Omlagt spisevaner


theRock
 Share

Recommended Posts

hej.

er 198 høj og vejet for 2,5 uge siden 112 kg. Har været overvægtig en del fedt omkring maven. vejer iøvrigt pt. 105,5 kg. kan se en del forskel, men skal stadig tabe mere omkring mave og hofter.

har aldrig gået op i hvad jeg spiste overhovedet og spiste ret fed mad hver aften som sovs og kartofler. plus at jeg ganske ofte spiste en pizza eller pommes frites. og mindst drak 1/2 liter pepsi max hver dag. plus letmælk hver dag, cornflakes med ok meget sukker, meget rugbrød med smør og al slags pålæg.

kage og chips når lejlighed bød sig...

alt i vel lidt federe end almindelig kost, men meget normalt for unge ugifte fyre :D

så tog jeg for 2 uger siden en suppekur der varer 7dage.

og siden de 7 dage sluttede kunne jeg mærke forskel på korppen og også se på vægte jeg ca. havde tabt 4,5 kg på de 7 dage.

siden da har jeg så spist ca. således hver dag:

-80gram rugfras med skummetmælk tilmorgen og et æble eller en pære. evt en kop kaffe bagefter.

-i løbet af dagen spiser jeg kun tomater, æble, pære, salat, masser vand, lidt kaffe og evt et glas skummetmælk.

-til aften steger jeg to stykker kylling filet eller noget skinkeschnitzel uden fedtstof på panden. og ved siden af noget salat med fedtfattig dressing eller nogle stegte grøntsager og et groft pitabrød.

i løbet af aften ryger et æble eller nogle cherrytomater ned eller noget i den dur for ikke at rende og være sulten...

spørgsmålet er:

-hvis jeg fortsætter sådan her, burde vægttabet mvel fortsætte??

er ved at vænne mig ganske godt til at spise sådan istedet for de gamle fede vaner...

Mvh

Edited by theRock
Link to comment
Share on other sites

Hejsa

Lyder som om du er godt på vej..

Syns dog det er vigtigt at pointere at man taber sig ved at indtage mindre energi end man forbrænder - uden at vide hvor meget energi du indtager, så kan jeg vel antage at du forbrændere mere nu, end du vil gøre, når du har tabt f.eks. 10 kg :smile:

Hvis du sørger for at spise ofte, altså flere gange om dagen, så holder du forbrændingen oppe! Hvis du vender dig til at spise eet stykke kylling istedet for 2 vil du heller ikke være så sulten i løbet af dagen, fordi din mavesæk vil trække sig sammen.

Iøvrigt har din krop brug for fedtstoffer, så prøv evt. at brug noget Becel el. lign. - så smager din mad også bedre!! :4mewantfood:

Flere portioner, mindre portioner.

Og så har lidt motion jo heller aldrig skadet :wink:

Mvh. Christian O

Link to comment
Share on other sites

Føler mig ikke lige kvalificeret nok til at kunne fortælle dig om dit vægttab vil forsætte, men det ser da godt ud :4thumbup:

Tilgengæld har jeg en god nyhed, hvis du gerne vil stege kyllingen i olie/margarine/smør.. Gør det! Det suger nemlig IKKE fedt til sig, så der kommer ikke flere kcal :tongue: Det siger min mor i hvert fald, og hun arbejder med det, så hun burde vide det..

Og held og lykke! :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg drikker nok 3/4 liter skummetmælk om dagen. Elsker mælk. Plus jeg spiser de rugfras og ind i mellem spiser jeg noget fedtfattigt hakkekød uden at stege i fedt. dvs jeg får jo noget fedtstof hist og her..

jeg aner ikke vor meget energi jeg indtager. men de 80gram rugfras om morgenen med skummetmælk indeholder meget mindre end de 150 gram cornflakes med masser sukker og letmælk jeg plejede at spise til morgenmad.

desuden spiser jeg ikke smør og brød og pålæg mere i løbet af dagen. spiser salat med groft pitabrød fx eller bare masse grøntsager og frugt. for slet ikke at nævne jeg ikke spiser pommes, pizza, cola mere.

OG til aften sørger jeg for at spise magert også. før i tidne kunne jeg jo spise vold meget bearnaise sauce og remoulade osv opg tænkte ikke et sekund over hvordan kødet osv var stegt..

plus jeg spiste slik og chips og kage som jeg havde lyst når lejlighede bød sig..

nårman så tænker på jeg gennem de sidste 5-6 år nok har taget 2kg på om året, selvom jeg havde sådan nogle spisevaner, så tyder det vel på mit stofskifte er ok højt? så derfor må jeg da fortsæte med at tabe mig når jeg spiser så fedtfattigt som nu!!

er igang med 3uge nu ialt. er gået fra 113 til 103 kg.

Link to comment
Share on other sites

Tillykke med dit pæne vægttab!

