Peters løbeblog


pesaol
 Share

Recommended Posts

Opsamling for uge 47

I uge 47 har jeg i alt løbet: 41,7km

og forbrændt: 3549 Kcal i alt

Jeg skrev jo sidst at jeg ville begynde at skrive min vægt hver uge og jeg vejede mig da også i dag. Og vægten siger.... 80 kg :unhappy:

Ikke så fedt (eller det er det jo!), men har skubbet det frem for mig i stedet for at holde styr på det. Mit vinter humør koster på kost fronten. For mange søde sager om aftenen, for meget junk food, dårlig søvn og alt muligt andet har gjort udslaget. Det skal siges jeg måler 1,72 så jeg er de der 8-10 kg overvægtig.

Nu skal det heller ikke lyde for sort det hele, for jeg har prøvet at veje meget mere og tager altid på november/december. Jeg ved at jeg kan smide det når jeg tager mig sammen og det er det jeg skal fokusere på de næste måneder.

Nu er december jo ikke lige den mest oplagte måned at starte en kur, men jeg skal være mere disciplineret mht. kosten og specielt de søde sager om aftenen. Det er urealistisk at forvente et vægttab meget hurtigt så året er målsætningen ikke at tage på, så giver jeg den en skalle fra januar.

Ambitionen er at komme ned på 70 kg og gerne også derunder inden marathon i maj, og de 70 kg skal nok lykkes. Jeg er mere skeptisk mht. at komme længere ned, for jeg er trods alt 35 og ikke 25, og det er altså bare sværere at smide kilo når man har rundet de 30.

Nå nok om vægt, nu til træning. Det har jo været en uge i kong vinters tegn med hvad der dertil hører af frost, sne, slud og sjap. Jeg har fulgt mit program som jeg skulle, dog med væsentlig nedsat tempo. Det er fint nok, vinterperioden skal primært bruges til at bygge grundformen op og få nogle kilometer i benene.

Derudover kan jeg især mærke at det er noget hårdere for benmusklerne at løbe i sne. Mine lårmuskler føles stadig meget spændte efter turen i går, men jeg nyder faktisk at komme ud og få varmen. Hvis (og lad os da håbe det ikke sker), at vi få en vinter som sidst, bliver det måske knap så sjovt hvis det bliver sne træning i 3 måneder. I det tilfælde må jeg nok til at invester i sko der står bedre fast i underlaget.

Vejrudsigten for den kommende uge siger mere sne og koldere vejr, men det får mig nu ikke til at ændre på programmet som ser således ud:

Tirsdag: 40 min. løb

Torsdag: 30 min. løb

Fredag: 60 min. roligt løb

Søndag: 18 km. roligt løb

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 262
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

http://www.sporten.dk/fodbold/barca-ydmygede-mourinho-og-real

Shit hvor havde jeg glædet mig til at se denne kamp, og så opdager man at den sendes på en tåbelig lille niche kanal som jeg selvfølgelig ikke kan tage.

Men det var måske meget godt sådan rent sundhedsmæssigt. Der skal jo chips og cola til sådan en kamp og det kan jeg jo slet slet ikke tåle....

Olé Barca

Link to comment
Share on other sites

Dagens træning: http://connect.garmin.com/activity/58433967

Ifølge meteorologerne var denne november dag den koldeste i 100 år. Det kunne mærkes! Kan simpelthen ikke huske hvornår jeg har løbet i så koldt vejr. De første 20-25 kæmpede jeg med bare at få lidt varme i kroppen og mine fingre føltes som is selvom jeg havde handsker på.

Holdt mig i dag fortrinsvis til asfalt, det var lige glat nok til jeg turde andet. Det kan så også ses på tempoet der skiftede meget.

Link to comment
Share on other sites

Guest Cykologen

Ikke så fedt (eller det er det jo!), men har skubbet det frem for mig i stedet for at holde styr på det. Mit vinter humør koster på kost fronten. For mange søde sager om aftenen, for meget junk food, dårlig søvn og alt muligt andet har gjort udslaget. Det skal siges jeg måler 1,72 så jeg er de der 8-10 kg overvægtig.

Jeg har også et lille sideprojekt, der hedder at tabe et par kilo. Ikke fordi det er så afgørende, men jeg er begyndt at løbe lidt mere, og så kan vægten mærkes. Det er vel ikke uden grund, at det rent teknisk hedder en vægtbærende sport smile.gif

I lighed med dig har jeg også fået kig på alle de små snacks og søde sager, man "kommer til" at guffe i løbet af dagen og aftenen. Man lægger ikke rigtig mærke til det, men lur mig, om ikke det har en virkning, der kan ses på badevægten.

