Fullbody 2 gange om ugen tilstrækkeligt?


ReneBL
 Share

Recommended Posts

Hejsa MOL

Jeg har tidligere været ret aktiv herinde, men har holdt en lang lang pause fra MOL (mest grundet træningspause). Jeg er nu kommet godt i gang igen, og har trænet fast 2 gange om ugen i ca 1 år.

Mine mål er pt:

26 år

180 høj

86 kilo (startede på ca 75 kilo da jeg påbegyndte træning igen)

Tidligere trænede jeg 3 gange om ugen, fullbody, men for tiden kan jeg kun passe 2 træningspas ind om ugen. Mit spørgsmål går på hvor vidt fullbody 2 gange om ugen er tilstrækkeligt, når jeg primært sigter efter muskelmasse?

For at kunne sige noget fornuftigt om dette må jeg hellere lige dele mit program:

Bænkpres

Military press

Chin-ups/Rows (For tiden kører jeg chinups, det skifter lidt)

Squat/Dødløft (siftevis, så 1 gang om ugen hver)

Biceps (Varierende øvelser)

Triceps (Varierende øvelser)

Mave (Varierende øvelser)

Med hensyn til kost kan jeg ikke sige noget specifikt, andet end at jeg forsøger at indtage så meget mad som muligt, indeholdende så meget protein som muligt.

Nogle generelle kommentarer? svar på spørgsmålet?

På forhånd tak :)

Link to comment
Share on other sites

Ingen kan fortælle dig om du kan gaine muskelmasse med 2 gange træning om ugen, da det afhænger af et hav af faktorer.

Hvis du kan gaine vil du under alle omstændigheder ramme et loft på et tidspunkt, hvorefter der kræves mere træning for at udvikle din fysik.

Derfor er svaret det åbenlyse: 2 gange træning er bedre end ingenting, men ikke så godt som 3, 4, 5, whatever gange træning om ugen.

Link to comment
Share on other sites

Ingen kan fortælle dig om du kan gaine muskelmasse med 2 gange træning om ugen, da det afhænger af et hav af faktorer.

Hvis du kan gaine vil du under alle omstændigheder ramme et loft på et tidspunkt, hvorefter der kræves mere træning for at udvikle din fysik.

Derfor er svaret det åbenlyse: 2 gange træning er bedre end ingenting, men ikke så godt som 3, 4, 5, whatever gange træning om ugen.

Mere træning er ikke altid bedre. Man kan ikke bare konstatere at 5 gange om ugen er bedre end 2.

2x fullbody kan nemt være nok, hvis du træner forholdsvis intensiv. Hvis bare din volumen er høj nok, uden at overdrive selvfølgelig, så tror jeg nemt du kan få en god omgang hypertrofi.

Link to comment
Share on other sites

Mere træning er ikke altid bedre. Man kan ikke bare konstatere at 5 gange om ugen er bedre end 2.

2x fullbody kan nemt være nok, hvis du træner forholdsvis intensiv. Hvis bare din volumen er høj nok, uden at overdrive selvfølgelig, så tror jeg nemt du kan få en god omgang hypertrofi.

Mere træning indenfor ens restitutions rammer vil da i mine øjne åbenlyst altid være bedre..

Link to comment
Share on other sites

Mere træning indenfor ens restitutions rammer vil da i mine øjne åbenlyst altid være bedre..

Det vil jeg nu mene er en smule oversimplificeret. Speciel i starten reagere kroppen på meget lidt træning, selv om kroppen rent restitutionsmæssigt sagtens kan klare mere. Det er ikke altid en god idé at starte ud med max gas. Men selvfølgelig er det sådan i de fleste sportsgrene, at man skal læne sig op af, hvad kroppen lige nøjagtigt kan klare. Afhængig af hvor på rangstien man gerne vil ligge selvfølgelig.

Hvad så hvis ens restitutionsgrænse ligger ved 2 fullbody om ugen? Det gør den sikkert ikke, men at sige mere træning altid er bedre, er absolut ikke korrekt.

Ligegyldigt hvad, er det slet ikke det jeg hentyder til. Et 3 split 2 gange hver uge, er ikke nødvendigvis bedre end 3x fullbody. Det er sådan bare hele pointen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share