Peters løbeblog


pesaol
 Share

Recommended Posts

  • Replies 262
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det er da en fin runde – Søndermarken og Frederiksberg Have kan anbefales! Kan man løbe på Vestre Kirkegård? Eller rettere, det kan jeg jo se, at man kan, men er der nogle gode stier?

Jaaah det synes jeg egentlig der er. Der er ikke så mange grusstier, kun en enkelt der går langs den side af kirkegården der vender ud mod Sjælør Boulevard. Men ellers er der generelt mange gode stisystemer uden huller og man kan også løbe forholdsvis ugeneret af trafik.

Da jeg boede i Sydhavnen brugte jeg den en del, og der er generelt mange lokale løbere der bruger kirkegården.

Link to comment
Share on other sites

Aaaaaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh...

Ja, undskyld mit lidt orgastiske udbrud i overskriften, men for pokker hvor har man gået længe og ventet på det her: at det skulle blive forår og man kunne komme ud og løbe lange ture i solskin og svag vind :4thumbup:

Okay, temperaturene er måske stadig ikke helt til korte bukser, men når der ikke er en sky på himlen og man mærker foråret i Dyrehaven føles livet pragtfuldt. Vi har vel gået og ventet ca. 4 måneder på det her, og tak for det :laugh:

Tog turen i dag op langs Lersø Parkalle, ned langs Gentofte rende og så langs Gentofte sø, op ad Ermelundsvej til Dyrehaven og derfra løb jeg så lidt rundt. Det er et stykke tid siden jeg har løbet i Dyrehaven, så jeg vidste faktisk ikke helt præcist hvor det var jeg løb :blush: Men jeg fik da løbet på nogle ok stier og fandt vej ud til Strandvejen/Kystvejen. Her fortsatte jeg ned til Charlottenlund fortet og drejede ned ad Jægersborg Alle og tog den hjem langs ambassade kvarteret til Østerbro. Detaljer kan ses her: http://connect.garmin.com/activity/71526035

Da jeg nåede Dyrehaven efter ca. 10 km. røg jeg ind i det dejligste flow. Der hvor man bare synes man kan løbe og løbe og løbe og det hele går op i en højere enhed. Okay de sidste 3-4 km var lidt strenge, men alt i alt kom jeg igennem i fin stil og holdt tempoet nogenlunde omkring de 5:20.

Samtidig kan jeg også mærke at de sidste par uger har slidt på mig fysisk, så nu tager jeg en restitutions uge, hvor jeg sænker både distance og tempo. Det er tiltrængt...

Link to comment
Share on other sites

Opsamling på uge 9

En træningsuge overstået og en ny kan tage sin begyndelse... I uge 9 har jeg præsteret følgende:

Mandag: 6,3 km restitutions løb

Tirsdag: 10,6 km, inkl. 3x1600m tempo (eller forsøg på...)

Torsdag: 13,8 km med indlagte bakker

Fredag: 4,8 km patetisk forsøg på løb

Søndag: 26 km LSD i pragtfuldt forårsvejr :smile:

I alt = 61,5km

Det har været en uge på godt og ondt, med en god blanding af det begge dele. Til det onde hører især turene torsdag og fredag. Især fredagen var ren ynk, mine ben var tunge som bly og jeg syntes jeg havde ondt alle steder.

Til gengæld var turen i går noget af det bedste jeg har oplevet længe. Ikke kun pga. vejret, men også da det er det længste jeg har løbet indtil videre, og samtidig foregik det i god stil.

Samtidig kan jeg også mærke at det er på tide til at tage en uge hvor jeg drosler ned i intensitet. Har øget rimelig intensivt de sidste 3-4 uger og det kan mærkes. Planen for denne uge er at løbe en 45-50 km.

Noget helt andet i den forbindelse...

