Jagten på motivationen


Mai Fynbo
 Share

Recommended Posts

Som overskriften afslører så er denne nye log en jagt på den evigt flygtige motivation. Sagen er den at jeg mangler mål som jeg kan træne hen imod. Grunden til at jeg laver en ny log er simpel - mit tidligere mål er lige blevet skudt grusomt og endegyldigt i sænk af politiets personalelæge som udfra en fire år gammel udskrift fra en kiropraktor kunne meddele mig at jeg har svag ryg og derfor er uegnet. Klager modtages i øvrigt ikke. Så her står jeg nu uden det mål som i de sidste år har drevet mig fremad. Hvad skal jeg nu kunne? Hvad skal jeg være god til? Og skal jeg kun kunne bevise det overfor mig selv eller overfor verden i form af arbejde, stævner, kampe eller lignende?

Lidt om mig:

Indtil i går lød træningen på 4-5 gange om ugen, en blanding af 3-8km løbeture, crossfit uden dog at være i en crossfit klub og styrketræning i det lokale fitnesscenter. Styrketræningen har primært været bænk, squat, dødløft og andre øvelser i denne gruppe. Nå ja og så er der også en enkelt times dans, latin mix, funk eller lignende holdtræning fra tid til anden.

Jeg er i øvrigt 27 år, kvinde, formodentligt på vej til at blive studerende istedet for at arbejde i Forsvaret.

Edit: En lille update så jeg har noget at se tilbage på mht. vægt. Dagens (10-06-2010) løft så således ud:

- Squat: 2 x 5 x 70kg (mit maxløft som jeg kun har forsøgt én gang tidligere)

- Dødløft: 5 x 50kg (vist også tæt på tidligere max, dog langt fra kørt til fail)

- Bænk: 10 x 35kg (langt fra max på 40kg, men har på den anden side ikke trænet det...)

- Press/Push press: 10 x 25kg (også max, men dette er en meget ny øvelse for mig)

- Løb: 2,4km på ca 12 min.

Højde 171, kropsvægten lå i øvrigt på 58,8 og træningen blev udført på havregryn og chips :tongue::laugh:

Og hvad så nu? Jeg kan faktisk godt lide alle de ting jeg har tvunget mig selv til at lære, så som squat, men kan det bruges til noget andet end at holde min krop i form? Formen er i øvrigt noget nær det stadie jeg gerne vil have den til at være på. Jeg har kunnet løfte lidt mere da jeg rå-åd protein, men til gengæld satte de ekstra kg på en sådan måde at tøjet strammede lidt rigeligt. Nu er halvdelen af de ekstra kg smidt og jeg har en kampvægt på omkring 59,5kg. Den må gerne komme ned på 57, men det er dårligt et mål i sig selv at tabe 2,5kg. Det er mere en bonus :cool:

Den motivation jeg søger må gerne være udenfor normen for piger - olympiske løft, kampsport eller forhindringsbaner, kun afstand til stedet begrænser mig lidt. Jeg bor omkring en time fra kbh. så lige pt er det ikke aktuelt at træne der. Roskilde og omegn er til gengæld i vinkel :smile: Måske man skulle prøve krav maga? Eller blive instruktør i et center bare for at tjene lidt penge når jeg nu sikkert snart bliver studerende. Crossfit instruktør måske? Eller gå i den anden grøft og lære pole-dancing? 100km march måske? Et klatrekursus? Teambuilding instruktør? Den højest placerede kvinde på MOLs styrkeliste? Nogen andre ideer? Ingen ide er for stor eller for lille. Hvis der er nogen som læser dette og lige har ideen sig endelig frem :4thumbup:

Så hvad får jer ud at sofaen når nu drømmevægten er opnået, fyren/tøsen er indfanget og velværet lige så godt kan opnåes med en gå tur som med en times tung squat?

Edited by Mai Fynbo
Link to comment
Share on other sites

Sagen er den at Så hvad får jer ud at sofaen når nu drømmevægten er opnået, fyren/tøsen er indfanget og velværet lige så godt kan opnåes med en gå tur som med en times tung squat?