Lige nu dyrker jeg en taktik, der er lige så enkel, som den er effektiv: Jeg køber mindre af det. Vi har simpelthen ikke ret meget – og ofte ingenting – liggende "på lager" i køkkenskabene. Så er det sjovt ikke noget større problem at undvære det.

Men når det ligger og byder sig til, kan jeg simpelthen ikke holde fingrene fra det. Og det er ikke særlig smart, når man har overstået den første ungdom. Kalorierne hænge rpå en eller anden måde bedre fast end i de meget unge år blink.gif

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også et lille sideprojekt, der hedder at tabe et par kilo. Ikke fordi det er så afgørende, men jeg er begyndt at løbe lidt mere, og så kan vægten mærkes. Det er vel ikke uden grund, at det rent teknisk hedder en vægtbærende sport smile.gif

I lighed med dig har jeg også fået kig på alle de små snacks og søde sager, man "kommer til" at guffe i løbet af dagen og aftenen. Man lægger ikke rigtig mærke til det, men lur mig, om ikke det har en virkning, der kan ses på badevægten.

Lige nu dyrker jeg en taktik, der er lige så enkel, som den er effektiv: Jeg køber mindre af det. Vi har simpelthen ikke ret meget – og ofte ingenting – liggende "på lager" i køkkenskabene. Så er det sjovt ikke noget større problem at undvære det.

Men når det ligger og byder sig til, kan jeg simpelthen ikke holde fingrene fra det. Og det er ikke særlig smart, når man har overstået den første ungdom. Kalorierne hænge rpå en eller anden måde bedre fast end i de meget unge år blink.gif

Hehe, ja det har jeg efterhånden også erfaret efterhånden som man er kommet op i alderen.

Det tåbelige er at jeg havner i fælden hver vinter med de søde sager. Til gengæld vil jeg dog sige at jeg ofte har tabt mig hurtigt så snart jeg er kommet ud af vinter tristessen og i takt med at jeg kommer ud på længere og længere ture. Men men men... disciplin med kosten er nøgleordet.

Edited by pesaol
Link to comment
Share on other sites

Selv jeg kan have en af de dage

...hvor man bare ikke kan komme ud af døren. Og det er så sådan en dag i dag.

Kom sent hjem fra praktikken og havde et ærinde der skulle ordnes, og da jeg endelig nåede hjem ja...så kunne jeg ikke løsrive mig fra sofaen. Det er faktisk ikke så meget kulden der holder mig tilbage, den føles egentlig ikke så slem i dag, men for pokker hvor kan jeg bare ikke tage mig sammen.

Sådanne dage forekommer bare og jeg gider heller ikke at punke mig selv. I morgen er det meningen jeg skal løbe 60 min. roligt. Overvejer at tage en tur på 90 min. roligt i stedet. Om det er hensigtsmæssigt...? Tjah, bum bum, så længe det ikke bliver et generelt mønster skader det nok ikke det store. Der skal jo være plads til lidt fleksibilitet :innocent:

Link to comment
Share on other sites

Farvel fitness

For et stykke tid siden var jeg nede og melde mig ud af Fitness World. Jeg har gået og lurepasset et stykke tid for at se hvordan foden - og resten af bentøjet - reagerede på min øgede løbemængde. Der har selvfølgelig været nogle småskavanker som jeg indimellem stadig kan mærke lidt til, men alt i alt tror jeg så meget på mit løbeprojekt at jeg ikke gad at betale hver måned for noget jeg alligevel ikke benytter.

Så er spørgsmålet om jeg dog ikke savner det, nu når kong vinter har lagt sin hånd over landet. Til det må jeg svare: Næh ikke det fjerneste. Det jeg elsker ved løb er jo netop at man oplever alle 4 årstider på sin krop, den oplevelse får man altså ikke af at sidde i et 30 grader varmt spinning lokale. Desuden er der hele den der "nu-er-det-vinter-og-så-skal-jeg-fandeme-ind-og-træne-helt-vildt-så-jeg-kan-være-lækker-til-sommer" attitude, som bare oser i fitness centrene på denne årstid - kan ikke snuppe det!

