Træningsprogram for KVINDE til Jægerkorpset


Apaturia
 Share

Recommended Posts

Du kan på ingen måde sammenligne USA med Danmarks eliteenheder.

Til dels kan man sagtens. Vi opererer jo trods alt med dem. Men ja vi er meget forskellige.

Men det var nu slet heller ikke pointen i det jeg ville sige.

Edited by daper08
Link to comment
Share on other sites

http://journals.lww.com/acsm-msse/Abstract/2001/06000/Risk_factors_for_training_related_injuries_among.14.aspx

"Results: Women had over twice the injury rate of men."

http://ajs.sagepub.com/content/28/1/98.abstract

"Results: showed that in intercollegiate soccer, basketball, and rugby, women had a relative injury risk of 3.96 compared with men. In coed soccer, basketball, softball, and volleyball, the women’s relative injury risk was 1.40 compared with men. In military training, women had a relative injury risk of 9.74 compared with men. In comparing overall annual anterior cruciate ligament injury rates among midshipmen, we found that women had a relative injury risk of 2.44 compared with men.

http://ajs.sagepub.com/content/38/4/797.abstract

"Women (96.4), compared with men (52.7), had a significantly increased rate ratio (IRR) for ankle sprain of 1.83 (95% confidence interval [CI], 1.52–2.20)."

Link to comment
Share on other sites

Jeg må lolle...

RuneB, du overkomplicerer tingene, flueknepper, tror paranoidt, vi er en flok imod dig, hentyder til, at jeg kun vil snakke om mig selv og ikke har nogen interesse i at hjælpe trådstarter, osv. osv.

Du er patetisk og jeg gider ikke bruge tid på at debattere med dig i denne tråd. Må din røv klø og dine arme stoppe overanalyserende på vej derned

nej jeg tror ikke i er en flok imod mig, jeg tror bare i er lige så meget optaget af at styrke relationerne imellem hinanden som i er i at diskuttere emnet. og så var det noget med din far relation til din far... crazy.gif

Link to comment
Share on other sites

nej jeg tror ikke i er en flok imod mig, jeg tror bare i er lige så meget optaget af at styrke relationerne imellem hinanden som i er i at diskuttere emnet. og så var det noget med din far relation til din far... crazy.gif

Det er jo absurd. Jeg har lige læst hele tråden igennem. Jeg har simpelthen ikke den fjerneste ide om, hvordan du danner dig det indtryk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fulgt med i "diskussionen" og må bare sige at jeg synes det er pissefedt når nogen tager en kamp op med noget som er så svært. det er ret synd at dit indlæg er blevet skudt totalt i sænk efterhånden, af al muligt nyttesløst ævl. Men jeg synes satme du fortjener opbakning ligesom alle de andre som vil være jæger.

og hvis nogen ikke fik den læst, så:

rathsaks bog

og så held og fucking lykke, du skal sku nok klare det hvis du vil!

Link to comment
Share on other sites

Kritiser de punkter jeg kommer med istedet for at kritiser jeg kommer med et seriøst indlæg

Det synes jeg sådan set også var indeholdt i mit forrige indlæg.

Du kender godt KISS princippet, ikke? det holder hele vejen og specielt i en så relativt bredt funderet opgave, som den unge dame står overfor. Helheden først - derefter detaljer og tweaks, det er helt basal pædagogik og didaktik.

Når du begynder at udbrede dig om alle mulige detaljer og spidsfindigheder, så forekommer det mig (og jeg ved tilfældigvis at jeg ikke er den eneste der har det sådan), som om du har travlere med afstive dit ego, end reelt at hjælpe. Om det er din reelle motivation, ubevidst eller bevidst er ikke nødvendigvis vigtigt, men nu ved du hvordan det bliver opfattet. Og hvis du nu skal være helt ærlig, vil du så ikke give mig ret i at der er langt flere der spilder tid ved at kneppe detaljer i deres træning, fremfor at bruge tiden på the basics (grundtræning, opbygge konsistens, osv.) end det modsatte?

