motionscenter på arbejde


wallemons
 Share

Recommended Posts

Vi er flere på arbejde der synes, at det kunne være en god ide, om der blev stillet motionsfaciliteter til rådighed. Flere har givet udtryk for, at de mener at det vil være mere sandsynlig, at de ville komme lidt tidligere eller blive lidt længere, hvis man kunne skubbe noget motion inde i forlængelses af arbejddagen.

Resultatet, skulle gerne være sundere, gladere og mere produktive medarbejdere.

Jeg er blevet sat til at lave et oplæg. Kender I nogle artikler, der eventuelt underbygger, at der er en positiv virkning på arbejdsglæde, sygedage, arbejdsskader, sikkerhed? Alternativt til større virksomheder, der bruger motionscenter/har massør tilknyttet, som vi kan basere nogle skøn på (udgifter, glæde, sygedage sparet)?

Med mindre jeg kan underbygge det, med nogle tal og hvad det koster + hvad man kan spare, er det 100% at det ikke bliver til noget

Evt nogle tal, der siger noget om hvad der kan ændres af sygedage?

Nogle der kender nogle firmaer, der kan være med til at udstyre et motionsrum?? Der er 800 ansatte, ved ikke hvor mange der vil bruge det, man der skal vel være ca. 10-12 maskiner, et par cykler, 2 sandsække og lidt vægte - hvad vil det eventuelt koster at banke op?

Håber på lidt videnskabelig/faktuel underbygning/hjælp

På forhånd tak for hjælpen

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Tag fat i dem her: http://www.fitnessgruppen.dk

De har udstyret vores trænings rum på arbejdet. Vi har cirka 1000 medarbejdere.

Og nej det behøver ikke koste sindsygt mange penge. Fordi ud af de 800 medarbejdere i har, vil en lille procent del benytte dette.

Hvis jeg var dig ville jeg nok skyde en hvid pil efter at dokumentere at det kan være en økonomisk gevinst. IMO er dette meget tænkt, og mere eller mindre noget der udelukkende er teori.

Betragt det som "fryns" og intet andet. :smile:

Link to comment
Share on other sites

I virkelighedens verden tror jeg heller ikke du vil få nogen væsentlig effekt på sundhed, sygedage osv.

På min arbejdsplads er vi ca. 200 medarbejdere. Heraf benytter ca. 5 personer vores fitnessrum på jævnlig basis. Det er selvfølgelig voldsomt fedt for mig, som generelt bruger det hver dag efter arbejde og har et veludstyret fitnessrum til rådighed, som jeg oftest er mere eller mindre alene i..;-)

Link to comment
Share on other sites

Tag fat i dem her: http://www.fitnessgruppen.dk

De har udstyret vores trænings rum på arbejdet. Vi har cirka 1000 medarbejdere.

Og nej det behøver ikke koste sindsygt mange penge. Fordi ud af de 800 medarbejdere i har, vil en lille procent del benytte dette.

Hvis jeg var dig ville jeg nok skyde en hvid pil efter at dokumentere at det kan være en økonomisk gevinst. IMO er dette meget tænkt, og mere eller mindre noget der udelukkende er teori.

Betragt det som "fryns" og intet andet. :smile:

Som Blackice siger er der ikke nogen dokumentation for at det kan være en økonomisk gevinst. I 2005 var jeg dog med til at lave et stort forskningsprojekt omkring træning og sundhed på arbejdspladsen hos SKAT, hvor vi på baggrund af antal ugentlige tasteslag på deres computertastetur ikke kunne se nedsat produktivitet hos dem der fik tilbud en times ugentlig træning i arbejdstiden.

I en ny stor træningsundersøgelse som vi netop er ved at afslutte, rapporterer træningsgruppen større arbejdsglæde og bedre kollegialt sammenhold. De angav at det der virkede mest motiverende var 1) at træningsrummet lå tæt på, 2) at der var mulighed for at træne i gruppe, og først som 3) at der var en instruktør til stede. Disse faktorer skal dog ses i den kontekst vi havde sat træningen op efter, men alligevel spændende. Der vil på et tidspunkt blive offentliggjort en rapport med dette og meget mere på det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljøs hjemmeside, men da vi skal have publiceret data i videnskabelige journaler forinden kan det nok godt trække lidt ud...

Den ene virksomhed, Novozymes, har valgt at køre projektet videre, og du kan jo evt kontakte fysioterapeut og sikkerhedsrådgiver Kjeld Bagge, som er en af de drivende kræfter bag denne videreførelse. :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej

Tak for hjælpen. Er der noget videnskabeligt grundlag for at påstå at folk der dyrker motion er mindre syge end folk der ikke gør det, eller er det også baseret på teori? I så fald, gider I pege?

Mvh

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share