Hvor meget protein/fedt/kcal osv. skal en god kost bestå af?


KarlS
 Share

Recommended Posts

Hey folks.

Nu har jeg trænet rimeligt seriøst i snart 6 måneder men vil gerne snart se noget mere fremgang. Derfor vil jeg til at tage min kost mere seriøst.

Mit mål med kostplanen er i første omgang at få nok protein, og tabe 2-4 kilo over 2-3 måneder, hvilket burde være let.

Jeg træner 3-5 gange ugenligt, med et 2-split program. Desuden prøver jeg at løbe ca. 20 minutter, 3 gange om ugen, men har lidt svært ved cardioen lige pt.

Mit spørgsmål er ganske kort: Hvordan skal protein/fedt/kulhydrater osv. fordele sig i min kost? 30/40/30?

Eller er det ikke noget man sætter tal på?

Links til gode artikler omkring planlægning af kost er velkomne, jeg har selv et par stykker jeg prøver at kæmpe mig igennem.

På forhånd tak!

Link to comment
Share on other sites

Hey folks.

Nu har jeg trænet rimeligt seriøst i snart 6 måneder men vil gerne snart se noget mere fremgang. Derfor vil jeg til at tage min kost mere seriøst.

Mit mål med kostplanen er i første omgang at få nok protein, og tabe 2-4 kilo over 2-3 måneder, hvilket burde være let.

Jeg træner 3-5 gange ugenligt, med et 2-split program. Desuden prøver jeg at løbe ca. 20 minutter, 3 gange om ugen, men har lidt svært ved cardioen lige pt.

Mit spørgsmål er ganske kort: Hvordan skal protein/fedt/kulhydrater osv. fordele sig i min kost? 30/40/30?

Eller er det ikke noget man sætter tal på?

Links til gode artikler omkring planlægning af kost er velkomne, jeg har selv et par stykker jeg prøver at kæmpe mig igennem.

På forhånd tak!

30% fedt er for meget, hvis du skal tabe dig. Jeg sy's hellere, du skal sige 30/50/20. Husk at du helst skal være i energiunderskud, for at tabe dig. Sålænge du får proteiner kan du sagtens opbygge muskler ved siden.

Link to comment
Share on other sites

30% fedt er for meget, hvis du skal tabe dig. Jeg sy's hellere, du skal sige 30/50/20. Husk at du helst skal være i energiunderskud, for at tabe dig. Sålænge du får proteiner kan du sagtens opbygge muskler ved siden.

Pas nu på med at lave dine egne teorier.....

30/40/30 kan nemt være en meget god fordeling, selv om du vil tabe dig (hvis det er det du vil). Prøv at fordele fedtet, så du får ligeså meget umættede fedtsyre, som mættede. Fisk, advoka, solsikkeolie mm. er en god idé. Du skal selvfølgelig stadig være i kalorieunderskud, i dit samlede energiregskab.

Selv om du spiser protein nok, får du næppe meget muskelvækst desværre, da kroppen skal være i kalorieoverskud, før den kan opbygge mere muskelvæv. Det betyder selvfølgelig ikke du skal droppe styrketræningen, da det stadig er en rigtig god idé! Du kan stadig godt opnå en hvis hypertrofi (muskelvækst), men du bør dog ikke forvente det helt store, hvis du vil tabe dig samtidig.

Link to comment
Share on other sites

30% fedt er for meget, hvis du skal tabe dig. Jeg sy's hellere, du skal sige 30/50/20. Husk at du helst skal være i energiunderskud, for at tabe dig. Sålænge du får proteiner kan du sagtens opbygge muskler ved siden.

Det er noget pjat. Du kan spise 100% fedt og tabe dig. Det handler kom om kaloriebalancen.

30/40/30 lyder fornuftigt, hvis du er i energiunderskud.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share