Jeg afviser slet ikke at der er nogle væsentlige kønsforskelle, men det er bare som udgangspunkt ikke særligt relevant. Det er noget man skal have i baghovedet hele tiden, men først og fremmest handler det sgu om at hun skal have en grundlæggende arbejdskravsanalyse, som afklarer hvad hun skal arbejde med, om det så er svømning, kortlære, styrketræning, marchtræning eller noget helt andet. Ikke at hun skal micromanage sit jernindtag, styre sin periode med p-piller, fokusere på forebyggelse af svangbueproblemer eller noget andet kønsrelateret.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fulgt med i "diskussionen" og må bare sige at jeg synes det er pissefedt når nogen tager en kamp op med noget som er så svært. det er ret synd at dit indlæg er blevet skudt totalt i sænk efterhånden, af al muligt nyttesløst ævl. Men jeg synes satme du fortjener opbakning ligesom alle de andre som vil være jæger.

og hvis nogen ikke fik den læst, så:

rathsaks bog

og så held og fucking lykke, du skal sku nok klare det hvis du vil!

Nu ska jeg ikke komme med den store moralske prædike, om at man ikke skal downloade. Men lige TR's bog som jeg har stor respekt for, og hvor der tilmed står:

En del af et eventuelt overskud fra bogen vil jeg donere til Jægerkorpsets Parolefond.

Så mener jeg det er meget forkert, ikke lige give de 200 den nu koster!

Edited by venaN
Link to comment
Share on other sites

til DBM:

Hvis du ikke kan argumenterer for, hvorfor du tror, at der ALDRIG kommer kvinder i Jægerkorpset, så kan du lige så godt lade være med at skrive.

Jeg kan jo også lige så godt skrive, at jeg tror du er en alkoholiker, der har ringet til 1-1-2 og sagt: "Hva' fa'n, jeg mangler BAJERE! BAAAJERE! GULDBAJERE! Det er en nødssituation! Jeg bor på adressen.... og tager I ikke også noget spæk med?"

Man kan tro alt muligt, og selv i abstrakte/subjektive emner, må man argumenterer for sit lort.

Læs nu mit indlæg igen..... det var ment som en motivationsfaktor! wink.gif

Men hvis vi virkelig skal gå ud af den line, så har jeg jf. mit job daglig omgang med bl.a. et par tidligere jægersoldater samt flere gode venner/bekendte i andre "specielstyrker" i DK og enkelte i udlandet - og sjovt nok er de alle sammen af samme holdning. Bl.a. fordi mange af tingene slet ikke er designet til kvinder - her kan fx. nævnes en af specielstyrkerne, hvor udformningen på sikringen til et håndvåben gjorde, at det simpelthen ikke kunne betjenes af personer med relativt små hænder, hvilket gjorde det komplet umuligt for mange kvinder, at betjene det.

Men jeg håber da, at det lykkedes for dig og ønsker dig held og lykke - har bare mine betænkligheder - især når jeg læser dit første indlæg! Og så vil jeg afsluttende sige, at du skal lytte til Sina og Incognito....

Edited by DBM
Link to comment
Share on other sites

Nu ska jeg ikke komme med den store moralske prædike, om at man ikke skal downloade. Men lige TR's bog som jeg har stor respekt for, og hvor der tilmed står:

Så mener jeg det er meget forkert, ikke lige give de 200 den nu koster!

nja det ved jeg snart ikke, hvis den frie download gør at flere får den læst, synes jeg den ære og respekt rathsak og jægerne får ud af det, er mere værd end de par kroner.

Link to comment
Share on other sites

Hejsa

Jeg vil lige tilkendegive min mening her. Jeg har været en del år i forsvaret og har "udlært" en del soldater både mænd og kvinder.

Min erfaring siger, at kvinder generelt siger "stop" længe før mændene gør, både psykisk og fysisk. Jeg har ikke nogle vandtætte argumenter kun erfaring.

