Kvote-2 Optagelse i Idræt & Sundhed på Syddansk Uni


Metallic-dude
 Share

Recommended Posts

Jeg skal her d. 3. Maj til optagelsesprøve på Syddansk Universitet, i Odense, til Idræt & Sundhed

Så det er jo bl.a. ens fysiske præstationer samt potentiale man bliver målt på.. Derudover også ens motivation til at søge uddannelse, og andre spørgsmål

Men mit spørgsmål til dette fora er:

Er der nogle der har været til netop dén optagelses prøve, i Odense, til Idræt, som lige kan løfte sløret for hvad man laver, hvad man SKAL kunne og hvad de forventer man kan?

Læste et tidligere emne, hvor en også spurgte til det.. Men den var fra '06, og der kan have været ændringer..

Desuden omhandlede dén tråd primært om optagelse i Århus - hvorimod jeg søger om råd til den prøve i Odense

Nogen der evt. kunne hjælpe mig lidt??

PS: Læste de andre steder at gymnastik er noget der bliver vægtet forskelligt, men at man alligevel skal kun håndstand og vejrmølle og sådan... Hvordan ser det ud i Odense?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu er min informationer 3-4år gammel, da jeg undersøgte det dengang jeg skulle vælge imellme at søge ind på odense eller KU(hvor jeg studerer nu)

Mig bekendt skal du vise dine grundfærdigheder indenfor bredten af idræt, som du vil blive undervist i.. du skal f.eks. lave dit bedste udspring fra 3m, samt "planken", hvor man lader sig falde stift til vandet.. Dengang skulle man også vise sine færdigheder og samarbejde igennem boldspil, samt at der var danselektioner, med efterfølgende optræden med egen solo-er.. Som du selv skriver var der vist også nogle færdigheder indenfor redskabsgymnastik som jeg ikke lige kan huske.

Alt ialt handlede det at du skal fremvise en motivation, dine grundfærdigheder og ikke mindst vise at du har gå-på-mod og er omstillingsparat.

Men igen. det er 3-4 år gammel information. på trods af det må formålet jo i og for sig være det samme

Link to comment
Share on other sites

Hejsa. Jeg har en god ven som studere Idræt og Sundhed på SDU. Han var også til optagelsesprøve sidste år i kvote 2. Det som han fortalte mig var meget lige med det som overstående skriver. Held og lykke med prøven :) det lyder som et rigtig fedt studie.

Link to comment
Share on other sites

Hejsa. Jeg har en god ven som studere Idræt og Sundhed på SDU. Han var også til optagelsesprøve sidste år i kvote 2. Det som han fortalte mig var meget lige med det som overstående skriver. Held og lykke med prøven :) det lyder som et rigtig fedt studie.

:-) Nu har jeg så ikke prøvet at lave et reelt udspring fra 3'eren (udover bare at hoppe lige i med fødderne først)

Hmm - solo-dans.. Bliver pinefuldt :P

Men vi må se på det..

Tak for hjælpen!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv været til optagelsesprøven, dog tilbage i 2003 så den er muligvis blevet ændret siden (har dog set noget af optagelsesprøven i 2005 (som selvf også er lang tid siden) - hvor den var uændret.

Anyway som andre har beskrevet er (var) der flere ting man skal igennem:

vi havde en multiple choice test + samtale med udgangspunkt i din motiverede ansøgning. Min vurdering er at samtalen vægtes MEGET højt.

Af praktisk: boldspil (holdspil), redskabsgymnastik (stå på hænder, kropskontrol, rulle, mv.), svømning (flere discipliner), udspring (ben først, hoved først og valgfrit (ingen tvang fra 3'er) samt bevægelse/dans (er RET sikker på der ikke er solo performance ved optagelsesprøven).

Her er det selvfølgelig vigtig at være så alsidig som mulig og hvis du allerede nu har nogle ting der kan forbedres lidt (eks. en svømningdisciplin, hovedspring eller håndstand) kan det måske godt betale sig at træne lidt på det inden. Ellers er det bare at være oppe på dupperne og vise engagement (og ikke være FOR ego i holdspillene).

Held og Lykke :)

Link to comment
Share on other sites

http://sdu.dk/Uddannelse/Bachelor/Idraet_sundhed/Adgangskrav.aspx

Men Elvirus beskriver dagen meget godt - man er godt stillet, hvis man kan skille sig ud i svømning, redskabsgymnastik eller dans, da majoriteten af ansøgerne er boldspillere. Men man er selvfølgelig bedst stillet, hvis man kan lidt af det hele!

