KåreS Posted June 2, 2010 Report Share Posted June 2, 2010 (edited) Rygterne om at professionelle cykelryttere kører med hjælpemotor har cirkuleret i et par år.Nu stilles der spørgsmål ved Fabian Cancellaras voldsomme og fuldstændig ubesværede ryk ved to af hans sejre i foråret, hvor alle andre sad fladmaste tilbage, mens han hjulede afsted i et helt vanvittigt tempo. EDIT: Indtil 3.30 gennemgås den tekniske del, derefter ses Cancellaras ryk ved de løb, hvor der stilles spørgsmålstegn ved om han har brugt hjælpemotor Edited June 2, 2010 by KåreS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hulck Posted June 2, 2010 Report Share Posted June 2, 2010 Det er simpelthen så himmeltråbende idiotisk, at jeg slet ikke ved, hvad jeg skal sige om det. De folk der tror på sådan en video her (tænker på cancellara-delen), er i min bog på niveau på idioti-skalaen med folk, der tror på diverse UFO og 9/11 videoer på youtube (eller laver dem *host*Sidney*host*). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KåreS Posted June 2, 2010 Author Report Share Posted June 2, 2010 Det er simpelthen så himmeltråbende idiotisk, at jeg slet ikke ved, hvad jeg skal sige om det. De folk der tror på sådan en video her (tænker på cancellara-delen), er i min bog på niveau på idioti-skalaen med folk, der tror på diverse UFO og 9/11 videoer på youtube (eller laver dem *host*Sidney*host*).Ja, jeg er heller ikke overbevist Jeg ser ingen som helst beviser på at Cancellara har brugt "mekanisk" doping i videoen. Hvem ved - måske har han bare fundet en dygtigere læge end de andre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MaxPower Posted June 2, 2010 Report Share Posted June 2, 2010 Jeg ser ... gearskift. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
klausjensen Posted June 2, 2010 Report Share Posted June 2, 2010 De billeder dokumenterer absolut INTET. Et eller andet sted må man vel tage det som en kompliment - at de tror han har en hemmelig el-motor installeret. Har man iøvrigt ikke en form for udstyrskontrol i cykelløb? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Cykologen Posted June 2, 2010 Report Share Posted June 2, 2010 Jeg ser ... gearskift. X2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TCO Posted June 2, 2010 Report Share Posted June 2, 2010 Riis’ supermand udsat for rygter om motordopingJeg grinte i første omgang, men der åbentbart flere der tror på det end som så. Ledelsen kan heller ikke helt afvise det men vil blot garantere at det ikke sker fremover.Jeg synes dog, det er et godt argument at han ikke umiddelbart har haft nogen usædvanelig fremgang over sin karriere. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mollerup Posted June 2, 2010 Report Share Posted June 2, 2010 Jeg syntes det er vildt langt ude, en så lille motor ville jo kun give et par watt og vægten vil gøre cyklen tungere så det ikke vil give nogle fordel.Der er nogle der har for meget tid.Jeg gad godt se cyklen bevæge sig med en rytter på, det tror jeg ikke på at den kan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rama Posted June 2, 2010 Report Share Posted June 2, 2010 Jeg syntes det er vildt langt ude, en så lille motor ville jo kun give et par watt og vægten vil gøre cyklen tungere så det ikke vil give nogle fordel.Der er nogle der har for meget tid.Jeg gad godt se cyklen bevæge sig med en rytter på, det tror jeg ikke på at den kan.De kloge siger den kan give op til 100 watt. I og med Basso ydede ca. 420 watt på vejen op til Monte Zoncolan i det netop overstået Giro d´Italia må det siges at være en ganske stor hjælp. Jeg finder dog også bare historien ganske morsom. Jeg vil gerne se sådan en motor overleve Paris-Roubaix. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
/Niels Posted June 2, 2010 Report Share Posted June 2, 2010 De kloge siger den kan give op til 100 watt. I og med Basso ydede ca. 420 watt på vejen op til Monte Zoncolan i det netop overstået Giro d´Italia må det siges at være en ganske stor hjælp. Jeg finder dog også bare historien ganske morsom. Jeg vil gerne se sådan en motor overleve Paris-Roubaix.Selvom motoren kan yde 100 watt så er problemet vel mere batteriet.Et batteri gemt i rammen som kan leverer 100 watt vil jo ikke kunne arbejde særlig længe - til gengæld vil Cancellara så skulle cykle rundt med et batteri på flere kilo igennem hele løbet. Lyder ikke som en fordel......... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Cykologen Posted June 3, 2010 Report Share Posted June 3, 2010 Som udgangspunkt er jeg egentlig overbevist om, at historien er et sjovt påhit, for det lyder simpelthen for langt ude og mystisk. De mange gode grunde er nævnt ovenfor: Tungt batteri, ekstra watt i en kort periode, cykelkontrol etc. etc. Det burde være meget svært at slippe afsted med sådan et stunt. Men hvis man nu skal lege djævelens advokat et øjeblik, så er det med vægten ikke nødvendigvis så stort et problem. En landevejscykel skal veje mindst 6,8 kg og med konsekvente letvægtskomponenter, kan man godt slæbe et batteri med og alligevel kun havne på lidt over 7 kg, vil jeg tro.Derudover er jeg næppe den eneste, der undrede mig over to ting med Fabian Cancellara: Dels at han kom, vandt to klassikere og så forsvandt igen. Og dels at han vandt Paris-Roubaix ved at køre så meget hurtigere end de andre. Jo, den mand kan træde mange watt, meeeeen alligevel …De to ting tilsammen kan ikke undgå at få en til at tænke på doping. Om den doping så er medicinsk eller mekanisk vil jeg overlade til konspirationsteoretikerne at gisne om. Personligt tror jeg, at han havde fået en ordentlig portion krudt i røven via en sprøjte og ikke en elmotor, men det er mit gæt PS: Hvad angår vægten, så lander min ramme – Storck Fenomalist – i specialudgaven til Shimano Di2 med batteri og skiftemotorer på omkring 6,7 kg med standardkomponenter. Og her vejer batteriet også godt til. Cyklen præsenteres her af über-nørden Markus Storck himself. