trist teenager.


barbiebeat
 Share

Recommended Posts

jeg er en pige på de snart 16 år, med en højde på 172 cm, og en vægt på 73 kg.

Jeg er startet med at løbe for 2 måneder siden med det nemme løbeprogram, men blev så syg i en uge med lungebetændelse og feber. Nu er det svært at komme igang igen, fordi jeg er bange for at det begynder at regne eller lign. så jeg bliver syg igen. (jeg har meget let ved at blive syg, lider af HMS, Astma, bronkitis, og div. allergier)

jeg vil virkeligt gerne være slank til det nye skoleår.

i forvejen har jeg liiidt svært ved at give op på lidt slik engang imellem, men ellers så spiser nogenlunde jeg sundt. (frugter og fuldkornsbrød i madpakken bla.)

Har nogen af jer en idé til min lille "angst" for vejret, og evt en god kostplan?

Link to comment
Share on other sites

Yep

Du bliver ikke syg af vejret. Hverken regn eller kulde kan i sig selv gøre dig syg. Hvis du er bange for at blive kold, så kan du jo klæde dig på efter det.

Men en endu sikrere løsning er at dyrke din cardio indendørs. Du kunne melde dig ind i et center, og benytte crosstrainers, løbebånd, cykler, osv.

Når det så er sagt, så er det kosten du skal bruge største delen af dit fokus på. Du bliver ikke "fit" af motion alene. Der skal en kost ændring til, og du må tage dig selv i nakken med det slik m.m

En god kostplan er en kostplan DU kan overholde, og som passer til dig. Derfor er der ikke nogen der kan give dig en sådan. Du må bruge lidt tid (og vise lidt viljestyrke) og sætte dig ind i hvad der er godt og skidt for dig, og så implementere det i din daglige kost. Det er langt bedre end nogle strikse rammer der fortæller dig at du skal have 3 stykker knækbrød kl 11, og en skål med broccoli og tun kl 14.

Link to comment
Share on other sites

Har nogen af jer en idé til min lille "angst" for vejret, og evt en god kostplan?

Jo, kulde kan godt gøre dig syg, nogle mennesker kan bare ikke løbe ude i kulde og blæst, uden at blive syge med det samme og jeg var en af dem indtil jeg begyndte at røre mig, i et varmt fitnesscenter vel og mærke. Når først din kondi er kommet op, vil dit immunforsvar automatisk blive bedre. Hvis du med det samme drøner ud i kulden og løber, ja så vil du blive syg. Så derfor start inde i centret og når du føler dig klar eller hvis vejret er varmt og vindstille, så løb udendørs.. Med tiden vil du til sidst kunne løbe i stormvejr og hotpants uden at blive syg (hehe overdrivelse fremmer forståelse, men du forstår hvad jeg mener :)

Kosten er vigtigere end motionen, for selve vægttabet: Find ud af hvor meget du forbrænder cirka/hvor mange kcal du må få for at holde vægten og så træk 500-1000 fra.. Jeg vil gætte udfra din højde og vægt og køn og du skal spise omkring 1300-1500kcal dagligt for at få et vægttab på ca 1kg om ugen..

Følg de otte kostråd og tæl kalorier, så er du godt garderet efter min mening :) Så behøver du ikke en decideret kostplan, men hvis du gerne vil have én kan jeg godt strikke én sammen. Men det er egentlig bedst du selv gør det, da du selv ved bedst hvad du kan lide.

Hilsen Julie

Link to comment
Share on other sites

Jeg er startet med at løbe for 2 måneder siden med det nemme løbeprogram, men blev så syg i en uge med lungebetændelse og feber. Nu er det svært at komme igang igen, fordi jeg er bange for at det begynder at regne eller lign. så jeg bliver syg igen. (jeg har meget let ved at blive syg, lider af HMS, Astma, bronkitis, og div. allergier)

Det lyder som om dit immunforsvar ikke har det alt for godt.

Zink, C-vitamin og proteiner/aminosyrer er bare nogle af de ting der er essentielle for et stærkt immunforsvar.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Øhm dit eget link modsiger dig... Det kan godt være det ikke teknisk set er kulden, der gør én syg, men er det ikke kulden, der går ind og påvirker de hvide blodlegemer så man lettere bliver syg? Så er det da også kuldens skyld at man bliver syg.

Link to comment
Share on other sites

Øhm dit eget link modsiger dig... Det kan godt være det ikke teknisk set er kulden, der gør én syg, men er det ikke kulden, der går ind og påvirker de hvide blodlegemer så man lettere bliver syg? Så er det da også kuldens skyld at man bliver syg.

Om så man havde minus immunforsvar ville du stadig kun blive syg hvis du blev udsat for en form for virus, og at være i kulden er ikke ensbetydende med at være udsat for virus.

Edited by Jimbo
Link to comment
Share on other sites

Om så man havde minus immunforsvar ville du stadig kun blive syg hvis du blev udsat for en form for virus, og at være i kulden er ikke ensbetydende med at være udsat for virus.

