VM 2010


rhodos
 Share

Recommended Posts

At Michael Krohn-Dehli bliver vraget til fordel for folk som Enevoldsen, Martin Jørgensen og ikke mindst Mikkel Beckmann (WTF?) er simpelthen en joke af dimensioner.

Edited by MC-
Link to comment
Share on other sites

LOL Jarvig. Søren enevoldsen??? Bendtner og Larsen sammen i angrebet? Kæmpe ommer det der... :smile:

Jeg kan godt gå på kompromis med højre midtbane. Indrømmer gerne, at jeg er lidt usikker på, hvad vi har at gøre godt med lige der. Enevoldsen er mere fornemmelse end viden. Lad mig holde den til Rommedahl (der heller ikke er stjerne-oplagt).

Larsen og Bendtner i samme angreb. Bendter er endnu ikke box-spiller. Han er stadig mere hængende angriber end egentlig box-spiller. Derfor passer de perfekt sammen. Larsen konstant inde foran for at skabe ravage og være en trussel......Bendtner liggende lige bagved og være super farlig.

Jeg tror først Bendtner bliver rendyrket boxspiller senere i karrieren.

Link to comment
Share on other sites

LOL Jarvig. Søren enevoldsen??? Bendtner og Larsen sammen i angrebet? Kæmpe ommer det der... :smile:

Bendtner og Larsen sammen kan godt lade sig gøre i Morten Olsens system, hvis man smider Bendtner ned som hængende angriber.

Jeg forstår dog ikke hvorfor flere smider Christian Eriksen i startopstillingen - har I nogensinde set ham spille udover de få minutter han har fået på landsholdet? Jeg har set et par Ajax-kampe med ham, hvor han har været rimelig anonym uden at være dårlig. Fint at udtage ham, men det ville ikke give mening at smide ham direkte i startopstillingen.

Problemet er dog lidt, at vi mangler én til at spille den offensive midtbane/hængende angriber, med mindre Morten Olsen smider Jon Dahl derind. Bendtner og Kahlenberg kan gøre det, men de er bedre på hhv. toppen og kanten; desuden har Kahlenberg ikke spillet fodbold i evigheder snart. Martin Jørgensen er udelukket. Dog kan trekanten også vendes om, så Christian Poulsen ligger på den defensive, mens der ligger to foran ham. Det tror jeg er mest realistisk. Mod Holland kommer én af de to dog nok til at ligge ved siden af Poulsen.

Jeg ville nok stille op som følger mod Holland:

Thomas Sørensen

William Kvist - Simon Kjær - Daniel Agger - Lars Jacobsen

Christian Poulsen - Jakob Poulsen

Dennis Rommedahl - Daniel Jensen - Jesper Grønkjær

Nicklas Bendtner

Vi bliver formentlig presset i bund, så vi har brug for to backer, som er stærke defensivt. Så kan Mtiliga/Simon Poulsen evt. overtage Kvists plads i de næste kampe og smide Lars Jacobsen over i højre side.

Da vi bliver presset i bund bliver vores største mulighed at slå hurtige kontraer - derfor Rommedahl og Grønkjær på fløjene. Alt efter præstationer kan én af disse erstattes af Kahlenberg/Enevoldsen i næste kamp.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan godt gå på kompromis med højre midtbane. Indrømmer gerne, at jeg er lidt usikker på, hvad vi har at gøre godt med lige der. Enevoldsen er mere fornemmelse end viden. Lad mig holde den til Rommedahl (der heller ikke er stjerne-oplagt).

Jeg tror måske nærmere LOL'et blev fremprovokeret af navnet, du må selv finde ud af hvorfor :smile:

Link to comment
Share on other sites

Problemet er dog lidt, at vi mangler én til at spille den offensive midtbane/hængende angriber, med mindre Morten Olsen smider Jon Dahl derind.

Hvilket han gør, så hvad er der at diskutere? Den eneste grund til at han fik lov at spille på toppen i torsdags, var så han endeligt kunne få lov at score den sidste kasse (hvilket han ikke formåede)... Han er så tam efterhånden Jon Dahl. Men der er ingen tvivl om, at han kommer på den hængende.