Det er fedt at konkurrere og medaljer er flotte.

Vægtløftning eller stykeløft lyder som en idé? Der er en VL klub i Roskilde og i Slagelse. Holdet i Slagelse (AK Atlas) et ret godt hold (og der træner nogle ret gode piger - bl.a. hende her). Jeg har ikke helt styr på hvordan landkorter ser ud med hensyn til SL-klubber men der er i både Hvidovre og i Tårnby (tæt ved motorvejen/stationen) hvor der i hvert fald træner én kvindelig SL'er (Hoosier logger bl.a. her).

Link to comment
Share on other sites

Ideen er ikke så dårlig som jeg først frygtede :smile: Sad lige og kiggede lidt rundt og faldt over dette link: http://aak.powerliftingdb.com/?f=TSK Cup 2008&flash=Mona Al Haj HSK d%f8dl%f8ft 165 miss.flv&s=alfa Der er en del onde tøser på den her liste - og ikke onde på den "jeg vejer 100kg og ligner en trold" måde. Hende den lille Susse Hougaard kan sku godt tage ved! Måske skal jeg lege lidt med ideen? (og måske prøve at overbevise kæresten om at jeg ikke vokser 5 kg over røven for hver 5 kg jeg smider på stangen :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes også, du skulle prøve SL.

Og jeg vil gerne være én af dem, der hepper på dig i din log. :4thumbup:

Og mht. spørgsmålet om, hvad der får mig op af sofaen: Det er den klippefaste vilje til at vise, at jeg KAN! :devil:

Men alt det kan du læse mere om i min log, hvis det skulle have interesse.

Edited by Oksen fra Århus N
Link to comment
Share on other sites

Tak for støtten! Et godt heppekor kan altid bruges :superman:

Jeg har faktisk læst en smule i din log før, men har aldrig fået tygget mig gennem de 24 (!!) sider. Har til gengæld noteret mig at et af dine punkter i overskriften er grebsstyrke - en ting jeg mangler i overflod! Har du trænet det på nogen speciel måde? Jeg ved der findes en del fede artikler omkring emnet, men jar har aldrig rigtig fået taget mig sammen til at bruge dem :blush: Nogen gode råd som ikke indebærer at jeg skal sidde i timevis og kramme aviser for at opnå lidt styrke? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Du behøver heller ikke læse hele min meget gamle log, da der er en del bullshit i den. Det har jo gået op og ned i alle de år.

Grebsstyrke: Jeg bruger jo mest grippers. Har du prøvet seriøse grippers (og ikke plastic-bras fra Sportmaster)?

En pige, der kan lukke en COC 1, kan godt være rimeligt stolt af sin grebsstyrke. Mange mænd kan heller ikke lukke den, første gang, de prøver.

Men altså, grebsstyrke er mange ting, og en del MOLboer ved mere om de forskellige variationer, end jeg gør. At være god til at holde fast i noget, er ikke samme slags grebsstyrke, som det at kunne klemme hårdt sammen.

Link to comment
Share on other sites

Havde lidt tid til overs i dag så det skulle da bruges på træning :smile:

Det blev til følgende:

2km roning

3 omgange:

20 torso twist med sandsække i hænderne (eller hvad pokker den hedder)

8 box jumps

15 GHD back extensions

15 Ab roller

1 omgang af forsvarets coretest:

Rygøvelse - holdt 120 sek = 2 tal som karakter (skala 1-5)

Maveøvelse - holdt i 90 sek = 2 tal

Sidebro højre og venstre - holdt i 60 sek = 1 tal :blush: Den skal der sgu arbejdes på!

Rygbro højre og venstre - holdt i tid der svarer til et 3 tal.

Lunges med 20kg (skulle være som sandsæk på nakken men blev 2 x 10kg skiver i armene i stedet :mad: ) - antal svarende til et 2 tal.

