Acai-, aronia- og blåbær 2010


Jan Projekt Smørhul
 Share

Recommended Posts

Hej.

Jeg tager dagligt multi-vitamin/mineral-pillen "Livol Multi Total 50+", en C-vitamin-pille og grøn the, der indeholder antioxidanter. Dette er mit "antioxidant-forsvar" og en del af den såkaldte gyldne middelvej.

Jeg vil gerne supplere med endnu en antioxidant for at få et bredere-dækkende antioxidantforsvar.

Jeg har derfor set på aronia-bær og acai-bær, der begge indeholder utrolig mange antioxidanter. Piller/kapsler med aronia-bær kan jeg vist ikke få nogle steder i Danmark, så jeg har istedet købt nogle kapsler/piller med acai-bær.(Får dem en af dagene).

Det lyder jo alt sammen meget godt med acai- og aroniabær fyldt med antioxidanter.

Men Lars Dragsted udtaler sig om nogle lignende bær, nemlig blåbær. Han siger - ifølge artikler, som jeg har googlet mig frem til - at kroppen kun optager utrolig lidt af blåbærrene. Resten ryger ud gennem afføringen. Han skulle have en teori om, at dette betyder, at kroppen ikke ønsker disse antioxidanter, som findes i blåbær.

Det er vel meget godt, at mave/tarm-systemet tilføres antioxidanter fra blåbær. Hvad ved jeg? Men jeg havde nu håbet på, at en del af antioxidanterne også kom ind i blodbanen og videre ud til kroppens celler. Hvis det ikke er tilfældet, gider jeg ikke æde kapsler med blåbær. (Jeg er ved at spise mit sidste glas med blåbærs-kapsler).

Jeg er forvirret. Fordi jeg mener at have læst noget om, at piloter under anden verdenskrig spiste blåbær - eller et lignende bær - for at få et bedre nattesyn. Så noget blåbær må kroppen vist optage eller hvad?

Mit spørgsmål til jer andre er: Ved I om kroppen optager stofferne i acai- og aroniabær?

Venlig hilsen

Jan Hervig Nielsen

Ideudvikler

Projekt Smørhul

(og Projekt Trafiksikkerhed)

Projekterne er 2 afslappede fritidsforetagender uden økonomiske interesser. For mange år siden har jeg læst anatomi (bl.a. bevægeapparatet), fysiologi, biokemi, sygdomslære, ernæring og lært alternativ behandling. Det meste på næsten bachelor-niveau. Jeg benytter mig ikke mere af Medline/Pubmed og Cochrane, som nogle fagfolk bruger. "Kostvejledningen" er rettet mod 20-60 årige personer, der ikke dyrker meget sport.

Link to comment
Share on other sites

Jan, forsøgte kort at pubmed'e data omkring tilgængeligheden af nogle af de aktive bær-stoffer i blodet. Uden held. Det kan helt sikkert findes, men det kræver man bruger lidt tid på at søge efter det. Så det kan du jo evt forsøge dig med. Samtidig kan du maile Lars Dragsted og høre hvor de data han udtaler sig om stammer fra.

Link to comment
Share on other sites

Hej.:wink:

Jeg har fået svar fra Lars O. Dragsted.

Han siger, at de fleste såkaldte antioxidanter af typen, polyphenoler, optages ret dårligt, oftest under 10% af dosis, men anthocyaninerne optages exceptionelt dårligt. F. eks optages under 0,1 % af anthocyaninerne (de røde/blå farvestoffer i bær). Det har de vist i internationalt publicerede forsøg med både dyr og mennesker. Andre har fundet det samme. De er derfor næppe væsentlige antioxidanter i blod eller væv. Men de kan sagtens være antioxidanter eller have anden funktion i mave-tarmkanalen.

Lars siger også, at historien med piloterne er en vandre-skrøne. RAF har officielt afvist historien.

Jeg vil nu overveje, om jeg vil spise tabletter/kapsler med acaibær - og om jeg vil lede efter nogle gode produkter med aroniabær. (Man kan købe fødemidler med aroniabær).

Hvad siger I andre? Spiser i kosttilskud eller fødemidler med blå-, acai-, eller aroniabær for sundhedens skyld?

Venlig hilsen Jan, Projekt S og T

Link to comment
Share on other sites

Hej.:wink:

Jeg har fået svar fra Lars O. Dragsted.

