Krav til distance i Coopertest ved U14/U15 fodboldspillere


Pjalte
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg er fodboldtræner for et dygtigt U14 Drenge A-række hold, der efter sommerferien kommer til at hedde U15 Drenge A (årgang 1996). Sommerferieperioden skal blandt andet bruges på at få opbygget en endnu bedre form ved spillerne, og det er her, at mit spørgsmål kommer ind.

Ved 14-årige drenge har jeg læst mig frem til, udfra tabeller (http://www.motion-online.dk/konditionstraening/testning/konditalstabel_-_hvad_er_et_godt_kondital?/ + http://www.si-folkesundhed.dk/upload/tabel_over_kondital_i_forhold_til_k%C3%B8n_og_alder.pdf), at et højt kondital for deres alder ligger på 52-56, hvilket vil svare til at den enkelte spiller skal løbe mindst 2840 meter på en Cooper test (jvf. http://www.teammoeldrup.dk/interval/beregn_dit_kondi_tal.htm).

Udfra de skemaer jeg har fundet frem til, ser det ud til at intervallerne er ens for deres og min egen aldersgruppe (jeg er 24 år), hvilket jeg undrer mig lidt over, da jeg umiddelbart vil mene at mine fysiske forudsætninger for at løbe hurtigere og længere (jeg har selv pt. et kondital på 61) er større.

For at vende tilbage til mit egentlige spørgsmål: Stemmer alt dette overens og er det rimeligt at stille krav om at spillerne skal kunne løbe 2840 meter på en Cooper test?

Det skal nævnes at mine spillere er seriøse med deres fodbold og godt kan se det nødvendige i at være i rigtig god form.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror der er en fejlkilde i din udregning. For eksempel at beregneren tager udgangspunkt i en person på 18 år. Det passer i hvert fald med motion-onlines Coopertest-udregner, se: http://www.motion-online.dk/konditionstraening/testning/coopers_12_minutters_loebetest/

Spørgsmål: Hvorfor satse så meget på kondition?

Det er tekniktræning der virkelig kan flytte noget hos så unge spillere og den er langt vigtigere end konditionstræning, også i forhold til spillernes senere udvikling.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror der er en fejlkilde i din udregning. For eksempel at beregneren tager udgangspunkt i en person på 18 år. Det passer i hvert fald med motion-onlines Coopertest-udregner, se: http://www.motion-online.dk/konditionstraening/testning/coopers_12_minutters_loebetest/

Ok, det kan sagtens passe, at jeg har taget fejl. Hvordan kan jeg så beregne konditallet for en 14-15 år dreng, ud fra en Cooper test?

Spørgsmål: Hvorfor satse så meget på kondition?

Det er tekniktræning der virkelig kan flytte noget hos så unge spillere og den er langt vigtigere end konditionstræning, også i forhold til spillernes senere udvikling.

Jeg er fuldkommen enig med dig, det skal der ikke herske nogen tvivl om! Teknisk træning er det, der udvikler drengene på både kort og lang sigt. Det konditionsmæssige kommer ikke på bekostning af det tekniske.

I sommerferieperioden, hvor spillerne er spredt i nær og fjern, bliver de bedt om selv at løbetræne, indtil vi bliver samlet nok mand, til at kunne afholde samlede træningspas.

Desto før at en rigtig god grundkondition er på plads, desto mindre skal man tænke på formen og kan koncentrere sig fuldt ud om det tekniske, taktiske og vedligeholdelse af grundformen :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det er altid godt at sætte mål, men pas nu på, at børnene ikke mister interessen.

Jeg stoppede selv med fodbold, efter 5 år på mesterrækkeholdet, da der kom nogle nye trænere til, der tog træningen ALT for seriøst.

Jeg vil give ret i, at det er vigtigere at fokusere på teknik, og evt. eksplosive løb, end decideret distanceløb.

Hvornår er det i det hele taget at børn begynde at syre til i musklerne? Er det ikke først ved en bestemt alder at musklerne er modne nok til det?

Link to comment
Share on other sites

Det er altid godt at sætte mål, men pas nu på, at børnene ikke mister interessen.

