling men for kalorieforbruget batter det vist ikke med noget væsentligt.

Link to comment
Share on other sites

Det lyder ikke så godt. Har stået op hele dagen, og fået pisse ondt i fødderne, for ingenting? Det ser ikke ud til at man forbrænder så mange flere kcal ved at stå, at det er fordelagtigt i forhold til at sidde ned. Egentligt underligt, men sådan er der jo så meget. Tak for svarene ihvertfald.

Link to comment
Share on other sites

Det lyder ikke så godt. Har stået op hele dagen, og fået pisse ondt i fødderne, for ingenting? Det ser ikke ud til at man forbrænder så mange flere kcal ved at stå, at det er fordelagtigt i forhold til at sidde ned. Egentligt underligt, men sådan er der jo så meget. Tak for svarene ihvertfald.

Det er fordi du ikke er vant til at stå op i længere tid.

For din ryg/lænds skyld, bør du stå op - i det mindste noget af dagen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

hmmm - syntes det virker ulogisk! at sidde ned må da alt andet lige koste mindre kalorier end ved at stå. Man bruger jo sine benmuskulatur til at stå. Har selv valgt at benytte mit hæve / sænkebord aktivt.

De 2 beregnere her på dette forum. Giver da også en markant forskel i kalorieforbrug hvis du udfylder mest "stillesidende arbejde" i forhold til stående ...

http://www.dietandfitnesstoday.com/calories-burned-by.php?search=sitting

brugte ovenstående beregner til at få en fornemmelse af hvor meget det giver på en almindelig arbejdsdag står jeg op i 5,5 time. (330 minutter).

med mine 95 kgs og min på:

sitting - writing, desk work, typing. Beregner den et kalorieforbrug på:

968 Kcal på de 5,5 time.

med 95 kgs og 330 min på:

standing; light (bartending, store clerk, assembling, filing, duplicating, putting up a christmas tree), standing and talking at work, changing clothes when teaching physical education

1262 Kcal op de 5,5 time.

Giver en forskel per dag (indikativt): 292 kalorier og næsten 1500 kalorier på en uge.

Er der nogen der har noget videnskabeligt på dette emne?

MBGH

JOR-EL

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share