Han siger, at de fleste såkaldte antioxidanter af typen, polyphenoler, optages ret dårligt, oftest under 10% af dosis, men anthocyaninerne optages exceptionelt dårligt. F. eks optages under 0,1 % af anthocyaninerne (de røde/blå farvestoffer i bær). Det har de vist i internationalt publicerede forsøg med både dyr og mennesker. Andre har fundet det samme. De er derfor næppe væsentlige antioxidanter i blod eller væv. Men de kan sagtens være antioxidanter eller have anden funktion i mave-tarmkanalen.

Lars siger også, at historien med piloterne er en vandre-skrøne. RAF har officielt afvist historien.

Jeg vil nu overveje, om jeg vil spise tabletter/kapsler med acaibær - og om jeg vil lede efter nogle gode produkter med aroniabær. (Man kan købe fødemidler med aroniabær).

Hvad siger I andre? Spiser i kosttilskud eller fødemidler med blå-, acai-, eller aroniabær for sundhedens skyld?

Venlig hilsen Jan, Projekt S og T

Jeg har ikke lige sat mig ind i alle de ting omkring antioxidanter, og spiser ikke selv kosttilskud med de omtalte bær. Men vil bare fortælle, at jeg har set aroniasaft til salg i helseforretninger - fik på et tidspunkt en flaske med sammen med noget olie, jeg havde købt, og smagen er udmærket.

Mit eget kosttilskud består for tiden af multivitamin, fiskeoliekapsler (:crazy:) og ekstra D-vitamin, hvor jeg vil anbefale dig at overveje at supplere med sidstnævnte, da det er noget mange danskere får for lidt af. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hej Spinderella. :wink:

Det var spændende at læse dit svar.

I multi-vitamin/mineral-pillen "Livol Multi Total 50+" er der langt, langt mere end 100 % ADT af D-vitamin. (ADT er Anbefalet Daglig Tilførsel).

Så jeg behøver ikke supplere med yderligere D-vitamin. Jeg kan nøjes med Livol-pillen. Jeg slår med andre ord 2 fluer med et smæk. Dels får jeg multi-vitamin/mineral-delen. Dels får jeg et relativt stort tilskud af D-vitamin.

Jeg har nu modtaget mine kapsler med acaibær. De er ikke så dyre. Jeg nøjes med en kapsel om dagen.

Jeg vil prøve saft med aroniabær på et tidspunkt.

Venlig hilsen Jan, Projekt S og T

Link to comment
Share on other sites

Som et lille kuriosum er det værd at nævne, at langt de fleste "blåbær" der sælges rundt om i Danmark i virkeligheden ikke er blåbær, men mosebøllebær, der ikke har samme påståede helbredseffekter som blåbær. Man kan se forskel ved at skære bærrene over - blåbær er blå i midten, mens mosebøllebærrene er hvide. De rigtige kan blandt andet fås frosne i Irma og jeg vil langt hellere spise de deciderede blåbær som de er end i pilleform :smile:

Edited by RuneN
Link to comment
Share on other sites

Hej Spinderella. :wink:

Det var spændende at læse dit svar.

I multi-vitamin/mineral-pillen "Livol Multi Total 50+" er der langt, langt mere end 100 % ADT af D-vitamin. (ADT er Anbefalet Daglig Tilførsel).

Så jeg behøver ikke supplere med yderligere D-vitamin. Jeg kan nøjes med Livol-pillen. Jeg slår med andre ord 2 fluer med et smæk. Dels får jeg multi-vitamin/mineral-delen. Dels får jeg et relativt stort tilskud af D-vitamin.

Jeg har nu modtaget mine kapsler med acaibær. De er ikke så dyre. Jeg nøjes med en kapsel om dagen.

Jeg vil prøve saft med aroniabær på et tidspunkt.

Venlig hilsen Jan, Projekt S og T

Nu kender jeg ikke det specifikke indhold af de multivitaminer du tager, men mit gæt er, at du også får dækket (mindst) 100% af ADT for vitamin C gennem denne, men alligevel har valgt at supplere yderligere. Derfor regnede jeg med, at du måske gik efter andre kriterier. :smile: De læger jeg kender vil sige at 5-7 microgram (som nu er ADT) er alt for lidt for de fleste danskere - specielt om vinteren. Og jeg har i øvrigt selv fået mit eget niveau målt til at være lavt - på trods af at jeg tager tilskud, så det er jeg nok også lidt farvet af...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En af grundene til at de forskellige komponenter ikke optages særlig godt er at de sjældent overhovedet når tarmvæggen, fordi de istedet bliver de metaboliseret af tarmfloraen. Nu nævner i anthocyaninerne, og jeg kan afsløre at de i vid ustrækning bliver til phenoliske syrer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share