Hjælp med mit vægttab - starter i dag!


Siberian Husky
 Share

Recommended Posts

Jeg er startet på mit vægttab i dag. Tog beslutningen i går aftes, og har lige spist mit sidste måltid med den gamle livsstil.

Jeg har brug for hjælp til at beregne mit energiforbrug over de næste 10 uger, hvor jeg ønsker at tabe mig 1 kg om ugen. Såvidt jeg husker er dette 7000 kcal i underskud om ugen - korrekt?

Jeg er 192 høj, 124 kg tung, muskuløs af bygning og er studerende. Pt. er jeg meget stillesiddende pga. eksamen, men sådan er det også i hverdagen som studerende. Jeg starter på arbejde den 28/6, hvor jeg kommer til at cykle i bakket terræn ca. 6 km. hver vej. Herudover består arbejdet i at pakke dagligvarer på en palle så det kan komme fra legeret. hvor jeg arbejder, ud til butikkerne. Transport af pallen foregår med maskine, men jeg skal selv stå af, samle op til 20kg tunge kolli og sætte dem på min palle. Arbejdsugen er 37 timer. Herudover kommer jeg til at træne i motionscenter (20 min. cardio, og 40 min. styrketræning samt stå og bygge nogle ting til min lejlighed.

Jeg vil gerne satse på at tabe mig 1 kg. fordi det sagtens burde være mulligt, og da jeg i forvejen har tabt mig meget ved en livsstilsændring. Pga. personlige omstændigheder har jeg dog søgt trøst i mad, og har over 3 år taget 20kg. på. De skal væk nu.

Jeg søger hjælp til hvor mange kalorier jeg skal have om dagen for at mit vægttab skal lykkedes, samt en ok kostplan. Jeg er kræsen og har allergier, så jeg kan ikke tåle agurk og spiser generelt ikke grønsager med mindre det er sammen med noget andet (såsom i en tortilla, i frikadellefarsen..) samt brødmed mange kerner i- jeg kan ikke tåle olien(hvilket gør at jeg aldrig spiser frituremad).

Typisk indtag af føde

Morgenmad: 2 æg og en bolle af sigtemel (hjemmebagt) eller Cheasy yoghurt med havregryn.

Middag: 70 gram ris og 2 stykker kylling (inderlårfilet). Gerne meden skefuld af en slags salsa for smag. Jeg kan også finde på at tage en bolle eller 2 med magert pålæg.

Aftensmad: 2-3 tortillapandekager med ialt 100 gram kød, 100 gram majs, salat, 2 chilli og lidt magert revet ost. Jeg kan også finde på at tage nogle pommes frites (300-500 gram inden de kommer i ovnen) i ovnen med lidt kød hvis det skal gå stærkt.

Herudover spiser jeg gerne en banan eller 2 kiwi som mellemmåltid.

Jeg er sikker på at jeg kan skære en del af mit aftensmåltid, men jeg ønsker egentlig nogle fif til en mere sund kost generelt. Hvad spiser i fx. og har i nogle tip til hvordan jeg får flere grønsager? - kender i nogle gode opskrifter, fx. wokmad eller lign?

Jeg har ikke lært at spise sundt hjemmefra, så her er jeg virkelig på lars tyndskids mark.

Link to comment
Share on other sites

Hejsa!

Startede selv på seriøst vægttab for 8 uger siden og har tabt 9 kg nu.

Så kan jeg jo passende dele hvad jeg har gjort:

Flere måltider = små portioner :4mewantfood:

I starten føles det åndssvagt og ret irriterende at spise 5-6 gange om dagen, men efter 14 dage har man vænnet sig til det, og føler ikke sult - mavesækken bliver mindre. Mange måltider kan være så lidt som et stykke frugt.

Morgenmad!!

Hver morgen starter jeg med en lille skål youghurt (0,1% fedt) med frisk frugt i (1 æble). :4thumbup:

Vand!

Jeg drikker gerne 3-4 liter vand om dagen, før fik jeg måske 1 liter!! Man skal lige vænne sig til at gå det oftere på toilettet, men det er bagateller.

Søvn...

