Dårlig fiskeolie?


rasmusa
 Share

Recommended Posts

Hej jeg er fornylig begyndt at tage nogle fiskeolie piller fordi jeg ikke bryder mig om fisk men alligevel ønsker at dække mit omega 3 behov. Jeg var derefter på besøg hos en kammerat hvis mor er kostvejleder, uden at jeg dog ved med hvilken uddannelse. Men hun snakkede om at man skulle være påpasselig med hvilke mærker man indtog, da der fandtes dårlige mærker som kunne have direkte dårlig virkning på kroppen, blandt andet ved at kunne skabe øget inflammation i led m.m. Jeg slog det lidt hen da hun dyrker meget kontrollede fødeindtag med massere af kosttilskud som jeg ikke synes jeg kan finde nogen dokumentation for egentlig er godt for noget. Jeg har dog det sidste stykke tid tænkt meget over at mine led føles mere ømme om morgenen og også ved forstuvninger af fingre osv.

Mit spørgsmål er derfor om der på det danske marked findes desideret dårlig fiskeolie? og hvis der gør hvordan kan man så vide hvilke mærker man skal holde sig fra?

de piller jeg tager er af mærket lekaform, et billigt mærke som jeg har købt i bilka, men ved ikke om man kan sige at der nødvendigvis er sammenhæng mellem pris og kvalitet?

Link to comment
Share on other sites

Hej.:wink:

Jeg har lige læst kostvejleder Anette Harbech Olesens bog "Fedt for life".

I denne skriver hun, at der kan være dårlig fiskeolie på det danske marked.

Hvis man vil undersøge, om ens fiskeolie er harsk, kan man spørge producenten om det såkaldte totox-tal, siger hun. Så nu har jeg skrevet til producenten af Pikasol-fiskeolie-kapsler for at få oplyst totox-tallet.

Venlig hilsen

Jan Hervig Nielsen

Ideudvikler

Projekt Smørhul

(og Projekt Trafiksikkerhed)

Projekterne er 2 afslappede fritidsforetagender uden økonomiske interesser. For mange år siden har jeg læst anatomi (bl.a. bevægeapparatet), fysiologi, biokemi, sygdomslære, ernæring og lært alternativ behandling. Det meste på næsten bachelor-niveau. Jeg benytter mig ikke mere af Medline/Pubmed og Cochrane, som nogle fagfolk bruger. "Kostvejledningen" er rettet mod 20-60 årige personer, der ikke dyrker meget sport.

Link to comment
Share on other sites

Tænk og test har lavet denne test for en del år siden

http://www.taenk.dk/?cid=1794

Men her indgår ikke peroxid-tal eller anisidin-tal (total Totox).

Nogle producenter tilsætter usædvanlig meget E-vitamin, det er ikke nødvendigvis godt.

For meget kan have den modsatte effekt.

Jeg mener også der har været målt på både peroxid og anisidin i andre test, men så må du google lidt for at finde dem. Den kan evt. have været norsk.

Der er så vidt jeg husker defineret nogle grænser på hvor høje værdierne må være.

Om det lige frem skulle kunne give inflammation og ømme led har jeg ikke set noget på (så skal det nok være høje værdier).

Her kunne man godt tænke sig at det var videnskabeligt dokumenteret.

Alternative vejledere lukker normalt mere skidt end kanel ud.

Edit: det er betænkeligt at de kan give Lekaform topkarakter når de hverken har renhed, dioxin eller pcb-værdier. Det har de for cirka halvdelen så testen er ikke ens for de forskellige mærker. Vælg evt. et mærke hvor de har testet det hele.

Der findes definerede grænser for dioxin og pcb.

Edited by Antaeus
Link to comment
Share on other sites

Læste en undersøgele for cirka 3 dage siden i Jyllands Posten. Undersøgelsen var foretaget af TÆNK og deres konklusion var der ikke skulle være nogen forskel på de forskellige fiskeolieprodukter. Det man skal sikre sig er at opnå de 450 mg fedtsyrer pr dag. I nogen af de billigere produkter er mængden af fedtsyrer lav pr kapsel, så man må tage flere kapsler for at opnå de 450 mg. I nogen af de en smule dyrere, ikke de helt dyrere, var kapslerne større, så man kun skulle tage en kapsel hver dag.

