Hvor meget protein..?


Christiano_Ez
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jeg har et spørgsmål til de rutinerede hoveder..

Jeg styrketræner 3 gange om ugen, og i den forbindelse bruger jeg proteinpulver efter træning.

Derudover går jeg til spinning 2-3 gange om ugen.

Nu er jeg samtidig begyndt at svømme hver morgen.

Spørgsmål:

Bør jeg tage extra proteintilskud for ikke at tabe muskelmasse når jeg svømmer?

Dvs. bør jeg indtage protein efter svømning OG efter styrketræning, eller bør det tilskud jeg tager efter træning dække?

Skal jeg evt. dele proteintilskudet op, så jeg tager halvdelen om morgenen efter svømning og halvdelen efter styrketræning?

Mit mål er at mindske fedtprocenten uden at mindske muskelmassen.

Håber på mange kyndige svar :smile:

Mvh. Christian O

Edited by Christiano_Ez
Link to comment
Share on other sites

Proteinpulver er ikke magisk og kan ikke gøre noget, som mad ikke (i princippet) kan.

Det kommer altså an på din kost generelt set om du bør supplementere med pulver og hvornår du bør gøre det. Det er et mere komplekst emne at udrede (mht timing osv.) end jeg magter at gøre komplet, men sigt efter 1,5 gram protein per kilo kropsvægt, og sørg for at få det i hurtigt optagelig form (sammen med kulhydrat) efter fysisk udfoldelse.

Dette kan evt være i form af en shake bestående af pulver og en kulhydratkilde. (Der i øvrigt bliver solgt under navnet "weightgainer" alle steder)

Edited by No6bach
Link to comment
Share on other sites

Proteinpulver er ikke magisk og kan ikke gøre noget, som mad ikke (i princippet) kan.

Det kommer altså an på din kost generelt set om du bør supplementere med pulver og hvornår du bør gøre det. Det er et mere komplekst emne at udrede (mht timing osv.) end jeg magter at gøre komplet, men sigt efter 1,5 gram protein per kilo kropsvægt, og sørg for at få det i hurtigt optagelig form (sammen med kulhydrat) efter fysisk udfoldelse.

Dette kan evt være i form af en shake bestående af pulver og en kulhydratkilde. (Der i øvrigt bliver solgt under navnet "weightgainer" alle steder)

Så jeg bør sigte efter 1,5 g protein/kg kropsvægt overall.. Altså fordele mængden over 2 omgange, 1 efter hver træning?

Jeg er på en kost der svarer til omkring 1000-1200 kcal om dagen, inkl. proteinindtag.

Link to comment
Share on other sites

Så jeg bør sigte efter 1,5 g protein/kg kropsvægt overall.. Altså fordele mængden over 2 omgange, 1 efter hver træning?

Jeg er på en kost der svarer til omkring 1000-1200 kcal om dagen, inkl. proteinindtag.

Ja, sådan ca. Prøv at komme ud over den tankegang med proteinpulver som noget, der "gør forskellen". Det gør det ikke.

1000-1200 Kcal er alt for lidt. Med så lavt et energiindtag mister du muskelmasse, uanset hvor meget af det der er protein.

Sandsynligvis ja, men det giver ingen mening at give et absolut svar :smile:

Trådstarter - prøv at fortælle hvor gammel du er, hvor høj du er, hvad du vejer og hvad du spiser på en normal dag.

Link to comment
Share on other sites

Så jeg bør sigte efter 1,5 g protein/kg kropsvægt overall.. Altså fordele mængden over 2 omgange, 1 efter hver træning?

Jeg er på en kost der svarer til omkring 1000-1200 kcal om dagen, inkl. proteinindtag.

De 1,5g protein pr kg kropsvægt er dit daglige indtag og ikke det du skal indtage før/efter træning.

Link to comment
Share on other sites

Ja, sådan ca. Prøv at komme ud over den tankegang med proteinpulver som noget, der "gør forskellen". Det gør det ikke.

Sandsynligvis ja, men det giver ingen mening at give et absolut svar :smile:

Trådstarter - prøv at fortælle hvor gammel du er, hvor høj du er, hvad du vejer og hvad du spiser på en normal dag.

Jamen jeg er 21, 191 og pt. på ca. 94 kg.. Jeg spiser 6 gange om dagen i små portioner - Der er en lille forhistorie bag hele det her: Vi har et væddemål igang på arbejde, hvor vi skal tabe os.. Jeg har satset på at gå fra 97,5 til 88 kg. Væddemålet strejker sig over 10 uger, og det går egentligt ret fint fremad.

NORMALT ville jeg spise 2000-2200 kcal, men da jeg ikke har tænkt mig at tabe væddemålet er jeg gået ned i kcal..