Er begyndt at gå i seng omkring kl. 23.. før var jeg tit på til kl. 2-3 om natten og lå og så serier, nu går jeg tidligt i seng og står tidligt op

Hvidt er skidt :nonono:

Gammel remse, men den har jeg kørt: ingen pasta, ingen ris, ingen hvidt brød ingen kartofler. Istedet spiser jeg rugbrød med magert pålæg (max 6% fedt)

Alkohol

Bare lige en sidebemærkning: Jeg har ikke drukket alkohol i de 8 uger

Proteiner

Fordi jeg er gået ned i kost får jeg ikke de proteiner jeg har brug for.. Derfor tager jeg proteintilskud hver dag ved siden af. Går ud fra dit mål er at tabe fedt, mens du prøver at bibeholde dine muskler? Det var ihvertfald mit mål!

TRÆNING!!

Spinning 4 gange om ugen.. Havde aldrig prøvet før da jeg startede men er helt bidt af det nu. Super godt til forbrænding!!

Det har været min opskrift.. I manges ører lyder det sikkert røv sygt, men jeg har ikke haft problemer med den kur.. Bortset fra alkohollen har det været nemt at vende sig til, og jeg har hygget mig med det!!

Så kan kun ønske dig held og lykke!!

Mvh. Christian O

Link to comment
Share on other sites

Lad være med at spise 300-500g. pomfritter. Hvis du gør det et par gange om ugen, er det mange ubrugelige kalorier lige ned i sækken.

Prøv at kikke i den anden køledisk i supermarkedet. Der ligger nogle poser med en masse grønne og orange ting og sager i. Det er grøntsager, spis noget mere af det, og jeg lover dig at du vil tabe dig.

Link to comment
Share on other sites

Du har overhovedet ikke styr på din kost. Du tænker meget i kalorier, hvilket er fint mht. et vægttab; men vil du så hoppe tilbage til den gamle livsstil, når du har tabt dig lidt? Det er en livsstilsændring, som du leder efter.

Jeg er af den oldschool mentalitet, at hvis man har et problem, så gør man noget ved det. Gør du noget ved det? Er du klar til at gøre noget ved det? Eller var "det du har gjort for dit vægttab" at skrive 20 minutter på Motion-online? Er DU klar til et vedvarende vægttab? Så køb mit produkt!(:D)

Ej, ER du klar, så skal du fandme også være opsat på at gøre hvad der skal til.

- Få styr på din kost. Undersøg og lær og udlev teorien. Få en sund kost.

- Få styr på din motion. Begynd at motionere. Jeg LOVER dig, at når du er ovre den første måned, så ER du 'afhængig af det' og - selvom det er nemt at falde i igen og blive doven - så er det pludseligt meget nemt at holde motionen ved lige.

- Få styr på de dårlige vaner. Har du brug for smøger, chokolade, alkohol og 12 timers World of Warcraft om dagen? Er det et seriøst behov, som du ikke kan leve uden? Næh. Så drop dog de dårlige vaner eller skær markant ned på dem.

Hvis du ikke er klar til at fixe disse 3 punkter i dit liv, så er du ikke klar til at tabe dig og så må du forblive en tyk dreng resten af dit liv. Dit kald.

Er du klar?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er sikker på at jeg kan skære en del af mit aftensmåltid, men jeg ønsker egentlig nogle fif til en mere sund kost generelt. Hvad spiser i fx. og har i nogle tip til hvordan jeg får flere grønsager? - kender i nogle gode opskrifter, fx. wokmad eller lign?

Jeg har ikke lært at spise sundt hjemmefra, så her er jeg virkelig på lars tyndskids mark.

Hvor meget vand drikker du i løbet af dagen? Man kan tro man er sulten når man "bare" er tørstig..

Og mht. grønsager.. Salat!!! Du bliver måske træt af det tilsidst, men hold ved afligevæld (jeg kan virkelig ikke stave nu :/ ) Drop måske iceberg og køb i stedet en pose spinat.. Gulerødder, peberfrugt, tomat, agurker, asparges, broccoli (adrh :crazy: ) you name it! Sørg for altid at have noget derhjemme og se hvad du føler dig inspireret til at komme i salaten.. Sæt den på som et måltid eller to mellemmåltider så du ikke bare glemmer det.. :4mewantfood:

Og ellers fyld lidt mere grønt i kødsovsen, tortillaerne og hvad du ellers har.. Og sørg for at det fyldet halvdelen af tallerkenen til aftensmad.. :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share