Med det vil jeg ikke nødvendigvis siger, at jeg ikks synes du skal søge/træne til optagelse hos jægerne, men jeg tror aldrig der kommer en kvinde i de danske specielstyrker, selv om engang skal jo være den første.

Link to comment
Share on other sites

Hejsa

Jeg vil lige tilkendegive min mening her. Jeg har været en del år i forsvaret og har "udlært" en del soldater både mænd og kvinder.

Min erfaring siger, at kvinder generelt siger "stop" længe før mændene gør, både psykisk og fysisk. Jeg har ikke nogle vandtætte argumenter kun erfaring.

Med det vil jeg ikke nødvendigvis siger, at jeg ikks synes du skal søge/træne til optagelse hos jægerne, men jeg tror aldrig der kommer en kvinde i de danske specielstyrker, selv om engang skal jo være den første.

Hvis du, som jeg, har gjort tjeneste i 90erne husker du sikkert Karen (http://www.fri.dk/livstil/ekstremsportens-jernlady) ... jeg tror absolut det er meget svært for en kvinde at gennemføre aspiranten(selvom den er tilrettelagt helt anderledes i dag for at understøtte en større gennemførselsprocent). Men jeg ser det dog ikke som umuligt - og hvis vi liiige crossbreeder Karen og Tinapigen eller tilsvarende piger og tilsætter en udtalt interesse for at arbejde i JGK - så ser jeg det straks som mere sandsynligt(omend stadig en voksen opgave at tage fat på). Uanset hvad skal det nok ses som en projekt der skal planlægges på det helt lange sigt.

Edited by Mayol
Link to comment
Share on other sites

Først vil jeg lige skrive, at jeg synes det er dejligt, at der har været så mange svar indenfor så kort tid.

Jeg vil gerne pointere, at jeg godt er klar over, at elitesoldat ikke kun er et spørgsmål om form, men i allerhøjeste grad indlæringsevne og psykisk styrke/helbred. Bl.a. skal man som jæger kunne genkende over 6000 forskellige køretøjer, været meget mere end bare god til sine militære færdigheder, have en fandens god orienteringssans o.lign. - Generelt bare en rigtig god indlæringsevne og at kunne kombinerer sine færdigheder.

Jeg kan godt li' at være indenfor og hygge mig (men hvem kan ikke dét?), men jeg elsker at være udenfor. Jeg kører motorcykel, jeg starter til faldskærmskursus til august, skal køre ATV ude i ørkenen til sommer, skal starte på et kursus til efterår i motorcykelræs mm.

Jeg elsker udfordringer og prøve grænser af - det paradokse ved at elske at leve på kanten af faren, er, at man føler sig i live.

Jeg er ikke en kold kynisk "zulukriger", men kan godt snakke om nogen af de dårlige erfaringer jeg har haft - man er ikke stærk, når man holder alt inde i sig selv, men man er derimod stærk, når man har bearbejdet noget så meget, at man kan snakke om det og lære af det.

Jeg får topkarakterer i skolen og jeg læser meget, og min intelligenskvote er blevet målt over middel.

Mit store problem er mine gener - og jeg ved det er et problem.

Jeg ønsker på ingen måder særbehandling eller noget i den stil, men prøver derimod at fortælle mænd, at jeg er en af gutterne - at de ikke skal holde døren for mig o.lign. Først når man ændrer folks tilgang til det andet køn under arbejdsmæssige forhold, kan de stole 100% på én som kvinde.

Der er ingen af jer knægte/mænd, der ville holde døren for en mand, vel?

Når jeg har så meget fokus på de fysiske forskelle på mænd er kvinders træningsprogram, er det fordi jeg er bevidst om, at min opbygning af kroppen skal foregå anderledes, men at resultatet gerne skulle være det samme som mændene.

Jeg gentager: Mit fysiske resultat skulle gerne være det samme som når mænd træner til jægerkorpset, men mit træningsprogram bliver nød til at blive justeret efter min krop.