Prøvede her til eftermiddag at komme ud på en lille 7 km tur. Efter 5 min. var jeg nødt til at vende om. Det gjorde nas øverst i den sene der går fra storetåen og op til anklen. Mere præcist var det lige der hvor man laver sløjfe på snørebåndet. Har faktisk kunnet mærke det et stykke tid, men har slået det hen med nye sko og en anelse for stramme snørebånd. Det skal siges at jeg altid strammer snørebåndene rimelig hårdt, da jeg kan mærke det i svangen hvis de er for løse. Men ondt gør det sgu :devil:

Nu betragter jeg det ikke som en decideret skade, men mere en irritation. Har undersøgt det lidt på nettet og flere peger på at det primært er de 3 første bånd der skal strammes og så kan man tillade sig at de øverste er lidt mere løse. Det prøver jeg og så må jeg se hvad der sker.

Er forholdsvis fortrøstningsfuld, men der er kun 10 uger til marathon så den mindste gene kommer nu på et ubelejligt tidspunkt.

Link to comment
Share on other sites

Der er skam blevet løbet i uge 10...

har bare haft travlt med alt muligt andet end at skrive log. Desuden er det nu heller ikke fordi selve træningen har været så fantastisk ophidsende :innocent:

Men følgende ture har jeg været på:

Tirsdag: 11,2 km

Torsdag: 10 km

Fredag: 10,5 km

Søndag: 17,3 km

I alt = 49 km

Det blev en uge helt efter planen, med få rolige ture der alle lå omkring de 5:20 - 5:30 min/km. Jeg har jo gået lidt og brokket mig over ømme ben og småskavanker de sidste par uger, så det var tiltrængt med en restitutions uge.

Skavanker er der som sådan stadig, og jeg kan ikke helt greje hvad det er min krop forsøger at fortælle mig :crazy:

Det er som om at skavankerne kommer og går, for eksempel kan jeg nævne at jeg har haft problemer med mine lægge der syrer til og er ømme i hele denne uge... på nær lige i dag, hvor jeg nærmest fløj af sted. Mit gamle knæ problem stikker ind i mellem sit grimme hoved frem, men igen: kun i glimt. Endelig skal det siges at jeg synes jeg kan fornemme at min svang har det med at stramme lidt når jeg kommer over de 15 km, uden det dog er decideret smertefuldt eller til gene.

Såååh øøøhhh.... jeg kører videre de næste uger og så må det briste eller bære :blink:

Dog skal der jo også være plads til det positive, fx dagens løbetur. Det var en alternativ udgave af Mosen rundt, og blev jo løbet i strålende solskin (det meste af vejen) og temperaturer der vel lå omkring de 10. Det var så også første tur i år uden mit vinter undertøj og med 3 lag på overkroppen, og det var pragtfuldt :4thumbup:

Overvejede at hoppe i de korte tights, men turde ikke rigtigt. Tror egentlig sagtens det kunne have fungeret, men det kommer vel snart :cool:

Link to comment
Share on other sites

De næste ugers træning

Som jeg skrev i ovenstående indlæg har jeg jo døjet med mange skavanker af mere eller mindre bekymrende karakter. Lige pt. føles mine ben dog så friske som nye, og specielt ved turen i dag mærkede jeg intet til de ømme lår som jeg ellers har været præget af de sidste uger.

Derfor satser jeg også på at øge træningsmængden over de næste 4 uger, dog ændrer jeg en lille smule på strukturen. Først og fremmest vil jeg øge distancen på restitutions turen mandag og fredag. Regner med at starte på ca. 7 km i den kommende uge, og så øge gradvist til en ca. 10 km. Derudover vil jeg byttet om på tirsdag og torsdag (altså sådan rent træningsmæssigt!) så jeg træner tempo torsdag. Tempoet vil jeg træne i "ryk" og ikke som hurtige intervaller. Tirsdag vil jeg bruge på længere ture fra ca. 14-15 km og så øge op til ca. 18-19 km i et frisk tempo omkring de 5:10 min/km.