Og nej, Bendtner skal da ikke ned på den hængende. De facetter han har i sit spil, bygger på hans højde. Han har ikke fodboldintelligensen til at lægge de afgørende afleveringer, og han har ikke teknikken til at sætte en mand og skyde på kassen. Han skal ind i boksen, hvor han tilgengæld også er rigtigt god.

Edited by hulck
Link to comment
Share on other sites

Mere generelt: Er det ikke vanvittigt at DK bliver ved med at forsøge sig med 4-3-3. Ingen tvivl om at det kan være effektivt - hvis man har spillerne til det (teknikkere og lynhurtige backs), men det har DK bare ikke.

Er holdet ikke mere oplagt til 4-4-2? (er godt klar over, at det ikke sker under Olsen).

Link to comment
Share on other sites

Mere generelt: Er det ikke vanvittigt at DK bliver ved med at forsøge sig med 4-3-3. Ingen tvivl om at det kan være effektivt - hvis man har spillerne til det (teknikkere og lynhurtige backs), men det har DK bare ikke.

Er holdet ikke mere oplagt til 4-4-2? (er godt klar over, at det ikke sker under Olsen).

Når Jon Dahl og Bendtner spiller samtidig i front minder opstillingen vel også ganske meget om en 4-4-2.

Jeg synes folk undervurderer Japan i den grad. De er på niveau med Danmark og Cameroun som kommer til at kæmpe om 2. pladsen alle tre. Japan var altså meget tæt på at komme videre fra gruppespillet for 4 år siden og de fører lige nu 1-0 mod England.

Link to comment
Share on other sites

Når Jon Dahl og Bendtner spiller samtidig i front minder opstillingen vel også ganske meget om en 4-4-2.

Jeg synes folk undervurderer Japan i den grad. De er på niveau med Danmark og Cameroun som kommer til at kæmpe om 2. pladsen alle tre. Japan var altså meget tæt på at komme videre fra gruppespillet for 4 år siden og de fører lige nu 1-0 mod England.

Og taber så på 2 selvmål :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Og taber så på 2 selvmål :laugh:

Nå nu har jeg også indstillet professorhatten:

Jon Dahl skal selvfølgelig med og han bliver god. Det er ikke noget under at en bedaget spiller ikke satser alt i en "ligegyldig" træningskamp i en sæson hvor han har været meget skadet. Og ang hans manglende mål så var han ganske tæt på at være ophavsmand til 1-0. På et glimrende sakseforsøg.

Martin Jørgensen er en skandale (stakkels Krohn-Deli). Men han får nu chancen for at bevise at han kan sikre sit fodbold eftermæle i DK. Hvis han flopper vil han forevigt stå som en halvsløj spiller der ikke fandt ud af hvornår han skulle ha sagt stop.

Jesper G. Helt ok udtagelse, ham får vi brug for! Og som tidligere sagt han er ikke med for målenens skyld.

Rommedahl tjahhhh...... Hans indlæg er elendige 9/10 gange, han er nok blevet langsommere, han sætter ikke en direkte modstander af osv osv, MEN under Olsen og med Rommedahl på holdet har vi jo haft en ganske god periode bl.a. denne kvalifikation (4p mod Portugal og 6 mod Sverige) + hans aktuelle sæson i Holland. Det berettiger da ikke til en fyring! (Måske tronskiftet sker af sig selv med Enevoldsen i denne slutrunde? - han så god ud)

Søren Larsen. Store dejlige menneske giv ham dog lidt mere spilletid så kommer der flere mål på kontoen.

De to backs (Mtiliga og Poulsen) Jeg antager at han har udtaget dem begge som gardering for hinanden. Lars Jacobsen har jo ikke just leveret i denne sæson. Kvist får sit int. gennembrud - tror jeg.

Jacob Poulsen - selvfølgelig skal han med og han skal skam også spille - han er en ny udgave af Daniel Jensen/Chr. Poulsen. Defensive pligter han løser fint og skudfarlig sam med lidt kreativitet. De tre supplerer hinanden fint.

Tjah det var mine umiddelbare kommentarer.

Link to comment
Share on other sites

Generelt syntes jeg det er en ganske fin trup MO har udtaget til VM.

Dog har jeg personligt selv svært ved at se hvad Jon Dahl skal bidrage med, i hvert fald på grønsværen. Han har slet ikke vist det krævede (og forventede) niveau, i flere år efterhånden.