Jeg stoppede selv med fodbold, efter 5 år på mesterrækkeholdet, da der kom nogle nye trænere til, der tog træningen ALT for seriøst.

Jeg vil give ret i, at det er vigtigere at fokusere på teknik, og evt. eksplosive løb, end decideret distanceløb.

Hvornår er det i det hele taget at børn begynde at syre til i musklerne? Er det ikke først ved en bestemt alder at musklerne er modne nok til det?

Det her er i mine øjne lige præcis hvad der er galt med ALLE fodboldspillere.

Link to comment
Share on other sites

Ok, det kan sagtens passe, at jeg har taget fejl. Hvordan kan jeg så beregne konditallet for en 14-15 år dreng, ud fra en Cooper test?

Jeg er fuldkommen enig med dig, det skal der ikke herske nogen tvivl om! Teknisk træning er det, der udvikler drengene på både kort og lang sigt. Det konditionsmæssige kommer ikke på bekostning af det tekniske.

I sommerferieperioden, hvor spillerne er spredt i nær og fjern, bliver de bedt om selv at løbetræne, indtil vi bliver samlet nok mand, til at kunne afholde samlede træningspas.

Desto før at en rigtig god grundkondition er på plads, desto mindre skal man tænke på formen og kan koncentrere sig fuldt ud om det tekniske, taktiske og vedligeholdelse af grundformen :smile:

Er det vigtigt at kende deres kondital? Jeg mener personligt at konditionstræning er overvurderet i forhold til bold sporter, og derfor vil jeg ikke udforme træningen efter at de skal kunne løbe en god cooper test. Intervaller på 50-400 meter er vejen frem hvis du spørger mig. Samtidig mener jeg at plyometrisk træning også er vigtigere end konditionstræningen.

Når det er sagt, så synes jeg også at konditionstræning bør have en fast plads i træningen, men den skal mest være i form af intervaller.

Et krav til en cooper test skal nok ligge på 2700-2800 meter, men en bip-test har nok bedre overførbarhed til fodbold.

Hvor mange gange om ugen er det meningen at de skal løbetræne?

Link to comment
Share on other sites

Er det vigtigt at kende deres kondital? Jeg mener personligt at konditionstræning er overvurderet i forhold til bold sporter, og derfor vil jeg ikke udforme træningen efter at de skal kunne løbe en god cooper test. Intervaller på 50-400 meter er vejen frem hvis du spørger mig. Samtidig mener jeg at plyometrisk træning også er vigtigere end konditionstræningen.

Når det er sagt, så synes jeg også at konditionstræning bør have en fast plads i træningen, men den skal mest være i form af intervaller.

Et krav til en cooper test skal nok ligge på 2700-2800 meter, men en bip-test har nok bedre overførbarhed til fodbold.

Hvor mange gange om ugen er det meningen at de skal løbetræne?

Jeg spillede selv rigtig meget fodbold fra jeg var 7 til jeg var 17. Det kunne simpelthen dræbe mig fuldstændig at skulle løbe, bare for at løbe. Men smider du en bold foran mig, så skal jeg nok løbe til jeg brækker mig. Et råd var at køre noget konditionstræning ind i de tekniske øvelser.

Edited by Zee
Link to comment
Share on other sites

Det er altid godt at sætte mål, men pas nu på, at børnene ikke mister interessen.

Jeg stoppede selv med fodbold, efter 5 år på mesterrækkeholdet, da der kom nogle nye trænere til, der tog træningen ALT for seriøst.

Jeg vil give ret i, at det er vigtigere at fokusere på teknik, og evt. eksplosive løb, end decideret distanceløb.

Hvornår er det i det hele taget at børn begynde at syre til i musklerne? Er det ikke først ved en bestemt alder at musklerne er modne nok til det?

Jeg er helt enig med dig og forstår dit argument. Som jeg skrev tidligere, så kommer sleve træningen LANGT FRA (hvis overhovedet) til at bestå af løb uden bold; det er i sommerperioden hvor vi ikke kan træne samlet, og jeg opfordrer drengene til at løbe når de er forhindret i at træne, grundet ferie.

