Prof cykelryttere med hjælpemotor


KåreS
 Share

Recommended Posts

Rygterne om at professionelle cykelryttere kører med hjælpemotor har cirkuleret i et par år.

Nu stilles der spørgsmål ved Fabian Cancellaras voldsomme og fuldstændig ubesværede ryk ved to af hans sejre i foråret, hvor alle andre sad fladmaste tilbage, mens han hjulede afsted i et helt vanvittigt tempo.

EDIT: Indtil 3.30 gennemgås den tekniske del, derefter ses Cancellaras ryk ved de løb, hvor der stilles spørgsmålstegn ved om han har brugt hjælpemotor

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Det er simpelthen så himmeltråbende idiotisk, at jeg slet ikke ved, hvad jeg skal sige om det. De folk der tror på sådan en video her (tænker på cancellara-delen), er i min bog på niveau på idioti-skalaen med folk, der tror på diverse UFO og 9/11 videoer på youtube (eller laver dem *host*Sidney*host*).

Link to comment
Share on other sites

Det er simpelthen så himmeltråbende idiotisk, at jeg slet ikke ved, hvad jeg skal sige om det. De folk der tror på sådan en video her (tænker på cancellara-delen), er i min bog på niveau på idioti-skalaen med folk, der tror på diverse UFO og 9/11 videoer på youtube (eller laver dem *host*Sidney*host*).

Ja, jeg er heller ikke overbevist :blink:

Jeg ser ingen som helst beviser på at Cancellara har brugt "mekanisk" doping i videoen.

Hvem ved - måske har han bare fundet en dygtigere læge end de andre.

Link to comment
Share on other sites

Riis’ supermand udsat for rygter om motordoping

Jeg grinte i første omgang, men der åbentbart flere der tror på det end som så. Ledelsen kan heller ikke helt afvise det men vil blot garantere at det ikke sker fremover.

Jeg synes dog, det er et godt argument at han ikke umiddelbart har haft nogen usædvanelig fremgang over sin karriere. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes det er vildt langt ude, en så lille motor ville jo kun give et par watt og vægten vil gøre cyklen tungere så det ikke vil give nogle fordel.

Der er nogle der har for meget tid.

Jeg gad godt se cyklen bevæge sig med en rytter på, det tror jeg ikke på at den kan.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes det er vildt langt ude, en så lille motor ville jo kun give et par watt og vægten vil gøre cyklen tungere så det ikke vil give nogle fordel.

Der er nogle der har for meget tid.

Jeg gad godt se cyklen bevæge sig med en rytter på, det tror jeg ikke på at den kan.

De kloge siger den kan give op til 100 watt. I og med Basso ydede ca. 420 watt på vejen op til Monte Zoncolan i det netop overstået Giro d´Italia må det siges at være en ganske stor hjælp. Jeg finder dog også bare historien ganske morsom. Jeg vil gerne se sådan en motor overleve Paris-Roubaix.

Link to comment
Share on other sites

De kloge siger den kan give op til 100 watt. I og med Basso ydede ca. 420 watt på vejen op til Monte Zoncolan i det netop overstået Giro d´Italia må det siges at være en ganske stor hjælp. Jeg finder dog også bare historien ganske morsom. Jeg vil gerne se sådan en motor overleve Paris-Roubaix.

Selvom motoren kan yde 100 watt så er problemet vel mere batteriet.

Et batteri gemt i rammen som kan leverer 100 watt vil jo ikke kunne arbejde særlig længe - til gengæld vil Cancellara så skulle cykle rundt med et batteri på flere kilo igennem hele løbet. Lyder ikke som en fordel.........

Link to comment
Share on other sites

Guest Cykologen

Som udgangspunkt er jeg egentlig overbevist om, at historien er et sjovt påhit, for det lyder simpelthen for langt ude og mystisk. De mange gode grunde er nævnt ovenfor: Tungt batteri, ekstra watt i en kort periode, cykelkontrol etc. etc. Det burde være meget svært at slippe afsted med sådan et stunt.

Men hvis man nu skal lege djævelens advokat et øjeblik, så er det med vægten ikke nødvendigvis så stort et problem. En landevejscykel skal veje mindst 6,8 kg og med konsekvente letvægtskomponenter, kan man godt slæbe et batteri med og alligevel kun havne på lidt over 7 kg, vil jeg tro.