Der er også forskel på træningsprogrammerne til mænd, træningsprogrammer bliver jo lavet ud fra individet.

Nå, men nok moralprædken og forklaren af mig selv...

Tak for indlæggene indtil videre.

Gener? mener du ikke kromosomer?

Link to comment
Share on other sites

Jeg gentager: Mit fysiske resultat skulle gerne være det samme som når mænd træner til jægerkorpset, men mit træningsprogram bliver nød til at blive justeret efter min krop.

Der er også forskel på træningsprogrammerne til mænd, træningsprogrammer bliver jo lavet ud fra individet.

Det kan man jo diskutere - hvis f.eks. vi isoleret set taler styrketræning, løbetræning m.v. vil jeg(og mange andre) hævde, at det som udgangspunkt ikke giver mening at tænke "kvinde-program".

Det er forørvigt en klassisk fejl mange kvinder især gør fsva. styrketræning - og i dit tilfælde, og med mindre du fra naturens side er bygget som Karen Brøgger(se mit tidl. link), så skal du sgu løfte nogle heavyass weights de næste mange år for at en opbygge kraftig muskulatur der f.eks. kan squatte en 100 kgs. person når du skal tage ham/hende i brandmandstag, løfte tung gummibåd over hovedet, "lunge" tung rygsæk fra knælende skydestilling m.v.

Held og lykke med projektet!!

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Som i emnetitel, så vil jeg gerne have et træningsprogram til jægerkorpset og jeg er kvinde. Jeg har godt set andre indlæg om træningsprogram til jægerkorpset, men jeg vil bare gerne vide, om der er nogen særlige ting jeg skal være obs på som kvinde.

Jeg er 19 år, starter i Forsvaret næste år og vil gerne være fastansat (hvilket det jo også kræver for at kunne søge)

På nuværende tidspunkt løber jeg, går til boksetræning, styrketræning og march, og jeg skal bl.a. gå Nijmegen (160 km) denne sommer.

Der er først nogen år til jeg kan søge, men jeg vil gerne have et overblik over, hvornår jeg skal gøre hvad. Om jeg allerede skal begynde på hård træning nu fx.

Som alle nok ved, er der ingen kvinde der er kommet ind endnu pga. de fysiske krav, så jeg vil gerne høre, hvad erfarne sportsfolk herinde mener: Kan det overhovedet lade sig gøre for en kvinde at komme ind? Der er set kvinder i specialstyrker før, ja, men der er vel en grund til, at ingen kvinde er kommet ind endnu, og det er i forvejen kun toppen af toppen af mændene der kan klare det.

Jeg er også klar over at jeg nedslides hurtigere, at jeg automatisk skal yde 10% mere for at kunne komme op på mændenes niveau, at jeg ikke er bygget til extremt hårde fysiske aktiviteter osv. osv. men jeg vil gerne alligevel prøve for min egen skyld.

Skal mit træningsprogram være anderledes end mændenes?

Nogen specielle skader jeg skal holde øje med?

Nogen der har forslag?

På forhånd tak.

Hej :)

Jeg tror slet ikke kvinder er tilladte inde ved jægerkorpset.

Og for det andet, kan du skide hul i din fysisk, når alt kommer til alt, handler det kun om din vilje til at blive jæger. og ikke en døjt andet. Du skal selvf. ikke være indlærgins sløv eller have skavanker af fysisk karakter.

Link to comment
Share on other sites

Hej :)

Jeg tror slet ikke kvinder er tilladte inde ved jægerkorpset.

Og for det andet, kan du skide hul i din fysisk, når alt kommer til alt, handler det kun om din vilje til at blive jæger. og ikke en døjt andet. Du skal selvf. ikke være indlærgins sløv eller have skavanker af fysisk karakter.

hvor har du sådan noget bavl fra?

Link to comment
Share on other sites

Hvilket af det omtaler du som bavl?