I uge 11 planlægger jeg at løbe ca. 62-62 km. og så øge over de næste 4 uger til omkring 75-78 km. I den 5. uge ligger der et halvmarathon (Nike marathontest 3). Jeg har været lidt i tvivl om jeg skulle deltage i dette halvmarathon og hvordan jeg skulle gribe det an, men lige nu er det planen at jeg deltager. Hvordan jeg så griber det an må jeg tage til den tid.

Men som sagt: jeg tager en uge ad gangen og hvis der er for meget knas med bentøjet må jeg sætte træning og målsætning efter dette.

Link to comment
Share on other sites

Et lille pip herfra...

Det er jo ikke så tit jeg opdaterer mere, så her får I dagens træning: http://connect.garmin.com/activity/73229654

Går egentlig stadig med mine "skavanker", men de kommer og går og det er ikke sådan rigtig noget der genererer mig (endnu!!!). Dagens tur gik i den forbindelse og jeg følte mig flyvende - sådan da - på størstedelen af turen. Det var kun lige den lidt kraftige vind der indimellem satte mig på prøve.

Kan mærke at jeg er blevet bedre til at løbe i et hurtigere tempo over lidt længere distancer. Omkring 14 km med et snit på 5:06 min/km inkl. opvarmning/nedkøling er en forholdsvis klar forbedring. For nogle uger siden ville snittet nok have ligget på de 5:20 med samme intensitet.

Link to comment
Share on other sites

Tempo hmmmmmm...

Det var jo egentlig meningen at jeg ville ud og træne lidt tempo i dag. Gerne på nogle 1800m ryk.

Det blev dog ikke på nogen måde sådan. Har døjet med noget forkølelse de sidste par dage og sådan noget har det med at sætte sig på lungerne. Har før haft dårlige erfaringer med at presse intensiteten op når jeg er sløj, så jeg nøjedes med 12km i jævnt tempo omkring de 5:20.

At vejret her til eftermiddag så heller ikke ligefrem indbød til tempo træning er jo så en helt anden sag...

Helt generelt syntes jeg at der altid kommer et eller andet i vejen når jeg vil ud og prøve at løbe hurtigt. Må nok indse at det ikke er i år jeg skal gå efter at løbe marathon på 3:30.

Til det positive hører dog at jeg ikke rigtig kan mærke skavankerne mere :bigsmile: så det kan godt være at jeg ikke kan løbe det hurtigt, men i det mindste bliver tvivlen om at jeg overhovedet kan stille op d. 22/5 mindre og mindre.

Link to comment
Share on other sites

Tidlig søndagstræning

Egentlig var det meningen at jeg skulle på arbejde i dag fra kl. 15-23, men pga. sygdom blev vagten så i stedet 12-21 :unhappy:

Så det var tidligt op og af sted hvis jeg skulle nå at løbe mine planlagte 23 km. Det er meeeeget lang tid siden jeg har trænet så tidligt, og da slet ikke på en søndag. Så op kl. 6 og få morgenmad og ud af døren kl. 7.30.

Det blev en noget ujævn tur, ikke kun pga. det tidlige tidspunkt. Har som nævnt været plaget af en smule forkølelse og jeg kunne mærke lungerne stadig var lidt mærket, så havde lidt bøvl med vejrtrækningen især i første halvdel. Desuden var det nok lige tidligt nok at jeg skrev at mine skavanker var stort set forsvundet. Kan i hvert fald mærke en kraftig ømhed - ikke smerte - især i lårene.

Men jeg nåede da mine 23 km. - 23,5 for at være præcis - i en, efter omstændighederne ok tid. Detaljer kan ses her: http://connect.garmin.com/activity/73986819

Næste søndag står den på nogenlunde samme længde, 22-23 km. Der skal jeg også på arbejde, endda møde kl. 11, og som om det ikke var nok går vi også over til sommertid den dag, så jeg mister lige en time der :crazy: Må se hvad pokker jeg gør, kan være jeg efterhånden vænner mig til at stå tidligt op på en søndag...?

Link to comment
Share on other sites

Hvornår ved man det officielt er forår?