Mit forhold til fitness centre er noget ambivalent og har været en on-off forhold i mange år. Første gang jeg stiftede bekendtskab med et fitness center var i vinteren (ja :blush: ) 92, det år vi vandt EM og sagde nej til Unionen. Var ved at være færdig med folkeskolen på det tidspunkt og vejede alt alt for meget.

For at gøre en lang historie kort har jeg aldrig været god til nogen form for sport i min skole tid. Jeg fik konstateret astma som 7 årig og fik nok en skæbne som mange astma børn fik dengang: at man endelig skulle passe på ikke at anstrenge sig for ikke at få et anfald. Når man er lille tror man at man er ved at dø når man får et astma anfald, og selvom det selvfølgelig kan være alvorligt vidste man på det tidspunkt ikke det man ved i dag.

Bl.a. at motion forebygger og hjælper mod astma, men at man er nødt til at træne hensigtsmæssigt, fx at bruge god tid på opvarmningen. For at gøre en endnu længere historie endnu kortere har jeg gennem min skole tid forbundet sport og fysisk aktivitet med nederlag og frygt (for anfald), så jeg var ikke ligefrem i den bedste form der da jeg var en 16-17 år.

Et par venner fik hevet mig med i et fitness center der lå ved Hvidovre St. Kan ikke huske om det hed "Form & Fitness" eller "Form & Figur", men det er så også ligegyldigt. Det vigtige var at der var hyggeligt og det ikke var hårdtpumpede Brian og Johnny der trænede der. Bevares der var pumpede fyre, men det var på et helt andet plan.

De søde instruktører hjalp mig i gang med maskinerne og gav mig råd til hvordan jeg kunne træne og jeg blev hooked. Det gode for mig var at jeg trænede alene. Jeg skulle ikke være på hold med nogen som kunne klandre mig for ikke at følge med, og jeg skulle heller ikke konkurrere med nogen. Ret hurtigt kastede jeg min kærlighed på stepmaskinerne. De var simple at benytte og efterhånden kunne jeg træde længere og længere tid, og vupti - i løbet af foråret og sommeren 92 havde jeg tabt mig næsten 25 kilo. Åh ja det var dengang hvor kalorierne røg noget hurtigere end de gør i dag.

I 94 søgte jeg nye græsgange, bl.a. for at finde et sted der lå tættere på hvor jeg boede. Det blev Ve & Vel der lå i den overdækkede arkade mellem Vesterbrogade og Matthæusgade på Vesterbro. Det var et noget andet miljø end Hvidovre. I dag er det vist nok et meget pænt og tjekket sted, men dengang var der stadig en anelse brokvarter over Vesterbro med alt hvad det indebærer af sprittere, junkier, ludere og lommetyve. Centret havde også en del flere pumpede Brian og Johnny typer, men der var faktisk også en hyggelig stemning og det var meget lokalt, alle kendte alle, og jeg kendte faktisk også en del der kom fra mit eget kvarter - Sydhavnen.

Det var lille og ikke særlig velholdt. Maskinerne lignede noget fra et Gym i 70'erne - og var det sikkert osse - og omklædningsfaciliteterne var så som så. Men som sagt var der også noget hyggeligt og afslappet over det. Personale og kunder kendte hinanden. Ejeren som hed Henrik udbyggede det over årene og endte med at sælge det til en eller anden stor amerikansk kæde - som vist nok er SATS i dag. Nu er Henrik tilbage i fitness verden som en af bagmændene bag Fitness World.

Under alle omstændigheder gjorde udvalget af udstyr at jeg kastede mig mere over styrketræningen, af den simple årsag at deres kredsløbsmaskiner var det argeste gang lo.. I de år fra 94 og frem trænede jeg faktisk forholdsvist seriøst med vægte, uden på nogen måde at være bodybuilder. Det havde så også den bieffekt at kiloene efterhånden sneg sig på igen. På et tidspunkt blev det sådan at hele det der fitness miljø simpelthen hang mig langt ud af halsen og jeg kvittede det, og desværre også al anden form for sport. Resultat: en vægt der lå meget tæt på det trecifrede.

Så i gang igen med fitness, og jeg tabte mig da også igen. Men jeg kom aldrig til at bryde mig om at være i et fitness center. Det var ind og svede og så ud igen. Så på et tidspunkt begyndte jeg at lede efter alternativer, og det blev så løb... Det var i 2002. Det er en længere historie omkring mig og løb, og jeg har allerede skrevet alt for meget, så den historie må vente. Men jeg kan sige så meget at der ligger nogle dybere årsager bag mit løb en "bare" at holde vægten og være i god form.

