Problemer med vægten


crisis
 Share

Recommended Posts

Jeg er en dreng som efter 2 operationer, ikke har dyrket nogen som helst sport, hvilket har sat sine spor...

Jeg har svært ved at komme i kondi igen, og da jeg bor hos mine forældre er det lidt svært at ændre deres kostvaner..

Jeg løber på løbebånd og styrketræner også en smule, men det er som om det ikke virker....

sidst da jeg tog Bip test, var jeg på 29,7 ... hvilket ikke er godt, og vil MEGET gerne forbedre det, da jeg selv psykisk har det dårligt med hvordan jeg er, bare når jeg går rundt i byen føler jeg folk bagtaler mig, eller bare når nogen griner,at det er mig de folk griner af mig og min vægt, er derfor begyndt at lukke mig selv inde... I skolen klarer jeg mig lidt under middel, hvilket jeg ikke er glad for...

Jeg vejer omkring de 72 kg

Højde: 171cm

Bip test : 29,7

Alder: 17

Jeg vil gerne have min selvtillid tilbage, og min kondi, og søger derfor hjælp til det....

Edited by crisis
Link to comment
Share on other sites

Har du prøvet at følge et løbeprogram? Der findes flere forskellige, lige fra begyndere, let øvede osv. Start f.eks. med at følge programmet for begyndere - der er et her: http://www.motion-online.dk/konditionstraening/kondition_-_artikler/loebeprogram_for_begyndere/ Når du har genneført det er din kondi helt sikkert blevet bedre, og du kan evt. forsætte med et program for øvede. Det er ikke en fornøjelse i starten, at skulle til at dyrke motion. Men man mærker hurtig forbedringer. Det eneste du skal, er at tage dig sammen og komme i gang, og det kan andre ikke hjælpe dig med. Du kan som mål have at deltage i et 5 km. motionsløb sidst på efteråret. Der er sikkeret et i nærheden af dig.

Du skriver du bor hjemme og at du ikke kan lave om på dine forældres kostvaner???? Det er jo dine egne kostvaner du skal lave om på! Start f.eks. med at få noget ordentlig morgenmad. Havregryn med skummetmælk og lidt frugt - ingen sukker, er en rigtig god start. Sørg for altid at have noget grønt med i madpakken - agurk, tomat, peber, gulerod m.m. Spis masser af grøntsager til aften, og spis mindre af kød sovs og kartofler. Drik vand til maden. Drop saftevand, sodavand, kager, chips, chokolade, slik og spis grove boller og frugt i stedet. Husk også det ofte er mænden man spiser det er galt med. Prøv f.eks. at spise lidt mindre til aftensmaden, og så spis lidt senere på aftenen.

Husk det er dig selv der skal lave dine vaner om, men prøv at spørge om dine forældre ikke vil hjælpe dig, ved ikke at friste med kager, chips olign, og hjælpe med at minde dig på at du skal ud at løbe. Og husk så at det er dig selv der vil det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en dreng som....

Dit problem lader mere til at være psykologisk, fordi 72kg, come on. Det er da ikke overvægt. Jeg har selv vejet omkring 68-70kg det meste af mine teenage år, og først efter en kamp lykkedes det mig at tage 10kg på, hvilket har sat sig godt efter min mening ;-)

Jeg ved ikke om du føler du er for tynd eller tyk. Men under alle omstændigheder vil noget styrketræning, kombineret med cardio, nok kunne øge selvtilliden betydeligt.

Mand da jeg var på din alder, kunne jeg nå rundt om mine overarme med to fingre. :tongue: Bare smid noget dedikerede tid af til træning, og hold fast, så kommer rasultaterne langsomt.

Og som sagt, der ligger ikke nogen større videnskab i at løfte en håndvægt. Hvis ikke man har viljen, så kommer man ingen veje.

