Bliv bedre til Pull up/chin up?


TroelsP
 Share

Recommended Posts

Ja, er en fyr på ligegodt 85kg, som gerne vil blive bedre til Pull up. Den hvor man særligt går meget i bicep :)

Kan tage 3 x 5 lige nu med ca. 45 sekunders pause mellem hvert sæt.

Men har fitness herhjemme, det eneste jeg ikke har er det udstyr hvor du kan træne Pull down.

Men hvordan kan man blive stærkere i den øvelse?

Ville gerne kunne tage 10 clean :)

Link to comment
Share on other sites

Fro at blive god til pull ups gælder reglen: Tag en MASSE pull ups!

Hvis man gerne vil blive bedre til pull ups "hurtigt" så kan man give sig i kast med:

Du kommer op med hagen over stangen, også kører du meget langsomt ned (så langsomt som du overhovede kan, i den rigtige position) og det gør du så ofte som muligt!

Personligt har jeg set mange forbedre deres pull up præstation markant, på nærmest ingen tid...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også tænkt på det med pull ups, det er vel egentlig bare at køre løs så mange man kan om det så er 2 eller 5 så opbygger du jo stærkere muskler både i ryggen og biceps og musklerne lære rutinen og bliver bedre til den øvelse learning by doing muskel hukommelse.

Link to comment
Share on other sites

Tak for god respons!

321: Er det det man kalder en Negativ rep? Hvor man starter med at være oppe og så ligeså stille falder ned? Fordi har satme ikke kræfter til at hive mig op og så langsomt falde ned igen :D

Men Træner lige PT Fullbody Program hver anden dag, og den anden dag løber jeg. Det er egentlig bare for at blive stærkere og mere markeret. Men flere muskler i armene kan man vel altid bruge :P

Link to comment
Share on other sites

Tak for god respons!

321: Er det det man kalder en Negativ rep? Hvor man starter med at være oppe og så ligeså stille falder ned? Fordi har satme ikke kræfter til at hive mig op og så langsomt falde ned igen :D

Kaldes excentrisk træning. Du laver kun den del at bevægelsen , hvor musklen forlænges.

Så brug en stol, skammel eller lign, så du kan begynde bevægelsen fra toppen.

Link to comment
Share on other sites

Du skal give dig i kast med GTG (grease the groove. Google det evt.) - perfekt til at øge max. reps.

Find ud af hvor mange pullups du kan lave og træk så tre fra det tal. Resultatet kører du så MANGE gange spredt ud over en dag. Eksempelvis: Max reps er 6. Du trækker tre fra: 6-3 = 3. Så kører du bare tre pullups 10+ gange i løbet af hele dagen. 5 dage om ugen. 2 dages pause. Forfra.

Efter hviledagene anden uge kan du jo teste max rep igen...

Link to comment
Share on other sites

Ved ikke om der er kommet noget nyt frem, men oprindeligt var GTG at man tog ca halvdelen af max antal reps og så delte det ud over dagen i en masse sæt.

Har selv haft god fremgang med disse retningslinier. Havde jeg blot trukket tre rep fra mit max tror jeg at jeg ville have været brændt ud på det.

Link to comment
Share on other sites

Ved ikke om der er kommet noget nyt frem, men oprindeligt var GTG at man tog ca halvdelen af max antal reps og så delte det ud over dagen i en masse sæt.

Har selv haft god fremgang med disse retningslinier. Havde jeg blot trukket tre rep fra mit max tror jeg at jeg ville have været brændt ud på det.

Der er vist ret forskelligt, hvad der er foreskrevet. Pointen er jo bare, at der er langt til failure endnu. Pavel siger henslængt halvdelen af max.

Men ja - det skal naturligvis pointeres, at det duer ikke at blive ved med at banke sets af, hvis man bliver træt. Man skal være fresh! før hvert set.

Link to comment
Share on other sites

Jeg dur ikke til at quote så spørger bare ligeud. Hvad er formålet med at køre pull upsne excentriske, hvorledes skal den metode gøre en bedre til pull ups? I mit hovede syntes jeg man bør køre pull ups for at blive bedre til pull ups, ligesom i GTG.

Link to comment
Share on other sites

synes ikke det behøver at være så avanceret - køb en pull-up stang fra kettler(stadium el.l. forretning). koster ca. 200kr.

og som nogle beskriver - gtg:

tag 10 set om dagen af 50% af dit max. 5 dages træning. 2 dages hvile og test så på dag 3.

og start forfra med 50% af dit nye max rep antal.

når du kan tage mere en 10 rep. så varier nogle af dagende med ved at tage noget ekstra vægt på.

husk nu at holde super lange pauser! de 10 set skal være over hele dagen og altid være lette!!!

eks. 3- set om morgenen. og de sidste 7 set fra du kommer hjem fra arb. og til du går i seng.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share