Hvilken slankeform er bedst? I need it!


IronMan1992
 Share

Recommended Posts

Hej,

Jeg er en dreng på 18 år der er rimelig overvægtig. Jeg er 184 høj, vejer 106 kg.

Jeg startede for én måned siden med at styrketræne, hvor jeg også i denne månede har

valgt at spise utrolig sundt + styrketrænet et split program 2-3 timer om dagen. Udover det ca 30 mins cardio.

Problemet er bare at min vægt har stået stille..

Og bare rolig. Jeg ved godt at jeg ombygger fedt til muskler.

Men kan jeg virkelig ombygge så meget muskelmasse på så kort tid, siden den står helt stille?

Jeg vil gerne igang imorgen, da weekenden har stået lidt stille. Og derfor vil jeg høre

om der var nogen der har nogle gode råd? Jeg føler mig nemlig slet ikke motiveret, og vil

skide gerne høre, hvad fanden jeg skal gøre?

Har hørt folk snakke om at jeg skal droppe kartofler, brød, ris, pasta? Pga. kulhydrater. Is it true?

Og noget med at jeg skal droppe stivelsen, hvilket også ligger i søde majs, ærter, guleroder osv.

Hva fanden skal jeg stille op? Jeg vil UTROLIG gerne tabe mig ca 10 kg, eller i det mindste være lidt slank

på maven/hofterne/røven inden sommer. dvs ca 2 måneder. slutningen af juli, er mit mål.

Håber i vil hjælpe mig, og evt. sende mig en kostplan, der har hjulpet for jer eller noget?

Vil super gerne høre mere fra jer!

Link to comment
Share on other sites

Da jeg var 18, havde jeg præcis de samme mål som dig. 184cm og 106kg. Jeg udviklede en lille spiseforstyrrelse og tabte mig 30kg over de næste 2 år.

Nu er spiseforstyrrelser jo ikke rigtig på mode længere, så jeg vil istedet foreslå dig at købe Rapid Fat Loss (Du kan købe den som e-book, du får den med det samme og kan læses på 2 dage) og følge den.

Jeg har læst en del på forfatterens - Lyle McDonald - forum og har pt. to fede kolleger på diætten. Jeg tror på det.

Held og lykke. :smile:

Edited by AndersL
Link to comment
Share on other sites

Da jeg var 18, havde jeg præcis de samme mål som dig. 184cm og 106kg. Jeg udviklede en lille spiseforstyrrelse og tabte mig 30kg over de næste 2 år.

Nu er spiseforstyrrelser jo ikke rigtig på mode længere, så jeg vil istedet foreslå dig at købe Rapid Fat Loss (Du kan købe den som e-book, du får den med det samme og kan læses på 2 dage) og følge den.

Jeg har læst en del på forfatterens - Lyle McDonald - forum og har pt. to fede kolleger på diætten. Jeg tror på det.

Held og lykke. :smile:

Jeg håber virkelig at ovenstående er en joke!

Kære Ironman1992; - jeg tror hverken du har brug for en spiseforstyrrelse eller en lynkur! Det lyder tværtimod som om du har brug for lidt mere viden om sund kost og motion!

For det første ville jeg prioritere cardio over styrketræning hvis hovedformålet er at tabe vægt. Sørg for at variere cardio, - Løb, cykling og svømning er gode bud at veksle imellem. Hvis du kører det samme hver dag er der en stor risiko for overtræning.

Mht. styrketræning tror jeg du skal være noget mere træningsvandt før det giver mening at træne så meget styrketræning. Prøv med kun hver anden dag, - ellers får musklerne ikke en chance for at bygge op, - de bliver bare nedbrudt.

Mht. kosten skriver du at du spiser utroligt sundt. Hvad vil det præcis sige? Hvad spiser du til hovedmåltiderne? Hvad spiser du til mellemmåltiderne? Hvad ryger der ned af snacks/slik/kiks etc. i løbet af dagen? Drikker du nogen form for sodavand/saft el. lign.?