Det her er i hvert fald noget pis:

Og for det andet, kan du skide hul i din fysisk, når alt kommer til alt, handler det kun om din vilje til at blive jæger. og ikke en døjt andet.

Forestil dig en person med en ektremt god udholdenhed, høj smertetærskel og god styrke. Vil vedkommende ikke behøve mindre vilje end spritteren nede fra grillen for at komme igennem optagelsen?

Link to comment
Share on other sites

Hvilket af det omtaler du som bavl?

Det du siger gør lodret imod hvad jægerkorpset selv anbefaler. Du siger det fysiske er total ligegyldigt, så længe viljen er der. Det er desværre ikke korrekt. Ikke at jeg er ekspert på området, men der trods alt nogle fysiske krav man SKAL leve op til, ellers er det farvel og tak. Du kan evt. kigge på JGK's hjemmeside og kigge lidt på de prøver der er offentlig gjort. Det er ikke noget man træner sig op til på 14 dage, og da slet ikke som kvinde. Jægerne anbefaler minimum et år, og højst sandsynligt længere tid til kvinder.

Læs evt. kommentaren lige over dig fra Mayol, som beskriver nogle gode pointer. Hvis du stadig ikke tror mig, kan du kigge på jægernes eget kompendiet, som der er linket til i starten af tråden. På de første 2 sider, står der klart og tydeligt, at mange falder fra, selv om viljen virkelig er der, hvorefter de nævner forskellige faldgrupper.

Hvis du ikke kan samarbejde, er viljestyrke også ualmindelig ligegyldig....

Og kvinder er selvfølgelig ikke forbudt i korpset.

Link to comment
Share on other sites

Det du siger gør lodret imod hvad jægerkorpset selv anbefaler. Du siger det fysiske er total ligegyldigt, så længe viljen er der. Det er desværre ikke korrekt. Ikke at jeg er ekspert på området, men der trods alt nogle fysiske krav man SKAL leve op til, ellers er det farvel og tak. Du kan evt. kigge på JGK's hjemmeside og kigge lidt på de prøver der er offentlig gjort. Det er ikke noget man træner sig op til på 14 dage, og da slet ikke som kvinde. Jægerne anbefaler minimum et år, og højst sandsynligt længere tid til kvinder.

Læs evt. kommentaren lige over dig fra Mayol, som beskriver nogle gode pointer. Hvis du stadig ikke tror mig, kan du kigge på jægernes eget kompendiet, som der er linket til i starten af tråden. På de første 2 sider, står der klart og tydeligt, at mange falder fra, selv om viljen virkelig er der, hvorefter de nævner forskellige faldgrupper.

Hvis du ikke kan samarbejde, er viljestyrke også ualmindelig ligegyldig....

Og kvinder er selvfølgelig ikke forbudt i korpset.

Citat fra Frømandskorpset

Viljen er Vigtigere end even

Hvis man virkelig prøver og bliver ved med at prøve, så lykkes det også, med mindre man er totalt talentløs. Og med talentløs menes der i relation til Frømandskorpset, at man fungere dårligt under pres. Selv om det fysiske niveau generelt er ringere i dag, er de mennesker, vi får ind på elevskolen, i de fleste tilfælde bedre fysisk udrustet end i gamle dage. Dengang vidste ansøgerne nemlig ikke ret meget om Frømandskorpset, Og hvad der krævedes. I dag ved de meget, og de er godt forberedt rent fysisk, i hvert fald de seriøse af dem. De kender kravene. I gamle dage gennemførte mange af dem, der mødte med en mangelfuld fysisk kondition, fordi de havde den jernvilje, der skulle til. Det er ikke så udpræget i dag. I dag kan de godt klare de fysiske belastninger, men de gider ikke altid. Tidligere kunne de ikke, men de ville, og derfor kunne de alligevel. Viljen er vigtigere end evnen.

Det repræsentere lidt det jeg sagde ..