Generelt set handler det også for mig om, at jeg er ved at lægge "livsstilen" om.. Når jeg når mit mål (som generelt set er en flot og markeret krop) begynder jeg at spise flere kcal..

Så det er vel i bund og grund standard problem: Jeg ønsker at få (eller ihvertfald beholde) min muskelmasse, samtidig med at jeg taber fedt.

Link to comment
Share on other sites

Jamen jeg er 21, 191 og pt. på ca. 94 kg.. Jeg spiser 6 gange om dagen i små portioner - Der er en lille forhistorie bag hele det her: Vi har et væddemål igang på arbejde, hvor vi skal tabe os.. Jeg har satset på at gå fra 97,5 til 88 kg. Væddemålet strejker sig over 10 uger, og det går egentligt ret fint fremad.

NORMALT ville jeg spise 2000-2200 kcal, men da jeg ikke har tænkt mig at tabe væddemålet er jeg gået ned i kcal..

Generelt set handler det også for mig om, at jeg er ved at lægge "livsstilen" om.. Når jeg når mit mål (som generelt set er en flot og markeret krop) begynder jeg at spise flere kcal..

Så det er vel i bund og grund standard problem: Jeg ønsker at få (eller ihvertfald beholde) min muskelmasse, samtidig med at jeg taber fedt.

Med din størrelse vil du med 1000-1200 kcl om dagen sagtens kunne vinde det væddemål. Men du vil tabe muskelmasse. (Her giver det vist mening at give et absolut svar.)

Edited by mugge
Link to comment
Share on other sites

Med din størrelse vil du med 1000-1200 kcl om dagen sagtens kunne vinde det væddemål. Men du vil tabe muskelmasse. (Her giver det vist mening at give et absolut svar.)

Ok.. Det tænkte jeg nok var uundgåeligt :smile: Men jeg kan jo kun forsøge at kæmpe imod :cool: hehe. Tak for gode uddybende svar! :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Ok.. Det tænkte jeg nok var uundgåeligt :smile: Men jeg kan jo kun forsøge at kæmpe imod :cool: hehe. Tak for gode uddybende svar! :4thumbup:

Med dine stats er 1200 kcal om dagen decideret hjernedødt. Hvordan i alverden kan du tænke, at det skulle være en god idé at gå 1000 kcal ned per dag med et indtag, der i forvejen er lavt?

En crash diæt, der giver dig et dårligt, og højest sansynligt midlertidigt vægttab pga et tilfældigt væddemål på din arbejdsplads?!

Jeg er selv 189, vejer pt 92 og jeg cutter på 23-2400 kcal.

Link to comment
Share on other sites

Prøv at uddybe lidt grundigere hvad du spiser. Det lyder helt hjernedødt at hvis du kan holde til at spise så lidt, samtidig med være så stor og have den træningsmængde uden at være fuldstændig kvæstet og konstant sulten.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Proteinpulver er blot et tilskud der kan hjælpe dig med at få det nødvendige proteinindtag, om det være sig 1,5g eller 2g / kg. kropsvægt. Som det også er nævnt, så kan du principielt klare dig uden, men hvis man cutter samtidig kan det være lidt nemmere at få nok proteiner og stadig holde kalorieindtaget nede vha. proteintilskud. Hvis du helst vil undgå tilskud, så søg efter proteinrige opskrifter, fx på www.eatstrong.dk, da du sagtens kan sammensætte en proteinholdig, sund og nærende kost uden tilskud

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes du skal give den fuld gas med vægttabet og tabe en masse fedt, og også en del muskler. Når du så har den mængde fedt du er glad for, så skal du tage at styrketræne en masse, bruge pulver og gøre det optimalt for dine muskler at vokse sig større.

Det mener jeg helt klart er den nemmeste måde at gøre tingene på. også fordi du får en masse succesoplevelser undervejs. Du kan hele tiden se du taber dig, og når næste periode kommer, kan du hele tiden se du får større muskler.

Og altså.. Det med at cutte/tabe fedt, og bevare/øge muskelmasse et lidt hjemmebrygget utopia hvid du spørger mig :smile:

Træningshjernen :superman:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg synes du skal give den fuld gas med vægttabet og tabe en masse fedt, og også en del muskler. Når du så har den mængde fedt du er glad for, så skal du tage at styrketræne en masse, bruge pulver og gøre det optimalt for dine muskler at vokse sig større.

Det mener jeg helt klart er den nemmeste måde at gøre tingene på. også fordi du får en masse succesoplevelser undervejs. Du kan hele tiden se du taber dig, og når næste periode kommer, kan du hele tiden se du får større muskler.

Hejsa!

Tak for godt svar haha det passede ihvertfald til MIT temperament. Det vil jeg stræbe efter nu! :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share