Og så må jeg jo ikke glemme at jeg i periode har været gæst i fitness centre i kortere eller længere tid. Når man er skadet må man jo finde på alternativer. Men det korte af det lange er, at jeg håber at jeg aldrig nogensinde igen bliver nødt til at sætte mine ben i et fitness center. Det er måske et naivt håb, men for pokker hvor jeg nyder det lige nu, at komme ud og få blæst hovedet igennem i vinterkulden og nyde de dage hvor man bare svæver af sted. Denne følelse kan et fitness center ALDRIG erstatte. Men jeg skylder alligevel fitness centrene en stor tak.

Godnat og sov godt...

Edited by pesaol
Link to comment
Share on other sites

Guest Cykologen

He, he, interessant indlæg. Må indrømme, at jeg har tænkt den samme tanke. Måske man bare skulle melde sig ud igen og så løbe og cykle "ude i virkeligheden" kombineret med de kettlebells, jeg købte tidligere på efteråret til styrke og smidighed. Nu har jeg tilmed fået en gammel spinningcykel installeret i garagen.

Så kom sneen. Og derfor holder jeg indtil videre fast i at kunne trække inden for i den lokale FW, hvor det hele står klar i dejlige, varme omgivelser. Det er rigtig, rigtig praktisk. Men det får mig så ikke til ligefrem at knuselske centret, for jeg er så oldschool og 70'er agtig, at det stadig for mig er sådan lidt, ja, pudsigt …

Derfor forbeholder jeg mig retten til at lave samme manøvre som dig hen på vinteren/foråret. Min eneste betænkelighed ville nok være, om jeg ville få taget mig sammen til at gennemføre mine kettlebell-øvelser ude på terrassen i tilstrækkeligt omfang. De faste rammer i centret betyder, at man kommer hele programmet igennem.

Link to comment
Share on other sites

Efter mit lidt essayistiske indlæg i går må det være på tide med noget hardcore træningsupdate.

Skulle have løbet 30 min. i frisk tempo torsdag, og 60 min. roligt i dag. Det blev så til ca. 90 min. i varieret tempo :smile: 16 Km kunne det blive til i alt.

http://connect.garmin.com/activity/58646669

Tog en tur rundt om mosen der i dagens anledning var dækket i det smukkeste hvide vinterlandskab. Så kan spørge om det ikke er vanskeligt sådan at løbe rundt når der ikke er dækket for sne og is. Heldigvis har jeg for den beskedne sum af 275 kr. investeret i et par såkaldte Yaktrax. Det er en slags "snekæder" man vikler om skoene så man står bedre fast. Man kan læse mere om dem her: http://www.sport-guide.dk/yaktrax.html

Lad med sige med det samme at de er geniale at have på. Man glider på ingen måde i isen og kan løbe med normale skridt og næsten i samme tempo. Eneste ulempe er at de ikke har det så godt med asfalt. Derfor måtte jeg løbe med dem i hånden indtil jeg nåede mosen. De kan også være en anelse besværlige at få på, især for en som mig med 10 tommelfingre. Det kan man i øvrigt se på min kulspurve, idet der er et dyk efter ca. 20 min. hvor jeg stod og baksede med dem. Men når man først får dem på så... :smile:

Nu må vi se hvor meget jeg overhovedet får brugt dem. Der er jo lovet en mildning i vejret allerede i næste uge, men vi er trods alt kun i starten af december så mon ikke man får lejlighed til at bruge dem på et senere tidspunkt.

Nu vil jeg glemme alt hvad der hedder vægt og sund kost og tage til Amar for at spise stegt flæsk og drikke juleøl :crazy:

Link to comment
Share on other sites

Lidt snevejr skal da ikke forhindre en løbetur...

Næ nej, tog en tur i dag på lidt over 17 km.: http://connect.garmin.com/activity/58840718

Løb ikke med Spartas fællestræning i dag af forskellige årsager. En væsentlig årsag var at jeg havde glemt at stille vækkeuret :innocent: en anden var at ruten ville være den samme som sidst, dvs. med en del løb på cykelstier. Noget jeg helst gerne vil undgå.