Jeg har læst alt hvad der er at læse om jæger/frømandskorpset.

Så snart du er blevet optaget på aspirant kurset er det ikke din fysisk form der skiller dig fra, men din vilje som svigter og ikke andet end det..

Link to comment
Share on other sites

Citat fra Frømandskorpset

Viljen er Vigtigere end even

Hvis man virkelig prøver og bliver ved med at prøve, så lykkes det også, med mindre man er totalt talentløs. Og med talentløs menes der i relation til Frømandskorpset, at man fungere dårligt under pres. Selv om det fysiske niveau generelt er ringere i dag, er de mennesker, vi får ind på elevskolen, i de fleste tilfælde bedre fysisk udrustet end i gamle dage. Dengang vidste ansøgerne nemlig ikke ret meget om Frømandskorpset, Og hvad der krævedes. I dag ved de meget, og de er godt forberedt rent fysisk, i hvert fald de seriøse af dem. De kender kravene. I gamle dage gennemførte mange af dem, der mødte med en mangelfuld fysisk kondition, fordi de havde den jernvilje, der skulle til. Det er ikke så udpræget i dag. I dag kan de godt klare de fysiske belastninger, men de gider ikke altid. Tidligere kunne de ikke, men de ville, og derfor kunne de alligevel. Viljen er vigtigere end evnen.

Det repræsentere lidt det jeg sagde ..

Jeg har læst alt hvad der er at læse om jæger/frømandskorpset.

Så snart du er blevet optaget på aspirant kurset er det ikke din fysisk form der skiller dig fra, men din vilje som svigter og ikke andet end det..

Det er simpelthen bare noget bavl, som vi siger i Jylland. Det er dog helt korrekt at, "viljen er vigtigere end evnen", helt sikkert!!! Det er bare ikke det jeg pointere overhovedet. Du har åbenbart ikke kigget i kompendiet, som jeg rådede dig til, så lad mig hjælpe dig lidt på vej:

Første citat:

Er du parat til at yde den tidskrævende og fysisk belastende træningsindsats,

der er nødvendig for, at du kan gennemføre det forestående uddannelsesforløb?

Andet citat:

90 - 95 % af samtlige ansøgere når aldrig at gennemføre hele uddannelsesforløbet

på trods af et ellers stærkt, personligt ønske om at blive JÆGER.

Årsagerne til det store frafald er mange, og spænder lige fra utilstrækkelig fysisk form

(både styrke og udholdenhed), uhensigtsmæssig tilrettelæggelse og gennemførelse

af den individuelle træning, dårlige svømmekundskaber, manglende orienteringsfærdigheder,

svigtende motivation og vilje, skader i forbindelse med såvel træningen

op til som under selve gennemførelsen af de enkelte kurser og sidst men absolut ikke

mindst, et uafklaret 'bagland'.

Viljen er vigtigst, uden tvivl, men uden den nødvendige grundform er det total ligegyldigt hvor meget viljestyrke du har. Derfor SKAL du træne en god grundform op før du kan gennemføre et evt. aspirantkursus.

Hvis du ikke løber 12.12 i en bip-test, eller svømmer 300m under 8min, så er du ude......

Hvis du har set "eliten", vil du også se specielt én person, der banker sit hovede ind i ribberne, fordi han ikke kan gennemføre bronzecirklerne. Han KAN bare ikke tage flere armbøjninger, derfor er han ude!

Du må undskylde hvis jeg lyder lidt arrig, men det irretere mig grænseløst, at du råder en kvinde til at være ligeglad med den fysiske form, når det uden tvivl vil være det, der biver det sværeste for en kvinde. Jeg nægter at tro på mænd har mere viljestyrke end kvinder (mænd har dog højst sandsynligt mere lyst til at være jæger, deraf flere mandlige ansøgere). Det er fysikken de falder fra på (gæt), fordi deres gener desværre er så meget imod dem. De har umådeligt svært ved at træne den nødvendige grundform op.