Derudover er jeg næppe den eneste, der undrede mig over to ting med Fabian Cancellara: Dels at han kom, vandt to klassikere og så forsvandt igen. Og dels at han vandt Paris-Roubaix ved at køre så meget hurtigere end de andre. Jo, den mand kan træde mange watt, meeeeen alligevel …

De to ting tilsammen kan ikke undgå at få en til at tænke på doping. Om den doping så er medicinsk eller mekanisk vil jeg overlade til konspirationsteoretikerne at gisne om. Personligt tror jeg, at han havde fået en ordentlig portion krudt i røven via en sprøjte og ikke en elmotor, men det er mit gæt :cool:

PS: Hvad angår vægten, så lander min ramme – Storck Fenomalist – i specialudgaven til Shimano Di2 med batteri og skiftemotorer på omkring 6,7 kg med standardkomponenter. Og her vejer batteriet også godt til. Cyklen præsenteres her af über-nørden Markus Storck himself.

Link to comment
Share on other sites

Har man iøvrigt ikke en form for udstyrskontrol i cykelløb?

Jo, ifølge en af løbsdirektørerne for Giroen, så ville de også have opdaget det, hvis der var nogen der havde installeret motor.

UCI har i øvrigt udtalt, at der ikke er nogen beviser på at ryttere har snydt med hjælpemotor - men at de studerer motoren for at kunne udvikle en screeningsmetode, som de fremover vil bruge for at fjerne enhver tvivl.

Edited by RuneN
Link to comment
Share on other sites

Selvom motoren kan yde 100 watt så er problemet vel mere batteriet.

Et batteri gemt i rammen som kan leverer 100 watt vil jo ikke kunne arbejde særlig længe - til gengæld vil Cancellara så skulle cykle rundt med et batteri på flere kilo igennem hele løbet. Lyder ikke som en fordel.........

Cancellara (Og Matti Breschel) skiftede cykel umiddelbart inden den afgørende fase i Flandern Rundt. Man kunne jo tænke sig at han fik udleveret en cykel med motor i det skifte :)

http://www.youtube.com/watch?v=MidItKkkV58

Link to comment
Share on other sites

UCI to discuss 'motorised doping' issue

Panel to work on detection of pedal assist devices

The International Cycling Union said today that it will look into the much-discussed 'mechanical doping' issue in a routine meeting with industry representatives next week.

UCI president Pat McQuaid told AP that he did not think riders were actually using the device, which Italian journalist Davide Cassani demonstrated during the Giro d'Italia. The mechanical assist can be hidden inside the downtube of a bicycle frame and provide an estimated 50-100 watts of power.

"We want to make sure that, as batteries on bikes progress, the UCI is in a position to monitor completely any usage there might be in an unfair way," McQuaid said.

The videos of the assist bike spread around the internet like wildfire, McQuaid said, but insisted there "is no foundation for it".

He also did not believe the device could be hidden well enough to avoid detection. "They are still not invisible," he said. "All the evidence we're seeing . . . is that the battery is about the size of a bag of sugar."

Link to comment
Share on other sites

Men hvis man nu skal lege djævelens advokat et øjeblik, så er det med vægten ikke nødvendigvis så stort et problem. En landevejscykel skal veje mindst 6,8 kg og med konsekvente letvægtskomponenter, kan man godt slæbe et batteri med og alligevel kun havne på lidt over 7 kg, vil jeg tro.

Dvs. motor og batteri vejer ca. 200 g hvor mange amparer timer vil du tro der er i sådan et batteri?

Jeg tror ikke sådan et batteri vil kunne trække ret mange mili sekunder.

Man kan uden problemer få et batteri som ikke vejere mere end få gram, men der heller ikke meget energi i det, prøv at se på en elbil der vejere batterier jo en stor del af bilens vægt.

Du kan godt få cykler med EL hjælpe motor, men det er ikke meget de hjælper.

Jeg tror stardig der er masse af ryttere som er dopedesmile.gif , men cykel doping tror jeg ikke på.

Jeg fandt lige en cykel med hjælpe motor, her er lidt data.

  • 200 eller 250 watt elmotor (HUB).
  • Shimano gear (udvendigt).
  • 36 Volt`s oplader medfølger (jordstik).
  • Opladningstid for fladt batteri er ca. 6-8 timer.
  • 36 Volt 10 Amp Lithium-Ion batteri (vedligeholdesfrit).
  • Opladningstid for fladt batteri er ca. 8 timer.
  • Forventet levetid > 25.000 kørte km. (svarer til min. ca. 500 fuldopladningscyklus)
    http://www.cykellet.dk/product_3.html

De er meget større end dem som kan være i stellet på en rytter cykel, måske 10 gange så stort, så hvis vi deler alt med 10, vel det svarer til en 20 eller 25 watt, mon det vil hjælpe noget?

Link to comment
Share on other sites

Mollerup, de batterier som angiveligt kan gemmes i stellet kan levere mellem 50-100 watt i en periode på ca. 20 min. Det er et faktum.

Cykologen skriver jo at cyklerne mindst skal veje 6,8 kg. Dermed kan man jo i teorien gøre sin cykel langt lettere og så tilføje et batteri på et par kg.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share