Kød fra køer på græs?


zikzak
 Share

Recommended Posts

Hej :smile:

Er der nogen der ved hvor man kan købe kød fra køer, der har gået på græs?

Ved ikke om man i det hele taget kan købe kød fra køer der har fået udelukkende græs? Da det virker som om at de fleste får noget fuldfoder i vinteren, der også består korn f.eks.

Har bestilt noget hakket oksekød herfra: www.TeamAnnasminde.dk

(deres køer får om vinteren fuldfoder som blandt andet består af græs, majs, lidt korn og kraftfoder.)

Men er altså interesseret i at høre om der er nogen der har erfaring med kød fra køer, der primært (eller udelukkende) har fået græs?

(her er en artikel om fordelene ved kødet, andet end det åbenlyse -at de er ude :smile: )

http://www.fitnessspotlight.com/2010/04/15/grass-fed-beef-meat/

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg ved, får næsten alt dansk kvæg, så meget græs som overhovdet muligt, simpelthen fordi det er billigere foder. Køer kan dog ikke holde til at få udelukkende græs, da de højst sandsynligt får "trommesyge", hvis de får frit lejde til græs konstant. Ja, så dumme er køer faktisk :wink:

Edited by venaN
Link to comment
Share on other sites

Køb økologisk oksekød - det er stort set den eneste måde du kan sikre dig, at køerne har gået på græs, se http://www.naturmael...A6g.aspx?ID=568

@Venan: Det er ikke helt korrekt at græs er årsagen til trommesyge. Det er normalt våd kløver og lucerne (pga. dug eller regn) kombineret med høj lufttemperatur, der er problemet. Køer der kun får græs, får til gengæld problemer med dårlig omsætning i vommen.

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

@Venan: Det er ikke helt korrekt at græs er årsagen til trommesyge. Det er normalt våd kløver og lucerne (pga. dug eller regn) kombineret med høj lufttemperatur, der er problemet. Køer der kun får græs, får til gengæld problemer med dårlig omsætning i vommen.

ahhh, så bliver der sku fluekneppet :laugh:

Jeg er vokset op på landet, og vi plejede altid at sige, at når køerne blev lukket ud på græs første gang, må de ikke få for meget græs, pga. det giver ophobning af tarmgasser, og dermed trommesyge. Men du har da sikekrt ret i, det er kløver og lucerne, der er problemet.

Link to comment
Share on other sites

Det danske klima og det danske landbrugs indretning tillader ikke at slagtedyr (kvæg, svin, får, geder, heste m.v.) går ude hele året. Det blev vist tydeliggjort for de fleste med sne i tre måneder denne vinter. cool.gif

Det nemme svar er derfor; køb økologisk. De slagtedyr, der opfedes økologisk har i gennemsnit flere dage på græs pr. år end konventionelt kødkvæg har. Men selv de "onde" landmænd, der ikke er gået over til økologisk produktion, smider skam deres dyr på græs så meget som markerne nu tillader det. For som det allerede er nævnt, så er græs, der bare skal have vand fra oven trods alt billigere end kraftfoder. Også for dem, der ikke er gået over til økologi. Man skal derfor passe på med ikke at overdrive forskellene på "almindelig" vs. økologisk kød.

Det der står på Team AnnasMinde ligner noget enhver dygtig slagter kunne have skrevet. Intet specielt i det. Bare gode kvalitetsprodukter. smile.gif

Link to comment
Share on other sites

Der findes flere besætninger i Dk der udelukkende fodrer deres kvæg med græs og hø. Jeg ved om en på Midtsjælland og en på djursland, tjek evt økologisk landsfornings katalog over forhandlere og ring og snak med dem der er i nærheden! Inden køer blev tæmmet, levede de i øvrigt udelukkende af grovfoder, og det kan moderne køer også, såfremt grovfoderet er passende og de er van til det.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg ved, får næsten alt dansk kvæg, så meget græs som overhovdet muligt, simpelthen fordi det er billigere foder. Køer kan dog ikke holde til at få udelukkende græs, da de højst sandsynligt får "trommesyge", hvis de får frit lejde til græs konstant. Ja, så dumme er køer faktisk :wink:

Når mennesker får fri adgang til mad så bliver mange fede og syge. Især det billige foder er skidt. Ja, så dumme er mennesker faktisk :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

find en øko-gård butik i dit område!