Jeg står lidt med et ben i hver lejr, hvad M. Jørgensen angår. Jeg syntes ikke han i AGF har fået mulighed for at vise de kvaliteter han besidder. Mest pga. den måde Erik Rasmussen har brugt ham. Jeg syntes dog ikke man skal afskrive spillere som M. Jørgensen og J. Poulsen, bare fordi de spiller på et hold der tørner ud i 1. Divisionen i næste sæson. En nedrykning kan ikke placeres hos enkelte spillere, de har en andel jovist, men det er holdet/organisationen der har fejlet.

Jeg syntes J. Poulsen er selvskrevet til landsholdet, i hvert fald når han er skadesfri. I hele foråret har han ikke været 100% i én eneste kamp, pga. hans skade. Jeg tror og håber han får spillet en god slutrunde og lidt ekstra mio. ind på AGFs konto, når han bli'r solgt.

Det er fedt at Beckmann har fået chancen syntes jeg. Han har været rigtig god og målfarlig for Randers i SAS-ligaen. Dog havde jeg nok været ligeså tilfreds, hvis Krohn-Deli var udtaget i stedet.

Danmark går naturligvis videre fra Gruppespillet :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår slet ikke den overbærenhed folk udviser ifht. Grønkjærs manglende mål. Manden har jo for pokker primært spillet som angriber !!!

Man kunne så argumentere for, at hans primære rolle ikke er at score mål, men at lægge op til dem. Men, dermed har vi jo allerede fjernet kravet om mål hos en tredjedel af vores angribere. Og, så bliver det alt for let at dække de to andre.

Hvis alle ved, at det er box-spilleren, der skal score - så er det jo bare at fokusere primært på ham.

Jeg kan gå med til Grænkjær som midtbanespiller i en 4-4-2, men ikke som angriber i 4-3-3. De lande/klubber, der spiller 4-3-3 har alle målfarlige kanter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår slet ikke den overbærenhed folk udviser ifht. Grønkjærs manglende mål. Manden har jo for pokker primært spillet som angriber !!!

Man kunne så argumentere for, at hans primære rolle ikke er at score mål, men at lægge op til dem. Men, dermed har vi jo allerede fjernet kravet om mål hos en tredjedel af vores angribere. Og, så bliver det alt for let at dække de to andre.

Hvis alle ved, at det er box-spilleren, der skal score - så er det jo bare at fokusere primært på ham.

Jeg kan gå med til Grænkjær som midtbanespiller i en 4-4-2, men ikke som angriber i 4-3-3. De lande/klubber, der spiller 4-3-3 har alle målfarlige kanter.

Jeg kan godt forstå dine argumenter, men der er andre ting end mål der er vigtige i fodbold - derfor er det nogengange frygteligt kedeligt.

Jeg ser nu mere problemet ligge i manglende opbakning bagfra (midtbanen). grønkjær skal sparke den ind over fra fløjen eller være med hvis rommedahl kommer til indlæg. Her mangler det danske landshold alt for ofte folk i feltet. Især hvis Jon Dahl er den forreste angriber.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et par generelle kommentarer:

1) Det er omsonst at tale så meget om 4-4-2 og 4-3-3 osv. Opstillinger er aldrig statiske i moderne fodbold. Der er forskel på, hvordan opstillingen ser ud ud, når der forsvares, og hvordan den ser ud, når der angribes. Trænere ryster på hovedet, når journalister vil have så udbedt, om de stiller i denne eller hin opstilling. Tal-kombinationernes er primært til for anskuelighedens skyld . Allerede som juniorspiller på eliteniveau går trænerne væk fra den slags. Spillere og trænere tænker i løbemønstre, ikke tal.

"4-4-3" er jo blevet et modebegreb. Men hvis vi ser på det, så indebærer denne opstilling ofte, at når der forsvares, så er der tale om en 4-5-1, mens der ved angreb snarere er tale om to wings, en spydspids og en flakkende angriber/offensiv midt, der tager de dybe løb. Der er på intet tidspunkt 3 angribere (Barcelona som undtagelse).