...det er jo selvfølgelig når man kan løbe med korte bukser :tongue:

Trak i de korte tights i dag, for første gang i år, og hold da op hvor jeg synes jeg har gået længe og ventet på dette. Det er jo det fantastiske ved at løbe: at man mærker alle fire årstider her i Danmark.

Sidste år på denne tid sad jeg på en cykel i et fitness center og der mærker man jo ikke rigtig noget til årstidernes skiften. Desuden havde vi vist heller ikke rigtig noget forår sidste år - men det er jo en helt anden historie.

Selve turen var dog ikke specielt interessant. En restitutions tur på 8 km, langs de fleste af søerne og så hjem igen. Har som nævnt tænkt mig at øge distancerne på de her ture for at liste nogle flere km ind på denne måde. Samtidig synes jeg faktisk også de opfylder deres mål mht. restitution, har væsentlig mere friske ben efter løbetur i afslappet tempo og derefter udstræk :smile:

Nu har jeg så lige checket vejrudsigten og det ser vist ud som om jeg har taget glæderne lidt på forskud, for der loves sne og slud og nattefrost til weekenden :unhappy:

Edited by pesaol
Link to comment
Share on other sites

Opsamling uge 11

Mandag: 7 km restitution

Tirsdag: 14,1 km i frisk tempo

Torsdag: 12 km roligt

Fredag: 6,9 km restitution

Søndag: 23,5 km LSD

I alt = 63,5 km

En uge der ikke gik fuldstændig som planlagt. Med undtagelse af tirsdag blev det meste løbet i roligt tempo. Var jo lidt præget af forkølelse op til weekenden og det satte lidt sit præg der.

Ellers er det jo positivt at jeg nåede det antal km jeg havde som plan. 63,5 km er det længste jeg har præsteret på en uge i meget lang tid, og de næste 3 uger øger jeg ca. 5 km for hver uge. Så er det kun skader og skavanker der kan bremse mig.

Den kommende uge håber jeg at få lejlighed til at træne lidt tempo igen. Dette skal så være om torsdagen. Decideret bakke træning er lagt på hylden for en stund, jeg gider ikke at risikere noget unødvendigt, så tirsdagens tur bliver nok bare en "almindelig" 14-15 km i frisk tempo uden de store stigninger.

Og så glæder jeg mig da bare til at nyde solen de næste dage... :cool:

Link to comment
Share on other sites

Vi prøver med lidt fartleg...

Det her var bare en af de dage hvor jeg simpelthen bare ikke havde lysten til at komme ud af døren og løbe. Det sker en gang imellem at jeg får det sådan og plejer at hive mig selv ud alligevel. Jeg orkede bare ikke det traditionelle løb, så hvad gør man så?

Løsningen blev fartleg! Så pokker tog ved mig og efter ca. 3 km opvarmning brugte jeg 7 km på lidt blandet fartleg. Det foregik så rundt omkring i Ryparken, Kildevældsparken, Fælledparken og diverse småveje. Og hvad lavede jeg så der?

Det blev en blanding af små korte spurter, fx fra skraldespand til skraldespand, fra lygtepæl til lygtepæl, op og ned af diverse bakker og trapper og mere af den slags pjat. Det interessante var at jeg faktisk nød det :w00t: det gav en afveksling fra den normale løbetræning og jeg fik presset mig selv mere end jeg plejer.

Hvor meget det så giver i det samlede regnskab har jeg ikke rigtig nogen anelse om, og det bliver nok ikke noget jeg gør hver uge, men godt var det... :cool:

Detaljer kan ses her: http://connect.garmin.com/activity/74849022

Det er jo så ikke fordi gennemsnitstempoet er imponerende højt, men som det også kan ses fik jeg da leget lidt med pulsen.

Link to comment
Share on other sites

Set i bakspejlet, var min fartleg i går måske ikke det smarteste.

Kan mærke på mine ben i dag, at turen var lige voldsom nok. Når man, som jeg, har døjet med svangsenebetændelse og generelt har sine skavanker er den eksplosive sprinttræning og bakkespurter ikke tilrådeligt. Kan også mærke at jeg er trykøm i lysken i dag, selvom det er blevet noget bedre her op ad dagen.