Tænk også på mængderne! Hvis du træner meget har du brug for kulhydrat og men man har oftest - jeg selv inklusive - en tendens til at proppe dobbelt så meget ris eller kartofler på tallerkenen som man har brug for!

Post evt. hvad du spiser hele dagen i morgen og så er jeg sikker på at der er nogle der gerne vil hjælpe dig:)

//Rosepige

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Jeg er en dreng på 18 år der er rimelig overvægtig. Jeg er 184 høj, vejer 106 kg.

Jeg startede for én måned siden med at styrketræne, hvor jeg også i denne månede har

valgt at spise utrolig sundt + styrketrænet et split program 2-3 timer om dagen. Udover det ca 30 mins cardio.

Problemet er bare at min vægt har stået stille..

Og bare rolig. Jeg ved godt at jeg ombygger fedt til muskler.

Men kan jeg virkelig ombygge så meget muskelmasse på så kort tid, siden den står helt stille?

Jeg vil gerne igang imorgen, da weekenden har stået lidt stille. Og derfor vil jeg høre

om der var nogen der har nogle gode råd? Jeg føler mig nemlig slet ikke motiveret, og vil

skide gerne høre, hvad fanden jeg skal gøre?

Har hørt folk snakke om at jeg skal droppe kartofler, brød, ris, pasta? Pga. kulhydrater. Is it true?

Og noget med at jeg skal droppe stivelsen, hvilket også ligger i søde majs, ærter, guleroder osv.

Hva fanden skal jeg stille op? Jeg vil UTROLIG gerne tabe mig ca 10 kg, eller i det mindste være lidt slank

på maven/hofterne/røven inden sommer. dvs ca 2 måneder. slutningen af juli, er mit mål.

Håber i vil hjælpe mig, og evt. sende mig en kostplan, der har hjulpet for jer eller noget?

Vil super gerne høre mere fra jer!

Patience..

Jeg tror at du skal passe på med at fokusere alt for meget på vægt og tid..

En anden tilgang kunne være, at fokusere på din træningsmæssige fremgang + optimere din kost.

Som andre har nævnt vil det være en god ide, at få noget cardio med i træningen, gerne løb.

Jeg forstår det som om, at du styrketræner hver dag..?

En god model kunne være:

1 dag: styrketræning

2 dag: løb (let)

3 dag: styrketræning

4 dag: løb (mellem)

5 dag: styrketræning

6 dag: løb (hård)

7 dag: fri

Fokus kunne være på at forbedre din tid på f.eks. 5 km. Arbejder du hårdt nok i forhold til dette vil din krop optimeres derefter, såfremt din kost ikke er helt gal.

Er du ikke så vant til, at løbe er det selvfølgelig vigtigt, at du ikke starter for hårdt ud.

Mht. kost og sundhed: Kan du skære ned eller helt afholde dig fra stivelsesholdige produkter som brød, kartofler, ris og pasta vil det være godt (Det er heller ikke nødvendigt selvom du træner meget, som der fejlagtigt bliver skrevet mange steder). I stedet sørge for, at få en masse grøntsager + gode proteinkilder, specielt fisk. Gulerødder indeholder ikke stivelse. De har højt glykæmisk indeks, men det betyder ikke så meget. "Glykæmisk load" er mere afgørende.

Endelig vil det være en fordel at fokusere på, at få friske økologiske fødevarer frem for konserverede og behandlede fødevarer.

Som sagt fokuser på en sund kost og fysisk livsstil.. så skal kroppen nok følge med.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Jeg er en dreng på 18 år der er rimelig overvægtig. Jeg er 184 høj, vejer 106 kg.

Jeg startede for én måned siden med at styrketræne, hvor jeg også i denne månede har

valgt at spise utrolig sundt + styrketrænet et split program 2-3 timer om dagen. Udover det ca 30 mins cardio.