Edited by SportsFys
Link to comment
Share on other sites

Læste en undersøgele for cirka 3 dage siden i Jyllands Posten. Undersøgelsen var foretaget af TÆNK og deres konklusion var der ikke skulle være nogen forskel på de forskellige fiskeolieprodukter. Det man skal sikre sig er at opnå de 450 mg fedtsyrer pr dag. I nogen af de billigere produkter er mængden af fedtsyrer lav pr kapsel, så man må tage flere kapsler for at opnå de 450 mg. I nogen af de en smule dyrere, ikke de helt dyrere, var kapslerne større, så man kun skulle tage en kapsel hver dag.

Altså de piller jeg tager indholder 500 mg hvoraf 450 mg af disse er Omega 3 (n-3)fedtsyrer heraf 240 mg EPA og 150 mg DHA. Betyder det så at jeg kan nøjes med en enkelt pille? For anbefalingen er 2-4 på pakken, og det er det jeg har rettet mig efter. Der står desuden at indholdet af A og D vitaminer er ubetydeligt og at de derfor sagtens kan anvendes sammen med en daglig vitaminpille.

Link to comment
Share on other sites

Altså de piller jeg tager indholder 500 mg hvoraf 450 mg af disse er Omega 3 (n-3)fedtsyrer heraf 240 mg EPA og 150 mg DHA. Betyder det så at jeg kan nøjes med en enkelt pille? For anbefalingen er 2-4 på pakken, og det er det jeg har rettet mig efter. Der står desuden at indholdet af A og D vitaminer er ubetydeligt og at de derfor sagtens kan anvendes sammen med en daglig vitaminpille.

Tag mindst 2 stk. om dagen, en er for lidt. Bare de dog gad læse lidt litteratur før de meldte ud. De almindelge forbrugere tror måske på det de skriver.

Selvfølgelig er der forskel på de forskellige produkter, hvis man påstår andet så aner man ikke hvad man taler om.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Den Tænk-test, som Antaeus linker til, kender jeg godt. Men den er fra 2002. Da den er 8 år gammel, kan den ikke bruges mere.

Venlig hilsen Jan, Projekt S og T

Der er stor sandsynlighed for at firmaerne benytter samme råvare som de altid har gjort og ikke lavet noget om. Herudover prisen. Så den eneste forskel, udover prisen, vil være på forureningsdelen. Så hvis der er kommet mere forurening til så vil man se en forskel.

Så langt hen ad vejen kan den test formentlig godt bruges.

Link to comment
Share on other sites

Hej.:wink:

Vi må gerne nævne produkt-navne på fedt, olier og multi-vitamin/mineral-piller.

I avisen BT 3/5-2010 er der en stor artikel om fiske- og krillolie. Man har ladet nogle fagfolk fra DTU - Fødevareinstituttet (?) - undersøge disse. I avisen vises resultaterne af 9 produkter.

Ifølge BT har man målt det såkaldte peroxidtal. Jo mindre tal, jo bedre.

Kostvejleder Anette Harbech Olesen snakker om et andet tal/ en anden værdi, som kaldes totox-værdien. Ifølge hende en peroxid-tallet nemlig et udtryk for kun den primære harskningsgrad, mens anisidin-niveauerne er et udtryk for den sekundære harskningsgrad. En kombination af disse 2 tal er så det førnævnte totox-tal.

Men jeg er ikke så meget inde i de forskellige slags værdier. Jeg ved kun lidt om det. Umiddelbart virker det som om, at totox-værdien er mere "bredt-dækkende" og mere "uddybende" end undersøgelsens peroxidtal. Hvad siger I andre til det? Er BTs undersøgelse grundig nok, når den kun viser peroxid-tallet?

Her er resultaterne af DTU/Fødevareinstituttet(?)/BT-undersøgelsen. Husk jo lavere tal, jo bedre. De "bedste" produkter står øverst.

PRODUKT. PEROXID-TAL

Red Oil 0,23 (Vistnok ikke fiskeolie, men krill)

Eskimo 3 1,27

Bio-Marin Naturel 1,82

Womega Green 2,06

Pikasol 2,42

Eye Q 2,80

All Omega 2,81

Tobis Omega-3 5,33

Ultra Omega 5,48

Værdierne er udtryk for KONCENTRATIONER af uønskede stoffer.