Tager en restitutions tur på 9-10 km om ca. 1 times tid, og så må jeg se hvad benene siger til det...

Link to comment
Share on other sites

Efter planen skulle jeg jo have løbet en 22-23 km i dag.

Som jeg tidligere har skrevet ville det kræve lidt planlægning da jeg skulle møde på arbejde i dag kl. 11, og oveni det gik vi jo i dag over til sommertid, så man mistede lige en time der. Udover dette var der jo også lige fodbold i går, og der røg lige et par øl eller tre ned hos en kammerat.

Da uret så vækkede mig kl. 6 (eller 5 alt efter hvordan man ser det!), var det ikke fordi jeg ligefrem sprang ud af sengen. Kom dog ud kl. 7.30, men det var en pinsel at slæbe mig igennem de første 6-7 km, og da jeg samtidig kunne mærke lidt til lysken valgte jeg at korte turen af for ikke at risikere noget.

Så summasumarum: det blev til ca. 16 km i en ikke alt for elegant stil. Håber at tage revanche den kommende uge, den er også arbejdsfri!!!

Link to comment
Share on other sites

Guest Cykologen

Da uret så vækkede mig kl. 6 (eller 5 alt efter hvordan man ser det!), var det ikke fordi jeg ligefrem sprang ud af sengen.

Jeg hører også til dem, der synes, at sommertid er hårdt at tage hul på. Og jeg skulle tidligt ud af fjerene for at nå at spise morgenmad inden fællestræningen. Puuuuha, den var tung. Det e rmin erfaring, at det tager en uges tid at få sig helt omstillet …

Link to comment
Share on other sites

Jeg hører også til dem, der synes, at sommertid er hårdt at tage hul på. Og jeg skulle tidligt ud af fjerene for at nå at spise morgenmad inden fællestræningen. Puuuuha, den var tung. Det e rmin erfaring, at det tager en uges tid at få sig helt omstillet …

Jo, har det nok på samme måde, selvom det er pragtfuldt med de lysere aftener. Håber da også det tager mere end en uge at omstille mig :crazy:

Link to comment
Share on other sites

Opsamling for uge 12

Uge 12 blev en uge ikke helt som planlagt (til en forandring :innocent: ), men løbet blev der da:

Mandag: 8,2 km restitution

Tirsdag: 15 km i frisk tempo

Torsdag: 13,4 km inkl. 7 km fartleg

Fredag: 10 km restitution

Søndag: 16 km LSD

I alt = 62,6 km

Søndagens tur blev, som jeg allerede har beskrevet, noget kortere end planlagt. Af samme grund kom jeg heller ikke op på de 67-68 km som jeg havde beregnet. Måske er der noget positivt i det alligevel, da jeg kan mærke at mine ben føltes lidt mere friske i dag end de har gjort de seneste par uger.

Planen for uge 13 hedder at jeg skal op på minimum 70 km, inkl. en tur på 25-26 km søndag. Fartleg bliver det ikke til denne uge, det er for risikabelt, men vil igen igen forsøge at løbe nogle længere tempointervaller torsdag.

Og så har jeg så småt besluttet mig for at jeg tilmelder mig Sparta marathon test 3, som jo er et halvmarathon. Regner med at købe startnr. i denne uge.

Link to comment
Share on other sites

Så fik jeg tilmeldt mig, for 160 kr., Nike marathon test 3, som jo er et halvmarathon.

På trods af at der ligger et par uger ude har jeg nogenlunde sat mig for hvordan jeg vil (forsøge at) løbe det. Ugen hvor løbet ligger bliver en blanding af restitution og så altså halvmarathon. Jeg vil koble mig på 5:20 fartholderne og så ellers se om der er meget overskud de sidste 5-7 km. Hvis der er det, vil jeg forsøge at sætte noget tempo på til sidst.