Problemet er bare at min vægt har stået stille..

Og bare rolig. Jeg ved godt at jeg ombygger fedt til muskler.

Men kan jeg virkelig ombygge så meget muskelmasse på så kort tid, siden den står helt stille?

Jeg vil gerne igang imorgen, da weekenden har stået lidt stille. Og derfor vil jeg høre

om der var nogen der har nogle gode råd? Jeg føler mig nemlig slet ikke motiveret, og vil

skide gerne høre, hvad fanden jeg skal gøre?

Har hørt folk snakke om at jeg skal droppe kartofler, brød, ris, pasta? Pga. kulhydrater. Is it true?

Og noget med at jeg skal droppe stivelsen, hvilket også ligger i søde majs, ærter, guleroder osv.

Hva fanden skal jeg stille op? Jeg vil UTROLIG gerne tabe mig ca 10 kg, eller i det mindste være lidt slank

på maven/hofterne/røven inden sommer. dvs ca 2 måneder. slutningen af juli, er mit mål.

Håber i vil hjælpe mig, og evt. sende mig en kostplan, der har hjulpet for jer eller noget?

Vil super gerne høre mere fra jer!

For det første så kan man ikke ombygge fedt til muskler. Man kan nedbryde fedt. Og man kan opbygge muskler.

For det andet så siger din vægt ikke hvad der sker i kroppen. Så væk med vægten og få lavet fedt procentsmålinger.

For det tredje, så er din træningsmængde alt alt for høj. Træning time efter time er slet ikke så effektivt som hvis du træner HIIT. (høj intensitets interval træning) Træn hårdt i eksempelvis 30 sekunder og hvil i 30 sekunder. Dette gentages i 30 til 60 minutter. Træn eksempelvis et fuldkrops program igennem. Kør på 80% af den vægt som du maksimalt kan lave 12 gentagelser med i den givne øvelse. Lær gerne helkropsøvelser og brug disse i din interval træning. Træn dette 2 x pr. uge og 1 x spinning pr. uge i den første måned. Din krop skal vænne sig til træningen og har brug for hvile. Efter den første måned, så kan du træne 4 x pr. uge.

Hvad er at spise sundt? Du skal spise 5 måltider pr. dag. Og der skal proteiner i hvert måltid.

Med hensyn til løb, så skal du vente. Og slet ikke løbe det ugeprogram som der foreslås. Normalt sætter jeg ikke folk til at løbe før de er under 100 kg. Og så startes der langsomt op. Det er for ofte set at der kommer overbelastningsskader. Især løberknæ.

Ved al træning skal din krop vænne sig til den pågældende træning. Dine sener er op til 1 år om at vænne sig til hård styrketræning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg håber virkelig at ovenstående er en joke!

Kære Ironman1992; - jeg tror hverken du har brug for en spiseforstyrrelse eller en lynkur! Det lyder tværtimod som om du har brug for lidt mere viden om sund kost og motion!

Måske jeg skulle skrive en kende mere intelligent kommentar til dette.

Selvfølgelig var det med spiseforstyrrelsen sarkastisk. Jeg mener helt seriøst at det virker godt, det skaber resultater, men det er ikke holdbart i det lange løb. Men det med bogen var helt og aldeles seriøst. Har du klikket på mig link? Har læst hvad der stod? Har du undersøgt på nettet hvem Lyle McDonald er? Har du undersøgt på nettet hvilke resultater folk har med Lyle McDonalds bøger?

Vi har her en 18-årig gut der tydeligvis er overvægtig og trist af den situation. Han er demotiveret og han vil gerne have at der sker noget NU! Han har tydeligvis ikke den store viden om hverken træning eller diæt, men alligevel bliver der som "rådgivning" slynget ord som cardio, stivelsesholdige fødevarer, glykemisk load, HIIT osv osv efter ham. Begreber han ikke har en kinamands chance for at sætte sig ind i for at få resultater NU!