Hvis de andre dage har været "vinterlige", må man sige at dagen i dag "vinter classic" med massiv hvid nedbør og ingen ryddet stier eller fortove. Heldigvis har man jo sine nyindkøbte Yaktrax til at hjælpe med at stå fast på underlaget. Men hold da op for en tur. Mine lårmuskler føles stadig som om jeg har styrketrænet dem i halvanden time og om det bare er søndags sløvhed skal jeg ikke kunne sige, men har været fuldstændig udmattet i dag, og kan intet foretage mig andet end at flade ud på sofaen.

Det værste var faktisk at løbe der hvor sneen var trådt ned. Jeg skulle konstant have fokus på ikke at træde forkert og vride om på fødderne. Der hvor sneen var forholdsvis uberørt gik det noget nemmere. Tempoet bliver jo så også derefter, men kan kalde det "lidt hurtigere end jogging" tempo. Men det er sgisme hårdt for benene og kan godt mærke at restitutions ugen kommer på et belejligt tidspunkt.

Nogle vil måske stille spørgsmålet: Nu må jeg da savne fitness centret? Men nej faktisk ikke, jeg nyder det og tager det som en udfordring :bigsmile:

Edited by pesaol
Link to comment
Share on other sites

Opsamling for uge 48

I uge 48 har jeg i alt løbet: 41,3 km

og forbrændt: 3503 Kcal

Det er faktisk en anelse mindre en sidste uge, men alt taget i betragtning har vejret gjort sit denne uge til at begrænse udfoldelserne lidt.

Det var jo ugen hvor jeg fik købt, og benyttet, mine Yaktrax til vintervejret og det er en super investering. Kan dog også mærke at min krop er mærket og det er godt at næste uge står på restitutions træning. Har i dag haft en ømhed i venstre fod som om jeg vredet om på den. Den er øm på ydersiden, og der en lille bitte hævelse. Det kan ikke være et decideret vrid, for så ville jeg have mærket det i går. Men underlaget gør at jeg kommer til at lande lidt skævt på foden en gang imellem og det er det der må have forårsaget det.

Det er aftaget her til aften, men jeg må selvfølgelig lige være ekstra forsigtig i denne uge, evt. løbe med et støttebånd.

Jeg er nu halvvejs gennem mit grundtræningsprogram og det kører faktisk efter planen, på trods af vejret :bigsmile: Nu er det uge 8 og tid til restitution. Derfor ser programmet for den kommende uge således ud:

Tirsdag: 40 min. roligt løb

Torsdag: 30 min. roligt løb

Fredag: 50 min. roligt løb

Søndag: 15 min. roligt løb

Link to comment
Share on other sites

Fik løbet mine ca. 40 min. i dag, trods der stadig er lidt bøvl med venstre fod.

http://connect.garmin.com/activity/59058335

Så længe jeg er opmærksom på hvor jeg træder, og løber i meeeeeget roligt tempo går det faktisk helt fint, men kan godt mærke at jeg skal være varsom i denne uge.

Overvejede faktisk stærkt helt at droppe turen i dag af ovenstående grund, men men jeg er jo lidt af en selvpiner såååååh...

Link to comment
Share on other sites

Lidt refleksion...

Denne uge er den sidste for mig i praktikken, jeg har sidste dag på torsdag. Det har på mange måder været lærerigt for mig og jeg har oplevet psykiatrien på både godt og ondt. Jeg har i lang tid haft som ambition at jeg gerne vil arbejde i psykiatrien når jeg er færdiguddannet, og det har som sådan ikke ændret sig.

Dog kan jeg se at der sker så mange forandringer efterhånden som jeg ikke helt kan forlige mig med. Bl.a. at alt skal manualiseres, inklusive de terapeutiske tilbud, alt efter hvilken diagnose man har. Det er et positivistisk evidens spøgelse der går igennem systemet i den tro at mennesker med psykiske lidelser kan placeres i kasse og de dybest set er identiske med deres diagnose. Ikke at manualiserede forløb nødvendigvis er af det onde, men min erfaring siger mig at der er en masse mennesker der vil blive tabt i det system, og der er ikke rigtig noget svar på hvad man gør af dem!

Men det har jo intet med løb at gøre, og så alligevel. Efter at have været i praktik i 14 uger er det gået op for mig hvor priviligeret man er som studerende, og ikke er afhængig af faste arbejdstider. Må indrømme at når jeg er kommet hjem der ved 16-17 tiden har jeg ofte været flad og udmattet uden den store lyst til at komme ud på en løbetur. Specielt her i de mørke måneder har det været en kamp.