Umiddelbart er Red Oil og Eskimo 3 de bedste. (Det er iøvrigt også Eskimo 3, som Anette Harbech Olesen "reklamerer" for i sin nye bog "Fedt for life").

Men da der er tale om KONCENTRATIONER, skal man passe på med at gøre hurtige konklusioner. Hvis man skal have f.eks 500 mg EPA/DHA, er MÆNGDEN af Red Oil, Eskimo 3 eller Pikasol jo ikke nødvendigvis ens. Måske skal du have en større MÆNGDE Red Oil end Pikasol for at give de 500 mg EPA/DHA. Så måske er Pikasol ikke så dårlig i forhold til Red Oil og Eskimo 3, som overstående tal tyder på.

Den mest "rigtige" værdi ville derfor være: Mængde uønsket stof / 500 mg EPA/DHA.

Men den "rigtige" værdi har jeg ikke regnet ud. Og prisen har jeg heller ikke set på.

Jeg har iøvrigt set Womega-produktet i en forretning. Det er et utroligt spændende produkt, da det indeholder grøn the og kakao, der begge indeholder antioxidanter.Men jeg ved ikke, hvor dyrt det er. Det har jeg ikke regnet på.

Venlig hilsen Jan, Projekt s og T

Link to comment
Share on other sites

Hej. :wink:

1. UNDERSØGELSEN I BT:

Der var åbenbart en side mere i avisen BT, som jeg ikke havde fået set. Så der er 3 produkter mere i den undersøgelse, som jeg omtalte i mit forrige indlæg. Jeg kommer lige med de 3 sidste test-resultater.

PRODUKT PEROXIDTAL

EPA-GLA+ 0,37

Matas Fiskeolie 4,08

Green Oil 3,05 (Mig bekendt er dette ikke fiskeolie, men kun vegetabilsk olie)

Jeg har været i kontakt med kostvejleder Anette Harbech Olesen. Hun mener ikke, at man kan nøjes med at se på peroxidtallet. Hun siger, at en olie godt kan have et lavt peroxidtal, selvom den er harsk. Så hun mener, at undersøgelsen er mangelfuld.

Jeg har ikke nok viden til at vurdere, om Anette Harbech Olesen har ret i sine udtalelser. Jeg ved heller ikke, hvor meget en smule harskhed betyder for helbredet. Så den enkelte læser må selv vurdere, hvad de kan bruge den omtalte undersøgelse til.

2. VALG AF FISKEOLIE:

Anette Harbech Olesen går iøvrigt ind for fiskeolier, der ikke er opkoncentreret. Det modsatte synes Per Brændgaard Mikkelsen at gå ind for.

Så vidt jeg husker kunne man førhen købe Pikasol med antioxidanten Q 10. Og hvis jeg husker rigtigt, indeholder "EPA-GLA+" lecithin, som producenten påstår er en antioxidant. Ligeledes indeholder Womega som sagt grøn the og kakao, som indeholder antioxidanter. Jeg synes, at det er en god ide at spise fiskeolie, som ikke kun indeholder antioxidanten E-vitamin men også andre slags antioxidanter. Om det så er godt med grøn the i fiskeolie, ved jeg ikke. Ifølge en hjemmeside hindrer grøn the nemlig, at noget af fedtet optages i tarmen.

3. SVAR FRA PRODUCENTER:

Jeg har nu fået svar fra de 2 producenter bag Eskimo 3 og Pikasol.

ESKIMO 3 - VÆRDIER: Peroxidværdien er 0,5 og anisidinværdien er 5,0. Totox er altså 2 x 0,5 + 5 = 6

PIKASOL: Peroxidværdien er ca. 2 og anisidinværdien ca. 10. Det vil sige, at totox er ca. 14.

Umiddelbart ser værdierne for Eskimo 3 jo bedre ud end værdierne for Pikasol. Men producenten bag Pikasol skriver: "Det er dog sådan at jo højere koncentration der er af Omega-3 jo mere vil det lugte, og jo højere tal for oxidation vil man typisk få. Pikasol er en høj-koncentrat olie sammenlignet med de fleste andre i testen, og Pikasol er ikke tilsat aromastoffer til at dække over lugten, som flere af de andre i testen".