Alt i alt er jeg vist omkring 2 i core og 1 i styrke. Ikke imponerende for en soldat, men heller ikke dårligt for en pige :wink:

Der er i hvert fald et lille mål for mig - at opnå 2 i styrke og 3 i core!

Link to comment
Share on other sites

Update på ugens træning - har stadig ikke fået startet på noget nyt, men har da sat mig for at skulle kunne klare forsvarets krav. Har dene uge danset afrikansk dans - instruktøren var svenske Jessica og hun er helt vild, både i dansen, kravene hun stiller og intensiteten. Der er et træningsforbillede lige der! Uha hun er vild. Har desuden løbet en smule - i går blev det til 4 km løb, lidt træning af armene og 7km aften-gåtur. Perfekt vejr, perfekt dag.

I dag er planen at køre et lille crossfit sæt og så ellers tæve nogle kropshævninger af + måske lidt dødløft. Nu må vi se hvad tiden siger efter en tur til Høvelte.

Link to comment
Share on other sites

Nu spørger jeg sikkert dumt, men hvis velværet er der, vægten er i vinkel, formen som den skal være og drømme parternen indfanget.... hvorfor så træne? hvorfor så ikke bare nyde og hvile i nuet?

Link to comment
Share on other sites

Nu spørger jeg sikkert dumt, men hvis velværet er der, vægten er i vinkel, formen som den skal være og drømme parternen indfanget.... hvorfor så træne? hvorfor så ikke bare nyde og hvile i nuet?

Slet ikke et dumt spørgsmål - det var faktisk lidt det samme jeg spurgte om. Lige nu er min konklusion at jeg ikke har lyst til at miste det jeg har opnået, så pt. holder jeg bare det hele ved lige og nyder at træne uden pres. Skal i øvrigt have lagt et nyt program på onsdag af vores idrætsvejleder på kasernen. Lidt fordi det kan være han kan lære mig noget nyt eller pudse min stil lidt af,og lidt fordi jeg anser ham for at være en kegle og jeg gerne vil teste hans viden inden han om et par måneder skal overtage mine elevers træning :wink::laugh:

Mit nye program er i øvrigt centreret omkring forsvarets styrketest, dvs. nu kommer kropshævninger, dips og dødløft i fokus. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Nu spørger jeg sikkert dumt, men hvis velværet er der, vægten er i vinkel, formen som den skal være og drømme parternen indfanget.... hvorfor så træne? hvorfor så ikke bare nyde og hvile i nuet?

Vægten, velværet og formen bliver ikke ved med at være i vinkel hvis man stopper med at træne. Det er jo derfor man træner.

"Øvelse gør mester, men hvis en mester ikke øver sig, bliver han ikke ved med at være det."

Citat en ung rapper i sluthalvfemserne ved navn Ataf Khawaja :tongue:

Og hvem siger man ikke kan nyde når man træner..

Edited by MamboMads
Link to comment
Share on other sites

Så fik jeg lagt et nyt program - eller dvs. han gav mig 4 ekstra øvelser som jeg kan træne et par gange om ugen. Han omtalte mig som den sværeste han endnu havde lagt program for da jeg stort set allerede var ude over de fejl han plejer at påpege, altså for ensartet træning af for få muskelgrupper, for få/for mange træningspas, overtræning, for meget vægt i forhold til teknik mm. Altså en times rygklapperi til mig pga. alle de råd og vejledninger jeg har fået herinde. :w00t::smile: :4thumbup: Mange gange tak til MOLs brugere!

Det eneste ekstra der blev ført på (da jeg primært havde bedt om øvelser til overkroppen) var dips, kropshævninger (begge i en maskine som kan give modvægt), skrå bryst og en rygøvelse med flere indstillingsmuligheder. Fik desuden også rettet lidt på min håndstilling og han påpegede at jeg har tendens til at overstrække mine albuer. Det er nok roden til mine hyppige albueproblemer... :blush:

Træningsmæssigt kørte jeg programmet igennem 3 gange med 6-8 reps og sluttede med en 15min løbetur.