Vil anbefale dig en mere protein og fedtbaseret kost. Ikke at du behøver at drukne din mad i fedt, men en smule fedt er nødvendigt for dit helbred og vil ikke skade dit vægttab. Styrketræning vil også kunne være gavnligt da det vil bevare evt øge din muskelmasse, og dermed holde din forbrænding oppe.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Tillykke med dit pæne vægttab!

Vil anbefale dig en mere protein og fedtbaseret kost. Ikke at du behøver at drukne din mad i fedt, men en smule fedt er nødvendigt for dit helbred og vil ikke skade dit vægttab. Styrketræning vil også kunne være gavnligt da det vil bevare evt øge din muskelmasse, og dermed holde din forbrænding oppe.

Mvh Andreas

mere protein? dvs spise tun, bananer, kød?

jeg går ikke i fitness center. men laver armbøjninger, maverulninger og rygøvelser flere gange i ugen.

plus bruger håndvægte til biceps og skuldertræning.

Edited by theRock
Link to comment
Share on other sites

Men det gør grønsager tilgengæld! Plus en masse andet godt :tongue: Og så er kalorietætheden i dem lav, så man kan spise flere af dem end eks. pærer.. :4mewantfood:

er bare totalt træt af kedelige grøntsager.

jeg kan stadig nyde en stor pande med stegte grøntsager (gulerødder, peberfrugter, tomat, løg, spirer) og nogle oksekøds tern. det hele stegt i soya

det gælder vel også som grøntsager :D spiser det til aftensmad og en lille portion nogen gange til frokost.

kender i gode krydrede grøntsag retter?

Link to comment
Share on other sites

vægten viste 101,9kg idag, d.14 juni.

16juni (idag) viser vægten 100,9kg.

på to dage har jeg smidt endnu et kg...

taber man kun fedt.. eller ryger der også muskler osv??? jeg drikker litervis af vand, så det er ikke vand jeg taber

Edited by theRock
Link to comment
Share on other sites

er bare totalt træt af kedelige grøntsager.

jeg kan stadig nyde en stor pande med stegte grøntsager (gulerødder, peberfrugter, tomat, løg, spirer) og nogle oksekøds tern. det hele stegt i soya

det gælder vel også som grøntsager :D spiser det til aftensmad og en lille portion nogen gange til frokost.

kender i gode krydrede grøntsag retter?

Du kan jo fylde ekstra mange grønsager i fyldte pandekager :smile: Og i lasagne (ved ikke lige om lasagne er sundt, men..)

Ellers må jeg indrømme jeg ikke ved det - synes de smager bedst rå :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Hej

Først vil jeg sige tillykke med din fine fremgang. Du er igang!

Dernæst vil jeg advare dig lidt imod den tilgang, du har til vægttabet. Ifølge dine informationer har du tabt dig 11 kg på 3,5 uge. Det er jeg meget kritisk indstillet overfor, men jeg kan selvfølgelig ikke tillade mig, at sige, at det ikke passer. Er alle dine vejninger sket på samme tidspunkt af dagen?

Du spørger, om hvad du har tabt. Du har tabt muskelmasse, vand, maveindhold (da du spiser mindre end før) og fedt. Hvor meget de enkelte bestanddele fylder, tør jeg ikke gætte på.

Du skal påregne at din muskelmasse bliver markant mindre hvis du fortsætter i samme spor. Som en anden bruger har påpeget, betyder det at du vil få en lavere hvile-forbrænding.

Der findes rigtig mange tråde på MOL a la den, du har startet her. I mange af trådende er der en bruger, som har forsøgt, at skrive det jeg skriver nu. Fælles for disse råd er at det anbefales at du:

  • Finder dit ligevægtsindtag ved hjælp af beregnern på hjemmesiden, og forsøger at ligge dit indtag 500 kcal (måske op til 1000 kcal) lavere end dit forbrug.
  • Supplerer kostvanerne med både styrketræning og konditionstræning
  • Sørger for at få hvile (søvn)

Dette vil give et vægttab på omkring 0,5-1 kg om ugen, og derved får du et langt mere stabilt vægttab. En anden fordel ved denne tilgang er, at du ikke får en yo-yo vægt, som kører op og ned, og du vil kunne fortsætte livsstilen efter at du har tabt dig. Dette begrundes også ved, at du bliver tvunget til at forstå hvilke madvarer, der er god for dig, din træning og mæthedsfornemmelse.

Din nuværende kostplan mangler engergi. Jeg kan slet ikke forstille mig, at du kan have energi til at udføre din hjemmetræning.

Jeg går ud fra, at du gerne vil tabe dig, fordi du gerne vil ændre på din krops udseende. Det er så vigtigt at vide, at tallet på vægten ikke er en målestok for din krops udseende. Bevares, der er en sammenhæng, men en ændret holdning som resultat af træning, og øget muskelvæv vil bestemt have en ligeså stor effekt (hvis ikke større) en bare ren kg-nedbringelse.

Kig lidt rundt i forummet, og find de tråde, som uddyber og kommer med de faglige bevæggrunde omkring de ting, jeg skriver

Held og lykke med det

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share