Træning af knæ, chondromalacia


mnvdk
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg er en 22-årig ung mand der gennem de sidste 8 år (ca.) har døjet med smerter foran på knæene, i særdeleshed ved belastning og ved lang tids sidning med bøjede knæ.

Jeg har været til lægen før, uden egentlig at få et svar, men endelig for 2 år siden var jeg til en ortopædkirurgisk sportslæge, som kunne fortælle mig at jeg har chondromalacia patella.

Han rådede mig til at træne de støttende muskler op, og ellers håbe på at det går over inden for nogle år.

Mit problem er dog, at næsten ligemeget hvordan jeg træner, kan jeg ikke undgå at få lidt ondt i knæet. Under træningen er det sjældent slemt (jeg bilder mig selv ind at det er fordi det er varmet op?), men efter træning af knæet er smerterne altid utrolige slemme. Oftest så slemme at der kan gå op imod en uge før jeg egentlig kan træne knæene igen, da belastning på knæene nu gør at de smerter ekstremt meget.

Da det er tvivlsomt om smerterne forsvinder på noget tidspunkt (1-5% af tilfældene er kronisk), er hvile ikke en mulighed, og jeg vil derfor høre om der var nogen der havde nogen gode idéer til hvordan jeg skal træne knæene (permanent)? Evt. nogle der har erfaring med chondromalacia?

Kan det hjælpe at træne med støttebind, eller bliver det blot værre (fordi jeg ikke får trænet de støttende muskler)?

På forhånd tak!

Mathias

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Mathis

hvis du bruger støttebind, så spørg efter et med "åben patella" så din knæskal (patella) kan bevæge sig.

start altid øvelser langsomt op - evt opvarmning uden belastning eller motionscykel.

Hvilke øvelser bruger du?

Måske det var en idé at ofre et par timer hos en fys.

Smerter :devil: kan evt. dæmpes med is-pose (i et håndklæde) efter træningen - men du skulle helst ikke komme så vidt!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share