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RuneN Posted June 3, 2010 Report Share Posted June 3, 2010 (edited) Har man iøvrigt ikke en form for udstyrskontrol i cykelløb?Jo, ifølge en af løbsdirektørerne for Giroen, så ville de også have opdaget det, hvis der var nogen der havde installeret motor.UCI har i øvrigt udtalt, at der ikke er nogen beviser på at ryttere har snydt med hjælpemotor - men at de studerer motoren for at kunne udvikle en screeningsmetode, som de fremover vil bruge for at fjerne enhver tvivl. Edited June 3, 2010 by RuneN Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rama Posted June 3, 2010 Report Share Posted June 3, 2010 Selvom motoren kan yde 100 watt så er problemet vel mere batteriet.Et batteri gemt i rammen som kan leverer 100 watt vil jo ikke kunne arbejde særlig længe - til gengæld vil Cancellara så skulle cykle rundt med et batteri på flere kilo igennem hele løbet. Lyder ikke som en fordel.........Cancellara (Og Matti Breschel) skiftede cykel umiddelbart inden den afgørende fase i Flandern Rundt. Man kunne jo tænke sig at han fik udleveret en cykel med motor i det skifte :)http://www.youtube.com/watch?v=MidItKkkV58 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RuneN Posted June 3, 2010 Report Share Posted June 3, 2010 UCI to discuss 'motorised doping' issuePanel to work on detection of pedal assist devicesThe International Cycling Union said today that it will look into the much-discussed 'mechanical doping' issue in a routine meeting with industry representatives next week. UCI president Pat McQuaid told AP that he did not think riders were actually using the device, which Italian journalist Davide Cassani demonstrated during the Giro d'Italia. The mechanical assist can be hidden inside the downtube of a bicycle frame and provide an estimated 50-100 watts of power. "We want to make sure that, as batteries on bikes progress, the UCI is in a position to monitor completely any usage there might be in an unfair way," McQuaid said. The videos of the assist bike spread around the internet like wildfire, McQuaid said, but insisted there "is no foundation for it". He also did not believe the device could be hidden well enough to avoid detection. "They are still not invisible," he said. "All the evidence we're seeing . . . is that the battery is about the size of a bag of sugar." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mollerup Posted June 4, 2010 Report Share Posted June 4, 2010 Men hvis man nu skal lege djævelens advokat et øjeblik, så er det med vægten ikke nødvendigvis så stort et problem. En landevejscykel skal veje mindst 6,8 kg og med konsekvente letvægtskomponenter, kan man godt slæbe et batteri med og alligevel kun havne på lidt over 7 kg, vil jeg tro.Dvs. motor og batteri vejer ca. 200 g hvor mange amparer timer vil du tro der er i sådan et batteri?Jeg tror ikke sådan et batteri vil kunne trække ret mange mili sekunder.Man kan uden problemer få et batteri som ikke vejere mere end få gram, men der heller ikke meget energi i det, prøv at se på en elbil der vejere batterier jo en stor del af bilens vægt.Du kan godt få cykler med EL hjælpe motor, men det er ikke meget de hjælper.Jeg tror stardig der er masse af ryttere som er dopede , men cykel doping tror jeg ikke på.Jeg fandt lige en cykel med hjælpe motor, her er lidt data.200 eller 250 watt elmotor (HUB). Shimano gear (udvendigt).36 Volt`s oplader medfølger (jordstik).Opladningstid for fladt batteri er ca. 6-8 timer.36 Volt 10 Amp Lithium-Ion batteri (vedligeholdesfrit).Opladningstid for fladt batteri er ca. 8 timer.Forventet levetid > 25.000 kørte km. (svarer til min. ca. 500 fuldopladningscyklus) http://www.cykellet.dk/product_3.htmlDe er meget større end dem som kan være i stellet på en rytter cykel, måske 10 gange så stort, så hvis vi deler alt med 10, vel det svarer til en 20 eller 25 watt, mon det vil hjælpe noget? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rama Posted June 4, 2010 Report Share Posted June 4, 2010 Mollerup, de batterier som angiveligt kan gemmes i stellet kan levere mellem 50-100 watt i en periode på ca. 20 min. Det er et faktum.Cykologen skriver jo at cyklerne mindst skal veje 6,8 kg. Dermed kan man jo i teorien gøre sin cykel langt lettere og så tilføje et batteri på et par kg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MamboMads Posted June 4, 2010 Report Share Posted June 4, 2010 Gearskift er snyd imo. Hvad bilder han sig dog ind? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Cykologen Posted June 6, 2010 Report Share Posted June 6, 2010 Det er så åbenbart en historie, der ikke rigtig vil dø igen:Motordoping Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scorpio Posted June 6, 2010 Report Share Posted June 6, 2010 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kongsfelt Posted June 6, 2010 Report Share Posted June 6, 2010 Hva' fanden...Lidt snyd fra eller til gør vel ingen forskel i en sportsgren som, om nogen, er præget katastrofalt af beskyldninger om doping mm.Lad dem dope sig til døden siger stop og lad os andre få et Freakshow af kaliber... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scorpio Posted June 27, 2010 Report Share Posted June 27, 2010 (edited) Den er åbenbart god nok Edited June 27, 2010 by Scorpio Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.