Så synes jeg rådet "Læs bog af kostguru, som giver dig den viden der er relevant for resultater NU og tilegn dig resten senere" er af helt relevant og ikke-jokende karakter.

Link to comment
Share on other sites

Måske jeg skulle skrive en kende mere intelligent kommentar til dette.

Selvfølgelig var det med spiseforstyrrelsen sarkastisk. Jeg mener helt seriøst at det virker godt, det skaber resultater, men det er ikke holdbart i det lange løb. Men det med bogen var helt og aldeles seriøst. Har du klikket på mig link? Har læst hvad der stod? Har du undersøgt på nettet hvem Lyle McDonald er? Har du undersøgt på nettet hvilke resultater folk har med Lyle McDonalds bøger?

Vi har her en 18-årig gut der tydeligvis er overvægtig og trist af den situation. Han er demotiveret og han vil gerne have at der sker noget NU! Han har tydeligvis ikke den store viden om hverken træning eller diæt, men alligevel bliver der som "rådgivning" slynget ord som cardio, stivelsesholdige fødevarer, glykemisk load, HIIT osv osv efter ham. Begreber han ikke har en kinamands chance for at sætte sig ind i for at få resultater NU!

Så synes jeg rådet "Læs bog af kostguru, som giver dig den viden der er relevant for resultater NU og tilegn dig resten senere" er af helt relevant og ikke-jokende karakter.

Jeg har rimelig viden omkring træning, og så længe jeg træner SPLIT hvor jeg ikke træner samme muskler hver dag, kan det ikke vel ikke gå galt. Og jeg er IKKE interesseret i at tabe mig på en HURTIG måde hvor jeg tager det hele på forholdsvist hurtigt igen.

Til alle jer andre:

Jeg træner SPLITTET styrketræning. Dvs. jeg ikke træner de samme muskler hver dag, og det er jeg ok. inde i.

Udover det træner jeg stortset hver dag kondition, og det er mest på en de hedder ArcTrainer, hvilket jeg taber 600 kcal,

på 25 minutter. Er det ikke nok? Jeg cykler også hver dag, stortset i skole. og jeg har 11 km i alt

Link to comment
Share on other sites

Udover det træner jeg stortset hver dag kondition, og det er mest på en de hedder ArcTrainer, hvilket jeg taber 600 kcal,

på 25 minutter.

Du forbrænder næppe 600 kcal på 25 minutter - snarere knapt det halve. Men det er sådan set også ligegyldigt.

Du er på rette vej, så hold fast i gejsten. Du skal sikkert bare justere hvor meget du spiser, så kommer vægttabet!

Jeg vil anbefale dig at beregne dit daglige energiforbrug. Det kan du gøre på http://www.motion-on..._energiforbrug/

Når du kender dit nuværende energiforbrug, har du et udgangspunkt for hvor meget du kan spise, når du gerne vil tabe dig. Du skal kort sagt indtage færre kcal end du forbrænder.

Edit: På Foodcomp.dk kan du se, hvad forskellige madvarer indeholder af energi (kj), ellers må du begynde at interessere dig lidt for varedeklarationerne, hvor energiindholdet også er angivet (pr. 100 g)

Du skal desuden være opmærksom på, at mange ligesom dig oplever at vægten står stille eller ligefrem stiger i den første periode, hvor de træner. Det skyldes bla.a. at din blodmængde øges - alt i alt er det ikke ualmindeligt at tilpasningerne betyder en vægtøgning på et par kilo.

Det kan meget nemt være at de to kilo modsvarer den mængde fedt som du har smidt - så ergo viser vægten fuldstændig det samme

Læs artiklerne om vægttab på forsiden af MOL, linket er: http://www.motion-on...og_fedtprocent/

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Jeg har rimelig viden omkring træning, og så længe jeg træner SPLIT hvor jeg ikke træner samme muskler hver dag, kan det ikke vel ikke gå galt. Og jeg er IKKE interesseret i at tabe mig på en HURTIG måde hvor jeg tager det hele på forholdsvist hurtigt igen.