Jeg kan klart anbefale at købe nogle håndvægte, eller få dine forældre til at investere i dem for dig. Du kan stort set træne alle muskler med et par gode håndvægte. Personligt foretrækker jeg dem til skiver, så du senere kan smide mere vægt på. Selv startede jeg med latterlige 5kg, men kom hurtigt op på 20kg. Så det er bare at køre på! :4thumbup:

Løbetræning.. Tjaa for en begynder har jeg ikke så meget andet at sige end løb løb løb! Dvs måske højest 1-2 gange om ugen, hvor du gradvist løber længere. Glem alt om programmer, det er meget individuelt hvornår du kan løbe en given distance. 5km er et godt mål, syntes jeg selv. ;-) Men selvfølgelig skal du også udfordre dig selv, uden at det gør unaturligt ondt. Du må gerne blive lidt svimmel, og meget forpustet. :laugh:

Og glem alt om maskiner, det er spild af penge...

Edited by BlueBoden
Link to comment
Share on other sites

Dit problem lader mere til at være psykologisk, fordi 72kg, come on. Det er da ikke overvægt. Jeg har selv vejet omkring 68-70kg det meste af mine teenage år, og først efter en kamp lykkedes det mig at tage 10kg på, hvilket har sat sig godt efter min mening ;-)

Jeg ved ikke om du føler du er for tynd eller tyk. Men under alle omstændigheder vil noget styrketræning, kombineret med cardio, nok kunne øge selvtilliden betydeligt.

Mand da jeg var på din alder, kunne jeg nå rundt om mine overarme med to fingre. :tongue: Bare smid noget dedikerede tid af til træning, og hold fast, så kommer rasultaterne langsomt.

Og som sagt, der ligger ikke nogen større videnskab i at løfte en håndvægt. Hvis ikke man har viljen, så kommer man ingen veje.

Jeg kan klart anbefale at købe nogle håndvægte, eller få dine forældre til at investere i dem for dig. Du kan stort set træne alle muskler med et par gode håndvægte. Personligt foretrækker jeg dem til skiver, så du senere kan smide mere vægt på. Selv startede jeg med latterlige 5kg, men kom hurtigt op på 20kg. Så det er bare at køre på! :4thumbup:

Løbetræning.. Tjaa for en begynder har jeg ikke så meget andet at sige end løb løb løb! Dvs måske højest 1-2 gange om ugen, hvor du gradvist løber længere. Glem alt om programmer, det er meget individuelt hvornår du kan løbe en given distance. 5km er et godt mål, syntes jeg selv. ;-) Men selvfølgelig skal du også udfordre dig selv, uden at det gør unaturligt ondt. Du må gerne blive lidt svimmel, og meget forpustet. :laugh:

Og glem alt om maskiner, det er spild af penge...

Dude... en halv handflade, på maven... hængepatter...

Link to comment
Share on other sites

Nu er løbning ikke lige mig... men tænkte på noget som spinning...?.. problemet er at jeg ikke kan lige kan komme på sådan en et hold uden at melde mig til et fitness.. har nok af styrkemaksiner derhjemme samt løbebånd... men går død efter 8 min interval træning... :(

Link to comment
Share on other sites

Nu er løbning ikke lige mig... men tænkte på noget som spinning...?.. problemet er at jeg ikke kan lige kan komme på sådan en et hold uden at melde mig til et fitness.. har nok af styrkemaksiner derhjemme samt løbebånd... men går død efter 8 min interval træning... :(

Undskyld mig, men siden hvornår er det krævet at være tilmeldt et hold, bare for at træne lidt?

Interval træning er også hårdt, du skal ikke lade det tage motivationen fra dig. Jeg tror nu også det er bedst at kombinere interval træningen, med normalt godt gammeldags løb.

Da jeg startede med at løbe, kunne jeg dårligt klare 100m. Men det går generelt meget hurtigt for begyndere at komme i bedere form. Nok særligt i din alder, og med din forholdsvise lave vægt. Tror jeg selv løb omkring 5km i løbet af nogle uger, måneder højest. Det var en skolelære jeg begyndte at løbe sammen med.

Det er måske også sjovere for mange, hvis de har nogen at løbe sammen med. Efter jeg selv lærte at stå ved, der har jeg dog ikke savnet det meget. Rasultaterne alene motivere mig, og så det gode vejr! :bigsmile:

Ligesom jeg først rigtigt blev motiveret da jeg vågnede en morgen, og opdagede mine overarme var vokset, og jeg endelig kunne mærke jeg havde muskler i dem. :laugh:

Edited by BlueBoden
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share