Det skal dog siges at jeg sjældent fortryder det når jeg først kommer ud, og bliver da også frisket op af det. Men det har da fået mig til at tænke over hvor meget af ens fritid det kræver hvis man vil træne bare nogenlunde seriøst. Jeg kan "risikere" når jeg bliver færdig til sommer at mit arbejde kommer til at ligge endog meget langt væk, da jobmulighederne i Københavns området er begrænset for nyuddannede. At skulle lægge flere timers transport oven i en 37 timers arbejdsuge giver jo ikke just meget mere fritid.

Så summa summarum: jeg må huske at nyde det sidste halve års tid i "frihed" før lønslaveriet kalder...

Link to comment
Share on other sites

Fik løbet min lille tur i dag, og nåede op på lige under 6 km. Garmin Connect er umulig at få forbindelse til lige pt. så data må vente lidt.

Ellers gik det udmærket. Min fod er klart i bedring og jeg kunne løbe stort set uden gener af nogen art. Stadig skal jeg dog være forsigtig med de glatte fortove - og det skal alle vel - mønsteret er åbenbart 30 meter uden is, og så 30 meter med is og sne. Det var i hvert fald umuligt for mig at finde et længere stykke vej der var helt ryddet.

Og så var det jo sidste dag i praktikken i dag. Altid lidt vemodigt at sige farvel, og det var det da også i dag. Den store forandring er at jeg fremover kan komme til at træne i dagslys og på tidspunkter der passer mig noget bedre.

Link to comment
Share on other sites

Strandvejen re-visited

Dagens tur gik forbi Strandvejen. I 2007 og 2008 da jeg løb mine lange ture gik rigtig mange af dem til Dyrehaven og Eremitage slottet. Oftest tog jeg turen op langs Strandvejen og forbi det bedre borgerskab i Hellerup og Gentofte.

I dag kom jeg dog ikke helt til Dyrehaven, langt fra endda, men tog noget af turen på en rute jeg plejede at nyde. Når det er sagt er Strandvejen ikke den mest optimale rute. Smalle fortove, i dagens anledning med sne og is, zig zag mellem nydelige ældre Hellerup damer med rollator og nydelige yngre med barnevogne gør det ikke til en rute man ligefrem løber tempo. Man skal længere ud forbi Charlottenlund Fort før der kan løbes ordentligt.

Men af sted kom og det gik fint, data ses her: http://connect.garmin.com/activity/59255305

Og ja Garmin Connect er oppe igen så torsdagens data kan ses her: http://connect.garmin.com/activity/59255308

Link to comment
Share on other sites

Dagens tur: http://connect.garmin.com/activity/59469161

Det positive ved dagens tur: at jeg fik løbet lige under 14 km.

Det negative: alt det andet...

Det var bare en af DEN slags ture i dag der blev det rene møg, af flere forskellige årsager Vejret var kun en enkelt, og den mindste, af dem.

Så slut for denne uge, og straks videre til næste.

Link to comment
Share on other sites

Nye sko

Okay, måske ikke den mest ophidsende statusopdatering, men når jeg alligevel sidder og venter på Jack Bauer kunne jeg lige så grifle noget ned her.

Nye og nye kan man vel heller ikke kalde dem, da det er den model jeg har brugt hidtil, nemlig NB 1225. Så en ny model NB 1225 er ankommet.

Jeg har været glad for denne model af flere grunde. En meget banal grund er snørebåndende! Modellen har et såkaldt N-Lock system der gør at snørebåndende ikke så let går op. Jeg havde jo anskaffet mig et par Asics GT 2150, for at have noget at skifte med, men jeg er aldrig rigtig blevet fortrolig med denne. Noget af det skyldes at jeg synes at de hurtigt kommer til at sidde løsere ved løb, så man jævnligt er nødt til at stramme snørebåndende. Det problem har jeg aldrig haft med NB 1225.

Et andet spørgsmål der melder sig er så hvilken anden model jeg skal bruge til at skifte med, hvis det overhovedet er nødvendigt? Overvejer bare at løbe med NB 1225 resten af tiden op til marathon.

Nå Jack Bauer er på, jeg vil smutte...

Link to comment
Share on other sites

Opsamling for uge 50

Distance uge 50 = 36,5 km

Kcal i alt = 3079

Det var en uge der endnu engang var præget af vejrtilstanden med sne og is på gaderne. I den forstand er det jo heldigt at det var min restitutions uge, så vejret heller ikke rigtig gav mulighed for hurtigt løb.