Derfor er det også forfejlet at se Grønkjær som angriber. Han er wing. (Jeg ved godt, at han undertiden rubriceres som angriber, når man skal kategorisere, men det er for nemhedens skyld). Og det er derfor langt mere interessant at se på hans målgivende afleveringer end hans scoringer.

2) Man har 23 spillere til rådighed i en trup. Naturligvis er Martin Jørgensen, som det mest ekstreme eksempel, ikke udtaget pga. hans aktuelle dagsform. Spillere udtages efter forskellige parametre. Martin Jørgensen er udtaget, fordi han har en erfaring, der er guld værd i en slutrunde. Det er uundværligt at have sådanne typer i en lang slutrunde, da det giver en ro. "You dont win anything with babies". Ligeledes med Jon Dahl (der dog har scoret ret mange mål i Holland denne sæson) i. Der er altså mange flere variable end aktuel dagsform. Truppen skal betragtes som en helhed og ikke som 23 isolerede størrelser. Og vores grand old men bidrager essentielt hertil.

3) Mit bud på en (skadesfri) opstilling:

Målmand: Thomas Sørensen

Højre back: William Kvist

Midterforsvarer: Simon Kjær

Midterforsvarer: Daniel Agger

Venstre back: Patrick Mtiliga (fast starter i primera, hvor han spiller over for de bedste angribere i verden)

Højre wing: Rommedahl

Central midtbane: Christian Poulsen

Central midtbane: Martin Jørgensen/Jakob Poulsen (vurderes ud fra dagsform)

Venstre wing: Kahlenberg/Grønkjær (vurderes ud fra dagsform og modstandere: når vi møder Holland, så vil vi ikke være ret boldbesidende (Kahlenbergs force), men skal primært fokusere på kontra (Grønkjærs force). Omvendt mod svagere hold).

Offensiv midtbane/hængende angriber: Jon Dahl.

Angriber: Niclas Bendner.

Link to comment
Share on other sites

Apropos kampen mod Holland og Jesper Grønkjær. Så har der altid ligget et eller andet had imellem ham i Johnny Heitinga. Jeg mener de spillede sammen i Ajax?? I chl kampen i Parken for nogle år siden der bestilte de to ikke andet end at rende rundt og sparke til hinanden når dommeren ikke så det og filme løs når han kiggede.... Lildt underligt, men jeg regner med der sker noget hvis de begge spiller.

Link to comment
Share on other sites

Apropos kampen mod Holland og Jesper Grønkjær. Så har der altid ligget et eller andet had imellem ham i Johnny Heitinga. Jeg mener de spillede sammen i Ajax?? I chl kampen i Parken for nogle år siden der bestilte de to ikke andet end at rende rundt og sparke til hinanden når dommeren ikke så det og filme løs når han kiggede.... Lildt underligt, men jeg regner med der sker noget hvis de begge spiller.

Jeg tror virkelig også Grønkjær er en nar på banen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er dog ikke meget for at Jons udtagelse.

Jeps, selvfølgelig er der rutinen. Men i mine øjne er det så også det.

Han har - sådan som jeg har set det - ikke spillet en eneste god landskamp i 2 år. Hans teknik har altid skidt og kan ikke bidrage med meget. Han er komplet ufarlig efterhånden. Han er langsom. Hans rolle som hængende angriber giver efterhånden ingen mening mere.

Flere af jeg har ham i startopstillingen. Det kan jeg slet ikke se rimeligheden i. Og er han ikke startopstillingen så har han ingen værdi til VM, da han - ikke mere, om nogensinde - ikke er typen som man sætter ind ligegyldigt hvad stillingen er.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er dog ikke meget for at Jons udtagelse.

Jeps, selvfølgelig er der rutinen. Men i mine øjne er det så også det.

Han har - sådan som jeg har set det - ikke spillet en eneste god landskamp i 2 år. Hans teknik har altid skidt og kan ikke bidrage med meget. Han er komplet ufarlig efterhånden. Han er langsom. Hans rolle som hængende angriber giver efterhånden ingen mening mere.

Flere af jeg har ham i startopstillingen. Det kan jeg slet ikke se rimeligheden i. Og er han ikke startopstillingen så har han ingen værdi til VM, da han - ikke mere, om nogensinde - ikke er typen som man sætter ind ligegyldigt hvad stillingen er.