Så ifølge producenten bag Pikasol vil en højkoncentreret n-3-kilde have et højere tal for oxidation end en lavkoncentreret.

Anette Harbech Olesens reaktion på tallene er: "Pikasol er harsk, det ville ikke kunne sælges til dyrefoder med et sådant TOTOX niveau". Jeg ved ikke, om hun har økonomiske interesser i Eskimo 3.

Som privatperson har jeg nu valgt at skifte fra Pikasol til Eskimo 3. Så jeg udskifter mine 2 store "Pikasol"-kapsler med 6 små "Eskimo 3"-kapsler.

Venlig hilsen Jan, Projekt S og T

Link to comment
Share on other sites

Hej. :wink:

1. UNDERSØGELSEN I BT:

Der var åbenbart en side mere i avisen BT, som jeg ikke havde fået set. Så der er 3 produkter mere i den undersøgelse, som jeg omtalte i mit forrige indlæg. Jeg kommer lige med de 3 sidste test-resultater.

PRODUKT PEROXIDTAL

EPA-GLA+ 0,37

Matas Fiskeolie 4,08

Green Oil 3,05 (Mig bekendt er dette ikke fiskeolie, men kun vegetabilsk olie)

Jeg har været i kontakt med kostvejleder Anette Harbech Olesen. Hun mener ikke, at man kan nøjes med at se på peroxidtallet. Hun siger, at en olie godt kan have et lavt peroxidtal, selvom den er harsk. Så hun mener, at undersøgelsen er mangelfuld.

Jeg har ikke nok viden til at vurdere, om Anette Harbech Olesen har ret i sine udtalelser. Jeg ved heller ikke, hvor meget en smule harskhed betyder for helbredet. Så den enkelte læser må selv vurdere, hvad de kan bruge den omtalte undersøgelse til.

2. VALG AF FISKEOLIE:

Anette Harbech Olesen går iøvrigt ind for fiskeolier, der ikke er opkoncentreret. Det modsatte synes Per Brændgaard Mikkelsen at gå ind for.

Så vidt jeg husker kunne man førhen købe Pikasol med antioxidanten Q 10. Og hvis jeg husker rigtigt, indeholder "EPA-GLA+" lecithin, som producenten påstår er en antioxidant. Ligeledes indeholder Womega som sagt grøn the og kakao, som indeholder antioxidanter. Jeg synes, at det er en god ide at spise fiskeolie, som ikke kun indeholder antioxidanten E-vitamin men også andre slags antioxidanter. Om det så er godt med grøn the i fiskeolie, ved jeg ikke. Ifølge en hjemmeside hindrer grøn the nemlig, at noget af fedtet optages i tarmen.

3. SVAR FRA PRODUCENTER:

Jeg har nu fået svar fra de 2 producenter bag Eskimo 3 og Pikasol.

ESKIMO 3 - VÆRDIER: Peroxidværdien er 0,5 og anisidinværdien er 5,0. Totox er altså 2 x 0,5 + 5 = 6

PIKASOL: Peroxidværdien er ca. 2 og anisidinværdien ca. 10. Det vil sige, at totox er ca. 14.

Umiddelbart ser værdierne for Eskimo 3 jo bedre ud end værdierne for Pikasol. Men producenten bag Pikasol skriver: "Det er dog sådan at jo højere koncentration der er af Omega-3 jo mere vil det lugte, og jo højere tal for oxidation vil man typisk få. Pikasol er en høj-koncentrat olie sammenlignet med de fleste andre i testen, og Pikasol er ikke tilsat aromastoffer til at dække over lugten, som flere af de andre i testen".

Så ifølge producenten bag Pikasol vil en højkoncentreret n-3-kilde have et højere tal for oxidation end en lavkoncentreret.

Anette Harbech Olesens reaktion på tallene er: "Pikasol er harsk, det ville ikke kunne sælges til dyrefoder med et sådant TOTOX niveau". Jeg ved ikke, om hun har økonomiske interesser i Eskimo 3.

Som privatperson har jeg nu valgt at skifte fra Pikasol til Eskimo 3. Så jeg udskifter mine 2 store "Pikasol"-kapsler med 6 små "Eskimo 3"-kapsler.

Venlig hilsen Jan, Projekt S og T

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share