Hvor henne i AndersLs udemærkede råd læser du dig til dette? :blink:

Hans råd er faktisk rigtig godt. Bogen han henviser til er fantastisk til at tabe sig hurtigt med eller skyde en længere varende diæt i gang med. Den forklarer også hvordan man undgår at tage det hele på igen bagefter.

Link to comment
Share on other sites

Du forbrænder næppe 600 kcal på 25 minutter - snarere knapt det halve. Men det er sådan set også ligegyldigt.

Du er på rette vej, så hold fast i gejsten. Du skal sikkert bare justere hvor meget du spiser, så kommer vægttabet!

Jeg vil anbefale dig at beregne dit daglige energiforbrug. Det kan du gøre på http://www.motion-on..._energiforbrug/

Når du kender dit nuværende energiforbrug, har du et udgangspunkt for hvor meget du kan spise, når du gerne vil tabe dig. Du skal kort sagt indtage færre kcal end du forbrænder.

Edit: På Foodcomp.dk kan du se, hvad forskellige madvarer indeholder af energi (kj), ellers må du begynde at interessere dig lidt for varedeklarationerne, hvor energiindholdet også er angivet (pr. 100 g)

Du skal desuden være opmærksom på, at mange ligesom dig oplever at vægten står stille eller ligefrem stiger i den første periode, hvor de træner. Det skyldes bla.a. at din blodmængde øges - alt i alt er det ikke ualmindeligt at betyder en vægtøgning på et par kilo.

Det kan meget nemt være at de to kilo modsvarer den mængde fedt som du har smidt - så ergo viser vægten fuldstændig det samme

Læs artiklerne om vægttab på forsiden af MOL, linket er: http://www.motion-on...og_fedtprocent/

Så forstår jeg da absolut ingenting af, at der står jeg har forbrændt 600 kcal ..

Jeg har jo indtastet vægt osv på maskinen inden jeg starter? Så har jeg vel tabt mig 600 kcal.

Men du skal da ikke tro jeg mister motivation til at forbrændre det via. kondition, når du siger jeg kun

forbrænder så lidt, så taber mig jeg jo aldrig. har bare svært ved at stå der i længere tid end de 25 minutter

fordi jeg er overvægtig, og det er så hårdt.

Udover det, virker den der energiforbrug-omregner, fuldstændig åndssvagt, og kan ikke finde ud af den overhovedet.

Har prøvet at begynde at veje min mad osv, men mister hurtigt lysten til at fortsætte da det er utroligt tidskrævende.

JA jeg ved det kræver tid/energi/ressourcer at tabe sig. Men i øjeblikket er jeg slet ikke i stand til at skulle bruge

tid på det. Og jeg læser ALTID varedeklarationerne. Men udover det, skal du da have tak fordi du gad skrive ihvertfald.

Link to comment
Share on other sites

Normal dag ser CA sådan her ud:

Mandag

Morgenmad:

Havregryn med rosiner og skummetmælk

Mellemmåltid:

Råkost-salat

Middag:

2 stykker grov rugbrød med magert pålæg

Mellemmåltid:

Energi/musli-bar til når jeg træner.

Aften:

Laks med grøntsager

Mellemmåltid:

Råkost-salat

Tirsdag

Morgenmad:

Naturel Cultura Youghurt, 1 lille potion råkost

Mellemmåltid:

2 stk. knækbrød med mager ost

Middag:

1 skål salat med tun

Mellemmåltid:

Råkost-salat

Aften:

Kylling med råstegte tomater og grøntsager

Mellemmåltid:

Råkost-salat

.. Og det er uden at gå for meget i detaljer mht. at veje maden osv, da det står mig langt ud af halsen, mht. interesse.