Edited by Yetti
Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv været til optagelsesprøven, dog tilbage i 2003 så den er muligvis blevet ændret siden (har dog set noget af optagelsesprøven i 2005 (som selvf også er lang tid siden) - hvor den var uændret.

Anyway som andre har beskrevet er (var) der flere ting man skal igennem:

vi havde en multiple choice test + samtale med udgangspunkt i din motiverede ansøgning. Min vurdering er at samtalen vægtes MEGET højt.

Af praktisk: boldspil (holdspil), redskabsgymnastik (stå på hænder, kropskontrol, rulle, mv.), svømning (flere discipliner), udspring (ben først, hoved først og valgfrit (ingen tvang fra 3'er) samt bevægelse/dans (er RET sikker på der ikke er solo performance ved optagelsesprøven).

Her er det selvfølgelig vigtig at være så alsidig som mulig og hvis du allerede nu har nogle ting der kan forbedres lidt (eks. en svømningdisciplin, hovedspring eller håndstand) kan det måske godt betale sig at træne lidt på det inden. Ellers er det bare at være oppe på dupperne og vise engagement (og ikke være FOR ego i holdspillene).

Held og Lykke :)

Skal nok ærligt kunne sige at en håndstand er ikke noget der har lykkedes mig, uden hjælp fra andre personer samt ribber.. Så..

Ang. svømning - er kommet meget godt efter det her inden for den seneste 1½ uge, hvor jeg har fået prøvet mig i hovedspring fra kant, og 1m-vippe.. Dog skal det stadig trænes, så det er bedre..

Ang. svømning - så kan jeg da 2-3 stilarter.. Mit problem er bare mit åndedræt, samt lungekapacitet da min kondi ikke er for dog (grundet 1½ måneds pause fra min normale sport samt fitness)..

Hvis der ikke er solo-dans, så er jeg ikke så bange for det :)

Og ja - jeg er bold-spiller.. Men god idé det med at spare på egoet da det jo skal være et hold-spil..

Jamen læste et sted, hvor en lektor udtalte sig om tidligere års prøver, hvordan at procent-satserne var for de forskellige prøver samt ens karakter.. Og der spillede karakteren vist nok 50 %, samtalerne 25 % og så de restende procent fordelt på de 4 fysiske prøver (dog bliver der også taget hensyn til ens engagement og gåpåmod..

Ang. http://sdu.dk/Uddannelse/Bachelor/Idraet_sundhed/Adgangskrav.aspx - har læst den side hundredvis af gange nu.. :)

Og endnu engang - stor tak!

Men hvis der skulle være flere input, er jeg da lutter øre ;-)

Link to comment
Share on other sites

Boldspil består af volley og basket, de kigger især på teknik, blik for spillet og evne til at gøre de andre bedre samt kommunikation.

Svømning består af teknik i bryst, crawl og rygcrawl og kun nogle få baner.

Udspring er teknik i benspring, hovedspring og et frit spring hvor de ser på din evne til at presse dig selv - spring fra 5'eren hvis man er højdeskræk eller hvis man kan lave andet stilspring.

Dans er forskelligt fra gang til gang, men der er generel bevægelse og så kan der være salsa, cha cha cha eller anden dans.

Redskabsgym. er vejrmølle, forlæns og baglæns rulle, håndstand m/u hjælp hvis man kan.

Andre småting kan forekomme under, men dette er det væsentligste.

Der er også nogle samtaler/cases, 4 tror jeg, der også bliver bedømt.

Ved ikke om der stadig er multiple choice, men ovenstående dækker det meste.

Link to comment
Share on other sites

Boldspil består af volley og basket, de kigger især på teknik, blik for spillet og evne til at gøre de andre bedre samt kommunikation.

Svømning består af teknik i bryst, crawl og rygcrawl og kun nogle få baner.

Udspring er teknik i benspring, hovedspring og et frit spring hvor de ser på din evne til at presse dig selv - spring fra 5'eren hvis man er højdeskræk eller hvis man kan lave andet stilspring.

Dans er forskelligt fra gang til gang, men der er generel bevægelse og så kan der være salsa, cha cha cha eller anden dans.

Redskabsgym. er vejrmølle, forlæns og baglæns rulle, håndstand m/u hjælp hvis man kan.

Andre småting kan forekomme under, men dette er det væsentligste.

Der er også nogle samtaler/cases, 4 tror jeg, der også bliver bedømt.

Ved ikke om der stadig er multiple choice, men ovenstående dækker det meste.

SUPER-hjælp :-D

Nu spiller jeg selv volley, og er igang med mit 4. år - så dét bør ikke være noget problem..

Dejligt det kun er få baner :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share