Det har ikke været helt optimalt rent træningsmæssigt. Hensigten med restitution må jo, sjovt nok, være at restituere så man kan blive klar til hårdere udfordringer. Jeg føler mig på ingen måde restitueret, tværtimod. Har fået begyndende problemer med mit ene knæ der mistænkeligt føles som et løberknæ. Af den årsag har jeg fundet mit gamle knæbind frem der giver en god støtte. Samtidig må jeg have fokus på genoptrænings øvelser samt is på efter løb.

Kan godt mærke at træning på asfalt og ujævnt terræn er ved at sætte sig sine spor. Jeg trænger til at kunne træne på mere blødt underlag, men grusstierne i fx Fælledparken er lige nu de rene skøjtebaner og selv med mine yaktrax på tør jeg sgu ikke rigtigt. Vejrudsigten lover ikke rigtigt noget i den forbindelse så jeg må væbne mig med tålmodighed, og hvis det er helt galt, skære ned på træningsmængden.

Hvis du i øvrigt undrer dig over hvorfor jeg ikke opdaterer vægt som lovet er der en forklaring: jeg gider ikke her i december :innocent: Der er for mange julefrokoster og for meget lirum larum til at det giver nogen mening før på den anden side af nytåret. Så fra 1. januar, der strammes skruen :superman:

Med forbehold for drastiske ændringer følger her mit program for uge 51:

Tirsdag: 40 min. løb

Torsdag: 30 min. løb

Fredag: 60 min. roligt løb

Søndag: 18 km roligt løb

Link to comment
Share on other sites

Dagens træning: http://connect.garmin.com/activity/59685002 en lille 8 km tur.

Det er efterhånden lang tid siden jeg har prøvet at træne i dagslys på hverdage så det var rart. Også rart at man ikke skal være super opmærksom på hvor man træder. Det gjorde faktisk at jeg kunne løbe i et nogenlunde fint tempo de første 30 min. De sidste 10 min. tog jeg til gengæld lidt roligt.

Udover det gik det ok med knæet, men jeg lagde også is på da jeg kom hjem. En anden slags "skade" skyldes åbenbart kulden og vindens påvirkning på min hud. Har i den grad døjet med svidende hud i ansigtet og bag skuldrene. En veninde anbefalede heldigvis en creme fra Matas som lagde en dæmper på det.

Føler det som om jeg har faldet i søvn under solen på en charterferie sydpå, men hey!!!! jeg er jo en selvpiner :devil:

Link to comment
Share on other sites

I dag er der...

Præcis 8 dage til juleaften

Præcis 156 dage til Copenhagen Marathon

Og sådan ca. 8 måneder til jeg skal aflevere mit speciale...

Mht. det førstnævnte er jeg forholdsvis indifferent. Jeg er ikke, og bliver nok heller aldrig, det store julemenneske. Marathon til gengæld fylder meget i hovedet og dagens lille tur i snevejret er et lille skridt på vejen dertil: http://connect.garmin.com/activity/59856054

Specialet fylder måske ikke så meget som det burde. Lige pt. nyder jeg bare at have fri og skulle lave ingenting, men jeg skulle gerne have gang i noget problemformulering om ikke så forfærdelig længe.

Der er altså to ting der kommer til at fylde en stor del af min tid, og mit hoved, her efter nytår: Marathon og speciale. De to hænger faktisk lidt sammen på en indirekte måde, men det skriver jeg nok noget om senere...

Link to comment
Share on other sites

Lidt om knæskader, astma og frostbid...

Som jeg tidligere har skrevet har jeg jo været præget lidt af en begyndende ømhed i knæet. Det er dog ikke et løberknæ som jeg frygtede i starten, men en mere diffus ømhed som sidder i selve knæskallen. Det kommer og går lidt, og jeg har ikke været sådan virkelig mærket af det, heller ikke under løbeturene, men jeg kender advarselssignalerne efterhånden så jeg er forsigtig.

Derfor fandt jeg mit gamle solide knæstøtte bind frem fra gemmerne og har brugt det i den seneste uge. Det har fungeret fint, og jeg kan mærke en forskel. Desuden lægger jeg is på efter turene og laver diverse styrke- og strækøvelser for at forebygge.