Men alt i alt bliver det ikke et løb hvor jeg kommer til at give den fuld gas, det er primært for lige at mærke hvor formen er, og så hvordan det føles at løbe blandt så mange mennesker, det har jeg jo ikke prøvet siden 2009.

Var lige inde og kigge på hvordan ruten ser ud, og den er da godt nok lidt kringlet, med mange sving, små sidegader og vendinger, så det bliver vel heller ikke her at man ligefrem sætter PR???

Link to comment
Share on other sites

Guest Cykologen

Var lige inde og kigge på hvordan ruten ser ud, og den er da godt nok lidt kringlet, med mange sving, små sidegader og vendinger, så det bliver vel heller ikke her at man ligefrem sætter PR???

Alle tre testløb snor sig rundt i og omkring Fælledparken og er i virkeligheden nogle frygtelige ruter at løbe på. Men hyggeligt nok med de mange mennesker og at det foregår midt i byen.

Der er så mange sving, at der faktisk er noget at hente ved at koncentrere sig om at komme "flydende" gennem hvert sving uden at stoppe for meget op. Prøv at arbejde med svingteknikken.

Det lyder som noget bil- og cykelsporten, men jeg tror godt, det kan betyde et minuts penge eller mere i sidste ende …

Link to comment
Share on other sites

Alle tre testløb snor sig rundt i og omkring Fælledparken og er i virkeligheden nogle frygtelige ruter at løbe på. Men hyggeligt nok med de mange mennesker og at det foregår midt i byen.

Der er så mange sving, at der faktisk er noget at hente ved at koncentrere sig om at komme "flydende" gennem hvert sving uden at stoppe for meget op. Prøv at arbejde med svingteknikken.

Det lyder som noget bil- og cykelsporten, men jeg tror godt, det kan betyde et minuts penge eller mere i sidste ende …

"Arbejde med svingteknikken" - det har jeg sgu aldrig prøvet :w00t: men du har jo ret, det er som sagt heller ikke fordi jeg går efter en hurtig tid, men netop det med at løbe sammen med mange mennesker kræver vel også noget tilvænning? Kan da huske at da jeg løb marathon første gang i 2008 var det første gang overhovedet (hvis man lige ser bort fra DHL staffetten), at jeg rent faktisk deltog i et løb, og det var da helt klart noget jeg ikke havde forberedt mig mentalt på.

Link to comment
Share on other sites

Guest Cykologen

Nej, det lyder lidt tovlig i forbindelse med landevejsløb, men ikke desto mindre er det en god ide derinde, fordi der er så mange skarpe sving og mange medløbere. Derfor er det en god ide at "lægge an" til hvert sving, så man styrer uden om medløberne og glider igennem uden at bremse for meget op. Ikke alene på grund af tiden, men også fordi det kræver energi at komme op i fart igen hver gang.

Link to comment
Share on other sites

Runners High…

Ja, det er nu ikke fordi jeg lige kommer fra en løbetur hvor jeg har oplevet et ”runners high”, men mere nogle tanker jeg har gjort hvad fænomenet egentlig er, og hvordan jeg selv oplever det. Det er jo noget rigtig mange løbere fortæller de oplever, specielt på de lange ture, og nogle forklarer det nærmest med at de er blevet afhængige af at løbe.

Det med afhængigheden kan jeg godt genkende. I de længere perioder hvor jeg har været skadet, og specielt den sidste lange skade der kostede mig 7-8 måneder, mener jeg selv klart at jeg kan mærke at mit generelle humør og energiniveau er anderledes end når jeg kan løbe. Jeg kan også genkende irritationen når løbet ikke går som det skal pga. tunge ben, eller man ikke kan komme af sted pga. andre aftaler. Ved længere pauser kan jeg altså mærke en ”abstinens” og en ”craving” (trang), eller m.a.o. en form for afhængighed af at løbe – om end det måske ikke er den værste afhængighed man kan have?