Distanceløbet bliver brugt til at få grundformen på plads. Derved giver intervalløb mere fordi der er en grundform at tage af.

Mht. syre i musklerne og alder, så må jeg være dig et svar skyldig.

Link to comment
Share on other sites

Er det vigtigt at kende deres kondital? Jeg mener personligt at konditionstræning er overvurderet i forhold til bold sporter, og derfor vil jeg ikke udforme træningen efter at de skal kunne løbe en god cooper test. Intervaller på 50-400 meter er vejen frem hvis du spørger mig. Samtidig mener jeg at plyometrisk træning også er vigtigere end konditionstræningen.

Når det er sagt, så synes jeg også at konditionstræning bør have en fast plads i træningen, men den skal mest være i form af intervaller.

Et krav til en cooper test skal nok ligge på 2700-2800 meter, men en bip-test har nok bedre overførbarhed til fodbold.

Hvor mange gange om ugen er det meningen at de skal løbetræne?

Nej konditallet er ikke vigtigt som sådan, men det kan bruges til et redskab til at forklare en spiller at formen er som den skal være, eller måske mangler noget endnu - eller endnu vigtigere som en delmål vedkommende kan tage og føle på. Som skrevet tidligere bliver træningen IKKE bygget omkring at skulle løbe distance, men i form af intervaller, da det er det der er relevant for fodbold.

Tak for dit svar mht. distance i Cooper. 2700-2800 synes jeg også lyder rimeligt.

Plyometrisk træning - kan du uddybe det? :smile:

I sommerferie perioden hvor vi ikke kan træne fast som trup, er det meningen at de skal løbe 3 gange om ugen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg spillede selv rigtig meget fodbold fra jeg var 7 til jeg var 17. Det kunne simpelthen dræbe mig fuldstændig at skulle løbe, bare for at løbe. Men smider du en bold foran mig, så skal jeg nok løbe til jeg brækker mig. Et råd var at køre noget konditionstræning ind i de tekniske øvelser.

Sådan er der mange der har det.

Konditionstræningen til "normale" træningspas består derfor (næsten) også kun at øvelserne der inkluderer bold :smile:

Link to comment
Share on other sites

Nej konditallet er ikke vigtigt som sådan, men det kan bruges til et redskab til at forklare en spiller at formen er som den skal være, eller måske mangler noget endnu - eller endnu vigtigere som en delmål vedkommende kan tage og føle på. Som skrevet tidligere bliver træningen IKKE bygget omkring at skulle løbe distance, men i form af intervaller, da det er det der er relevant for fodbold.

Tak for dit svar mht. distance i Cooper. 2700-2800 synes jeg også lyder rimeligt.

Plyometrisk træning - kan du uddybe det? :smile:

I sommerferie perioden hvor vi ikke kan træne fast som trup, er det meningen at de skal løbe 3 gange om ugen.

Plyometrisk træning: http://www.motion-online.dk/styrketraening/styrke_-_oevelser/plyometrisk_traening_-_springoevelser/

Jeg ved ike rigtig noget om hvordan man bygger et træningspas op omkring plyometrisk træning, men hvis det skulle interresere dig, så kan du nok sende en PM til RuneB herinde fra om det.

Det kræver en del dedikation til sin sport at træne 3 gange om ugen på kommando. Jeg tvivler på at 50% af holdet har den dedikation, men det skal jeg ikke gøre mig klog på. Jeg vil anbefale (selvom det nok også er du selv har planlagt) at du ligger nogle eksempler ud på intervaller de kan udføre, samt sørge for at fokusere meget på intensitet frem for distance. Det er lettere at motivere folk til 10x100 meter end til at løbe 30 min.

Link to comment
Share on other sites

Ja, 999 ud af 1000 er nogle slackere der hellere vil trille lidt bold, end at anse sig selv som atleter.

salt - det er jo fordi fodbold er leg, lige meget hvor seriøst det bliver. Det er der bare nogen mennesker med ufatteligt mange penge der ikk fatter :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Jo de er? Atleter=sportsudøvere.