Edited by venaN
Link to comment
Share on other sites

Hej.

Som i emnetitel, så vil jeg gerne have et træningsprogram til jægerkorpset og jeg er kvinde. Jeg har godt set andre indlæg om træningsprogram til jægerkorpset, men jeg vil bare gerne vide, om der er nogen særlige ting jeg skal være obs på som kvinde.

Jeg er 19 år, starter i Forsvaret næste år og vil gerne være fastansat (hvilket det jo også kræver for at kunne søge)

På nuværende tidspunkt løber jeg, går til boksetræning, styrketræning og march, og jeg skal bl.a. gå Nijmegen (160 km) denne sommer.

Der er først nogen år til jeg kan søge, men jeg vil gerne have et overblik over, hvornår jeg skal gøre hvad. Om jeg allerede skal begynde på hård træning nu fx.

Som alle nok ved, er der ingen kvinde der er kommet ind endnu pga. de fysiske krav, så jeg vil gerne høre, hvad erfarne sportsfolk herinde mener: Kan det overhovedet lade sig gøre for en kvinde at komme ind? Der er set kvinder i specialstyrker før, ja, men der er vel en grund til, at ingen kvinde er kommet ind endnu, og det er i forvejen kun toppen af toppen af mændene der kan klare det.

Jeg er også klar over at jeg nedslides hurtigere, at jeg automatisk skal yde 10% mere for at kunne komme op på mændenes niveau, at jeg ikke er bygget til extremt hårde fysiske aktiviteter osv. osv. men jeg vil gerne alligevel prøve for min egen skyld.

Skal mit træningsprogram være anderledes end mændenes?

Nogen specielle skader jeg skal holde øje med?

Nogen der har forslag?

På forhånd tak.

Fedt at du vil prøve! Hvor der er vilje er der vej!

Først er det vigtigt at opbygge en god grundform (både kredsløbs og styrkemæssigt, før du kommer ind i Forsvaret det vil lette dine første prøvelser på vejen. Dernæst skal du selvfølgelig være en god soldat med gode enkeltkæmper færdigheder, det er alt lige fra at kunne løbe med 30+ kg, til at kunne orientere sig og finde rundt i mørke.

Det vigtigste er at træne meget varieret, der skal både trænes kredsløb og styrke, herunder er det alfa omega at man opbygger en stærk CORE (mave+ryg), da det er noget af det man bruger mest som professionel soldat. Kosten er også utrolig vigtig så det skal der selvfølgelig også fokuseres og tænkes over, hvis du på sigt gerne vil prøve kræfter med fx. JGK.

Der er mange ting man skal være god til i Forsvaret for at komme op på elite niveau. Men som mange nævner så er det fysiske langt fra det hårdeste, men mere det at være i stand til at kunne blive ved med at flytte sine grænser rent mentalt og psykisk. Selvfølgelig skal fysikken være i orden, ellers kommer man end ikke forbi de første spæde optagelseskrav!

Se evt: http://getbig.dk/article.php?id=160

Forsvaret.dk der kan du finde de fleste informtioner, bla. om hvilke krav og kriterier der er for optagelse.

Held & lykke med det!:)

Link to comment
Share on other sites

Det er simpelthen bare noget bavl, som vi siger i Jylland. Det er dog helt korrekt at, "viljen er vigtigere end evnen", helt sikkert!!! Det er bare ikke det jeg pointere overhovedet. Du har åbenbart ikke kigget i kompendiet, som jeg rådede dig til, så lad mig hjælpe dig lidt på vej:

Første citat:

Andet citat:

Viljen er vigtigst, uden tvivl, men uden den nødvendige grundform er det total ligegyldigt hvor meget viljestyrke du har. Derfor SKAL du træne en god grundform op før du kan gennemføre et evt. aspirantkursus.

Hvis du ikke løber 12.12 i en bip-test, eller svømmer 300m under 8min, så er du ude......