Når man er skadet så kan man jo søge substitutter, og det gjorde jeg så også i den lange periode hvor jeg gik til spinning/bodybike. Nogle taler om et ”bikers high”, altså at man oplever den samme rus og glæde ved en spinningtime som ved løb. Jeg må indrømme at, selvom jeg da har haft mange gode timer, har jeg nu aldrig oplevet denne mærkelige og udefinerbare følelse som jeg kan få ved løb. Det er måske derfor man heller ikke taler om ”badminton high”, eller ”svømning high” eller hvad ved jeg? Det er også interessant at jeg gennem tiden (bevidst/ubevidst?) har overhørt faresignaler fra min krop og løbet alligevel, med det resultat at jeg render ind i skader og dermed også de lange pauser.

Hvad er det der sker med kroppen og hovedet når man løber? Ifølge min ”træningsbibel” (aka: Gyldendals løbebog) er der mange faktorer indblandet, fx udskillelsen af de smertestillende endorfiner, men at det også er svært helt præcist fra videnskabelig side at give det præcise svar, fordi det er så subjektivt. Jeg render jo heller ikke rundt med en berusende følelse i kroppen efter at have tilbagelagt en 8-10 km i jævnt tempo. Jeg kan føle et generelt velvære ved at jeg træner regelmæssigt, men et egentlig ”runners high” er vel noget der indtræffer på et bestemt tidspunkt og for en kortere stund?

Bente Klarlund – hende motionsoraklet fra Politiken – har givet et glimrende bidrag i antologien ”Den afhængige hjerne” (2007), hvor hun har en artikel om motion og psyken. Hun bruger godt nok udtrykket ”joggers high”, men mon ikke vi mener det samme? Hun peger også på en række hormoner og vækstfaktorer der har indflydelse på hjernens funktion i forbindelse med motion, fx kortison (stress hormon) samt de såkaldte betaendorfiner. Jeg citerer ”Betaendorfiner (morfinlignende hjernehormon) stiger ved langvarigt intenst arbejde. Nogle mener, at betaendorfiner forklarer det begreb der kaldes ´joggers high´ - et udtryk for den eufori nogle oplever under og lige efter fysisk aktivitet (…) Med tiden optræder en vis tolerance, således at der skal mere og hårdere træning til for at opnå eufori. ´Joggers high´som følge af at betaendorfin-niveauet stiger er således velbeskrevet, men optræder kun ved langvarig og meget intens fysisk aktivitet og forklarer ikke den positive effekt af fysisk træning, man finder i de fleste studier, hvor moderat fysisk aktivitet synes at have en effekt”. Alt dette passer perfekt på min egen oplevelse. Jeg skal som regel op over de 15 km før jeg synes jeg kan mærke den der eufori hun beskriver.

De første 3-4 km er opvarmning, de næste 7-8 kan nogle gange gå lidt trægt og man skal lige finde ind i den rigtige rytme, men derefter går det bare bedre og bedre og til sidst når man bare punktet hvor man føler man ikke kan - eller har lyst til at - stoppe og man ønsker at man bare kunne løbe og løbe og løbe. Hun kommer også ind på andre elementer, bl.a. serotonin og dopamin udskillelsen som øges ved fysisk aktivitet, og hun har et interessant interview med skuespillerinden Birthe Neumann om hendes behandling af depression, netop med træning (ikke nødvendigvis løb). Kan anbefales hvis man vil have en kort, lettilgængelig version.

”Biblen” er inde på at grunden til, hvorfor det netop er løb mange nævner, måske er pga. af monotonien. Nu har jeg aldrig selv prøvet at meditere, men jeg forestiller mig at meget meditation netop går ud på at ”rense hovedet” og søge en enkelthed. Det kan jeg jo også genkende fra løb, man falder ind i en rytme og hastighed og så er det ellers bare derudaf. Jeg har i et tidligere indlæg skrevet lidt om at jeg aldrig var nogen ørn til sport og idræt (og er det som sådan stadig ikke) i skoletiden. Havde svært ved balance og motorik, og derfor var det en kæmpe lettelse at kaste mig over løb hvor man sætter det ene ben foran det andet i varierende tempo!