Der er meget godt i kød fra køer på græs - man kan faktisk se at smøret skifter farve om foråret når de kommer ud. Kødet indeholde flere sunde "planteolie" end om vinterne, hvor de på stald.

Kan du ikke uddybe det med, at kødet indeholder flere sunde planteolier om sommeren end om vinteren? Eventuelt med nogle argumenter og henvisninger?

Og hvorfor skulle en økogårdbutik være bedre end den lokale slagter? I en momsregistreret butik er du garanteret at det solgte kød er godkendt af de veterinære myndigheder, såfremt slagteren overholder gældende lovgivning. Det er du ikke nødvendigvis hos en landmand, der lige har 100 kilo fars til salg.

Sommetider er det sågar en god ide at spørge sig selv om hvorfor landmanden lige har billigt kød her og nu? Måske et dyr, der ikke kunne klare at gå igennem den veterinære kontrol? Og så er det nemmere at hakke den i fars og bilde kunder ind, at det er bare det bedste af det bedste... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kent - nu skrev jeg netop gårdbutik for at fremhæve at een der omsætter for mere end 50000 om året naturligvis er momregistreret også har en del kunder som en slags "garanter". = ordnede forhold

Jeg fornemmer du tror jeg skrev stalddørssalg under uhumskeforhold.

Hvorfor æg og smør er mere gult om sommeren er både almindelig kendt - på landet, dem som kontrollere og ganskevist, hvis du ikke køber "traditionelle" vare, hvor hønsefodder ofte er tilsat farve for at gøre byboerne glade. Vælg selv, hvor du vil handle.

Kent kan du ikke lige skitsere, hvordan den garati kan udstedes for friske varer hos en slagter - fx i et kendt stor supermarkedskæde ...

Kent kan du ikke påvise, hvorfor min påstand ikke holder?

Link to comment
Share on other sites

Kent - nu skrev jeg netop gårdbutik for at fremhæve at een der omsætter for mere end 50000 om året naturligvis er momregistreret også har en del kunder som en slags "garanter". = ordnede forhold

Jeg fornemmer du tror jeg skrev stalddørssalg under uhumskeforhold.

Hvorfor æg og smør er mere gult om sommeren er både almindelig kendt - på landet, dem som kontrollere og ganskevist, hvis du ikke køber "traditionelle" vare, hvor hønsefodder ofte er tilsat farve for at gøre byboerne glade. Vælg selv, hvor du vil handle.

Kent kan du ikke lige skitsere, hvordan den garati kan udstedes for friske varer hos en slagter - fx i et kendt stor supermarkedskæde ...

Kent kan du ikke påvise, hvorfor min påstand ikke holder?

Så for at følge din logik; når en landmand omsætter for mere end 50.000 om året på kød fra kvæg, så er kundegrundlaget de facto en garant for ordnede forhold. Hvorfor gælder det så ikke også SuperBest? De omsætter som regel for millioner, så de burde jo være endnu bedre? :wink:

Jeg vil dog sige, at du havde ret i, at jeg mistænkte dig for at reklamere for stalddørssalg. Rart at høre det ikke er tilfældet. :smile:

Det med farve, planteolier osv. var derimod ren og skær interesse. Jeg ved godt, at kvæg kan få en mere gullig farve, specielt i deres talg (fedt) om sommeren pga. græsning. Men at det også skulle sætte sig i kødet så det var mærkbart, det har jeg aldrig rigtig tænkt mere over.

Når jeg har kontrolleret kvæg, så har jeg da en sommer set almindelige sortbrogede komme ind med fedt, der næsten var lige så gult som hos en jersey. Så det er bestemt ikke fordi jeg kategorisk afviser teorien. Jeg synes bare ikke at have oplevet den store forandring i kødet.

Link to comment
Share on other sites

Kent du fik formuleret dig på en måde som jeg desværre opfatte som unødig kritisk - hvis du kontrolleret kvæg, bør du vide at den friske græs koen æder om sommeren indeholder mere planteolie.