Nej men i tilfælde af at man bærer på en virus eller støder på en (som man jo ofte gør i dagligdagen) kort efter eller før man er blevet udsat for kulde, så bliver man jo med høj sandsynlighed syg. Det var man ikke blevet hvis man havde undgået at udsætte sig selv for kulde. Så har kulden jo også været skyld i at man ikke kunne bekæmpe virussen, ergo er det kuldens skyld at man blev syg...

Jeg ved fra mig selv da jeg var yngre, at der kunne jeg simpelthen ikke hverken cykle eller løbe hvis det var koldt og blæste. Jeg lå med sikkerhed med bihulebetændelse eller influenza dagen efter. Min mor, adskillige kammerater og bekendte oplever det helt samme. Så begyndte jeg at træne i fitness og nu er jeg nærmest aldrig syg, selvom jeg gerne løber ude i storm og sne...

Link to comment
Share on other sites

Nej men i tilfælde af at man bærer på en virus eller støder på en (som man jo ofte gør i dagligdagen) kort efter eller før man er blevet udsat for kulde, så bliver man jo med høj sandsynlighed syg.

Det var man sikkert også blevet hvis man var blevet udsat for den samme virus indenfor.

Det var man ikke blevet hvis man havde undgået at udsætte sig selv for kulde.

Siger du dermed at man ikke kan blive syg hvis det er varmt?

Så har kulden jo også været skyld i at man ikke kunne bekæmpe virussen, ergo er det kuldens skyld at man blev syg...

Det er fuldstændig underordnet om der er en eller anden procentvis større chance for at udvikle sygdom i tilfælde af at man udsættes for virus i kulden kontra indenfor. Pointen er at kulde i sig selv IKKE gør dig syg, det gør vira.

Jeg ved fra mig selv da jeg var yngre, at der kunne jeg simpelthen ikke hverken cykle eller løbe hvis det var koldt og blæste. Jeg lå med sikkerhed med bihulebetændelse eller influenza dagen efter. Min mor, adskillige kammerater og bekendte oplever det helt samme. Så begyndte jeg at træne i fitness og nu er jeg nærmest aldrig syg, selvom jeg gerne løber ude i storm og sne...

Og jeg har aldrig haft influenza eller bihulebetændelse, har aldrig været syg hyppigere end en enkelt gang hver 2.-3. år, hverken før eller efter jeg begyndte at træne, og det udsagn beviser ca. lige så meget som dit. Intet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jimbo: Vil bare lige sige at ingen er ens.. Og hvis Barbiebeat bliver, og JulieMalou lettere blev, syg når de træner/trænede udenfor, kan det jo derfor godt være rigtigt, selvom du ikke oplever det..

Selvom test eller videnskaben måske ikke giver en heeelt ret, kan man ligeså godt undgå det, man selv oplever, man bliver syg af.. Det siger min personlige erfaring i hvert fald :b

Link to comment
Share on other sites

Guest bagster

Hej

Jeg ville bare lige sige, at det er noget forbandet ævl at fortælle en 16-årig pige at hun kun skal spise mellem 1300-1500 cal. om dagen!! Hun vokser og meget sker med kroppen, dér skal altså noget føde i kroppen! Bare at du bevæger dig regelmæssig og spiser nok ( men maden skal være SUND) så skal det sku nok gå min ven, det gjorde det for mig :-)

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg ville bare lige sige, at det er noget forbandet ævl at fortælle en 16-årig pige at hun kun skal spise mellem 1300-1500 cal. om dagen!! Hun vokser og meget sker med kroppen, dér skal altså noget føde i kroppen! Bare at du bevæger dig regelmæssig og spiser nok ( men maden skal være SUND) så skal det sku nok gå min ven, det gjorde det for mig :-)

Mon ikke hendes krop kan klare et solidt underskud i nogle måneder. Jeg ville da mene, at en sund psyke, er langt vigtigere end en sund krop. Ang det med sund mad, så er "sund mad" et rimeligt bredt begreb. Jeg forstår ikke, hvorfor der er så mange, der skal blande sundhed og vægttab sammen. :blink: Medmindre du hentyder til, at hun skal droppe slikket og flødekagen om søndagen, så er vi skam enige.

Trist pige - Drop de nemme kalorier (slik, sodavand, chips, kakao og alt det andet bavl), det er nemmere sagt end gjort, men efter en kold tyrker i en uge, er det faktisk ikke så svært. Nu har du nok ikke lyst til at sætte dig ind i kalorier, eller mulighed for at lave de store kostændringer, når du stadigvæk bor hjemme (går jeg da ud fra). Så prøv bare at spis det samme som du plejer, bare i mindre mængder. Drop mæthedsfølelsen, spis til du er "tilpas". Det burde være nok til, at sætte et ordenligt skub i dit vægttab.

Suppler din mad med ærter, (hvis du kan li' dem altså) hvis du føler du ikke får nok indenbords. Ærter mætter dejligt meget, og så indeholder de ikke så meget energi og så er de endda sunde uhadada ..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share