Forbræning på cykel


bæveren
 Share

Recommended Posts

Hej

Forbrænder man lige så mange kcal hvis man cykler 40 km ved ca 22.7 km/t i gennemsnit som hvis man løber 7 km (ikke spurt, men i et okay tempo)?

Kunne gost tænke mig at vide det da jeg nu er begyndt at cykle istedet for at løbe.

Edited by bæveren
Link to comment
Share on other sites

En umulig sammenligning med de givne data.

For cykelturen er der enormt mange ting der vil have indflydelse på hvor meget energi en given tur koster, hvor vind er en af de store.

For løb indenfor typiske løbehastigheder er det lidt enklere, da en rimelig tommelfingerregel er 1kcal/kg/km, dvs kropsvægt * km = samlet antal kcal for turen. Dette er dog stadig kun et estimat.

Hvis de to aktiviteter tager cirka lige lang tid og du føler det er cirka lige hårdt, så er det nok nogenlunde det samme (+/- 10-20%).

Hvis du oveni købet kan måle din puls under aktiviteterne og kan konstatere snittet er det samme, ja så passer det sgu nok nogenlunde.

Svært at komme meget tættere, hvis ikke vi skal ud i avanceret måleudstyr.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke ejer et pulsur nu, har du så virkelig behov for et til dette her?

Så vidt jeg kan udlede, så vil du bare vide om du forbrænder lige så meget på din cykeltur som på din løbetur, og jeg gætter du nok er igang med et vægttab så.

Jeg kan godt forstå du gerne vil vide det, men ærlig talt, så tror jeg altså ikke tallet er særlig brugbart for dig.

Om du får en udregning der siger at din cykeltur bruger 10% mere eller mindre end din løbetur er ikke noget du kan bruge til noget.

Hvis varighed og udmattelsesgrad er sammenlignelige, så forbrænder du i samme størrelsesorden på de to aktiviteter.

Dog vil jeg nok formode at du vil kunne nå en lidt højere snitpuls ved løb ift cykling på den varighed vi snakker om.

Hvis du vil købe et pulsur, så skal du selvfølgelig bare gøre det, men blot for at besvare det spørgsmål du stiller, så virker det som overkill.

Link to comment
Share on other sites

På trods af hvad der ellers bliver fortalt her i tråden, så er det faktisk muligt at estimere hvad energiforbruget er ved de arbejdsintensiteter som du nævner og derved sammenligne dem..

Du skal tage et kig på MET-værdier, som fortæller om hvor stor dit iltforbrug vil være ved en given aktivitet.. dog er det her nødvendigt at kende din iltoptagelseshastighed i hvile.

Du kan nogenlunde regne med at den ligger imellem 0,250- 0,350 L ilt/min

Cykling ved 22,5-25km/t har en MET=10

Løb ved 5,30 min/km (10,8km/t) har en MET=11

Jo hurtigere du kører/løber jo større MET værdi, som repræsentere hvor mange gange større end din hvileiltoptagelse, som du forbruger.

et regneeksempel ved løb hvor du løber 45min ved 5,30 min/km

45min x (11 x 0,300L ilt/min ) = 148,5 L ilt forbrugt under arbejdet

135L ilt x 20KJ/L ilt(iltens energiske værdi) = 2970 KJ

Ved cyklingen er det så det samme med ovenstående værdi..

45min x (10 x 0,300L ilt/min ) = 135 L ilt forbrugt under arbejdet

135L ilt x 20KJ/L ilt(iltens energiske værdi) = 2700 KJ

Ovenstående MET værdier er fundet i Henry J. Montoye - Nutrition and exercise, 2005.. Du kan se det meste af listen igennem google books herunder..

http://books.google.dk/books?id=JHkVKizNSIQC&pg=PA53&lpg=PA53&dq=henry+j+montoye+%2B+nutrion+and+exercise&source=bl&ots=SOjhpDPdyu&sig=c0AJYHqzMe1k0BKGu7MQLAbXMXM&hl=da&ei=SMPeS8qsLaOhONmslJcH&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=6&ved=0CC0Q6AEwBQ#v=onepage&q&f=false

Link to comment
Share on other sites

mauchenberg:

Gode regneeksempler, men det ændrer altså ikke rigtigt på at der er voldsomt mange ubekendte når vi skal estimere energiforbruget på en cykeltur uden at kende watt-belastning eller puls+maksimal iltoptagelse, så det tal du får ud har en stor usikkerhed.