M.a.o. er det ikke knæet der er mit største problem. Et andet problem som jeg til gengæld er stødt på er frostbid. Jeg har aldrig nogensinde prøvet at få frostbid før, men en gang skal jo være den første. I starten var jeg i tvivl om det var en eller anden allergisk reaktion. Jeg er knaldrød på ryggen og brystet og visse steder i ansigtet. Det klør og svider som ind i he.... og jeg er ærlig talt dybt i tvivl om hvad jeg kan gøre ved det :devil:

Af samme grund var jeg også nødt til at korte min løbetur af i går. Det var ikke kun pga. frostbid, men også fordi mine lunger efterhånden er godt mærket af den strenge kulde, og jeg havde store problemer med min astma.

Det med astmaen ved jeg også nogenlunde hvad jeg skal gøre ved. Er genopstartet på Rhinocord for at forebygge og drikker masser af varme drikke, men frostbid...???? Synes jeg har søgt alle informationer om det, og pakker mig også ind, men der er ikke rigtig noget der fungerer.

En løsning er at holde pause, men jeg går med tanker om lidt alternativ træning. Nærmere følger i morgen.

Link to comment
Share on other sites

Hej (igen) fitness

Som jeg skrev i går har jeg gået med alternative planer vedr. træning, nu da jeg både lider af frostbid, halvdårligt knæ samt astma. Den alternative plan var at betale 75 kr. for en dags træning i Fitness World, så jeg kunne træne på løbebånd. Og sådan blev det i dag.

Ikke at det var en ubetinget succes. Først og fremmest hjælper det mht. frostbid at træne indendørs (naturligvis!), men det hjælper ikke specielt meget på astmaen og vejrtrækningen, så jeg kunne ikke holde til meget mere end 45 min. på løbebåndet så var jeg færdig som gårdsanger. Når man så oven i det lægger at jeg er gået hen og blevet forkølet, hjælper det ikke just på åndedrættet :crazy:

Så alt i alt var 75 kr. for 45 min. træning måske lige i overkanten. Hvis jeg skulle finde på samme nummer igen kræver det i hvert fald længere træning. Det hører med at jeg lige tog 30 min. på crosstraineren i behersket tempo så helt ad helvedes til var det så ikke.

Alt i alt lægger det hele op til at jeg er nødt til at tænke på det ord på 5 bogstaver der starter med P og rimer på tavse. Pokkers ærgeligt, men det er nu jeg skal holde hovedet koldt og passe på mig selv. Tidligere havde jeg bare ignoreret signalerne og fortsat med den risiko der nu er, men jeg er også så realistisk at der trods alt er et pænt stykke tid til marathon og det ikke er nogen katastrofe lige at holde et par dage på langs.

Link to comment
Share on other sites

Guest Cykologen

så jeg kunne ikke holde til meget mere end 45 min. på løbebåndet så var jeg færdig som gårdsanger.

45 minutter er godt nok også lang tid på et løbebånd blink.gif

Bliver aldrig fan af den indretning, men har da overvejet måske at løbe nogle intervaller på løbebåndet, hvis det her føre bliver ved. Al løbetræning bliver til fartleg lige for tiden. Når man rammer et stykke ryddet fortov, kan man sætte fart på. 30 meter længere fremme, er man så på glatis igen og må trippe afsted …

God bedring med skavankerne!

Link to comment
Share on other sites

"45 minutter er godt nok også lang tid på et løbebånd" blink.gif

Ja, det var i hvert fald rigeligt for mig! Det er godt nok mange år siden jeg sidst har stået (løbet) på et løbebånd, og en ting der altid har undret mig er, at jeg har svært ved at løbe lige så hurtigt som jeg gør udendørs. At holde et tempo på 12 km/t føles som om det er lige til syregrænsen.

Al min logik siger mig at det egentlig burde være nemmere at løbe hurtigt på et løbebånd, men måske er det fordi man ikke får de der bitte små pauser som man jo nemt kan få udendørs?

Edited by pesaol
Link to comment
Share on other sites

Guest Cykologen

… at jeg har svært ved at løbe lige så hurtigt som jeg gør udendørs.

Jeg har det sjovt nok lige omvendt: De gange, jeg har været på løbebånd, har jeg kunnet skrue rimeligt meget op for tempoet. Jeg synes så bare, at det er umanerligt kedeligt i forhold til at løbe udendørs. Teoretisk set burde det vel være samme belastning ved samme hastighed …?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share