Hvis du har set "eliten", vil du også se specielt én person, der banker sit hovede ind i ribberne, fordi han ikke kan gennemføre bronzecirklerne. Han KAN bare ikke tage flere armbøjninger, derfor er han ude!

Du må undskylde hvis jeg lyder lidt arrig, men det irretere mig grænseløst, at du råder en kvinde til at være ligeglad med den fysiske form, når det uden tvivl vil være det, der biver det sværeste for en kvinde. Jeg nægter at tro på mænd har mere viljestyrke end kvinder (mænd har dog højst sandsynligt mere lyst til at være jæger, deraf flere mandlige ansøgere). Det er fysikken de falder fra på (gæt), fordi deres gener desværre er så meget imod dem. De har umådeligt svært ved at træne den nødvendige grundform op.

Jeg ved godt at formen skal være der, men som der også bliver beskrevet i samplige bøger, formen kan altid bygges op, det kan alle finde ud af. Jeg mener at man skal kigge ind i sig selv, og finde de indre energier frem, for det er dem der gør dig til jæger!

Hvis instruktørerne kan se at du er en hård hund, og vil det mere end noget andet, så skal du nok få lov at blive ved, det er jeg helt 100% på.

Viljen er det essentielle som jæger.

Når du kommer i krig, kan det være jo være lige meget om du kan løbe 100 km, hvis ikke du har viljen til at flytte fokus og komme videre, ikke sandt?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved godt at formen skal være der, men som der også bliver beskrevet i samplige bøger, formen kan altid bygges op, det kan alle finde ud af. Jeg mener at man skal kigge ind i sig selv, og finde de indre energier frem, for det er dem der gør dig til jæger!

Hvis instruktørerne kan se at du er en hård hund, og vil det mere end noget andet, så skal du nok få lov at blive ved, det er jeg helt 100% på.

Viljen er det essentielle som jæger.

Når du kommer i krig, kan det være jo være lige meget om du kan løbe 100 km, hvis ikke du har viljen til at flytte fokus og komme videre, ikke sandt?

Selvfølgelig er viljen noget af det vigtigste - eksempelvis kender jeg til aspiranter i fantastisk form der ikke havde regnet med at skulle være våd og kold 4 mdr i træk eller at de skulle ligge dagesvis i et OP stade på 2x1x0,50 m og bare obse og obse og pisse i en pose og spare på vandet.

Men en udmelding om at

formen kan altid bygges op, det kan alle finde ud af.
er absolut ikke en særlig hjælpsom bemærkning. Hvis du ikke med en nogenlunde sikkerhed kan tage en 90 kgs kollega på nakken i brandmandstag og løbe 100 m med ham eller lunge 30-40 kgs oppakning fra knælende skydestilling så er det sgu ikke noget du opbygger under aspiranten! .... Og jeg kender personligt kollegaer i rigtig god form som alligevel er røget på det fysisk udelukkende fordi de f.eks. ikke svømmede til tidskravet - selv allersidst i forløbet! Så ja gu er viljen altafgørende men det er formen sgu også ... og især hvis man er kvinde, og ikke er forvejen har en fysik som Karen Brøgger, så skal man sgu lægge sig i selen for at opbygge en solid grundform, herunder en god styrke i bevægelsesmønstre eom kropshævninger, squat/dødløft og en form for pres.

Til trådstarter: Det lyder måske som om jeg mener det ikke kan lade sig gøre - det gør jeg slet ikke! Tværtimod skal du bare give den gas! Men det er en voksen opgave og der er visse krav du bør stille til dig selv før du en gang i fremtiden søger aspiranten. Tænk langsigtet, men uden at fokusere så eksplicit på aspiranten som det eneste saglighedsgørende - stil istedet nogle basale mål for din egen form uden at nødvendigvis binde det op JGK.. Eksempelvis i forhold til enkelte kategorier som: i) styrke (ii) Aerobt - både løb og svøming ...samt(iii)orientering.

Edited by Mayol
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share