Resten af dagen står også indirekte i træningens tegn - mit nye pulsur er nemlig ankommet, jeg skal hente mine nye sportsbh'er (forsvaret betaler 2 stk om året :cool: ) og jeg har lige fået fingrene i en ny bog fra Forsvarets Center for Idræt. Så skal der sportsnørdes :w00t:

En dag finder du vel også lysten til et nyt træningsmæssigt eventyr, tror du ikke?
Lysten er der skam - det er bare at komme igang, især når jeg ved at jeg inden for 2 måneder skal skippe jobbet og lære at leve på SU igen :crazy: . Min kollega skal til at træne Wing Tsun i Kbh. Overvejer kraftigt at begynde igen, også selvom jeg ved at jeg ikke kan holde samme tempo som de andre nye. Jeg har simpelthen ikke 3 aftener til rådighed.

På et noget mindre plan har jeg meldt mig til kaserne-fut i form af orienteringsløb (5km) og jeg tror også at der er ved at blive dannet en gruppe til DHL-stafetten. Det kunne være hyggeligt + et godt lille mål at træne mod. :smile:

Edit: så fik jeg mit nye ur og samtidig havde intersport tilbud på mine løbesko, altså de gamle jeg elsker at løbe i, så det blev også lige til et par af dem :tongue: Dyr dag! Men så er jeg dælme også klar. Regner lidt med at løbe sammen med mine elever på en 12min test i morgen. Det kan samtidig blive mit første træningspas med mit nye ur RS800CX - hvis jeg ellers kan få det indstillet. Hold nu K*** det kan meget! :smile:

Edited by Mai Fynbo
Link to comment
Share on other sites

Dagens fut:

5 min roning,

3 små sæt af pilé squat 28kg, bicpes og triceps 5kg, samt 2 maveøvelser

Coopertest = 12 min = 2480m = 12.4km/t. Ikke dårligt når jeg selv skal sige det. Det kunne selvfølgelig sagtens have været mere imponerende, men sidst løb jeg 2357m = 11.8km/t så det er da en forbedring. Mit gode humør blev dog jordet på det kraftigste af en af mine elever: "Har du haft en skade Fynbo? Eller løber du altid så langsomt? Du ligner ellers en der kan løbe hurtigt." Tak for lort :dry::sneaky2: - gæt hvem der nu er "frivillig" de næste 4 måneder hver gang der er en skodopgave?!? :devil: Det skal måske siges at jeg overhalede en fyr, mens den eneste anden pige løb omkring 200m foran mig, altså omkring 2700m på en cooper. Det tager jeg hatten af for!

Link to comment
Share on other sites

En lille update på weekenden. Har stort set ikke trænet da jeg er en af de heldige piger som stort set er døende 3 dage om måneden. Prøvede dog at komme lidt ovenpå i går ved at løbe en tur og det blev da trods alt til omkring 8km, hvoraf jeg dog kun løb de føste 3.4 i et stræk. Super fed kurve for de sidste km - "det bugter sig i bakkedal" kunne være temaet for min puls :laugh: Nå pyt - i dag er det test med eleverne. Fingrene krydset for at min makker er klar igen - han fik problemer med ryggen under morgenfutten :unhappy:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det er efterhånden længe siden jeg sidst har skrevet, men det betyder ikke at der ikke bliver trænet. pga. mit nye pulsur - som i øvrigt er über fedt :superman: så er det blevet til en del løb for at teste dets mange funktioner og for at få det kalibreret helt præcist til mit løb. Det var sgu off med ca 9m pr. 100m ved blandet løb og gang, og endnu mere ved rent løb. Men det er der styr på nu og det hele spiller.

Har også fået styrketrænet en smule, mest i form af cirkeltræning med mine elever - dvs. 15-18 øvelser af 1 min, lette vægte eller kropsvægt men fuld gas. 2 cirkler pr gang + løb eller en eller anden form for cardioleg.

