kcal-underskud


Chenrezig
 Share

Recommended Posts

Jeg har tidligere tabt mig 15kg ved at reducere mit kcal indtag. Jeg benyttede mig af diætist og spise ca 1300 kcal om dagen, hvoraf en stor del var fedtfattigt protein.

Så blev det vinter og jeg gik lidt i hi, men nu er foråret her og jeg er fyldt med mod på at tabe de sidste 10-15kg.

I mellem tiden er jeg dog begyndt at træne (1x spinning, 1x step og 2x trænning - det svinger dog lidt)

Nu overvejer jeg, om jeg ikke burde indtage flere kalorier end de oprindelige 1300 - men spørgsmålet er hvor meget jeg bør spise?!

Jeg er 27, Q, og 168/85

Jeg har trænet i en månedstid nu, men har ikke tænkt synderligt over maden. Jeg syntes, det var vigtere at fokusere på træningen velvidende, at der nok ikke ville ske det store med vægttabet i den periode - lidt efter tanken: ét nyt projekt ad gangen. Desuden har det ikke været en så hård måned, da jeg jo lige skulle lære teknikkerne og så lidt i gang i det hele, uden følelsen af at jeg kastede mig ud over en klippe :-)

Nu synes jeg efterhånden gerne der snart må ske noget - målebåndet bør snart vise mindre, hvis jeg ikke skal miste tålmodigheden helt og derfor er jeg indstillet på at starte projekt mad op igen - men hvor meget mere end de 1300 kcal bør jeg indtage?

På forhånd tak for svar

Ps. Hvor meget vil I i øvrigt mene, at min træning forbrænder (bare i runde tal) på en uge?

Link to comment
Share on other sites

Dit sidste spørgsmål kan vi slet slet ikke svare på, da du ikke skriver ret meget om din træning.

Hvor længe træner du - og hvor hårdt? Hvilke øvelser laver du når du styrketræner?

Der er jo kæmpe forskel på, om du hyggecykler i 20 min og giver den max gas i én time!

Link to comment
Share on other sites

Dit sidste spørgsmål kan vi slet slet ikke svare på, da du ikke skriver ret meget om din træning.

Hvor længe træner du - og hvor hårdt? Hvilke øvelser laver du når du styrketræner?

Der er jo kæmpe forskel på, om du hyggecykler i 20 min og giver den max gas i én time!

Sorry - kan godt se, det var et lidt vagt spørgsmål... :smile:

Når jeg styrketræner, ligner det ret meget den sammensætning, der er at finde nederst:

http://www.bodybuilding.dk/artikler/styrketraening/styrketraeningforkvinder.php

(Jeg har dog en tendens til mere at bruge maskiner end frie vægte).

Både spinning og step hører til i den lave ende af scalaen - min udholdendehed er først under opbygning - men jeg giver mig, det jeg kan og da jeg kører hold, træner jeg 1 time ad gangen.

Mon der er andet jeg mangler at oplyse?

Link to comment
Share on other sites

Vil tro at 1300 kcal er i underkanten på langt sigt, det vil ende med en slags sultekur. 2000 Kcal er et udmærket startpunkt, men juster løbende undervejs så du holder et ønsket vægttab (ca 0,5kg om ugen er passende). Går du alt for hårdt til værks kan du risikere at gå i stå på grund af manglende motivation og for stort afsavn.

En spinningstime for en yngre kvinde af middelstørrelse, vil typisk forbrænde mellem 250 og 500kcal. Mere end det er urealistisk. Styrketræning forbrænder næppe mere end halvdelen, men har andre fordele, såsom øget hvileforbrænding mm og step timerne ligger et sted mellem styrketræning og spinning.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Vil tro at 1300 kcal er i underkanten på langt sigt, det vil ende med en slags sultekur. 2000 Kcal er et udmærket startpunkt, men juster løbende undervejs så du holder et ønsket vægttab (ca 0,5kg om ugen er passende). Går du alt for hårdt til værks kan du risikere at gå i stå på grund af manglende motivation og for stort afsavn.

En spinningstime for en yngre kvinde af middelstørrelse, vil typisk forbrænde mellem 250 og 500kcal. Mere end det er urealistisk. Styrketræning forbrænder næppe mere end halvdelen, men har andre fordele, såsom øget hvileforbrænding mm og step timerne ligger et sted mellem styrketræning og spinning.

Mvh Andreas

Jeg synes personligt at 2000 kcal er et meget stort spring fra de 1300 når du nu så gerne vil tabe dig...

Har du forsøgt at køre videre med de 1300 kcal OG træning og set hvad det giver dig?

Jeg er selv mand og 191/89 og forsøger at indtage 5500 kJ (ca. 1300 kcal) om dagen - mens jeg løber omkring 11 km, det fungerer fint indtil videre - bortset fra at jeg faktisk ikke taber mig så meget som jeg gerne ville... derfor synes jeg også at det lyder som ret meget når du pludselig skal smide 1/3 ekstra kcal oveni det du har indtaget indtil videre...

Jeg ville holde mig til det diætisten havde sagt, og så måske lave lidt om på måltidsstrukturen så du sørger for at dit største måltid ligger FØR din træning, på den måde forhindrer du at gå ned fordi du har fået for lidt energi, og så skulle vægttabet jo så helst bare blive tilsvarende større...

ellers så arbejd dig langsomt op, og spis LIDT mere hvis du føler at er meget sulten (eller hvis din træning lider under dit vægttab), i min verden er det lettere at sætte madindtaget lidt op, end det er at sætte det ned igen...

Link to comment
Share on other sites

Tak for gode svar - det var lige det jeg ledte efter :smile:

Jeg er slet slet ikke sulten... Min bekymring går mere på, om hvorvidt, jeg er så lavt kaloriemæssigt, at min krop går i sultemode og derfor sænker mit stofskifte?!

Jeg mener, jeg fik at vide hos diætisten, at jeg skulle spise 1300kcal, men det var jo, mens jeg ikke trænede...?!

Men I har nok ret - må ringe i morgen og få en ny tid - hun har vel en eller anden form for viden på det her område bygget på andres erfaringer, jeg kan få gavn af.

Min mavefornemmelse fortæller mig nok, at jeg får for lidt kalorier pt - så tror, jeg skruer lidt op og ser, hvad diætisten siger bagefter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share