Jeg kan f.eks. nævne følgende faktorer:

- vindmodstand (vindretning/hastighed, rytters position og størrelse)

- rullemodstand (vejens belægning, dæktryk, dæktype)

- vejens hældning (går det konstant lige ud eller op/ned)

- tab i transmissionsystem og stel

- og der er sikkert flere

Bottom line, du kan ikke bare slå op i en tabel og få et præcist tal for energiforbrug ved cykling med en given hastighed.

Link to comment
Share on other sites

mauchenberg:

Gode regneeksempler, men det ændrer altså ikke rigtigt på at der er voldsomt mange ubekendte når vi skal estimere energiforbruget på en cykeltur uden at kende watt-belastning eller puls+maksimal iltoptagelse, så det tal du får ud har en stor usikkerhed.

Jeg kan f.eks. nævne følgende faktorer:

- vindmodstand (vindretning/hastighed, rytters position og størrelse)

- rullemodstand (vejens belægning, dæktryk, dæktype)

- vejens hældning (går det konstant lige ud eller op/ned)

- tab i transmissionsystem og stel

- og der er sikkert flere

Bottom line, du kan ikke bare slå op i en tabel og få et præcist tal for energiforbrug ved cykling med en given hastighed.

MaxPower:

Jeg har heller ikke skrevet at man får et præcist tal for det.. jeg skrev at man havde mulighed for at "estimere" sit energiforbrug.. Som du rigtigt nok skriver så er der mange ubekendte faktorer, som gør sig gældende.. MET værdier kan bruges vejledende og ikke til at få præcise udregninger.. hertil skal man selvfølgelig lave målinger direkte på den specifikke testperson..

Men på trods af din nævnte faktorer/usikkerheder, så vil jeg mene at trådstarter stadigvæk er i stand til at benytte MET værdier til bevarelse af sit spørgsmål, da han er ude efter om der er nogen store forskelle imellem løb og cykling ved de givne hastigheder.. som jeg skrev kort, så er MET-værdien på den pågældende aktivitet jo meget afhængigt af hastigheden, men som du beskriver jo også i høj grad af de ydre påvirkninger..

MET-værdier er fundet ved at man i laboratoriet har målt mange menneskers iltoptagelse ved den givne aktivitet.. Når MET værdien så er 10 ved cykling på 22,5-25km/t er det medregnet at der en en hvis rullemodstand og vindmodstand.. Dette ligger netop i hastighedsdefinationen,

Hvis man målte på sig selv ved den givne hastighed og sammenlignede med MET værdi-udregningen, vil man helt sikkert se forskelle, som kan hælde i begge retninger alt efter forholdene, men alt i alt så giver det en god idé om arbejdsbelastningen. ( har aldrig påstået af det giver et præcist resultat, men det derimod er fint til estimering for trådstarter )

forresten: Udregning af energiforbrug vha. pulsmålere er i høj grad også upræcise, da det her antages at du en en given iltoptagelse og hvad din ydre belastninger er.. præcis samme usikkerheder som der er ved brug af MET-værdier.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i at der mangler info der gør det umuligt at beregne.

En meget vigtig faktor er vægten, eks. jeg vejer 105 kg og min puls er meget meget højere når jeg løber med 10 km/t i forhold til at cykle med 22,5 km/t.

Jeg laver stort ser ikke noget når jeg cykler med 22,5 km/t er min puls ca. 50-60% og når jeg løber med 10,8 km/t ligger pulsen på 80 til 90 %.

Så jeg vil gætte på at mit kcal forbrug er 2 til 3 gange så højt ved løb.

Link to comment
Share on other sites

På denne her side er der en udregner for kalorieforbrænding ved alle mulige ( og det er alle mulige aktiviteter). Den skal nok bruges med forbehold, men kan da sikkert give et estimat. Husk den er amerikansk, så du skal angive din vægt i pund, og den angiver hastighed i miles per hour

http://www.healthstatus.com/calculate/cbc

Edited by mugge
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share