Var i centeret for første gang i 2 uger (!! :blink: !!) og det er gået støt ned med vægten i pga. manglende træning og tab af muskelvæv i forbindelse med mit cut. Vægten var i øvrigt på under 58kg den anden dag, uden at jeg reelt prøver at cutte. Den falder bare stille og roligt. Eneste problem er faktisk at min hud ikke helt har fuldt med tempoet så nu kan jeg (hvis jeg har benene mod et hårdt underlag) se super markerede stramme muskler som i siderne er omgivet af løs, halvfed hud. Ja ja med 58kg er der nok ikke så meget fedt, men det kan stadig godt irritere mig en kende.

Stødte i øvrigt ind i en lille ny instruktør i centeret. Han rettede lidt på min teknik - i øvrigt berettiget da jeg havde lidt rigeligt kg på - og så begyndte han ellers at spørge ind. Om jeg trænede efter styrke, større muskler (ikke ofte det er aktuelt for piger btw) eller kondition (det var ved en maskine til træning af skuldermuskler). Om jeg havde prøvet at køre i sæt og om antallet af gentagelser jeg kørte, når jeg nu tydeligvis ikke kørte de instruerede 15 gentagelser med 5 kg som alle piger ellers skal tage :blink::crazy: Som sagt var hans kritik berettiget og jeg er bange for at jeg måske lidt har givet ham en dårlig oplevelse med at rette på folk. Det skal i øvrigt siges at der ved min side sad en kvinde som lavede pulldown til nakken hvilken medførte at hun lavede giraffen (hvor hovedet bliver kørt unaturligt langt frem, med resultatet at der bliver rundet i ryggen). En øvelse som i øvrigt er blevet slettet totalt ved det militære institut for idræt pga. dens skadelige kropsholdning. Hun brugte i øvrigt den maskine hvor kablet er placeret så den naturligt kan trækkes til brystet og altså ikke den som er lavet til ryggen... Der ville jeg gerne have set ham træde i karakter. Bare fordi jeg er gasblå i skærmen og har svært ved at holde mig selv på sædet når maskinen er i øverste position var det altså mig der stod ud som det dårlige eksempel. :mad:

I dag er hviledag - hvis jeg ellers kan overholde det. Har trænet 6 dage i streg så det er måske på tide, men når det primært er løb og let vægt har jeg ikke så onde doms som jeg har ved tung træning. Og jeg elsker at træne - jeg frygtede faktisk at gå helt i stå efter mit nej fra høkerne, men sådan er det ikke gået. Nu må vi se hvad der sker hvis jeg skal til at læse. Så bliver det pludseligt svært at finde tiden når transporten bliver skruet op med 1.5 time pr dag og centeret ikke ligger på arbejdspladsen eller på ruten...

Link to comment
Share on other sites

Dagens træning:

3km løb med test af max-puls. Fandt den i øvrigt ikke, med mindre den altså ligger på 186... Trænede desudover lidt overkrop da jeg desværre er ved at udvikle mormor-vinke-arme. Har mistet en del muskelmasse her så de er lidt slatne.

Træning i går:

Træning med eleverne, dvs. opvarmning med løb og små øvelser så som militærværsionen af bro-bro-brille, dvs bevægelser foregår i kommandokravl og broen er en person som står på hænder og fødder. Så blev det til en leg hvor man i par skulle hente 50 sedler på en 35m bane. Det var sgu varmt da jeg stadig var i støvler og uniform!! Derefter endnu en lille leg hvor jeg dog måtte stå over pga. ulige antal. Dette gav mig tid til at køre et halvt styrkesæt. :smile: Så blev det leget igen - denne gang en leg hvor man skal trække hinanden ud af en cirkel. Alle ligger med hovedet mod hinanden og armene flettet sammen og en person skal derefter trække alle ud. Hårdt for albue og håndled men sjovt. Derefter skubbede vi en buslet 600m i løb.

Link to comment
Share on other sites

Ferie, ferie, ferie, slap nu af du har fri og syng en glad melodi...