Jeg er ikke uden forståelse for, at mange identificerer sportsudøvere med atleter, men det er ikke en identifikation, jeg er enig i, men det er en interessant diskussion.

Mine intuitioner, og ikke mere!, om emnet.

Inden for klassen af sportsudøvere skelner jeg mellem to begrebet:' ”atleter” og ”spillere”. (meget groft, alle grene indfanges naturligvis ikke, f.eks. boksning/boksere) Begrebet 'atlet' stammer fra det oldgræske, hvor det betegner en person, der deltager i de græske krops-konkurrencer, hvor 'spil' ikke som sådan indgår. Atletik er derimod en ren fysisk/teknisk udfoldelse, blottet for spillets spil-hed, som kan være ganske svært at definere – visse tænkere mener netop, at spil ikke kan defineres (Wittgenstein). Men det betyder ikke, at vi ikke har en intuitiv ide om, hvad spil er. Snarere tværtimod; ofte er det mest velkendte det vanskeligste at definere. Tænk på bevidstheden.

Hvis vi betegner fodboldspillere som atleter, så misser vi – ud fra min tankegang – noget af essensen ved det at være fodboldspiller. At være fodboldspiller er andet og mere end at være atlet. Lionel Messi ser spillet på en andet måde end John Faxe Jensen. Gør det samme sig gældende ved rendyrkede atletiske sportsgrene? Kan den ene 100-meter-løber "se" løbet bedre end den anden?

En fodboldspiller kan også spille, selvom hans fysik ikke længere er prangende. I nyere tid spillede fodboldspillere Lothar Matthäus til han var omkring 40 år, fysisk kunne han intet i sin sidste tid, men han have en forståelse for spillet, der gjorde, at han kunne være med. Det samme synes ikke i lignende grad at være tilfældet for atleter.

Jeg rangordner ikke 'spillere' højere end "atleter", de er for mig bare ikke ens, og derfor er jeg ikke enig i, at alle sportsudøvere er atleter – i hvert fald ikke i primær forstand.

Edited by Paven
Link to comment
Share on other sites

Ja, 999 ud af 1000 er nogle slackere der hellere vil trille lidt bold, end at anse sig selv som atleter.

Nu handler fodbold jo en del om at trille bold, så det er vel ikke så underligt at unge fodboldspillere på 14-15 år hellere vil spille bold (som sagtens samtidig kan indebære fysisk træning) end løbe 30 gange rundt om træningsbanen eller tage 100 mavebøjninger og 100 push-ups på tid.

Hvilke amatøratleter er IKKE slackere?

I professionel idræt er fodboldspillere vist ikke værre slackere end udøvere i mange andre sportsgrene.

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg er fodboldtræner for et dygtigt U14 Drenge A-række hold, der efter sommerferien kommer til at hedde U15 Drenge A (årgang 1996). Sommerferieperioden skal blandt andet bruges på at få opbygget en endnu bedre form ved spillerne, og det er her, at mit spørgsmål kommer ind.

Ved 14-årige drenge har jeg læst mig frem til, udfra tabeller (http://www.motion-online.dk/konditionstraening/testning/konditalstabel_-_hvad_er_et_godt_kondital?/ + http://www.si-folkes...n_og_alder.pdf), at et højt kondital for deres alder ligger på 52-56, hvilket vil svare til at den enkelte spiller skal løbe mindst 2840 meter på en Cooper test (jvf. http://www.teammoeld..._kondi_tal.htm).

Udfra de skemaer jeg har fundet frem til, ser det ud til at intervallerne er ens for deres og min egen aldersgruppe (jeg er 24 år), hvilket jeg undrer mig lidt over, da jeg umiddelbart vil mene at mine fysiske forudsætninger for at løbe hurtigere og længere (jeg har selv pt. et kondital på 61) er større.

For at vende tilbage til mit egentlige spørgsmål: Stemmer alt dette overens og er det rimeligt at stille krav om at spillerne skal kunne løbe 2840 meter på en Cooper test?

Det skal nævnes at mine spillere er seriøse med deres fodbold og godt kan se det nødvendige i at være i rigtig god form.