Komplet ufarlig er han ikke. Han har i indeværende sæson - på trods af en del skader - scoret en anseelig mængde kasser l i Holland. Det skal vi altså huske at have med. Naturligvis skal han så kunne overføre det til landsholdet, og vi må bare se, hvem af os to, der får ret. Jeg siger, at han bliver vores topscorer.

Han bidrager også med en masse på banen, der ikke er umiddelbart synligt. Hans presspil på forsvareren er eminent (Det er også den første ting, MO fremhæver ved ham). Uden ham ville vores defensiv se helt anderledes ud. Det skal in mente. Og hans dybdeløb har ganske vist ikke kastet så mange mål af sig som tidligere, men under alle omstændigheder skaber de en masse plads til f.eks. Bendtner.

Min pointe er blot den, at der er mange ting, vi som sofatilskuere ikke altid opfatter. Og derfor bliver kritikken af ham af og til en smule usaglig. Måske er vi slet ikke ordenligt i stand til at vurdere, om han har spillet "en god kamp"?

Jeg vil også godt anfægte, at han ikke har en god teknik. Teknik er ikke (kun) lig at man sætter 3 mand af i en dribling, mens man ligner en fra en hår-reklame. Jon Dahls førstegangsberøringer, skud og 1-2-aflveringer er bestemt ikke af ringe karakter - som jeg ser det.

Edited by Paven
Link to comment
Share on other sites

1-0 nederlag til Danmark mod Australien.

En kamp hvor der intet blev skabt fra nogen af holdene.

Meget få lyspunkter i kampen udover Eriksen, Rommedahl og en smule Søren Larsen.

Frygter lidt at en spiller, som patrick mtiliga kan være en type, som kan få mange kort da han kan ikke styre sine ben :blink:

Link to comment
Share on other sites

Han bidrager også med en masse på banen, der ikke er umiddelbart synligt. Hans presspil på forsvareren er eminent (Det er også den første ting, MO fremhæver ved ham). Uden ham ville vores defensiv se helt anderledes ud. Det skal in mente. Og hans dybdeløb har ganske vist ikke kastet så mange mål af sig som tidligere, men under alle omstændigheder skaber de en masse plads til f.eks. Bendtner.

Min pointe er blot den, at der er mange ting, vi som sofatilskuere ikke altid opfatter. Og derfor bliver kritikken af ham af og til en smule usaglig. Måske er vi slet ikke ordenligt i stand til at vurdere, om han har spillet "en god kamp"?

Jeg vil også godt anfægte, at han ikke har en god teknik. Teknik er ikke (kun) lig at man sætter 3 mand af i en dribling, mens man ligner en fra en hår-reklame. Jon Dahls førstegangsberøringer, skud og 1-2-aflveringer er bestemt ikke af ringe karakter - som jeg ser det.

Jeg er ganske enig i dette......hvis han var på toppen af sin kunnen....eller endog bare 95 %.

Men som jeg ser det - og her er vi uenige - så er hans simpelthen blevet for uskarp og langsom........og er han det, så er han milevidt fra de kvaliteter han havde for bare få år siden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg brækker mig virkeligt i lårtykke stråler, hvis vi stiller op med Jon Dahl på toppen til VM. Så sender jeg et brev med miltbrand til Morten Olsen og håber på, at ham der tager over er lidt mere fornuftig.

Interessante pointer. Det er indlæg som disse, der fordrer... alt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sad faktisk og håbede på, at vi tabte mod Australien, da det kan være med til at vække spillerne. Således kan kampen mod Australien virke som en lussing, der kan minde spillerne om, at intet kommer nemt i en slutrunde som denne.

Det sagt, så synes jeg ikke, at kampen mod Australien kan bruges til meget mere end den konditionstræning de fik ud af kampen. Man kunne også høre på Martin Laursen, at han ikke gav meget for kampe som den her. De eneste som vil give sig bare lidt, er de spillere som ligger lige på vippen til en start 11er.

Derfor synes jeg, at mange ad de negative kommentarer omkring Australien kampen er malplacerede. Lad os nu se drengene i en betydende kamp før der kastes profetier omkring slutrunden. Det er trods alt i kamp to og tre, de store slag antageligvis skal slås :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share