Hvor meget løb før jeg mister muskelmasse?


TroelsP
 Share

Recommended Posts

Hej Motion online.

Har styrketrænet i et par år, og har fået god muskelmasse, vejer ca. 88kg til 188cm.

Dog er der lidt fedt, og vil egentlig gerne blive markeret så det ser pænt ud :)

Så jeg overvejer lidt at tage 1-2 måneder hvor jeg tager kosten lidt mere seriøs, og vil så løbe.

Men jeg har sku lidt svært ved at holde 3 gange styrketræning og 3 gange løb om ugen, da det egentlig mest er fedtforbrænding,

jeg helst vil have gang i :)

Men kan jeg evt bare løbe 3 gange om ugen og så droppe styrketræning i et par måneder uden at jeg mister muskelmasse?

Link to comment
Share on other sites

Løbetræning er ikke noget vidundermiddel til at cutte fedt (men helt sikkert sundt for kredsløbet)

Det eneste det drejer sig om er, at sikre du ligger i kalorieunderskud. Om du forbrænder kalorierne ved at styrketræne, løbetræne eller bare spiser mindre er pricipielt ligegyldigt.

Hård styrketræning og rigeligt med protein er vigtigt, for at minimere tab af muskelmasse.

Link to comment
Share on other sites

Du vil gerne have et svar på om du f.eks løber 100 km, og så taber x-antal kilo muskelmasse.

Den generelle ligning findes ikke. Da vi alle heldigvis er forskellige, så er der også en unik ligning for dig.

Men hvis jeg skulle give dig et råd, og jeg gør det tit selv.. (Jeg er badmintonspiller, og har mange perioder i løbet af året hvor jeg skal være super fit og have 6-7 % fedt, og andre perioder hvor jeg kan ligge på 8-9,5)

Jeg ville, hvis jeg var dig, løbe alt det jan kunne holdee til, spise sundt, uden at jeg er i KÆMPE underskud, men dog i underskud (for stort unerskud vil koste FOR meget muskelmasse). Selvom der også ryger noget muskelmasse, så pyt med det, det ordner vi senere. FOR når jeg/du så har tabt det fedt jeg gerne vil, så er det igang med vægtene igen.. PÅ FULD DAMP ! - og så skal du se at du bliver fit for fight.. Og ganske skåret :smile:

Det er det bedste råd jeg kan give.

Og hvor jeg har fået det fra?? Team DK's fysser. (Det var lige et ethosargument :bigsmile:)

Træningshjernen :superman:

Link to comment
Share on other sites

Hvis trådstarters primære formål er at forbedre hans kropskomposition (øge muskelmassen og sænke fedtmassen), så er det et virkeligt dårligt råd, at anbefale ham, at lægge vægttræningen på hylden mens han er i kalorieunderskud.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg synes det er et godt råd, som i hvert fald virker godt for mig :)

Hvorfor er det dårligt?

"Jeg må sige, det er noget af det mærkeligste hjemmebryg, jeg nogensinde har hørt :D

Jeg tror sku, jeg skriver den ned i min "Sjove hjemmebryggede motionstip"-bog :)

Den er helt deroppe med.. Hvis du vil tabe dig, skal du kun træne i "fedtforbrændingszonen" på 65 % af max."

Edited by Eruption
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er et godt råd, som i hvert fald virker godt for mig :)

Hvorfor er det dårligt?

Så post et billede af din fysik... eller find et billede af en badmintonspiller, som har en god muskelmasse!?

Dit råd er dårligt og hvis trådstarter følger det, så kommer han netop til at ligne... en badmintonspiller!

Link to comment
Share on other sites

Det er det bedste råd jeg kan give.

Og hvor jeg har fået det fra?? Team DK's fysser. (Det var lige et ethosargument :bigsmile:)

Træningshjernen :superman:

Træningsråd fra fysser er ofte noget lort, Team DK eller ej, så det er sgu et dårligt argument at bruge...

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er et godt råd, som i hvert fald virker godt for mig :)

Hvorfor er det dårligt?

Det er da et ualmindeligt dårligt råd. Hvis man dropper den vægttræning som har bidraget til at opbygge ens muskelmasse, og så samtidig går på en diæt med kalorieunderskud, så beder man da om at miste sin muskelmasse med lynets hast. Vægttræning har den dejlige effekt, at den tvinger kroppen til at holde på den masse man har opbygget, og det er da specielt ønskværdigt når man er i kalorieunderskud. Det er jo et grundlæggende træningsfysiologisk princip. "Use it or loose it".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share