Du skal købe bogen, "Aldersrelateret træning, målrettet og forsvarlig træning af børne og unge". og læse den godt igennem.

forhold til dit spørgsmål: Så ja det er rimelig overdrevet da forbedringerne i vo2max ved 17 års alderen stadig er stigende (aldersrelateret træning, s.55) og at de udviklingsmæssigt i forhold til deres vo2max (og alle andre fysisk parameter) er på vidt forskellige udviklingsstadier (nogen er langt i kønsmodningen andre ikke)

Link to comment
Share on other sites

Du skal købe bogen, "Aldersrelateret træning, målrettet og forsvarlig træning af børne og unge". og læse den godt igennem.

forhold til dit spørgsmål: Så ja det er rimelig overdrevet da forbedringerne i vo2max ved 17 års alderen stadig er stigende (aldersrelateret træning, s.55) og at de udviklingsmæssigt i forhold til deres vo2max (og alle andre fysisk parameter) er på vidt forskellige udviklingsstadier (nogen er langt i kønsmodningen andre ikke)

Kan du linke til bogen? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det er selvfølgelig en måde at se tingene på, og jeg vil give dig ret i at boldspil kræver andre evner, bl.a. spilforståelse, fremfor fysiske sportsgrene som 100-meter løb. Men jeg tror også at det er det Salt er inde på, at det er et problem at fodboldspillere ikke antager deres sport for værende fysisk udfordrende. Hvis du ikke er klar på at skulle kunne lare dig fysisk i fodbold, så er du som Salt siger, nærmere en der vil trille med bold, end en reel fodboldspiller, for fodbold er en fysisk sport.

Lad os ikke lave en kæmpe diskussion ud af om ordet atleter kan bruges om fodbolspillere, jeg vil bare give Salt ret i at hvis du ikke er klar på den fysiske del af fodbold, så er du heller ikke klar til fodbold som helhed.

Link to comment
Share on other sites

Til trådstarter:

Du skriver selvfølgelig dit spørgsmål om hvor langt en 14-årig skal løbe i en coobertest for dit kondital, men som andre har påpeget så mener de andre det er intervaller af 50-400m som er vejen frem..

Hvis man kigger på arbejdskravene til fodbold generelt er de vidt forskellige ift. spillerpositionen når der kigges på mængden af sprint arbejde, mængden af lange eller korte løb, osv, osv.. men det der er ens for dem alle er at sporten bæger stort præg af at være en intervalsportsgren, med en stor mængde høj-intenst løbe arbejde.

Min pointe med dette er at det ville være smart at være opmærksom på hvad du gerne vil teste dine spillere for.. Med en cooper test, tester du deres udholdenhedsevne over 12min.. Set ift. en kamp situationen sker det sjældent at man ser en spiller yde all-out i 12min. Derimod ville det nok være mere relevant at udføre en Yo-Yo IR1 eller 2 test på dine drenge. (igså kaldet for en bip-test)

Bangsbo og andre på bl.a københavns universitet, Idræt, har lavet en lang række undersøgelser, som viser at der er en høj korrelation imellem yo-yo testen go den egentlig præstation på banen for netop fodboldspillere.

Ved at benytte en yo-yo test tester du på spillernes evne til gentagne accelerationer over en 20m distance, som ligger meget mere tæt op at spillerernes egentlig arbejdmønster set i forhold til cooper testen.

Den beskrives herinde på motion-online: http://www.motion-online.dk/konditionstraening/testning/bip-test/

Michael

Link to comment
Share on other sites

Det her er i mine øjne lige præcis hvad der er galt med ALLE fodboldspillere.

Som 12/13-årig havde jeg ikke lyst til at få at vide hvornår jeg skulle gå i seng i weekenderne før kampdage, og hvad jeg burde og skulle spise, eller hvor mange armbøjninger jeg burde tage, for ikke at nævne hvor langt jeg skulle løbe på en cooper-test.

Hvis du synes at man som 12/13-årig derfor er en slacker, siger det mere om dig er jeg bange for.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share