Sign in to follow this  
Followers 0
morteng

Ondt i foden :(

5 posts in this topic

Hej MOL'ere...

Jeg er dybt ulykkelig, jeg har trænet og trænet for at være klar til cph marathon om en måned. Jeg må nu konstatere at jeg efter sidste løbetur (10km i mandags) har haft ondt i min venstre fod. Umiddelbart har jeg ikke trænet ekstremt lange ture (længere en normalt), eneste anderledes jeg har lavet inden for de sidste par uger er at jeg tog en cooper test for sjov, ellers har jeg kørt med mine 3 ture om ugen (interval, tempo og distance).

Jeg har tænkt tilbage for at se om jeg kunne lokalisere et tidspunkt hvor jeg har gjort noget der kunne forårsage det, men jeg kan ikke komme på noget.

Smerten kan bedst beskrives som onkring/under vristen og den opstår hvis jeg f.eks. bøjer ned i knæene så når jeg til et punkt hvor jeg kan mærke smerten. Jeg mærker absolut intet til det når jeg går eller står, og har fuld bevægelig i foden uden smerter.

Jeg ringer til min læge imorgen for at få en tid, men hun er jo ikke løber og kan højst henvise mig til en fysioterapeut eller anden, derfor vil jeg høre herinde hvor der er en masse viden om løb og skader heraf. Hvad kan det være? Hvad kan jeg gøre for at afhjælpe? Og frem for alt: hvor lang tid vil det tage?

(Græder snot hvis jeg ikke når mit marathon!)...

På forhånd tak!

mvh

den desperate

Edited by morteng

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ved du om du overpronerer? har du fået det undersøgt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ved du om du overpronerer? har du fået det undersøgt

Ja, det gør jeg. Jeg har haft problemer med min akillessene (men i højre fod!) for nogle måneder tilbage, så fik jeg indlæg til mine gamle sko indtil jeg købte nye (New Balance 850) for 1½måned siden. Jeg har ingen problemer haft i mine nye sko (indtil videre i hvert faldet).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej med dig,

Det "lyder" som en mindre gang betændelse i svangsenen. Det er dog bare et gæt. Når du løber dine intervaller er det vigtigt ikke at løbe MEGET hurtigere end det tempo du kan holde i 30-40min. når du er fuldt restitueret. Det gælder aåtså IKKE om at løbe 1000m intervallerne så hurtigt som muligt (så bliver du god til 1000m men ikke nødvendigvis til 42195m). Umiddelbart synes jeg du løber for korte ture ift. den distance du vil konkurrere på. Hvis du bedst kan lide at løbe kortere ture kan det være nødvendigt at øgeg hyppigheden så du får flere træningspas i løbet af ugen. Flere gode danske løbere praktisere at løbe 10-14 gange om ugen, til gengæld er deres træningspas ikke længere end 7-13km. Peder Troldborg. Man skal selvfølgelig huske at Peder kommer fra eliteløb og er van til at træne meget. Man skal ikke bare kopier betingelsesløst fra andres programmer.

Hvis du kun kan træne 3 gange om ugen er det en god ide at løbe 1xinterval(lidt hurtigere end marathonpace(6-10x1km)), 1xtempotur(marathon-pace (ca.90-100min)) og 1xlang tur(under marathonpace 120min).

Husk at det er når du hviler du bliver god, så længe hviletiden ikke bliver for lang;)

Held og lykke.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Morten

Trist at hører din træning måske skal gå til spilde :(

Men i forhold til dit problem med foden. Jeg vil ikke komme så meget ind på hvilken struktur som er belastet, idet der er mange strukturere i det område (knogler, muskler sener osv.) Men vil mere give dig et overblik over hvad man kunne gøre for at få til virke bedre, især inden for en kort periode.

1)Hvis det er svangen som er problemet, som en af de andre indlæg nævner, kan du prøve at strække den ud hyppigt. Dvs. flere gange pr dag i en periode på 7 dage. Måden du gør det er at finde en væg og sætte din venstre fod op ad den, således at dine tæer er oppe op på væggen og hælen nede på gulvet. Derfra presser du knæet ind mod væggen. Hvis det er svangen som giver symptomerne vil du mærke at det spænder i det kendte område. Hold spændet i 30 sek. Hold en lille pause på 5 sek og gentag. Gør dette flere gange om dagen.

2)En anden ting som måske kunne hjælpe på er at lave fodøvelser. Dvs. forskellige øvelser hvor man får trænet musklerne i fod/underbenet. Svært at forklarer øvelserne, men du kunne finde en fysioterapeut som kunne sørger for 2-3 øvelser for foden. Disse 2-3 øvelser skal gøres ialt 10 min om dagen i en periode på 7-10 dage.

3)Den sidste ting man kunne prøve var at lave en manuel behandling af foden for få dit ankelled til at fungere bedre. Det kunne godt lyde som om der er en smule nedsat bevægelighed i foden. Men lige her er det svært at forudsige resultatet uden at havde set den.

Men prøv 1), hvis den ikke giver de kendte smerter går du videre. Så er problemet ikke der. Jeg tror du vil have god effekt af 2), men det kræver at du finder en fys som gider bruge tid på fodøvelser.

Alt i alt, så der stadig mulighed for at få gjort noget ved det inden marathon. Har selv oplevet som fys at især fodøvelserne virker inden for 7-10 dage.

Håber du kunne bruge svaret

MVH

SportsFys

www.sportsfysioterapeut.dk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0