Første feriedag - dvs. jeg har havet hat og brik, udover en langsom 5km i sommervarmen. Den gav mig i øvrigt latterligt ondt i maven, ligesom kramper bare ikke i en muskel som kan strækkes ud. Men turen var nu fin :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

første update i månedsvis - har stort set kun løbet siden jeg blev studerende og det er gået lidt fremad :) Er nu netop startet på en måneds værnepligt ved beredskabsstyrelsen i Haderslev, som en del af mit studie. Første dag blev fut til en tur ril byen = 6-7km med indkøb.

Dag 2 - Bip-test. Resltat 10.9 og så vidt nettet kan fortælle mig svarer det til 49.5 i kondital :laugh: Føler nu at jeg nok kunne have taget en tur eller to mere, men var stadig suverent den bedste pige (udaf 4) og blandt de 10 bedste i alt. Kan godt være tilfreds :smile:

Nu er der pause i 2 timer og jeg overvejer kraftigt at teste styrketræningslokalet - valget mellem at træne helt alene vs. at vente til kl 4 og have et overfyldt lokale. bum bum... I det mindste spottede jeg et squat stativ. Det er fanme nice!!!

Edit: Hav mig selv op og fik styrketrænet i pausen. Nåede 10 min roning med godt tempo, squat (10 x 40kg, 3 x 10 x 50), bænk 3 x 10 x 30kg og lidt dødløft med de 30kg jeg allerede havde på stangen. Prøvede også lidt flyers med 2 x 6kg me fik et sært stræk i min halsmuskel og stoppede i andet sæt.

Nøj jeg er gået ned i vægt på squat. Bænk er slemt nok, men det andet er direkte skidt. Kunne godt have taget 55 og måske 60kg, men jeg kommer ikke lige så langt ned og jeg havde kort efter træningen ømme bag og inderlår. Det bliver nok godt i morgen :crazy:

Fik også lavet en vægt, højde og fedt måling på en tabita vægt. 57kg , 170 cm og en fedtmasse på 14kg!!! :blink: Omregnet til procent er det 24,5% fedt og dermed over det anbefalede på 17-24%. Det er sku vildt!! Ved godt at meget meget af mit vægttab har været muskler, men at jeg er over grænsen skræmmer mig lidt. Hvis jeg har savnet motivation til at styrketræne så er den da lige der. Skal i øvrigt hjem og sammenligne med den sidste måling. Ved den var indenfor grænserne, men ved at vægten på det tidspunkt var 60+kg. Uha uha - godt at jeg har en måneds fri træning her på BRS til at rette lidt op på det.

Edited by Mai Fynbo
Link to comment
Share on other sites

Hmm har ikke fået trænet helt så meget som ønsket. Onsdag blev det ikke til noget da jeg havde onde doms og desuden følte mig træt/mæt af de nye indtryk.

I dag skulle vi have FUT men det var kun LBTS - dvs jeg løftede 5-6 gange i løbet af en time og så var det det. Gik dog op for at træne, men styrketræningsceteret var aflåst så det blev idrætssalen i stedet. Satte et lille hurtigt crossfit sæt op da eg trænede med en anden elev og tiden var knap.

Sprint 5 x 25-30m

Kropshævninger i ribbe x 5 (nedsænkning blev det vist til)

Situps x 15, fod i ribbe

Ryg x 15

Strækkere x 10

Airsquats x 15

Lunges frem/tilbage (27 skridt)

Gentog 3 gange.

Løb derefter lidt rundt i salen - 5 omgange for lige at få musklerne ned i gear igen.

Samlet tid ca. 26 min incl vandpauser. Ikke imponerende, men lidt har jeg da lavet.

Har så til gegæld lige skudt det hele i hegnet ved at spise skibberlabskovs + 3 øl/cider + en bolle. Tror mit kacl indtag er dækket så rigeligt på trods af idræt + 3 timers stående undervisning + 2,3km gåtur frem og tilbage fra byen. Ville nu ellers gerne have lidt markering tilbage på min overkrop :/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share