Hvorfor sidder jeg og skriver den her lange tekst? Fordi jeg er i gang med specialet. Udover at det kan være en kærkommen overspringshandling at poste indlæg på MOL, har mit speciale også sat en masse tanker i gang vedr. hvorfor jeg overhovedet løber. Emnet for mit speciale er afhængighed, mere specifikt hvordan begrebet kan defineres, også uden for en ramme der ikke har med illegale rusmidler at gøre. I mit frivillige arbejde med stofmisbrugere på Vesterbro hører jeg jo en gang imellem tanker og refleksioner over stofindtagelsen som jeg på mange måder (twistet selvfølgelig) kan relatere mig til når det kommer til løb. Bl.a. de førnævnte fænomener abstinens og trang, men også de mere dybereliggende årsager til hvorfor jeg overhovedet løber.

Nu ikke mere om det! Det hele kræver måske en længere psykoanalyse, men hold da på hvor bliver det rart at være færdig til august efter 6 års studier :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Så blev jeg den glade nye ejer...

...af et par vibram fivefingers såmænd :smile:

Jep jep, er skam også hoppet på bølgen og det er ikke et spontant køb, selvom det ikke er noget jeg har skrevet om her i loggen. Men har faktisk gået i lang tid og tænkt over om man skulle prøve det der med at lande på midtfoden i stedet.

Jeg er jo blevet inspireret af alt hvad jeg har læst og hørt, bl.a. her på MOL, og efter at have løbet knap 10 år i konventionelle løbesko må det være på tide at prøve noget nyt!

Nu bliver det ikke før efter marathon at jeg så småt begynder at ændre løbestil, det ville være for hasarderet, men jeg har tænkt mig at gå ture i dem inden (og så må folk jo glo alt det de vil :wink: ), og så derefter se hvordan jeg bedst kommer i gang. Har overvejet at spendere et par måneders medlemskab i FW for at starte op på løbebånd men den tid den sorg.

Går faktisk i dem nu herhjemme i stuen og de føles pragtfulde at have på. Har faktisk altid nydt at gå i bare tæer, men det er jo ikke fordi vejr og underlag lige er til det herhjemme.

Selvfølgelig er jeg klar over at det kommer til at tage en del måneder at vænne mig til en ny løbestil, og jeg forestiller mig at jeg i starten vil veksle mellem de almindelige sko og så VFF. Ekspedienten i marathon sport havde da også visse formaninger da han så min løbestil på løbebåndet (jeg overpronerer kraftigt), men et eller andet sted må jeg sgu prøve og se om det holder, og hvis det ikke holder.... er der ikke noget at gøre ved det! Så har jeg et par VFF jeg kan bruge i stedet for sandaler.

Købte i samme forbindelse også lige bogen "Chi Running" af Danny & Katherine Dreyer for at få lidt inspiration. Glæder mig nærmest som et lille barn til at komme i gang til sommer :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Guest Cykologen

Tillykke med dem. Bliver spændende at høre, hvordan det går. Du er jo selv inde på at gå langsomt fremad, og det er også den helt rigtige tilgang.

Jeg bruger dem i øvrigt også som fritidssko, og det er de perfekte til, så investeringen er under ingen omstændigheder spildt.

God fornøjelse ...

Link to comment
Share on other sites

Tillykke med dem. Bliver spændende at høre, hvordan det går. Du er jo selv inde på at gå langsomt fremad, og det er også den helt rigtige tilgang.

Jeg bruger dem i øvrigt også som fritidssko, og det er de perfekte til, så investeringen er under ingen omstændigheder spildt.

God fornøjelse ...

Jo tak, regner med at det bliver som at starte fuldstændig op igen på ny og, selvfølgelig, at det kan komme til at gøre lidt ondt.

Har da klart været inspireret af at læse i din log, og hvem ved måske bliver jeg også en af de "frelste" på et tidspunkt :cool:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share