Men jeg vil meget gerne have råd til hvad jeg kan tage at spise, istedet for?

Og tager normalt kun én portion = rimelig stor. men mest grøntsager.

Og jeg er tit meget MEGET lækker sulten om aftenen eter jeg har spist. men jeg holder mig TOTALT fra søde sager, vil

gerne vide hvad jeg kan spise som der ikke er så mange kalorier i, og som jeg kan spise som et mellemåltid.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jo indtastet vægt osv på maskinen inden jeg starter? Så har jeg vel tabt mig 600 kcal.

Men du skal da ikke tro jeg mister motivation til at forbrændre det via. kondition, når du siger jeg kun forbrænder så lidt, så taber mig jeg jo aldrig. har bare svært ved at stå der i længere tid end de 25 minutter fordi jeg er overvægtig, og det er så hårdt.

Jeg skriver ikke til dig for at du skal miste motivationen, men for at du kan få et realistisk billede af, hvad du rent faktisk forbrænder i løbet af 25 minutter. De fleste cardio-maskiners angivelse af kalorieforbrændingen er i bedste fald upræcise.

En vigtig del af det at tabe sig er at være realistisk omkring hvad man rent faktisk forbrænder og hvor mange kalorier man indtager. Derfor skrev jeg som jeg gjorde.

JA jeg ved det kræver tid/energi/ressourcer at tabe sig. Men i øjeblikket er jeg slet ikke i stand til at skulle bruge tid på det.

Men at bruge tid på både motion og mad er den eneste måde du kan nå dit mål. Det lyder nærmest som om du allerede er ved at give op :crazy:

Kender du ikke én, du kan træne sammen med og hvor I kan støtte hinanden i at komme afsted til træning og spise sundt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skriver ikke til dig for at du skal miste motivationen, men for at du kan få et realistisk billede af, hvad du rent faktisk forbrænder i løbet af 25 minutter. De fleste cardio-maskiners angivelse af kalorieforbrændingen er i bedste fald upræcise.

En vigtig del af det at tabe sig er at være realistisk omkring hvad man rent faktisk forbrænder og hvor mange kalorier man indtager. Derfor skrev jeg som jeg gjorde.

Men at bruge tid på både motion og mad er den eneste måde du kan nå dit mål. Det lyder nærmest som om du allerede er ved at give op :crazy:

Kender du ikke én, du kan træne sammen med og hvor I kan støtte hinanden i at komme afsted til træning og spise sundt.

Ja. det er sgu ikke nemt. Men hvor meget skal jeg tabe mig kondditionsmæssigt(kcalorier) i løbet af en dag, for at kunne tabe mig? Og træner allerede med 2 kammerater men de er begge 2 rimelig tynde så, tja.. sådan er det jo.

Jamen jeg prøver jo at spise sundt, se på min kost?

Link to comment
Share on other sites

Ja. det er sgu ikke nemt. Men hvor meget skal jeg tabe mig kondditionsmæssigt(kcalorier) i løbet af en dag, for at kunne tabe mig? Og træner allerede med 2 kammerater men de er begge 2 rimelig tynde så, tja.. sådan er det jo.

Jamen jeg prøver jo at spise sundt, se på min kost?

Din kost ser egentlig fornuftig ud, men jeg tror måske du skal se lidt på, hvor store portioner du spiser. Vær opmærksom på, at rosiner indeholder en masse kulhydrater. Så skær eventuelt en del af dem fra på morgenmaden.

Energibarer, som du spiser i forbindelse med træning, indeholder også ofte en masse kalorier. Mange af dem indeholder 300-500 kcal, hvilket minimerer udbyttet af din træning. Normalt er vand nok, hvis du træner i omkring en time ad gangen. Hvis du træner virkelig hårdt i mere end en time, kan du supplere med lidt kulhydrater i form af et æble eller lignende.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share