Du læser ikke hvad jeg skriver - skrev blot 50000 - ikke noget om det skulle være på kød! Hvor har du det fra? Der ærger mig du ikke citere mig korrekt - men lægger mig ord i munden, jeg ikke har udtalt. Lige som omsætningen ikke var garant - men kunderne, måske jeg formulerede mig kludret - undskyld.

At nogle vælger at handle et sted, hvor de ikke kan se, hvad der foregår er deres eget valg. Uden at nævne nogle, er ingen anbefalet...

Som du er inde på er der naturligvis forskel på kvægracer - deres mælk og kød. Du har ligefrem bemærket mælkens udseende var forandret. Det vil sige endnu tydeligere i smøret. Men det betyder nok ikke at du kan se forskellen i kødet - men prøv at måle (MR) forskellen i sammensætningen. Sæt gerne resultatet op her. :cool:

Jeg har noteret mig du ikke svarrede på mine spørgsmål.

Edited by MagnumIs
Link to comment
Share on other sites

ahhh, så bliver der sku fluekneppet :laugh:

Jeg er vokset op på landet, og vi plejede altid at sige, at når køerne blev lukket ud på græs første gang, må de ikke få for meget græs, pga. det giver ophobning af tarmgasser, og dermed trommesyge. Men du har da sikekrt ret i, det er kløver og lucerne, der er problemet.

Måske I også havde en kløvermark ... :innocent:

Link to comment
Share on other sites

At smør og mælk er mere gult om sommeren har ikke noget med fedtkompositionen at gøre, men afhænger af indtaget af carotener og sikkert også dyrets (racens) omsætning af det.

som et tegn på den ændrede kost ...

Jeg skrev vist ikke at det var det gule som var planteolierne?

Link to comment
Share on other sites

Kent du fik formuleret dig på en måde som jeg desværre opfatte som unødig kritisk - hvis du kontrolleret kvæg, bør du vide at den friske græs koen æder om sommeren indeholder mere planteolie.

Du læser ikke hvad jeg skriver - skrev blot 50000 - ikke noget om det skulle være på kød! Hvor har du det fra? Der ærger mig du ikke citere mig korrekt - men lægger mig ord i munden, jeg ikke har udtalt. Lige som omsætningen ikke var garant - men kunderne, måske jeg formulerede mig kludret - undskyld.

At nogle vælger at handle et sted, hvor de ikke kan se, hvad der foregår er deres eget valg. Uden at nævne nogle, er ingen anbefalet...

Som du er inde på er der naturligvis forskel på kvægracer - deres mælk og kød. Du har ligefrem bemærket mælkens udseende var forandret. Det vil sige endnu tydeligere i smøret. Men det betyder nok ikke at du kan se forskellen i kødet - men prøv at måle (MR) forskellen i sammensætningen. Sæt gerne resultatet op her. :cool:

Jeg har noteret mig du ikke svarrede på mine spørgsmål.

Du siger, at "nogle vælger at handle et sted, hvor de ikke kan se, hvad der foregår er deres eget valg", som om det er en af de syv dødssynder ikke at overvære enhver forædlingsproces i alt det føde man indtager, eller? Næsten al føde er jo behandlet på én eller anden måde før vi som forbrugere får fingre i det. Hvordan skal det fortolkes?

Jeg har observeret forskelle på kvægracer, farven i fedt osv., men ikke mælk. Jeg har aldrig været på et mejeri, og arbejder kun med det "røde kød" i veterinærkontrollen ("rødt kød" = svin, kreatur, hest, får osv., "hvidt kød" = fjerkræ, osv.).

Jeg må desværre melde pas på dine spørgsmål. Jeg kan ikke bare afvise en af dine påstande. Jeg vil dog hellere, at du selv underbygger din påstand om, at kødet indeholder flere sunde planteolier om sommeren end om vinteren. Det er ikke for at jagte dig eller dit udsagn, men som jeg skrev en sund interesse på området. Hvis der er noget viden om at kødet har skiftende sammensætninger efter årstiderne, så er jeg nysgerrig for at få læst op på det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share